تاریخ انتشار: شنبه 1403/06/10 - 07:58
کد خبر: 514989

بررسی آمار جغرافیایی نفرات برتر کنکور؛

نفرات برتر کنکور سراسری از کدام شهرها هستند؟ +نمودار

نفرات برتر کنکور سراسری از کدام شهرها هستند؟ +نمودار

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اسامی رتبه های برتر در گروه های آزمایشی علوم ریاضی فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، زبان های خارجی و هنر کنکور ۱۴۰۳ را اعلام کرد.

به گزارش صنفی آمورشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور با اعلام این خبر، گفت: نتایج آزمون سراسری استخراج شده است و پیش بینی می شود تا صبح امروز ۱۰ شهریورماه منتشر شود.

پورعباس اظهار داشت: اسامی رتبه های برتر در گروه های آزمایشی علوم ریاضی فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، زبان های خارجی و هنر در سایت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور منتشر شده است.

وی گفت: حاضرین در جلسه آزمون یک میلیون و ۱۸۰ هزار و ۶۰۱ نفر بودند که مجازین یک میلیون و ۳۰ هزار و ظرفیت با آزمون بیش از ۱۵۳ هزار نفر و ظرفیت بدون آزمون ۳۱۰ هزار نفر است.(جزئیات بیشتر) 

نفرات برتر کنکور اعلام شد +اسامی

ساعاتی قبل اسامی ۴۰ نفر برتر کنکور اعلام شد؛ ۱۱ نفر از تهران و 29 نفر از شهرستان های مختلف دارای رتبه‌های برتر کنکور امسال بودند. شهرستان‌های مزبور نیز در 14 استان متمرکز بودند و در نتیجه 16 استان فاقد نماینده در میان 40 نفر برتر کنکور بودند. نگاهی به اسامی استان‌ها حکایت از آن داشت که بسیاری از استان‌های محروم کشور نتوانسته اند در میان برترین‌های این رقابت جایگاهی را به خود اختصاص دهند.

نبودعدالت آموزشی در سال‌های اخیر یکی از پرچالش‌ترین و بحث برانگیز‌ترین مباحث در حوزه آموزش و پرورش بوده است. رویکردی که سال به سال با عواقب آن از نزدیک در کنکور دانشگاه‌ها مواجه می شویم. در محیط‌های آموزشی زمانی عدالت تحقق می‌یابد که یادگیرندگان از طریق درون‌دادها و فرایندها در مدرسه، بتوانند اهداف علمی، اعتقادی، اجتماعی و آموزشی را کسب کنند.

فراهم‌کردن فرصت‌های برابر و عادلانه آموزشی جزئی از عدالت آموزشی است و رسیدن به عدالت آموزشی برای تمام جوامعی که آموزش‌وپرورش را یک جزء مهم در زندگی افراد می‌دانند، امری اصلی به شمار می‌رود. برای دستیابی به عدالت آموزشی و بهره‌مندی کلیه یادگیرندگان از منابع، بدون درنظرگرفتن طبقه اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی، نژاد، قومیت، زبان، مذهب و خانواده، باید توزیع منابع به شکل عادلانه و با توجه به شرایط کلیه یادگیرندگان انجام شود. برای رسیدن به این مهم و دستیابی عادلانه به فرصت‌های آموزشی، لازم است منابع انسانی کارآمد و ماهر در همه مناطق توزیع شوند. همچنین، در توزیع و تخصیص منابع همه یادگیرندگان باید نیازها و شرایط آن‌ها در نظر گرفته شوند.

اما وقتی نهادهای مسئول برای افزایش کیفیت آموزشی و امکانات تلاش نکنند، با وجود پدیده مدارس خصوصی، آنان که متمول‌ترند راهی آن مدارس می‌شوند.  اما قصه به همین‌جا ختم نمی‌شود، بسیاری از معلمان خبره نیز به دلایلی، از جمله مشکلات معیشتی، به تأسیس و تدریس در مدارس خصوصی رو می‌آورند. این موضوع پدیدآورنده تبعیض آموزشی بین دانش‌آموزان می‌شود؛ زیرا افرادی که تمکن مالی بیشتر و بهتری داشته باشند می‌توانند به آموزش و امکانات بهتری دست یابند.

در فضایی این‌چنینی، دانش‌آموزانی که در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر و کشور زندگی می‌کنند، نمی‌توانند به آموزش و امکانات مناسب دسترسی داشته باشند و به‌مرور دچار ضعف علمی شدید خواهند شد. این نقطه مقابل عدالت آموزشی در نظام آموزشی، یعنی تبعیض آموزشی است. در واقع یکی از اصول عدالت آموزشی، آموزش فراگیر در تمامی نقاط کشور است.نگاهی به اسامی برگزیدگان می تواند بر صحت این ادعا گواه باشد.

اسامی نفرات برتر کنکور

۱۱ نفر از رتبه های برتر از تهران، ۷ نفر از خراسان رضوی، ۴ نفر اصفهان، آذربایجان شرقی ۳ نفر، خراسان جنوبی ۲ نفر، فارس ۲ نفر، قزوین ۲ نفر، یزد ۲ نفر، کرمان ۱ نفر، کرمانشاه ۱ نفر، گیلان ۱ نفر، مازندران ۱ نفر، هرمزگان ۱ نفر و همدان ۱ نفر هستند.

اسامی نفرات برتر ۵ گروه آزمایشی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ که دیروز از سوی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی  نظام آموزشی کشور اعلام شد، به این شرح است:

در گروه آزمایشی علوم ریاضی امیرحسین سلیمانی تازه‌کندی از تبریز، امیرمحمد محقق دولت‌آبادی از تهران، احسان رضوی از تهران و فرزاد حلاج‌مقدم از فردوس خراسان جنوبی و مهدی ابوطالبی از یزد به ترتیب رتبه های اول تا پنجم را کسب کردند.

  • آزمایشی علوم تجربی صبا معصوم‌نیا سماکوش از بندرعباس، پرهام راسخ از تهران، سجاد لطفی از مشهد، امیرمحمد درستی از ارومیه و احسان نعمتی‌خواه از نیشابور به ترتیب ۵ نفر اول این گروه هستند.
  • در گروه آزمایشی علوم انسانی علی‌اکبر قناد یزدی از تهران، ساغر اسفهبدی از مشهد، مهرزاد مشایخی از تهران، سید عارف خبیری از بیرجند و فاطمه فاطمی‌مفرد از تهران به ترتیب رتبه های اول تا پنجم را کسب کردند.
  • همچنین در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی آیدا دوانی از شیراز، آرتا اعتمادی از تهران، حمیدرضا خانی بردزجانی از اصفهان، آتوسا سالمی آرانی از کاشان و نسترن قاسمی از مشهد رتبه های برتر این گروه هستند.
  • در گروه هنر نیز بیتا ترابی از مشهد، ستاره ایزدی ​از شیراز، ساغر سجادیه از اصفهان، ریحانه رنجبر کبوترخانی از رفسنجان و فاطمه آتشگر از قزوین به ترتیب نفرات برتر هستند.

جزئیات برگزاری کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ در دو نوبت اردیبهشت ماه و تیرماه

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روزهای ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ۴۱۲ شهر و بخش کشور برگزار شد و در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب شرکت کردند. نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در روزهای ۲۱ و ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳ در ۴۰۸ شهرستان و ۵۲۵ حوزه امتحانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و یک هزار و ۷۴۷ حوزه فرعی برگزار شد و ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ نفر در آن شرکت کردند.

با توجه به تعویق دو هفته‌ای در برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری، مسئولان سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور پیش بینی کرده اند که نتایج نهایی پس از پایان مراحل انتخاب رشته و برگزاری سایر فرآیندهای رشته‌های نیمه متمرکز در مهرماه ۱۴۰۳ اعلام شود.

گزارش از محمد جهاد 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
از سیاست نظامی-امنیتی جدید اسرائیل چه می‌دانیم؟
۵ ماده غذایی مغذی برای رفع و پیشگیری از ابتلا به یبوست
انتقاد تند مدیر عامل خبرگزاری ایرنا به وزیر اقتصاد
میدان و دیپلماسی ؛ از سخنان روحانی و ظریف تا مواضع عراقچی
خرید لحظه آخری پرسپولیس
لیگی که نباید شروع می‌شد
حماس: رزمندگان در کرانه باختری صهیونیست‌ها را غافلگیر خواهند کرد
زخمی شدن ۷ سرباز آمریکایی در عراق
توضیحات شرکت مترو درباره تعطیلی ۵ ایستگاه خط یک
برنامه ایران در روز سوم پارالمپیک
مدال برنز پرستو حبیبی تبدیل به نقره شد
استاد محمدعلی بهمنی درگذشت +عکس
سفر پوتین به مغولستان علی‌رغم قرار بازداشت بین‌المللی
اعتراض ایران پذیرفته شد؛ ظفر ذاکر نقره گرفت
شلیک ده‌ها موشک از لبنان به الجلیل اشغالی
«ایکس» در برزیل فیلتر شد
فرمانده انتظامی لاهیجان برکنار شد
زخمی شدن یک فرمانده نظامی صهیونیست درعملیات استشهادی شمال الخلیل
جایگاه ایران در جدول مدالی روز دوم پارالمپیک پاریس
جزئیاتی از عملیات استشهادی در دوشهرک اشغالی
وداع با مرد قول و غزل/ محمدعلی بهمنی درگذشت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top