تاریخ انتشار: شنبه 1403/06/10 - 15:15
کد خبر: 515085

وزارت نیرو متعهد به اجرای برنامه هفتم توسعه است

وزارت نیرو متعهد به اجرای برنامه هفتم توسعه است

وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو در دولت چهاردهم متعهد به اجرای برنامه هفتم توسعه است، افزود: حل چالش‌های صنعت آب و برق نیازمند وفاق ملی و تعامل همه جانبه وزارت نیرو با سایر دستگاه‌های دولتی و فرادولتی است که‌ امیدواریم با حمایت ویژه رئیس جمهور محترم در تحقق این مهم موفق باشیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» عباس علی آبادی در آئین تکریم و معارفه وزرای نیرو دولت‌های سیزدهم و چهاردهم که با حضور علی اکبر محرابیان و محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، ضمن تشکر از مقام معظم رهبری برای حمایت‌های مستمر از تمامی دولت‌ها به ویژه دولت سیزدهم گفت: آب و برق دو عنصر حیاتی زندگی جوامع بشری محسوب می‌شود و وزارت نیرو به عنوان متولی تأمین این دو عنصر حیاتی وظایف مهمی را در قبال مردم ایران بر عهده دارد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی پیشرفت‌های ارزشمندی در دو صنعت آب و برق در کشور محقق شده است، ادامه داد: در دهه‌های گذشته چه در صنعت آب و چه در صنعت برق جوانان و مهندسان ایرانی پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند و شرایط این دو صنعت به لحاظ بهره‌مندی از فناوری‌های نوین مثبت ارزیابی می‌شود.

علی آبادی اضافه کرد: وزارت نیرو در دوره جدید، خود را متعهد به اجرای برنامه هفتم توسعه می‌داند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته متعهد هستیم متناسب با آنچه که قانون بر ما تکلیف کرده است تا پایان دوره نسبت به رفع ناترازی‌ها چه در بخش آب و چه در بخش برق اقدام کنیم.

وی با تأکید بر صداقت، تعهد کاری و اخلاق مداری در اجرای وظایف و تعهدات در قبال ملت بزرگ ایران خاطرنشان کرد: از تمامی همکارانم در صنعت آب و برق می‌خواهم تمام توان و انرژی خود را بر روی اصل کارها متمرکز کنند و با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان به دنبال حل چالش‌های آب و برق کشور باشند.

علی آبادی با دعوت از جامعه دانشگاهی کشور برای عرضه‌ایده‌ها و نوآوری‌های خود به منظور کمک به حل مشکلات آب و برق کشور ادامه داد: در دوره جدید تلاش می‌کنیم ضمن هماهنگی کامل با سایر دستگاه‌های دولتی، قوه قضائیه و مقننه نهایت تلاش خود را برای پیشبرد طرح و برنامه‌های آب و برق کشور منطبق بر برنامه هفتم توسعه بکار بگیریم.

افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت منصوبه نیروگاهی تا پایان برنامه هفتم

وزیر نیرو با بیان اینکه لازم است تا پایان برنامه هفتم توسعه به ظرفیت تولید برق کشور ۳۵ هزار مگاوات افزوده شود، اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های کشور ۹۲ هزار مگاوات است که باید این رقم را به ۱۲۴ هزار مگاوات برسانیم.

عضو کابینه دولت چهاردهم در خصوص ضرورت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدیدپذیر کشور ۱۱۶۳ مگاوات است که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و تکالیف قانونی این رقم را باید به ۱۲ هزار مگاوات برسانیم.

وی با بیان اینکه راندمان نیروگاه‌های کشور در حال حاضر ۳۹ درصد است، افزود: برنامه‌ریزی ویژه‌ای را برای ارتقای راندمان نیروگاه‌های کشور به ۴۴ درصد در دستور کار قرار می‌دهیم که شامل نوسازی نیروگاه‌های فرسوده و احداث نیروگاه‌های مدرن خواهد بود.

علی آبادی با تأکید بر اینکه تحقق همه این اهداف به حمایت‌های ویژه دولت و مجلس نیاز دارد، خاطر نشان کرد: سیاست‌گذاری برای رفع ناترازی برق و بهبود محیط کسب و کار این صنعت و افزایش رقابت پذیری با مشارکت بخش خصوصی و مردم از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت نیرو در بخش برق است.

وزیر نیرو اضافه کرد: پرداخت بدهی بانک‌ها و سرمایه‌گذاران در کنار جذاب کردن محیط اقتصادی صنعت برق و اصلاح ساختار اقتصادی این صنعت از دیگر برنامه‌هایی است که وزارت نیرو در دولت جدید پیگیری خواهد کرد.

وی با تأکید بر پرداخت یارانه برق تنها در چارچوب الگو به مصرف‌کنندگان ادامه داد: یکی از اقدامات مهمی که با هدف جذاب کردن محیط اقتصادی صنعت برق باید در دستور کار قرار گیرد، پرداخت یارانه برق در چارچوب الگو و الزام مشترکان پرمصرف برای تأمین برق مازاد خود از طریق بورس است.

علی‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم خوداتکا شدن صنایع در تأمین برق اشاره کرد و در این خصوص گفت: با توجه به ناترازی موجود در صنعت برق و با هدف حل چالش تأمین برق صنایع، لازم است صنایع نسبت به تأمین برق مصرفی خود به صورت خوداتکا اقدامات لازم را انجام دهند.

علی آبادی با بیان اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش شدت مصرف از دیگر سیاست‌های مورد تأکید دولت چهاردهم است، افزود: توسعه تبادل انرژی برق با کشورهای همسایه متناسب با شرایط اقلیمی از کید بر ضرورت نظارت و کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی و برداشت آب از منابع آب زیرزمینی اظهار کرد: کشاورزان عزیز باید بدانند که در صورت برداشت بی‌رویه آب از منابع آب زیرزمینی بدون در نظر گرفتن ملاحظات اقلیمی و ظرفیت‌های اکولوژیکی، در آینده منجر به بحران‌هایی مانند فرونشست خواهد شد که عملاً قابلیت کشاورزی در بسیاری دشت‌های بزرگ کشور را از بین خواهد برد.

وی با اشاره به اینکه سرانه آب تجدیدپذیر کشور طی دهه‌های اخیر از ۶ هزار مترمکعب به کمتر ۱۲۰۰ مترمکعب رسیده است، اضافه کرد: این رقم در حالی است که میانگین سرانه آب تجدیدپذیر جهان ۴ هزار متر مکعب است.

علی آبادی اضافه کرد: در حال حاضر ۸۶ درصد از منابع آب کشور در بخش کشاورزی، ۹ درصد در بخش شرب و تنها ۳ درصد در بخش صنعت به مصرف می‌رسد و کشور با بیش از ۱۴۶ میلیارد متر مکعب کسری آب رو به رو است که جبران این کسری نیاز به همکاری و تعامل فرادستگاهی به ویژه با جهاد کشاورزی دارد.

وزیر نیرو در بخش دیگر سخنان خود بر ضرورت تقویت دیپلماسی آب اشاره کرد و افزود: در دوره جدید تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها، دیپلماسی آب را تقویت کنیم تا بتوانیم نسبت به احقاق حقابه‌های قانونی کشور به ویژه در جنوب شرق کشور اقدامات مؤثری را اجرایی کنیم.

وی کاهش تلفات آب در شبکه‌های آبرسانی از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد را یکی دیگر از اهداف وزارت نیرو در دولت چهاردهم عنوان کرد و خاطرنشان کرد: تکمیل طرح‌های آبرسانی در قالب جهاد آبرسانی و سایر پروژه‌های بزرگ آبی، اصلاح نظام حاکمیت شرکتی از دیگر برنامه‌هایی است که در دولت چهاردهم مورد تأکید است.

علی آبادی در پایان ضمن تشکر علی اکبر محرابیان به عنوان وزیر نیرو در دولت سیزدهم و سایر همکارانش در صنعت آب و برق تأکید کرد: حل چالش‌های صنعت آب و برق نیازمند وفاق ملی و تعامل همه جانبه وزارت نیرو با سایر دستگاه‌های دولتی و فرادولتی است که‌ امیدواریم با حمایت ویژه رئیس جمهور محترم در تحقق این مهم موفق باشیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رکورد تاریخی زن ایرانی
واکنش متفاوت آذری جهرمی به حضور پسر عارف
معدل چقدر تاثیر دارد؟
گلایه عارف از قطعی برق و توقع رشد اقتصادی
سفر مداح معروف به تایلند
ضرورت استفاده از مشاوره برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری
کسبینو: تحولی نوین در خرید آنلاین با عرضه شفاف، تعاملات اجتماعی و امکانات بی‌نظیر
شروط وزارت بهداشت برای ارزشیابی مدارک دانشگاه‌های غیرتایید خارجی
دانشگاه تهران به منابع کتابخانه‌های دانشگاهی وزارت علوم پیوست
ثبت‌نام پذیرفته شدگان ارشد ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد
دستگیری ۲۹ سارق مسلح در شرق تهران
سهم آزمون تستی در کنکور به ۴۰ درصد کاهش می‌یابد
وزارت نیرو متعهد به اجرای برنامه هفتم توسعه است
مجازین کنکور قبل انتخاب رشته بخوانند
جزئیات انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد فردا اعلام می‌شود
مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سال آینده اجرایی می‌شود
شرایط جدید پذیرش بدون آزمون مدال آوران جهانی در دانشگاه‌ها اعلام شد
رتبه سوم کنکور علوم انسانی: روزهای تعطیل، ۱۲ ساعت درس می‌خواندم
رتبه ۶ گروه ریاضی: برگزاری کنکور در دو نوبت استرس را کم می‌کند
نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان بیش از ۱۳۰ درصد رشد کرد
شناسایی بیش از ۱۷۸ مورد مثبت ابتلا به تب دنگی در کشور
معدل چقدر تاثیر دارد؟
مجازین کنکور قبل انتخاب رشته بخوانند
مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سال آینده اجرایی می‌شود
شرایط جدید پذیرش بدون آزمون مدال آوران جهانی در دانشگاه‌ها اعلام شد
رتبه سوم کنکور علوم انسانی: روزهای تعطیل، ۱۲ ساعت درس می‌خواندم
رتبه ۶ گروه ریاضی: برگزاری کنکور در دو نوبت استرس را کم می‌کند
نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان بیش از ۱۳۰ درصد رشد کرد
دانشگاه تهران به فهرستگان منابع کتابخانه‌های دانشگاهی وزارت علوم پیوست
طراحی و اعطای گرنت‌های ۱۰گانه در دانشگاه علم و صنعت
انتخاب رشته داوطلبان مجاز کنکور ۱۴۰۳ از ۱۳ شهریور آغاز می‌شود
آمار مجازین انتخاب رشته آزمون سراسری اعلام شد
انتشار کارنامه و رتبه داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ تا صبح فردا
۱۲ هزار دانش آموز هرمزگانی مهر امسال در مدارس جدید درس می‌خوانند
نتایج کنکور ۱۴۰۳ امشب منتشر می‌شود
راه‌اندازی ۱۳۰۰پایگاه انتخاب رشته کنکور توسط آموزش و پرورش
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top