تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/06/11 - 09:03
کد خبر: 515137

نکاتی که دانشجویان نو ورود باید رعایت کنند؛

آنچه یک ترم اولی باید بداند

آنچه یک ترم اولی باید بداند

ترم اولی بودن از جهت موفقیت ورود به دانشگاه یک افتخار است و بعد یاد بگیریم که در محیط دانشگاه چه کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همه ما آدم‌ها برای هرکاری یک روز صفر کیلومتر بوده‌ایم، ورود به دانشگاه هم همین است، مطمئناً هیچ‌کس از روز اول نمیداند که باید چه‌کار کند. شاید برای هر کدام ما شور و شعف وصف‌ناپذیر ورود به دانشگاه با استرس ترم اولی خطاب شدن از روی تمسخر همراه شود. ما اینجا هستیم تا تجربیات گذشته را با هم مرور کنیم و اولاً بدانیم ترم اولی بودن از جهت موفقیت ورود به دانشگاه یک افتخار است و بعد یاد بگیریم که در محیط دانشگاه چه کنیم.

از پرسیدن نترسید

شما تازه وارد هستید و حتی شاید در شهر دیگری ساکن شده باشید پس مطئمنا سوالات زیادی ذهنتان را درگیر خواهد کرد؛ از از اینکه اگر چیزی را نمی‌دانید بپرسید نترسید، کلاستان کجا برگزار می‌شود؟ کلاس‌ها لغو شده است؟ اگر برایتان سخت است که از دانشجویان سال بالایی سوال بپرسید، می‌توانید به مسئولان دانشگاه یا انجمن‌های علمی دانشگاه مراجعه کنید.

خوب گوش کن، خوب یاد بگیر

احتمالاً در دوران دبیرستان، معلم‌ها به شما می‌گفتند که کدام بخش از مطالب کتاب مهم است یا جزوه را خط به خط می‌گفتند و شما می‌نوشتید، در دانشگاه استاد توجه زیادی به کار شما ندارد و درسش را می‌دهد.
پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: علم را یادداشت کنید تا از بین نرود، بدانید جزوه گرفتن از دیگران همیشه پاسخگو نیست پس شش دانگ حواستان به استاد باشد و خودتان نکات مهم را یادداشت کنید تا بتوانید درس را به خوبی یاد بگیرید. به شما کمک می‌کند تا در کلاس پیگیر بحث و درس باشید.

با کتابخانه آشتی کنید

اساتید کتاب‌های مختلفی را به شما معرفی می‌کنند که شاید از پس تهیه هزینه خرید همه آنها برنیایید، اصلاً نگران نباشید، کتابخانه و سایت دانشگاه یک منبع بسیار خوب برای تهیه این کتب است؛ همچنین می‌توانید از ترم بالایی‌ها کتاب مورد نظر خودتان را قرض بگیرید، کتاب دست دوم بخرید یا از نسخه الکترونیکی کتاب استفاده کنید.

خودت باش مگه خودت چشه

یادتان باشد که شما دیگر دانشجو شده و باید مثل یک انسان بالغ رفتار کنید، اما نیاز نیست خودتان را بگیرید یا تلاش کنید که همه بداند شما خیلی باهوش هستید؛ رفتاری راحت داشته و در عین حال با همکلاسی‌ها و استادان خود با احترام رفتار کنید. یک کلام خود واقعیتان باشید.

خوش‌پوش، آراسته و ساده باشید

اولین موردی که در برخورد با کسی نظر شما را جلب می‌کند، ظاهر افراد است، پس سعی کنید همیشه خوش‌پوش باشید، البته منظورمان کاملاً مشخص است و قطعاً شما هم می‌دانید که محیط دانشگاه یک استایل ساده را بهتر می‌پذیرد و باید نوع پوششتان در زمان حضور در دانشگاه با زمانی که به مهمانی یا تفریح می‌روید متفاوت باشد.

خانم / آقا اجازه ما بریم بیرون

ادب حکم می‌کند که در زمان تدریس استاد، نظم و انضابط کلاس را رعایت کنید اما اگر لازم بود به هر دلیلی کلاس را ترک کنید نیاز به اجازه گرفتن نیست و می‌توانید نهایاتا دست خود را بلند کرده و با سکوت از کلاس خارج شوید.

دوران مشق شب نشینی تمام شده است

استاد بعد از اتمام کلاس یک خسته نباشید مس‌گوید و می‌رود، پس دنبال مشق شب نباشید، همه چیز به خودتان بستگی دارد، مثلاً می‌توانید بعد از برگشت به خانه یا خوابگاه درس آن روز را مطالعه یا مروری بر مطالبی که جلسه بعد قرار است تدریس شود داشته باشید.

در سلف سوختگیری کنید

اگر دوست دارید که از غذای دانشگاه استفاده کنید باید بعد از تهیه کارت غذا به به سایت تغذیه دانشگاه مراجعه کنید و وعده‌های غذایی مورد نظرتان را رزرو کنید. در این مورد هر سوالی که داشتید می‌توانید از کارشناس تغذیه دانشگاه کمک بخواهید.

اندازه نگه دار که اندازه نکوست

به عنوان یک دانشجوی ترم اولی احتمالاً تا موقع قبولی در کنکور و در دوران مدرسه در کلاس‌های تک جنسیتی حضور داشتید و حالا با محیط جدید رو به رو شده‌اید. یادتان باشد که همیشه رعایت اعتدال و اندازه نگه داشتن بهترین انتخاب است، در خصوص ارتباط با همکلاسی‌هایتان نه زیاد جدی باشید و نه زیاد راحت. نیاز به کناره گیری از جمع‌های دوستانه نیست ولی ایجاد یک ارتباط بی‌مرز هم می‌تواند عاقبت خوشی نداشته باشد، پس کاملاً عادی باشید.

کمی تغییر هم بد نیست

از همان بدو ورود به دانشگاه به فکر انتقال یا مهمان شدن نباشید، دوری از خانواده، بیماری یا هر دلیل دیگری می‌تواند این وسواس را در شما به وجود آورد که هرچه زودتر برای جا به جایی اقدام کنید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم کمی صبر کنید و شرایط جدید را خوب بسنجید شاید این تغییر خیلی هم بد نباشد.

 استاد راهنمای خود را انتخاب کنید

در دانشگاه به دنبال استاد راهنما بگردید. حتی اگر شده برای آن وقت زیادی بگذارید، اطمینان داشته باشید که ارزشش را دارد؛ چرا که "هلک من لیس حکیم یرشده" هرکس عالمی نداشته باشد که اورا راهنمایی کند، هلاک خواهد شد.
برای این کار می توانید خودتون اساتید مختلف رو زیر نظر بگیرید و یا از دانشجویان سال بالایی کمک بگیرید. لزوما هر استادی که علم و اخلاق بهتری دارد به درد شما نمی خورد!

 اره خود را تیز کنید!

اهمیت کسب یک مهارت مفید و به درد بخور در دنیای امروز ، بیشتر از تحصیل نباشد، کمتر ازآن نیست. مهارت هایی مانند مهارت زبان (عربی ، زبان انگلیسی و ...) و مهارت نرم افزار های کاربردی می تواند شمارا در امر تحصیل جلو انداخته و حتی در آینده شغلی شما نیز مؤثر واقع شود.

 باید بدانید که موفقیت در تحصیل رشته علوم انسانی منوط به رعایت نکات زیر است:
الف)مطالعه زیاد
ب)حضور در اجتماع

بدون حضور در جامعه و مشاهدات دقیق میدانی و از راه دور نمی توان درمورد مسایل علوم انسانی و اجتماعی اظهار نظر کرده و راه حل ارائه داد. باید در کف کوچه و خیابان باشی و مسایل و معظلات را باگوشت و پوستت حس کنی. آن وقت بهتر و هدفمند تر درس خواهی خواند.
البته این کار یه فایده ی دیگر دارد و آن تنظیم باد است! بادت را می خواباند و غرورت را از بین می برد؛ چون متوجه می شوی خیلی بهتر از تو هم وجود دارد.
جدی باشید!

هرکاری می خواهید بکنید، آن را جدی بگیرید؛ اگر می خواهید درس بخوانید، اگر می خواهید شوخی کنید و یا هر کاردیگر، با جدیت آن را انجام دهید.
زندگی کنید!

در لحظه زندگی کنید. زندگی یعنی همین لحظاتی که دارید این متن را می خوانید! ما قراره الان زندگی کنیم، نه بعد از اتمام تحصیل در دانشگاه.
مهمترین سرمایه دانشگاه، سرمایه نیروی انسانی است؛ یعنی اساتید و دانشجویان.

اساتید دلسوزی که از وقت گذاشتن برای دانشجو ابایی ندارند. دانشجویان با اخلاق و متعهدی که علی رغم مشغله های فراوان خودشون، حاضر هستند وقتشون رو در اختیار دوستانشون (حتی دانشجویان کوچکتر از خودشون ) قرار بدن. آنها را دریابید و ازشون به خوبی بهره ببرید.

ساعت خواب خود را تنظیم کنید

کمبود خواب باعث کاهش تمرکز شما در کلاس ها می شود و در دراز مدت تبعات بدی برای شما خواهد داشت.
بهترین ساعت خواب از ساعت 22 تا 4 است. برای اینکه اذیت نشوید و بتوانید برنامه ریزی کنید، حتما بر سر ساعت خاموشی با هم اتاقی های خود به توافق برسید.

ورزش را فراموش نکنید

ورزش نه تنها برای سلامتی جسم مفید است، بلکه در سلامت ذهن هم تأثیر به سزایی دارد.
مزاج خود را بشناسید ومطابق آن، برنامه تغذیه ای خودتان رو تدوین کنین. بالاخره برنامه غذایی سلف دانشگاه یک برنامه ی عمومی است که شاید به درد هرکسی نخورد.
"آن تایم" باشید.

حتما سر کلاس ها به موقع حاضر شوید ؛ البته بهتر آن است که چند دقیقه قبل از استاد در کلاس حاضر باشید.
از همین سال هاس ابتدایی، کار تشکیلاتی را بیاموزید و یک تیم متشکل از افرادی که می توانید با هم کنار بیایید رو جمع کنید و اهداف آموزشی و پژوهشی و ... خود را در گروه پیگیری کنید. بدانید که هیچ کار بزرگی به تنهایی انجام نمی شود.

از دوستی های افراطی دوری کنید که اگر مراقب نباشید و در دام آن بیفتید، خلاصی از آن و جبران پیامد هایش دشوار خواهد بود.

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پیامدهای منفی جنگ غزه بر اقتصاد رژیم صهیونیستی
تبریک امیر دریادار سیاری به امیر سرتیپ صباحی‌فرد
پرچم ایران با افتخارآفرینی شیرزنان ایران بالا است
دنیا فقط اتحادیه اروپا نیست/ از ظرفیت شانگهای و بریکس استفاده شود
قول می‌دهم زبان گویای مردم باشم
موافقت رهبر معظم انقلاب با کاهش سهم صندوق توسعه ملی
پاسخ دندان شکن حماس به لفاظی‌های رئیس ستاد ارتش اشغالگران
خداحافظی پایتخت با غزل‌سرای معاصر
۳ میلیون و ۲۸۸ هزار نفر در طرح قرعه کشی ایران خودرو ثبت نام کردند
اعزام امن بیش از یک میلیون زائر به عراق طی ایام اربعین
مجوز ۳۰ مرکز جدید علمی کاربردی به شرط تضمین اشتغال صادر شد
سنت حسنه‌ای به نام وقف
آنچه یک ترم اولی باید بداند
رو در رو با مردم/ مهمترین برنامه‌ها و چالش‌‌های دولت پزشکیان برای اداره کشور چیست؟
قالیباف:پرچم ایران با افتخارآفرینی شیرزنان ایران بالاست
بیرانوند: تیم‌های قدرتمندی در گروه ما هستند
از ۱۵ شهریور، ساعت کار ادارات به حالت عادی باز می‌گردد
تجمع همبستگی با غزه در انگلیس +عکس
زائران حرم رضوی از این جاده تردد نکنند
پزشکیان: در مورد ناترازی بانک‌ها باید طوری عمل کنیم که مردم ضرر نبینند +فیلم
رونمایی الهلال از سوپر خرید جدید خود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top