تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/06/11 - 14:28
کد خبر: 515169

تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز از سوی رئیس دولت چهاردهم

تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز از سوی رئیس دولت چهاردهم

باتوجه به باز بودن پرونده ناترازی شبکه بانکی کشور، رئیس جمهور برنامه دولت جدید در این زمینه را اعلام و بر لزوم اقدام برای رفع قاعده‌مند ناترازی بانک‌ها، تاکید کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در چند سال اخیر مسئله ناترازی شبکه بانکی به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصادی کشور، پا به عرصه ظهور نهاده است. البته ناترازی ساختار و شبکه بانکی کشور، ریشه‌های متعددی دارد که حتی پیشینه برخی از آنها به چهار و حتی پنج دهه قبل باز می‌گردد، اما امروز بیش از هر زمان دیگی، این چالش، اثرات خود را نمایان کرده و لزوم بررسی، ریشه یابی و رفع آن، بیش از هر زمان دیگری در اقتصاد کشور احساس می‌شود.

امروز، شبکه بانکی هم زمان با چالش‌هایی از جمله عدم کفایت سرمایه بانک‌ها، عدم ارتباط با شبکه بانکی و مالی جهانی، کاهش جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تحریم‌های بین‌المللی، افزوده شدن بانک‌های جدید خصوصی به جای خصوصی شدن بانک‌های دولتی، فشار به شبکه بانکی و بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه (که نتیجه‌ای جز خلق نقدینگی به همراه ندارد) و موارد دیگر، دست و پنجه نرم می‌کند.

بی شک در این شرایط نباید انتظار داشت که شبکه بانکی بتواند آنگونه که باید عمل کند و در صورت تداوم این روند روز به روز پسخوراند این سیستم نسبت به گذشته بیشتر می‌شود.

تلاش بانک مرکزی

با این حال در سال‌های گذشته، بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار پولی کشور، همواره سعی در رفع این مشکل داشته است، به‌گونه‌ای که از همان ابتدای سال جدید نیز، رئیس‌کل بانک مرکزی بر ضرورت اصلاح ناترازی بانک‌ها تاکید کرد و گفت: بانک‌های ناتراز شش ماه فرصت دارند معضل اصلی خود را که اثر نامطلوبی در شاخص‌های کلان اقتصادی دارد، برطرف کنند.

در اواخر سال گذشته نیز پرونده سه بانک ناتراز در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و بعد از برگزاری مجمع این سه موسسه، معاونت نظارتی بانک مرکزی، تصمیم به انحلال دو موسسه اعتباری توسعه، کاسپین و همچنین ادغام موسسه نور در بانک ملی، گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار بانک‌های ناتراز خاطر نشان می‌کند: اگر بانکی همواره ناترازی داشته باشد و در عین حال بخواهد به فعالیت خود ادامه دهد، به‌ناچار باید به سمت تعیین‌تکلیف و انحلال آن بانک پیش برویم، اما اگر بتوانیم بانکی را اصلاح و یا احیا کنیم بی شک آن را منحل نمی‌کنیم؛ چراکه انحلال بانک‌ها پرهزینه و آخرین گزینه‌ای است که نظام بانکی به سمت آن حرکت می‌کند.

اما در طرف دیگر، به عقیده بسیاری از کارشناسان و ناظران اقتصادی و همانگونه که در ابتدای این گزارش به آن اشاره شد، مسئله رفع ناترازی بانک‌ها تنها با اصلاح ساختار ترازنامه بانک‌ها و اولتیماتوم بانک مرکزی، برطرف نمی‌شود؛ چراکه بسیاری از ریشه‌های ناترازی شبکه بانکی به مسائل برون‌زا باز می‌گردد و نیازمند یک عزم جدی از سوی دولت، مجلس، بانک مرکزی و دیگر نهادهای اقتصادی اثرگذار در کشور است که البته در این میان نیز، بانک‌ها باید به مروز زمان بنگاه داری را فراموش کرده و به بنگاه سازی و کمک به تولید و سرمایه گذاری در این جهت حرکت کنند که در نهایت نتیجه آن می‌تواند به اصلاح ناترازی بانک‌ها نیز کمک کند.

در سرنوشت بانک‌های ناتراز، نباید مردم متضرر شوند

شب گذشته نیز دکتر مسعود پزشکیان در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با به تشریح برخی از برنامه‌ها و اولویت‌های دولت چهاردهم از جمله مسائل اقتصادی پرداخت.

رئیس دولت چهاردهم همچنین با اشاره به مشکل ناترازی بانک‌ها و شبکه بانکی کشور، احتمال انحلال برخی از بانک‌های ناتراز و برنامه دولت چهاردهم برای رفع این مشکل خاطر نشان کرد: ناترازی بانک‌ها کاملا مشخص است، اما برخورد دولت با بانک‌های ناتراز باید به گونه‌ای باشد که مردم متضرر نشوند. برای مثال نمی‌توانیم بانکی که ناتراز است را ناگهانی منحل کنیم؛ چراکه در این میان مردمی که در این بانک‌ها سرمایه گذاری کرده‌اند، متضرر می‌شوند، ما می‌دانیم که ناترازی وجود دارد، بانک‌های ناتراز را هم می شناسیم اما برای حل این چالش باید روندی را در پیش بگیریم که برای مردم مشکل ایجاد نکند.

گفتنی است؛ در روزهای گذشته نیز، عبدااناصر همتی - وزیر امور اقتصادی و دارای - به دو موضوع مهم مشکل بازار سرمایه و شبکه بانکی کشور اشاره کرد و از اولویت‌های خود، تلاش برای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه و همچنین لزوم برطرف کردن ناترازی شبکه بانکی و چالش عدم کفایت سرمایه بانک‌ها را مطرح کرد.

با توجه به تاکیدهای رئیس جمهوری و وزیر اقتصاد، به نظر می‌رسد که از مهم‌ترین برنامه‌های اقتصادی دولت چهاردهم، کمک به بهبود وضعیت بازار سرمایه به عنوان یکی از منابع اصلی تامین سرمایه و همچنین اصلاح شبکه بانکی کشور باشد که در صورت تحقق این برنامه‌ها می‌توانیم، شاهد افزایش بهره وری اقتصادی و متعاقب آن بهبود وضعیت در شاخص‌های تورمی باشیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پیاده‌روی زائران امام رضا(ع) +عکس
اخاذی با شیوه قفل کردن گوشی‌های آیفون
برنز مختاری به نقره تبدیل شد
اسامی برگزیدگان هشتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه آزاد
تمدید مهلت ثبت‌نام فراخوان جذب هیئت علمی دانشگاه آزاد
ایجاد مقدمات حضور دانشجویان اندونزی در ایران
سعید حبیبا رئیس سازمان امور دانشجویان شد
رئیس بنیاد ملی‌ نخبگان منصوب شد
شکست تیم ملى گلبال ایران در سومین دیدار
آخرین وضعیت سند راهبردی فضای مجازی اعلام شد
رشیدی، سرپرست روابط عمومی وزارت اقتصاد شد
پیروزی والیبال نشسته ایران مقابل برزیل/ صعود به نیمه‌نهایی قطعی شد
پزشکیان: تکالیف و مسئولیت‌های دقیق هیچ دستگاه و مدیری مشخص نیست
زمینه جلوگیری از جعل مدارک و تسهیل استعلام‌های تحصیلی فراهم شد
نام مریم میرزاخانی بر سردرِ دانشکده ریاضی دانشگاه اصفهان حک شد
تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز از سوی رئیس دولت چهاردهم
بخشودگی جرایم مالیاتی به مناسبت هفته دولت
ایران می‌تواند دوباره صادرکننده بنزین شود
تبریک پزشکیان به دولت و مردم ویتنام
نیکزاد: پرداخت به‌هنگام مطالبات کشاورزان ضروری است
دانشگاه جولانگاه اساتید همفکر با دشمن نیست/ درخواست شفاف سازی اسناد را داریم
تمدید مهلت ثبت‌نام فراخوان جذب هیئت علمی دانشگاه آزاد
ایجاد مقدمات حضور دانشجویان اندونزی در ایران
زمینه جلوگیری از جعل مدارک و تسهیل استعلام‌های تحصیلی فراهم شد
نام مریم میرزاخانی بر سردرِ دانشکده ریاضی دانشگاه اصفهان حک شد
ارتقای مرتبه ۵ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
جزئیات ثبت نام رشته‌های بدون کنکور اعلام شد/ جاماندگان کنکور بخوانند
آغاز انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه علامه‌ از هفته آینده
آغاز ثبت نام پذیرفته شدگان ارشد دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه صنعتی اراک رتبه اول درصد قبولی کارشناسی ارشد کشور را کسب کرد
فرصت انتخاب رشته آزمون دستیاری دندانپزشکی تمدید شد
رئیس سازمان امور دانشجویان تغییر کرد
پذیرش دانشجوی رشته «جامعه ­پژوهی اسلامی» در مقطع کارشناسی در دانشگاه تهران
آقای رئیس جمهور! هر قشری خوب و بد دارد
معدل چقدر تاثیر دارد؟
مجازین کنکور قبل انتخاب رشته بخوانند
مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سال آینده اجرایی می‌شود
شرایط جدید پذیرش بدون آزمون مدال آوران جهانی در دانشگاه‌ها اعلام شد
رتبه سوم کنکور علوم انسانی: روزهای تعطیل، ۱۲ ساعت درس می‌خواندم
رتبه ۶ گروه ریاضی: برگزاری کنکور در دو نوبت استرس را کم می‌کند
نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان بیش از ۱۳۰ درصد رشد کرد
دانشگاه تهران به فهرستگان منابع کتابخانه‌های دانشگاهی وزارت علوم پیوست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top