تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/06/12 - 13:11
کد خبر: 515251

گفتاری در باب بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی؛

آنچه گذشت؛ مجلس دوازدهم در روز رأی اعتماد وزرا

آنچه گذشت؛ مجلس دوازدهم در روز رأی اعتماد وزرا

عبدالناصر همتی یکی از کسانی بود که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد در سن ۶۷ سالگی به عنوان وزیر اقتصاد از مجلس رأی اعتماد بگیرد. ایشان در دولت دوازدهم با حکم حسن روحانی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی ایران منصوب شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از زینب ترکمان///* بعد از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، تمامی اعضای کابینه آقای پزشکان رأی اعتماد گرفتند و دولت چهاردهم رسما کار خود را آغاز کرد. درباره یکی از صحنه‌های ماندگار این روز‌ها می‌توان به انتصاب فرزانه صادق مالواجرد به مقام وزارت راه‌و‌شهرسازی اشاره کرد، ایشان با کسب ۲۳۱ رأی، اعتماد نمایندگان مجلس را به خود جلب کرد.

همچنین ایشان از سوی وزیر راه در دولت شهید رئیسی به عنوان مشاور در امور شهرسازی و معماری منصوب شد. همچنین، دومین زنی است که در تاریخ نظام جمهوری‌اسلامی به عنوان وزیر انتخاب می‌شود و در رأس یک وزارت‌خانه قرار می‌گیرد. 

البته در کنار این افتخار مسائل قابل توجه دیگری هم وجود دارد. از جمله: صلاحیت برخی وزرا که تأیید آن از یک مجلس انقلابی انتظار نمی‌رفت و حتی با وعده‌های شخص رئیس جمهور هم مطابقت نداشت.

سابقه درخشان 

عبدالناصر همتی یکی از کسانی بود که هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد در سن ۶۷ سالگی به عنوان وزیر اقتصاد از مجلس رأی اعتماد بگیرد. ایشان در دولت دوازدهم با حکم حسن روحانی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی ایران منصوب شد.

این موضوع که قرار بود از جوانان استفاده بیشتری شود به کنار، استفاده از افرادی که از آنها فقط وعده دیدم و عمل هرگز، جای خود دارد.  همتی در دولت دوازدهم در حالی اطلاعات محرمانه ارزی کشور را برای دریافت وام کرونا در اختیار صندوق بین‌المللی پول قرار داد که موفق نشد حتی یک سنت هم از این صندوق وام بگیرد.

از طرفی بررسی نرخ رشد سالانه نقدینگی نشان می‌دهد از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بالاترین نرخ رشد نقدینگی مربوط به سال 1399که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی بوده، است. نرخ رشد نقدینگی در پایان آن سال نیز به 6/40 درصد رسیده‌بود. 

البته بعد از آن رشد نقدینگی در  دولت شهید رئیسی روند کاهنده به خود گرفت به ‌طوری که در پایان سال 1402 رشد نقدینگی به 3/24 درصد رسید.

کابینه جوان!

آقای محمدرضا ظفرقندی یکی از پیرترین وزرای کابینه و درواقع مسن‌ترین وزیر بهداشت بعد از انقلاب اسلامی است.  ایشان در دوره وزارت بهداشت دکتر پزشکیان، با سپردن تعرفه‌گذاری بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی، موجب افزایش دو تا سه برابری تعرفه‌ این بخش و افزایش هزینه‌های درمانی مردم شد.

از طرفی دیگر در دوران کرونا درحالی که تعداد کشته‌ها افزایش پیدا کرده بود، آقای ظفرقندی به همراه ۹۸ نفر از اعضای مجمع عمومی این سازمان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور مخالفت خود را با خرید واکسن روسی اعلام کرد. درصورتی که وی ۲۰ روز قبل، بر تهیه واکسن از کشورهای روسیه و هند تأکید کرده بود.

بعد از آن مدعی ایجاد مشکل در روند تولید واکسن برکت شده بود؛ ادعایی که با واکنش مدیران بنیاد برکت و وزیر بهداشت روبرو شد. 

دیپلماسی لبخند

سیدعباس عراقچی با کسب ۲۴۷ رأی موافق سکاندار دستگاه دیپلماسی دولت چهاردهم شد. ایشان چهار سال عهده‌دار سمت معاون سیاسی وزیر خارجه بود و در دولت شهید رئیسی طی حکمی از سوی شهید حسین امیرعبداللهیان به عنوان مشاور وزیر خارجه منصوب شد. همچنین در دوران دبیری شورای عالی امنیت ملی علی لاریجانی و سعید جلیلی در تیم مذاکره کننده حضور داشت. عراقچی سوابق قابل توجهی دارد. ولی در درجه اول وزیر خارجه باید اقتدار داشته باشد، اما وقتی به‌عنوان سرپرست تیم مذاکره‌کننده بود، بسیاری از موارد را رعایت نکردند و کارنامه مثبتی در این زمینه ندارند.

با توجه به تجربیات و تخصصی که ایشان و محمد‌جواد ظریف داشتند، چرا باید قراردادی تحت عنوان برجام امضا شود که هیچ دستاوردی برای کشور نداشت؟

جز اینکه در مقابل سیاست خصمانه دیگر کشورها سیاست لبخند را در پیش گرفتند شاهد اتفاق دیگری نبودیم. در نهایت که مذاکره با چشم گفتن‌های بی چون و چرای شما بی نتیجه ماند، مسئول این ناکامی را ملت انقلابی ایران قلمداد کردید: با مرگ بر آمریکا گفتن شما برجام بی‌نتیجه ماند.

باید شعار مرگ بر آمریکا و آتش زدن پرچم را متوقف کنیم...

گویا فراموش کردید استکبارستیزی و دادخواهی از آرمان‌های اصلی و اساسی انقلاب اسلامی است. شما که مدعی هستید، نباید مکتب حاج قاسم را فراموش کنید. برای رفع تحریم‌ها تلاش کنید برای حق خواهی سعی و کوشش کنید و صلابت داشته باشید.

در زمانی که جنایات آمریکا و اسرائیل برای همگان آشکار است و ملل مختلف صدای مردم مظلوم فلسطین است، دیگر جایز نیست ملت استکبار‌ستیز ایران را زیرسوال ببرید. بهتر است احیای مذاکرات به مرگ بر آمریکا گفتن یا نگفتن ملت وابسته نباشد. البته آقای عراقچی به اولویت‌ها و سیاست‌های خود در دولت چهاردهم اشاره کرد که درصورت تحقق آنها می‌تواند اعتماد ملت را جلب کند.

سیاست حسن همسایگی با قوت به پیش خواهد رفت، چین، روسیه و دیگر کشورهایی که در زمان سختی و تحریم همراه ایران بوده‌اند، قدرت‌های نوظهور و عرصه‌های جدی در آفریقا، آمریکای لاتین و شرق آسیا در اولویت روابط خارجی دولت چهاردهم قرار دارند. سیاست مدیریت تخاصم با آمریکا، اینکه اگر اروپا رفتارهای نادرست و خصمانه خود را نسبت به ایران اصلاح کند، در فهرست اولویت‌های ایران قرار خواهد گرفت و پیش بردن دیپلماسی مناطق مرزی از جمله مواردی بود که عراقچی به آن اشاره کرد.

وی گفت: حمایت بی‌دریغ، پیوسته و همه جانبه از آرمان فلسطین، در رأس برنامه‌های دولت چهاردهم در عرصه سیاست خارجی خواهد بود و افزود: «ما راه را گم نخواهیم کرد.»

فرموده رهبری

البته نقدهای گفته شده به اطلاع رئیس جمهور و اطرافیان‌شان رسید و ایشان برای تبرئه تمامی آنها تأییدیه رهبری را به سمع و نظرمان رساندند. در اینکه رهبری امر کردند که در مسیر پیشرفت کشور همگی باید یکدیگر را یاری کنند، هیچ شکی وجود ندارد و یا اینکه همگی ما با بعد از برگزاری انتخابات پیروز هستیم، ولی ایشان همچنین فرموندند: «به کسانی که با نظام و انقلاب زاویه دارند منصب دولتی اعطا نکنید ولی کاملا برخلاف این اتفاق افتاد.»

«استفاده از آمبولانس برای هرگونه کاربری غیر درمانی و غیر پزشکی بدعتی خطرناک است و آن را قویاً محکوم مى‌نماییم.» این بخشی از نامه انجمن اسلامی پزشکان به ریاست ظفرقندی در ماجرای اغتشاشات سال ۱۴۰۱ بود. در این بیانیه حتی به ۱۵۰ آمبولانسی که به سختی در شرایط تحریم خریداری شده بود و اغتشاش‌گران تخریب کرده بودند اشاره هم نشد و سوالی پیش می‌آید که چرا تا به حال بیانیه‌ای در راستای حمایت از مشکلات آنها و بررسی معضلات نظام سلامت صادر نکرده است.

بدتر از آن شخصی که اتفاقات تلخ ۱۴۰۱ را همان فتنه زن زندگی آزادی را جنبش پاکان تلقی کرد حال شخص اول وزارت بهداشت می‌شود. کسانی که در ناآرامی ها دمیدند و موجب ریخته شدن خون‌های پاکی مانند آرمان علی‌وردی و روح الله عجمیان شدند.

و یا آقای صالحی امیری که در فتنه سال ۸۸ سابقه دارد و جزو کسانی است که به سران فتنه مشاوره داده بو و اقدام علیه امنیت ملی کرده است. البته شخص ایشان اتهامات را تکذیب کردند و با واکنش اشخاصی که این موضوع را مطرح کردند، مواجه نشدند. البته بر اساس گزارش‌های رسمی حکم جلب در آن مقطع برای وی صادر شده بود اما بنا به دلایلی اجرا نشد. در این باب نمی‌توان زیاد پافشاری کرد اما از طرفی هم نمی‌توان  منکر این شد که یکی از سوابق صالحی امیری در اداره کل اطلاعات استان خوزستان است که در زمان مدیریت وی اتفاق ناگواری رخ داد و کار به بازرسی دفتر مقام معظم رهبری رسید.

آقای پزشکیان ادعا داشتند که کسانی که تا به امروز به وعده های خود عمل نکرده اند باید اعدام شوند!
ولی افرادی در کابینه ایشان حضور دارند که در طول سال های خدمت خود به وظایف خود عمل نکردند.
حضور آنان را با رهبری توجیه می‌کنند و مدعی هستند که سفارش رهبری است!

درصورتی که رهبری هیچ گاه امر نمی‌کند که چه کسی رأس کار باشد ولی صراحتاً اعلام کردند که بهتر است مخالفان نظام حضور نداشته باشند. بهتر بود برای توجیه این مسائل یا همراه کردن نمایندگان مجلس از رهبری مایه نگذارید. چون در آخر هم برای توجیه ناکارآمدی‌ها همانند دولت دوازدهم می‌گویید:«ما می‌خواستیم بکنیم اما نگذاشتند.»

من خرج امام می‌شم نه امام خرج من

ای نشسته صف اول این جمله شهید بروجردی را به خاطر بسپار: آن سوی میزِ تو چشمان شهیدی ست به تو


*عضو انجمن مستقل دانشگاه علامه طباطبائی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آنچه گذشت؛ مجلس دوازدهم در روز رأی اعتماد وزرا
ظرفیت زنان را در کارآفرینی و کسب و کار خانگی افزایش می‌دهیم
جلیل تجلیل درگذشت
اختصاص بیش از ۱۵۰۰ پرواز فوق العاده به مشهد در هفته جاری
اطلاعیه بازگشایی خوابگاه‌های دانشگاه علامه منتشر شد
غربالگری سلامت روان دستیاران تخصصی پزشکی اجرایی می‌شود
۴ انتصاب جدید در سازمان برنامه و بودجه کشور
حادثه امنیتی جدید در غرب الحدیده
تغییر در خیابان ولیعصر(عج) در آینده نزدیک
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران تغییر کرد
ورود بیش از ۶۲ هزار زائر پیاده به مشهد تا امروز
برنامه ایران در روز پنجم پارالمپیک پاریس
جوان تنکابنی بر اثر سقوط پاراگلایدر جان باخت
بازگشت مجیدی تکذیب شد
حملۀ پهپادی اسرائیل به یک خودرو در لبنان
هشدار چین به اتحادیه اروپا؛ مراقب اظهارات و اقدامات خود باشید
دوپینگ منابع وام ازدواج
معامله طلای دست‌ دوم ممنوع است؟
خبر فوری رویترز؛ حمله موشکی روسیه به پایتخت اوکراین
آمریکا طرح نهایی را ارائه می‌کند و تمام!
لیگ کشتی بدون ستاره ها؟
دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکوری‌ها منتشر شد
راه اندازی کلینیک صنعت در دانشگاه امیرکبیر
امکان تحصیل ۱۳۰۰ دانشجوی پزشکی و پیراپزشکی در فراجا
تکذیب رد صلاحیت ۸هزار دانشجو معلم
تمدید مهلت ثبت‌نام فراخوان جذب هیئت علمی دانشگاه آزاد
ایجاد مقدمات حضور دانشجویان اندونزی در ایران
زمینه جلوگیری از جعل مدارک و تسهیل استعلام‌های تحصیلی فراهم شد
نام مریم میرزاخانی بر سردرِ دانشکده ریاضی دانشگاه اصفهان حک شد
ارتقای مرتبه ۵ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
جزئیات ثبت نام رشته‌های بدون کنکور اعلام شد/ جاماندگان کنکور بخوانند
آغاز انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه علامه‌ از هفته آینده
آغاز ثبت نام پذیرفته شدگان ارشد دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه صنعتی اراک رتبه اول درصد قبولی کارشناسی ارشد کشور را کسب کرد
فرصت انتخاب رشته آزمون دستیاری دندانپزشکی تمدید شد
رئیس سازمان امور دانشجویان تغییر کرد
پذیرش دانشجوی رشته «جامعه ­پژوهی اسلامی» در مقطع کارشناسی در دانشگاه تهران
آقای رئیس جمهور! هر قشری خوب و بد دارد
معدل چقدر تاثیر دارد؟
مجازین کنکور قبل انتخاب رشته بخوانند
مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سال آینده اجرایی می‌شود
شرایط جدید پذیرش بدون آزمون مدال آوران جهانی در دانشگاه‌ها اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top