تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/06/13 - 12:35
کد خبر: 515326

وقتی آمریکا جا می‌ماند

 وقتی آمریکا جا می‌ماند

بیراه نیست اگر بگوییم آمریکایی‌ها تا حد زیادی موقعیت هژمونیک و برجسته خود به عنوان غول صادرات فناوری‌های پیشرفته جهان را از دست داده‌اند و چین توانسته در این حوزه، فاصله قابل توجهی را با آمریکایی‌ها ایجاد کند. در این رابطه، مقام معظم رهبری نیز اخیرا رهنمودهای روشنگرانه و آینده نگرانه‌ای را در مورد ضرورت پیشرفت کشور در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های یپشرفته داشته‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ افول و زوال هژمونی جهانی آمریکا، گزاره‌ای است که در سال‌های اخیر مورد اشاره و اعتراف شمار زیادی از مقام‌های غربی و حتی آمریکایی بوده است. در این رابطه، به طور خاص "فرانسیس فوکویاما"، تئوریسین و دانشمند برجسته آمریکایی حوزه علوم سیاسی و روابط بین الملل، در اظهار نظر معروفی تاکید می‌کند که "آمریکای فعلی شبیه به ساختمانی زیبا است که از درون توسط موریانه‌ها خورده شده و هر لحظه امکان فروپاشی آن می‌رود".

در این رابطه، به تازگی شاهد افشای پرده‌ای جدید از زوال هژمونی جهانی آمریکا بوده‌ایم. ماجرا از این قرار است که بانک جهانی در گزارشی، فهرست 10 کشور که بیشترین میزان صادرات فناوری‌های پیشرفته و بالا را دارند، منتشر کرده است. در این فهرست، چین با صادرات سالانه 769.7 میلیارد دلار در رده نخست و آلمان با صادرات 223.4 میلیارد دلار در رده دوم قرار دارند. پس از این دو، آمریکا با یک سقوط قابل توجه با صادرات 166.4 میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار گرفته است. نکته قابل تامل اینکه که کشور چهارم یعنی ویتنام، با صادرات سالانه 123 میلیارد دلار تولیدات مرتبط با فناوری‌های پیشرفته، فاصله کمی را با آمریکا دارد.

از این رو، بیراه نیست اگر بگوییم آمریکایی‌ها تا حد زیادی موقعیت هژمونیک و برجسته خود به عنوان غول صادرات فناوری‌های پیشرفته جهان را از دست داده‌اند و چین توانسته در این حوزه، فاصله قابل توجهی را با آمریکایی‌ها ایجاد کند. اهمیت این مساله زمانی بیس از پیش آشکار می‌شود که توجه داشته باشیم، جهان آینده جهانِ فناوری‌های پیشرفته و هوش مصنوعی است و آمریکا از همین حالا در این حوزه کلی عقب افتاده و رقبای آن به نحوی فزاینده‌ای در حال رشد و پیشرفت و قبضه محیط بین‌المللی هستند.

در این رابطه، مقام معظم رهبری نیز اخیرا رهنمودهای روشنگرانه و آینده نگرانه‌ای را در مورد ضرورت پیشرفت کشور در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های یپشرفته داشته‌اند. موضوعی که در نوع خود از آگاهی ایشان به مقضیات آینده جهان و ضرورت هماهنگ شدن ایران با حوزه‌های جدیدِ قدرت ساز در عرصه بین‌المللی حکایت دارد. نباید از یاد برد که در جهانِ آتی، کشورها یا در حوزه فناوری‌های پیشرفته، ابتکار دارند و فعالانه برای خود قدرت تولید می‌کنند یا دنباله رو دیگران هستند و به طور خاص داده‌ها و اطلاعات آن‌ها از سوی دیگران هدفِ استثمار و سواستفاده قرار می‌گیرد.

با این همه، اینکه شاهدیم موقعیت آمریکا در حوزه فناوری‌های پیشرفته و بالا به شدت متزلزل شده، نشانه‌ای عینی از تغییر کریدورهای قدرت جهان است. موضوعی که تکانه و لرزه‌های آن، مدت هاست که در خودِ غرب نیز حس شده و نسبت به آن پالس‌های هشداردهنده‌ای نیز مخابره می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حضور پزشکیان در هیئت تبریزی‌های مشهدالرضا(ع)
ورود پیکر استاد بهمنی به بندرعباس
اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور برگزار می‌شود
هریس رئیس‌جمهور شود، ایکس از اپ‌استورهای گوگل و اپل حذف می‌شود
بازداشت دوروف و حکمرانی قانونمند بر فضای مجازی
پاسخ شورای عالی انقلاب فرهنگی به لغو تاثیر قطعی معدل در کنکور
پسر خرم آباد در پاریس فرانسه طلایی شد
داعش مسئولیت حمله انتحاری کابل را پذیرفت
ضرب‌الاجل دو هفته‌ای آمریکا برای ترک مذاکرات آتش‌بس غزه
احتمال یک فاجعه در لیگ نخبگان!
زلزله در ستاد ارتش اسرائیل +جزئیات
سفیر استرالیا در تهران به وزارت خارجه احضار شد
امیدوارم سیر صعودی ما تا فینال ادامه داشته باشد
اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور شنبه برگزار می‌شود
آغاز ثبت‌نام عمره مفرده از ۱۷ شهریور
معرفی دانشگاه‌های برتر اتریش و رتبه‌بندی جهانی آنها در سال ۲۰۲۴
اعتراض داوطلبان کنکور به ممنوعیت انتخاب رشته ۳ رشته علوم پزشکی
سامانه انتخاب رشته مجازی کنکور سراسری ۱۴۰۳ فعال شد
صعود مقتدرانه والیبال نشسته ایران در پارالمپیک
زن دونده المپیکی به آتش کشیده شد
حمله ترکیه به ۲۰ نقطه از شمال خاک عراق
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top