تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/06/14 - 11:28
کد خبر: 515395

بررسی انواع بورس دانشگاهی؛

از بورس «دانش» و «صنعت» چه می‌دانیم؟

از بورس «دانش» و «صنعت» چه می‌دانیم؟

بر اساس آیین نامه بورس های ۱۳ گانه، ایجاد توازن در ورودی دانشگاه‌ها بر اساس نیاز کشور، جهت دهی و جذب دانشجویان مستعد و جلوگیری از مهاجرت نخبگان، تقویت رشته های مورد نیاز کشور در حوزه های علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، هنر و علوم بنیادین، ایجاد انگیزه و امید به آینده در دانشجویان، کُند کردن روند مهاجرت دانش آموزان جهت تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور از اهداف بورس دانش عنوان شده است.

به گزارش صنفی آمورشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری در رشته های تجربی، ریاضی، انسانی و هنر می توانند از تسهیلات ارائه شده در بورسیه دانش استفاده کنند. تسهیلات ارائه شده در بورسیه دانش می تواند به دانشجویان در طول تحصیل آن ها کمک بسیار بزرگی کند. اما در اکثر مواقع آن ها نمی دانند این بورسیه چیست یا این که شرایط دریافت آن به چه صورت است. به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی دارد تا درباره این بورسیه به افراد اطلاع رسانی شود.

اهداف بورس دانش چیست؟

بر اساس آیین نامه بورس های ۱۳ گانه، ایجاد توازن در ورودی دانشگاه‌ها بر اساس نیاز کشور، جهت دهی و جذب دانشجویان مستعد و جلوگیری از مهاجرت نخبگان، تقویت رشته های مورد نیاز کشور در حوزه های علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، هنر و علوم بنیادین، ایجاد انگیزه و امید به آینده در دانشجویان، کُند کردن روند مهاجرت دانش آموزان جهت تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور از اهداف بورس دانش عنوان شده است.

بر این اساس در این بورس تحصیلی(مقرری ماهیانه) در نظر گرفته شده است که  قابلیت اجرا در تمامی مقاطع تحصیلی و دارای اولویت جهت اخذ بورسیه در مقاطع بالاتر را دارد.
 بورس «دانش» از سال تحصیلی گذشته به ۱۰۰۰ دانشجو اعطا شد بر این اساس، دانشجویانی که در رشته‌های مشخص و اولویت دار که اغلب علوم پایه و بنیادی هستند تحصیل می‌کنند مبلغی حدود ۵ میلیون تومان به صورت ماهیانه دریافت می کردند که این میزان برای سال تحصیلی جدید به هفت میلیون تومان افزایش یافته است.

براساس آیین‌نامه مصوب دولت جمهوری اسلامی ایران و منطبق بر کدرشته‌های مندرج در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳، داوطلبان کنکور سراسری می‌توانند کدرشته‌های مربوط به دو نوع بورس صنعت و مشاغل و نیز بورس دانش را در فرایند انتخاب رشته، انتخاب و در صورت قبولی از مزایای مرتبط به آن از جمله دریافت مقرری ماهانه و یا امکان استخدام بلافاصله بعد از اتمام تحصیل استفاده نمایند.

کدرشته‌ها و اشتغال

در کدرشته‌های مربوط به بورس صنعت و مشاغل طی توافقی که بین شرکت اعطاکننده بورس صورت گرفته، دانشجویان در حین تحصیل، مقرری دریافت نموده و پس از دوران تحصیل با شرایطی که در قرارداد قید می‌گردد، امکان اشتغال در شرکت اعطاکننده بورس را دارا می باشند.

دانشگاه به دانشجویان اجازه می‌دهد تا سقف مشخصی دروس اختیاری را با نظر دستگاه اعطاکننده بورس بگذرانند. همچنین، کارآموزی دانشجوی بورسیه در دستگاه بورس‌کننده سپری می شود و دانشجو مجاز است تا سقف ۵۰ ساعت در ماه با شرکت همکاری نماید. در این طرح، ظرفیت دانشگاه‌های برتر کشور در خدمت بنگاه‌های اقتصادی کشور قرار می‌گیرد و از طرفی شرکت اعطاکننده بورس نیز بهترین و نخبه ترین دانشجویان را جذب نموده که قطعاً در بهره‌وری بیشتر آن شرکت مؤثر خواهد بود.

بورس دانش با هدف حمایت از داوطلبان کنکور سراسری که در رشته‌های مورد نیاز کشور تصمیم به ادامه تحصیل دارند، طراحی شده است. بر اساس شیوه‌نامه بورس دانش، ۵ درصد برتر داوطلبان هر گروه آزمایشی می‌توانند در تعدادی از رشته‌هایی که مورد نیاز کشور است به ادامه تحصیل بپردازند و بورسیه تحصیلی شوند.

هدف این است که رتبه‌های برتر کنکور به سمت این رشته‌ها سوق یابند. همچنین این حمایت‌ها از دانشجویانی که در طول تحصیل نیز وضعیت خوبی داشته باشند در مقاطع ارشد و دکتری هم ادامه خواهد داشت و این دانشجویان حتی در بورس‌های سازمان دانشجویان در اولویت قرار خواهند گرفت.

بر اساس آیین نامه بورس دانش، افرادی که در بورس دانش پذیرفته می شوند اگر پویایی خود را حفظ کنند در مقاطع تحصیلی بعدی خود  می‌توانند از بورس دانش استفاده کنند.
امسال نیز همزمان با اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ کدرشته های بورس دانش در دفترچه انتخاب رشته کنکوری ها منتشر شد. داوطلبان پس از اتمام مقطع کارشناسی اگر کیفیت تحصیل خود را حفظ کرده باشند در اولویت بورس دانش برای ادامه تحصیل خود تا مقطع دکتری و همچنین اولویت بورس هیئت علمی خواهند بود.

بورس صنعت

بورس تحصیلی صنعت با هدف تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت طراحی شده است. این بورس تحصیلی با ارائه کمک مالی به دانشجویان متضمن تمرکز دانشجو بر کسب دانش در دوران تحصیل، و با ایجاد تعهد کاری متضمن آینده شغلی دانشجو می‌شود.

یکی دیگر از اهداف این طرح، کمک به پذیرش افراد با تجربه کاری خصوصا در رشته مدیریت کسب‌وکار MBA است که منجر به افزایش فرصت‌های شبکه‌سازی و فراهم آوردن فرصت‌های شغلی بهتر برای مخاطبین دوره می‌شود. دانشجویان با تجربه کاری، مشارکت بهتری در مباحث کلاسی دارند چرا که بر اساس بینش‌های عملی و تجربیات خود قادر به ارائه مثال‌هایی کاربردی هستند که باعث غنی‌تر شدن یادگیری سایرین می‌شود.

از طرفی به واسطه این بورس تحصیلی، مسائل روز شرکت‌ها (پروژه‌ها یا مشکلات آنها) را می‌توان در قالب سؤال تحقیق پایان‌نامه دانشجویان تعریف کرد و به این ترتیب فرصت حل آن‌ها را فراهم ‌آورد. به علاوه بورس تحصیلی صنعت فرصتی برای جذب نیروهای نخبه با تحصیلات با کیفیت توسط شرکت‌هاست. معرفی این بورس تحصیلی حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه و صنعت را شکل می‌دهد.

فرآیند انتخاب دانشجویان

انتخاب دانشجویان طی یک فرآیند دو مرحله‌ای انجام می‌شود:

1.    بر اساس نتیجه کنکور کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم اقتصادی، مدیریت کسب و کار MBA و سیاست‌گذاری علم و فناوری تعدادی از دانشجویان متقاضی بورس تحصیلی صنعت به دانشکده مدیریت و اقتصاد معرفی می‌شوند.

2.    دانشکده مدیریت و اقتصاد پس از انجام مصاحبه، لیست نهایی پذیرفته‌شدگان را اعلام می‌کند.
 
•    به منظور ایجاد ترکیب مناسبی از دانشجویان برای به اشتراک‌گذاری تجربه‌های کاری، یکی از شروط پذیرش بورس صنعت در کلیه گرایش‌های مدیریت کسب‌وکار MBA داشتن حداقل سه سال سابقه کار در صنعت است.

•    برای رشته علوم اقتصادی و رشته سیاست‌گذاری علم و فناوری شرط سابقه کار وجود ندارد.

•    در رشته علوم اقتصادی، متقاضیانی که توانمندی‌های ریاضی بالایی دارند، در خواندن و درک مطلب به زبان انگلیسی تسلط دارند و توانایی تحلیل مسائل اقتصادی را دارند از اولویت دریافت این بورس تحصیلی برخوردارند.

•    در رشته سیاست‌گذاری علم و فناوری، متقاضیانی که توانمندی‌های تحلیلی کمی و کیفی بالایی دارند، در خواندن و درک مطلب به زبان انگلیسی تسلط دارند و توانایی تحلیل مسائل چندوجهی و سیستمی را دارند از اولویت دریافت این بورس تحصیلی برخوردارند.

گزارش از عرفان عباسی
 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نقش پیدا و پنهان آمریکا در ترور شهیدان اسماعیل هنیه و فؤاد شکر
پیروزی عرب‌عامری برابر حریف آذربایجانی
نقشه جامع علمی سلامت کشور تدوین شود
خرید تضمینی گندم به مرز ۱۲ میلیون تن رسید
اتمام عملیات ۶ روزه مقابله با آلودگی نفتی در جزیره خارک
بازدید رئیس‌جمهور از موکب دخترانه حضرت نجمه خاتون
جاده چالوس و تهران-شمال یک‌طرفه است
کنعانی: صدای شکسته شدن استخوان‌های صهیونیسم بلندتر شده است
از بورس «دانش» و «صنعت» چه می‌دانیم؟
تحولات غزه؛ محور رایزنی تلفنی وزیران خارجه عربستان و الجزایر
شیب نزولی نفت تندتر شد
آغاز انتخاب رشته کنکوری‌ها از فردا/ شرط انتخاب رشته پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان
بن‌بست نخست وزیر/ کار نتانیاهو تمام است؟
وزیر خارجه اوکراین استعفا کرد
امام رضا (ع) الگوی رفتار صحیح اجتماعی
پرونده «المیالات» باز است/ درخت‌کُشی برای هیچ!
موافقت تل آویو با عقب نشینی از محور فیلادلفیا/ طرح جدید بایدن
حمایت عربستان و قطر از مصر در برابر اتهامات تل آویو
حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به حیفا
وزیر صمت به سیستان و بلوچستان سفر می کند
نحوه تقسیط شهریه دانشجویان شهریه‌پرداز دانشگاه علامه اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top