تاریخ انتشار: شنبه 1403/06/17 - 11:29
کد خبر: 515556

توپ طلای فوتبال بدون اعجوبه‌ها

توپ طلای فوتبال بدون اعجوبه‌ها

برای نخستین‌بار هم کریستیانو رونالدو و هم لیونل مسی بختی برای گرفتن توپ طلا ندارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از سال۲۰۰۳ بیشتر توپ‌های طلا نصیب کریستیانو رونالدو و لیونل مسی شده است، اما امسال برای نخستین‌بار هیچ‌یک از آنها جایی در فهرست اولیه توپ طلای اروپا ندارند. رونالدو از پارسال حذف شد و مسی هم که از سال۲۰۰۶ وارد جمع نامزدها شده بود، امسال نیست. مسی پارسال با وجود انتقادات فراوان برای هشتمین‌بار توپ طلا را برد اما امسال مجله فرانس‌فوتبال دیگر روی این را نداشت که نام این ستاره بزرگ را بین نامزدها قرار دهد. در ۱۵سال گذشته، این دو اسطوره فوتبال فقط ۲بار موفق نشدند این جایزه را بگیرند؛ یک‌بار جایزه به مودریچ رسید و یک‌بار دیگر به بنزما. سال۲۰۲۰ هم به‌خاطر کرونا جایزه‌ای که قرار بود به لواندوفسکی برسد، به او داده نشد.

کریس با ۱۸ و مسی با ۱۶حضور در فهرست ۳۰نفره نامزدهای توپ طلا رکورددار هستند. مسی ۲بار کمتر از رونالدو نامزد گرفتن این جایزه شده ولی ۳بار بیشتر از او این توپ را برده است.

رکوردداران حضور در جمع نامزدهای توپ طلا: ۱۸بار کریستیانو رونالدو، ۱۶بار لیونل مسی، ۱۳بار پائولو مالدینی، ۱۲بار یوهان کرایف، کریم بنزما و بکن باوئر، ۱۱بار زلاتان ابراهیموویچ و جانلوییجی بوفون، ۹بار نیمار جونیور، تیری آنری و ساموئل اتوئو، ۸بار زین‌الدین زیدان، وین رونی، دیدیه دروگبا و ایکر کاسیاس.

از عجایب فهرست امسال غیبت بازیکنی مثل رودریگو در میان ۳۰نامزد است. نیمار در حمایت از هموطنش استوری گذاشت و نوشت: «دست‌کم یکی از ۵بازیکن برتر جهان!» این وینگر برزیلی فصل گذشته یکی از عوامل قهرمانی رئال‌مادرید در لالیگا، لیگ قهرمانان و سوپرجام اسپانیا بود. حتی کوین دی‌بروینه هم در این لیست حضور ندارد. شاید مصدومیت طولانی‌مدت فصل گذشته او مانع حضورش در جمع نامزدها بوده؛ خودش که اینطور فکر می‌کند. ۷نفر از ۳۰نفر لیست نهایی نامزدهای توپ طلا از رئال‌مادرید هستند.

نام تونی کروس هم در میان کاندیداها دیده می‌شود. این بازیکن آلمانی که در پایان یورو از فوتبال خداحافظی کرد، با قراردادن عکس خودش کنار بلینگام، امباپه، وینیسیوس، کارواخال، رودریگو و والورده به‌شوخی نوشت: «بی‌خیال! شما ۶نفر سال دیگه هم می‌تونید توپ رو ببرید!»

کول پالمر فصل گذشته در هیچ‌یک از مسابقات اروپایی بازی نکرد و در یورو هم در ترکیب اصلی تیم ملی انگلیس حاضر نبود ولی نامزد توپ طلا شده. در استعداد ناب این هافبک چلسی تردیدی وجود ندارد اما او هیچ جامی نبرده است.

لامین یامال، ستاره نوپدید تیم ملی اسپانیا، با ۱۷سال و ۵۳روز سن، جوان‌ترین نامزد کسب توپ طلاست. پیش از او کیلیان امباپه که سال۲۰۱۷ با ۱۸سال و ۲۹۳روز سن، نامزد توپ طلای شده و از این حیث رکورددار بود.

رونالدو نازاریو جوان‌ترین برنده توپ طلا در سن ۲۱سالگی است.

استنلی متیوز نخستین و مسن‌ترین برنده توپ طلاست. او در سن ۴۱سالگی موفق به کسب این جایزه شد.

رونالدو و مسی به‌مدت ۱۰سال از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ اصلی‌ترین کاندیداهای توپ طلا بودند که یک رکورد است.

فرانتس بکن‌باوئر و فابیو کاناوارو تنها مدافعان تاریخ هستند که موفق به کسب توپ طلا شده‌اند. یاشین هم تنها دروازه‌بان برنده توپ طلا در تاریخ است.

مسی با کسب ۴توپ طلای متوالی که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ گرفته، رکورددار است.

ژرژ وه‌آ نخستین بازیکن غیراروپایی و همچنین تنها برنده آفریقایی این جایزه است.

رکورد بیشترین تعداد نامزد از یک باشگاه متعلق به بارسلونای۲۰۱۰ است. آن سال هرسه نامزد نهایی یعنی ژاوی، اینیستا و مسی از این باشگاه بودند. این دومین باری است که رئال‌مادرید ۷نامزد در لیست نهایی توپ طلا دارد (پس از سال۲۰۱۸).

کریستیانو رونالدو و لوئیس فیگو تنها بازیکنانی هستند که بدون بردن جامی مهم در طول سال، برنده توپ طلا شده‌اند.

سایت گل به‌ترتیب این بازیکنان را بخت نخست توپ طلا می‌داند: وینیسیوس، رودری، بلینگام، کارواخال، لائوتارو مارتینس، تونی کروس، کیلیان امباپه، هری کین، فیل فودن و نیکو ویلیامز.

نامزدهای جایزه بهترین تیم زنان سال: بارسلونا اسپانیا، چلسی انگلیس، نیویورک گاتهام آمریکا، لیون فرانسه و پاری‌سن‌ژرمن فرانسه.

نامزدهای بهترین مربی زنان سال: سونیا بومپاستور از لیون و چلسی، آرتور الیاس از کورینتیانس و تیم ملی برزیل، جاناتان خیرالدس از بارسلونا و واشنگتن اسپریت، فیلیپا پاتائو از بنفیکا، سارینا ویگمن از تیم ملی انگلیس، اما هایس از چلسی و تیم ملی آمریکا.

مراسم شصت‌وهشتمین توپ طلا روز ۲۸ اکتبر در سالن تئاتر دوشاتله، در شهر پاریس و به میزبانی مجله فرانس فوتبال برگزار و این جایزه به بهترین بازیکن اهدا می‌شود.

غایبان سرشناس

این دوره غیر از رودریگو ستاره‌های دیگری هم نادیده گرفته شدند. جمال موسیالا که فصلی درخشان داشت، نامش در میان نامزدها دیده نمی‌شود. تیبو کورتوا به اعتراف بسیاری از کارشناسان و دروازه‌بانان بهترین دروازه‌بان حال‌حاضر فوتبال جهان است اما به دلایل موجه از فهرست خط خورده است. او مصدومیتی بسیار شدید و طولانی داشت و در یورو هم به‌خاطر مشکل با سرمربی جدید بلژیک از فهرست این تیم خط خورد. در عوض نام رونون ویلیامز، دروازه‌بان ۳۲ساله آفریقای‌جنوبی، در میان نامزدهای جایزه یاشین و دروازه‌بان فصل دیده می‌شود و همچنین نام آدمولا لوکمن که در فینال لیگ اروپا برای آتالانتا مقابل لورکوزن هت‌تریک کرد و یا نام آرتم دووبیک، مهاجم اوکراینی خیرونا که این فصل به آاس‌رم پیوسته با ۲۵گل و ۱۰پاس‌گل به جمع ۳۰نفره راه یافت اما گریزمان با آماری مشابه در لیست نیست. ویکتور گیوکرس، مهاجم سوئدی اسپورتینگ پرتغال هم با ۴۳گل و ۱۵پاس‌گل نادیده گرفته شده. این ماشین جدید گلزنی فوتبال جهان در فصل جدید هم همچنان به گلزنی‌های پیاپی ادامه می‌دهد.

آمار سرشناس‌ترین غایبان لیست ‌

دی‌بروینه: با ۲۶بازی، ۶گل، ۱۸پاس‌گل و با جام‌های قهرمانی لیگ برتر، سوپر کاپ اروپا، سوپرکاپ انگلیس، جام‌ باشگاه‌های جهان

مو صلاح: با ۴۸بازی، ۲۵گل، ۱۵پاس‌گل و جام قهرمانی اتحادیه

رودریگو: با ۵۸بازی، ۱۹گل، ۹پاس‌گل و با سوپر جام اسپانیا، جام قهرمانی لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا

آنتوان گریزمان: با ۵۸بازی، ۲۵گل و ۹پاس‌گل

لواندوفسکی: با ۵۵بازی، ۲۷گل و ۱۱پاس‌گل

رافائل لیائو: با ۵۵بازی، ۱۶گل و ۱۴پاس‌گل

خولیان آلوارس: با ۶۶بازی، ۲۱گل، ۱۵پاس‌گل و با جام‌های کوپا آمریکا، لیگ برتر، سوپر کاپ انگلیس، جام باشگاه‌های جهان، سوپر کاپ اروپا

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مصوبه اصلاح آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد
ریسمان مردمی عدالت را قیچی نکنید!/ اتهامات وارده به محسن ریسمان‌سنج قابل نقض است
گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟
حمایت برادر اوباما از ترامپ
تفریح پر خرج بچه پولدارهای تهران! +فیلم
دسترسی دانشگاه‌ها به ابزار هوش مصنوعی «اسکوپوس» فراهم شد
روایت شنیدنی فرمانده سپاه از نبردهای دریایی ایران و اسرائیل
مهلت ثبت‌نام آزمون متقاضیان اخذ پروانه کارشناسی رسمی دادگستری تمدید شد
قهرمان و نایب قهرمان کشتی المپیک استخدام شدند
ورود رئیس‌جمهور به نحوه برگزاری کنکور عادلانه
حمله تروریستی در نیویورک خنثی شد
جلسه اضطراری شورای عالی بورس به دلیل استعفای عشقی
وعده‌های ترامپ عجیب و عجیب‌تر می‌شود!
حبس و جزای نقدی در انتظار اتباع بیگانه غیرمجاز
این میوه ویروس معده را از بین می برد
ثبت‌نام دارندگان فیش‌های عمره مفرده از امروز
نکونام به دادسرا احضار شد!
تابستان ۲۰۲۴ گرم‌ترین تابستان تاریخ شد
پروانه ساخت «اخراجی‌ها۴» صادر شد
جوابیه دفتر رئیس‌جمهور به کیهان: دستور پزشکیان کاملاً در چارچوب قانون است
اظهارنظر وزیر کار درباره افزایش حقوق کارگران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top