تاریخ انتشار: شنبه 1403/06/17 - 15:17
کد خبر: 515596

عبدالله محمدی؛

گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟

گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟

مفهوم «وفاق» نیز از همین ابهام رنج میبرد. تکرار فراوان این اصطلاح به انضمام زیبایی آن سبب شده بسیاری جرأت نکنند بپرسند وفاق با چه کسانی و در چه شرایطی مطلوب است؟ وفاق نمیتواند ابزاری برای تطهیر کسانی باشد که منشأ اصلی اختلاف و فتنه در جامعه بوده اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از عبدالله محمدی*/// از جمله آسیبهای جامعه ما کم اطلاعی از بار معنایی اصطلاحات و مفاهیم است. همین امر سبب سوء استفاده فراوان سیاستمداران میشود. روزگاری اصطلاح «جامعه مدنی»  گفتمان حاکم سیاستمداران گردید. بدون آنکه اشاره شود در ادبیات سیاسی جان لاک، جامعه مدنی بار معنایی خاصی دارد و نوعا در تقابل با جامعه دینی به کار میرود.

جذابیت اصطلاح «حریم خصوصی» نیز سبب شد کسی دنبال خاستگاه و مدلول التزامی آن نگردد. لاک وظیفه دولتها را محدود به نیازهای عمومی جامعه معرفی کرد و امور خصوصی از شرح وظایف دولتها خارج گردید.  از مصادیق حریم خصوصی که دولت حق ورود به آن ندارد، «دین» بود. این تفسیر از حریم خصوصی آشکارا به تئوریزه کردن سکولاریسم منتهی میشود.

خلط بین معنای لغوی و اصطلاحی «تساهل و تسامح» نیز عده زیادی را فریفت؛ دامنه این فریب تا جلسه رأی اعتماد وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز ادامه یافت و وی با زیرکی تساهل و تسامح را با تفسیر لغوی و فقهی از شریعت سمحه و سهله یکسان تعریف کرد و موفق به کسب رای اعتماد شد.  مفهوم «اعتدال» نیز هشت سال تعمداً مبهم رها شد تا بتوانند از چماق «افراطی گری» برای هر مخالفی استفاده کنند.

مفهوم «وفاق» نیز از همین ابهام رنج میبرد. تکرار فراوان این اصطلاح به انضمام زیبایی آن سبب شده بسیاری جرأت نکنند بپرسند  وفاق با چه کسانی و در چه شرایطی مطلوب است؟ وفاق نمیتواند ابزاری برای تطهیر کسانی باشد که منشأ اصلی اختلاف و فتنه در جامعه بوده اند.

کسی که  نخستین کتابهای درسی فلسفه اخلاق را خوانده باشد میداند «وفاق» حسن ذاتی ندارد و به همین دلیل همیشه مطلوب نیست، بلکه ارزش آن مقید به قیودی است که انسان را به سعادت میرسانند.

بعید است مدعیان این شعار سواد یا حوصله توضیح این چارچوبها را داشته باشند. حتی شاید برایشان بهتر است که این مفهوم مانند مفهوم «اعتدال» مبهم بماند تا هر مخالفی را به نام تفرقه افکن از میدان خارج کنند.

اما وظیفه دلسوزان جامعه آن است که ایضاح این مفهوم و شرایط آن را مطالبه کنند؛ به جای برخورد احساسی و کورکورانه با این واژه، حدود و ثغور آن را تبیین کنند تا دوباره شعار وفاق، همچون شعارهای پیشین ابزاری برای سوء استفاده نباشد. طبیعتاً نباید از ترفند برچسب مخالفت با وفاق ترسید که این روش تکراری است و باید پیش دستانه آن را خنثی کرد.

* عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مذاکرات مجارستان برای تداوم ترانزیت گاز روسیه به اروپا
نماهنگ جدید
تراکتور در خانه خاموش شد
ایران اقدام خشونت آمیز در آلمان را محکوم کرد
دیدار سفیر چین در ایران با علی لاریجانی
صالحی: مشکل برخی هنرمندان ممنوع الکار رفع شده است
بازیکنان و کادر فنی پرسپولیس جریمه شدند؛ تغییر قطعی شد
جریمه شرکت اسرائیلی به دلیل جاسوسی از واتس اَپ
رفیعی: باید به خودمان بیایم
وزارت کشور: به‌عنوان مجری انتخابات مشغول طی فرآیندها هستیم
تارتار: اگر VAR بود برنده بازی با سپاهان بودیم
گردهمایی تشکل‌های دینی کشور ساعتی پس از دیدار مدّاحان با رهبر انقلاب
باخت تلخ واترپلو ایران در رده‌بندی سطح ۲ کاپ جهانی
اطلاعیه سازمان بهشت زهرا(س) درباره تمهیدات ترافیکی روز مادر
«بایدن» لایحه موقت بودجه آمریکا را امضا کرد
عراقچی: همواره آماده ورود به مذاکرات شرافتمندانه هستیم
افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی تا سال ۱۴۰۴ به ۸۰ درصد
افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی تا سال ۱۴۰۴ به ۸۰ درصد
عارف: تغییر نرخ ارز نیمایی نباید تأثیری روی قیمت کالاها بگذارد
گاریدو: اشتباهاتی که مقابل مس مرتکب شدیم غیرقابل قبول هستند
پیروزی شیرین ذوب‌آهن مقابل ملوان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top