تاریخ انتشار: شنبه 1403/06/17 - 15:45
کد خبر: 515603

واکنش برخی نمایندگان مجلس درباره گشایش کریدور زنگزور

واکنش برخی نمایندگان مجلس درباره گشایش کریدور زنگزور

تعدادی از نمایندگان مجلس با یادآوری سیاست‌ جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم تغییر مرزهای بین‌المللی، نسبت به اظهارات برخی از مقامات روسیه درباره گشایش کریدور زنگزور واکنش نشان دادند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهای اخیر برخی از مقامات روسیه بر گشایش کریدور زنگزور و همراهی با آذربایجان و ترکیه در این زمینه تاکید کرده بودند که این موضوع با واکنش جمهوری اسلامی ایران روبرو شد.

دوشنبه ۱۲ شهریور دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اوراسیا در دیدار با سفیر روسیه در تهران بر مخالفت تهران در ایجاد هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه قفقاز تاکید کرد.

سیدعباس عراقچی وزیر خارجه نیز پنج‌شنبه ۱۵ شهریور این مطلب را در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد که « صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای تنها یک اولویت نیست، بلکه یکی از استوانه های امنیت ملی ما است. هر تهدیدی علیه تمامیت ارضی همسایگان ما، یا ترسیم دوباره مرزها، چه در شمال باشد، چه در جنوب، چه در شرق و چه در غرب، کاملا غیرقابل‌قبول است و برای ایران خط قرمز  به شمار می‌رود.»

مهدی سبحانی سفیر ایران در ارمنستان نیز جمعه ۱۶ شهریور در گفت‌وگویی با خبرنگاران گفت که خواب‌ها و رویاها در رابطه با کریدور «زنگزور» هرگز محقق نخواهد شد.

همچنین ابراهیم عزیزی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگویی، با تاکید بر اینکه کریدور زنگزور خط قرمز ایران است، گفت که ما بارها از طرق مختلف به کشورهای منطقه اعلام کرده‌ایم که این کریدور خط قرمز ایران محسوب می‌شود و هر گونه تغییر و اقدامی در آن با واکنش جدی و محکم ایران مواجه خواهد شد.

یعقوب رضازاده عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به ایسنا گفت که تغییر در مرزهای ژئوپولیتیک ایران به هیچ وجه قابل قبول نیست و گشایش کریدور زنگزور را محکوم می‌کنیم.

تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در واکنش به اظهارات برخی از مقامات روسیه مبنی بر گشایش کریدور زنگزور مطالبی در صفحات شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کردند که در زیر می‌خوانید.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس:

« سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران درباره مرزها، همسایگان و کریدورها ثابت و مبتنی بر منافع ملی است. همانطور که در آخرین اجلاس مجالس در باکو نیز تاکید کرده بودم، ما تغییر در مرزها را نمی‌پذیریم. توصیه‌ام به روسیه و آذربایجان، احترام به مرزهاست.»

گقارد منصوریان نماینده مسیحیان ارمنی اصفهان و جنوب ایران:

« دالان زنگزور، تهدیدی جدی برای امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور عزیزمان ایران است. مرز ایران و جمهوری ارمنستان از کهن ترین مرزهای بین المللی می باشد. با مسدود شدن آن مرز خفگی ژئوپلیتیک در شمال کشورمان ایجاد می‌گردد. تغییر سیاست روسیه در این خصوص، غیرقابل قبول است.»

احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس:

«عدم پاسخ متناسب به روس‌ها در موارد اقدامات قبلی علیه منافع ملی ایران سبب پررویی مضاعف آنان شده است. باید به آنان فهماند که همکاری راهبردی به معنای چشم پوشی از منافع نیست. وزارت خارجه و نیروهای مسلح باید طرحی روشن برای پاسخ به توهمات ژئوپلیتیک داشته باشند.»

روح‌الله متفکرآزاد عضو هیات رئیسه مجلس:

«سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران عدم تغییر مرزهای بین‌المللی است که به صراحت توسط رهبر معظم انقلاب اعلام شده است. ایران سیاست‌های منجر به جابجایی و انسداد مرزهای بین‌المللی در همسایگی خود را تحمل نخواهد کرد و این موضع قبلا به تمام طرفین گوشزد شده است. دولت جمهوری آذربایجان اگر دغدغه ارتباط با اراضی جمهوری خودمختار نخجوان را دارد باید طبق  توافقات فی‌مابین برای تکمیل کریدور ارس تلاش کند.»

سمیه رفیعی نماینده تهران:

« کریدور توهمی زنگزور موجب تشدید تنش در منطقه خواهد شد و به شدت محکوم است. حجت ما کلام رهبر عزیزمان در دیدار با پاشینیان است: جمهوری اسلامی ایران مسیر زنگزور را به ضرر ارمنستان می داند و همچنان بر این موضع خود ایستادگی دارد.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قیمت سکه و طلا در بازار تهران کاهشی شد
پزشکیان سالگرد استقلال تاجیکستان را به امامعلی رحمان تبریک گفت
نشست خبری رئیس‌جمهور ۲۶ شهریور برگزار می‌شود
رتبه‌های برتر آزمون سراسری درباره مصوبه کنکور چه می‌گویند؟
رتبه‌های برتر آزمون سراسری درباره مصوبه کنکور چه می‌گویند؟
۲ رام قطار ملی تا پایان سال وارد خطوط مترو می‌شود
تصویر ساروی و اسماعیلی در خانه کشتی شهدای هفتم‌تیر نقش بست
رستمی: طلایم را به رهبر انقلاب و مردم ایران تقدیم می‌کنم
کسب نشان برنز ورزشکار خوزستانی در پاراالمپیک پاریس
نماینده جوان بسکتبال ایران در جمع ۸ ستاره کاپ‌آسیا
استراحت اجباری برای مدافع تیم‌ملی؛ قلعه‌نویی ستاره پرسپولیس را ذخیره کرد
سالیانه ۱۸ میلیون تن غلات به کشور وارد می‌شود
رشد نرخ انواع ارز در معاملات مرکز مبادله
پزشکیان: کمبود مدرسه در مناطق محروم را با کمک بسیج مرتفع می‌کنیم
سردار نقدی: انتقام قطعی است، هیچ شکی در آن نیست
بورس افت کرد
لغو جلسه تعیین نرخ خرید گندم به دلیل اختلاف نظر بخش خصوصی و دولتی
واکنش برخی نمایندگان مجلس درباره گشایش کریدور زنگزور
تاکید اعضای کمیسیون امور داخلی مجلس بر تسریع روند ساماندهی اتباع و اخراج مهاجران غیرقانونی
انتشار فراخوان پانزدهمین جشنواره فیلم عمار
مصوبه اصلاح آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top