تاریخ انتشار: شنبه 1403/06/17 - 16:04
کد خبر: 515610

سالیانه ۱۸ میلیون تن غلات به کشور وارد می‌شود

سالیانه ۱۸ میلیون تن غلات به کشور وارد می‌شود

رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، تامین کالا را شاخصه مهم امنیت غذایی دانست و گفت: طبق آمارها سالیانه بین ۱۷ تا ۱۸ میلیون تن انواع غلات به کشور وارد که بخش عمده آن توسط بخش خصوصی تامین می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «سید محمدرضا مرتضوی» امروز (شنبه) در نشست خبری چهارمین کنفرانس «ایران گرین» افزود: با توجه به تغییرات اقلیمی و شرایط داخلی، در بحث خودکفایی کالاهای اساسی این عدد می‌تواند به حداقل ۱۲ تا ۱۶ میلیون تن و در بالاترین حجم واردات ۱۸ تا ۲۰ میلیون تن برسد.

رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه بین هفت تا ۹ میلیون تن غلات وارداتی را ذرت تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: در دانه‌ های روغنی بخش زیادی از نیازمندی داخل از طریق واردات تامین می‌شود.

مرتضوی با بیان اینکه یکی از شاخص‌ های مهم در تامین امنیت غذایی کشور فراوانی و در دسترس بودن کالاها با قیمت مناسب برای جامعه است، گفت: توانمندی کشور به لحاظ زمین، آب و شرایط اقلیمی برای تامین امنیت غذایی کشور مشخص است، اما نتوانسته‌ ایم از ظرفیت‌ های موجود به دلیل تصمیم های نابهنگام استفاده بهینه کنیم؛ به طور مثال عراق بزرگترین واردکننده آرد در همسایگی ایران است اما سهمی از این بازار نداریم.

وی ادامه‌داد: به طور حتم برای تامین امنیت غذایی کشور باید از شاخص های قانونی و استانداردهای کشور برای تامین، نگهداری و خرید کالاهای اساسی استفاده کرد در غیر این صورت بازار کالاهای اساسی با چالش روبه‌رو می‌شود.

رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران بیان‌داشت: بخش خصوصی آمادگی خرید غلات از جمله گندم را دارد، این درحالی است که شرکت‌ های دولتی خریدار غلات حتی سیلو برای نگهداری این کالاها ندارند.

وی، یکی از راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود در تامین و نگهداری غلات را واگذاری امور به بخش خصوصی و مردم دانست و تصریح‌کرد: ایران با جمعیتی بیش از ۸۰ میلیون نفر یکی از قطب‌ های جهانی در مصرف غلات است؛ بنابراین لازم است علاوه بر افزایش سطح آگاهی، تصمیم گیری و سیاست های درستی اتخاذ شود.

خودکفایی کالاهای اساسی نیازمند پایداری در تولید است

در ادامه، «علیرضا کریمی» رئیس کانون هماهنگی زنجیره گندم، آرد و نان با اشاره به مطرح شدن مکرر خودکفایی کالاهای اساسی در کشور گفت: طی سال‌های اخیر در برخی کالاهای اساسی خودکفایی محقق شده است، اما زمانی این مهم اهمیت پیدا می کند که پایداری تولید داشته باشیم.

وی پایداری تولید از مرحله کاشت تا مصرف را الزامی دانست و افزود: به طور حتم خودکفایی نیاز به زیرساخت دارد و این مهم باید از تامین بذر تا آمایش سرزمین و نظام سهامداری در مزرعه بازنگری شود.

این مقام صنفی، ضرورت تعامل بخش دولتی، خصوصی و دانشگاه ها را مطرح کرد و اظهار داشت: تعامل بین این سه ضلع یکی از اهدافی است که در کنفرانس غلات پیگیری می‌شود و شاه‌بیت آن نان به عنوان محصول نهایی خواهد بود.

رئیس کانون هماهنگی زنجیره گندم، آرد و نان، قیمت تمام شده نان در کشور را بالا دانست و تاکید کرد: این موضوع به لحاظ کیفیت جای کار دارد، اما باید به سمت و سویی حرکت کنیم که در زنجیره تامین، قیمت تمام شده نان کاهشی یابد.

بررسی چالش های بازار غلات در کنفرانس ایران گرین

«شریف نظام مافی» رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس گفت: کنفرانس بین‌المللی غلات هر ساله در کشورهای مختلف برگزار می‌شود، در پنج سال گذشته اعمال تحریم‌ ها علیه ایران مانع از حضور فعالان اقتصادی ایرانی در کنفرانس‌ های بین‌المللی شد.

وی اظهار داشت: بنابراین فعالان بخش خصوصی حوزه غلات به منظور تامین امنیت غذایی کشور تصمیم گرفتند که کنفرانسی در داخل کشور برگزار کنند که از فعالان این حوزه در کشورهای مختلف نیز دعوت به عمل خواهد آمد.

وی افزود: موضوع کنفرانس همانند سرفصل های بین المللی درباره تجارت غلات، نوآوری‌ ها در صنایع غلات و مسائل حقوقی مرتبط با واردات و صادرات غلات است، زیرا هر رویداد جدیدی در بازار جهانی غلات بر ذخایر استراتژیک و آینده بازار این محصولات اثرگذار است.

مدیر اجرایی کنفرانس ایران گرین، اهمیت آگاهی از بازارهای جهانی و بهبود زیرساخت‌ های صنعتی و کشاورزی را الزامی دانست و تاکید کرد: لزوم تعامل بین صنعت و دانشگاه اهمیت زیادی دارد.

وی در بحث تامین محصولات اساسی ذرت، گندم، جو و خوراک دام پیش‌ بینی کرد: امسال موضوع برنج هم به این موضوعات اضافه و در این کنفرانس پیگیری شود.

نظام‌مافی با اشاره به حضور نمایندگان بخش غلات از روسیه و قزاقستان در این کنفرانس گفت: در این کنفرانس چالش‌های موجود در تجارت غلات، نیاز به شناخت درست از بازارهای جهانی، ارتقای سطح آگاهی و توانمندی‌های کشور مورد بررسی قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۰۴، ایران میزبان کنفرانس بین‌المللی موفقی بود که در آن ۱۴۰ تا ۱۵۰ شرکت‌کننده خارجی حضور داشتند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قیمت سکه و طلا در بازار تهران کاهشی شد
پزشکیان سالگرد استقلال تاجیکستان را به امامعلی رحمان تبریک گفت
نشست خبری رئیس‌جمهور ۲۶ شهریور برگزار می‌شود
رتبه‌های برتر آزمون سراسری درباره مصوبه کنکور چه می‌گویند؟
رتبه‌های برتر آزمون سراسری درباره مصوبه کنکور چه می‌گویند؟
۲ رام قطار ملی تا پایان سال وارد خطوط مترو می‌شود
تصویر ساروی و اسماعیلی در خانه کشتی شهدای هفتم‌تیر نقش بست
رستمی: طلایم را به رهبر انقلاب و مردم ایران تقدیم می‌کنم
کسب نشان برنز ورزشکار خوزستانی در پاراالمپیک پاریس
نماینده جوان بسکتبال ایران در جمع ۸ ستاره کاپ‌آسیا
استراحت اجباری برای مدافع تیم‌ملی؛ قلعه‌نویی ستاره پرسپولیس را ذخیره کرد
سالیانه ۱۸ میلیون تن غلات به کشور وارد می‌شود
رشد نرخ انواع ارز در معاملات مرکز مبادله
پزشکیان: کمبود مدرسه در مناطق محروم را با کمک بسیج مرتفع می‌کنیم
سردار نقدی: انتقام قطعی است، هیچ شکی در آن نیست
بورس افت کرد
لغو جلسه تعیین نرخ خرید گندم به دلیل اختلاف نظر بخش خصوصی و دولتی
واکنش برخی نمایندگان مجلس درباره گشایش کریدور زنگزور
تاکید اعضای کمیسیون امور داخلی مجلس بر تسریع روند ساماندهی اتباع و اخراج مهاجران غیرقانونی
انتشار فراخوان پانزدهمین جشنواره فیلم عمار
مصوبه اصلاح آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top