تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/06/18 - 09:36
کد خبر: 515652

ابابیل و فتح ۳۶۰ به روسیه رسید؟

ابابیل و فتح ۳۶۰ به روسیه رسید؟

ادعای خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری آمریکایی درباره ورود موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، موج تازه‌ای از اتهامات علیه ایران را ایجاد کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رسانه‌های آمریکایی از پایان هفته گذشته مدعی ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به مقصد روسیه شدند. خبری که با تکذیب نمایندگی ایران در سازمان ملل روبه‌رو شد.

شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: ما از آغاز تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین نسبت به تعمیق مشارکت امنیتی بین روسیه و ایران هشدار داده‌ایم و از این گزارش‌ها نگران هستیم.

پس از این گزارش و طرح مواضع مقامات آمریکایی و اروپایی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران موشک های بالستیک کوتاه برد به مسکو داده است، ایران ارسال تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ جاری اوکراین را رد کرد.

برخی پایگاه‌های خبری اوکراینی با استناد به گزارش وال استریت ژورنال نوشتند: برد ابابیل و فتح ۳۶۰ به ترتیب ۸۶ و ۱۲۰ کیلومتر است که اهدافی را که روسیه می‌تواند علیه آنها استفاده کند، محدود به نقاط نزدیک مرز و خطوط مقدم جنگ می‌کند.

در گزارش کیف ایندیپندنت به نقل از یک کارشناس نظامی به این مساله اشاره شد که این موشک‌های تاکتیکی به احتمال زیاد علیه اهداف خط مقدم مانند اهداف نظامی، مراکز لجستیکی، پست‌های فرماندهی، پادگان‌ها و انبارهای سوخت استفاده می‌شود.

این گزارش که اولین بار روز جمعه در وال استریت ژورنال منتشر شد، بر اساس شواهدی است که مقامات ایالات متحده به متحدان اروپایی ارائه کرده‌اند.

خبرگزاری سی‌ان‌ان آمریکا هم در گزارشی مدعی شد: به گفته ۲ منبع آگاه، ایران اخیراً موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: مشخص نیست دقیقا چه زمانی موشک‌ها تحویل داده شده اند، اما انتقال آنها در حالی صورت می‌گیرد که روسیه حملات موشکی و پهپادی خود را به شهرهای اوکراین تشدید کرده است و اوکراین در زمستان امسال برای حملات گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی خود آماده می‌شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه در نشست گروه تماس دفاعی اوکراین در آلمان به متحدانش گفت که اوکراین به سیستم‌های دفاع هوایی بیشتری نیاز دارد.

رویترز در آگوست (مردادماه) در گزارشی مدعی شد که روسیه منتظر تحویل قریب‌الوقوع صدها موشک بالستیک فتح-۳۶۰ از ایران است و ده‌ها پرسنل نظامی روسیه در ایران در حال آموزش سلاح‌های هدایت شونده ماهواره‌ای برای استفاده نهایی در جنگ اوکراین هستند.

دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر تهران را تهدید کرده بود که در صورت انتقال چنین تسلیحاتی به مسکو پاسخ سختی خواهد داد.

با این حال، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران به هیچ‌یک از طرف‌های درگیری در اوکراین تسلیحاتی ارائه نکرده است و از سایر کشورها خواسته است تا این کار را متوقف کنند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین گفت: «موضع ایران در قبال درگیری اوکراین بدون تغییر باقی می‌ماند. ایران ارائه کمک‌های نظامی به طرف‌های درگیر در جنگ را - که منجر به افزایش تلفات انسانی، تخریب زیرساخت ها و فاصله گرفتن از مذاکرات آتش‌بس می‌شود - غیرانسانی می‌داند.»

مقامات ایرانی ماه‌ها قبل ارسال تعداد محدودی پهپاد به روسیه را تایید کرده بودند، اما در سال اول درگیری اعلام کردند که هیچ توافق جدیدی حاصل نشده است.

روسیه اخیرا با افزایش عرضه گاز به ایران موافقت کرده است، اتفاقی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه گفت هیچ ارتباطی با تحولات اوکراین ندارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زمان بازگشایی خوابگاه‌های دانشگاه علامه اعلام شد
دانشگاه علم و صنعت دانشجوی بورسیه صنعت می‌پذیرد
استاد دانشگاه سیستان وبلوچستان معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم شد
سایت «صورتیک» به دلیل گران‌فروشی بلیت هواپیما تعلیق شد
اسامی منتخبان قرعه‌کشی ایران‌خودرو منتشر شد
باد و گرد و خاک در این مناطق گسترده از کشور
پشت پرده برنامه‌های علی ضیاء +جزئیات
فسخ یک طرفه قرارداد بازیکن استقلال توسط باشگاه
بازی‌های استقلال و پرسپولیس از هفته چهارم در شهر قدس
شناسایی عامل بروز آلزایمر در افراد زیر ۶۵ سال
ایران در المپیادهای جهانی امسال سوم شد
بازگشت دوباره یک سنت کهن با تصویب یک قانون
انتخاب رشته ۲۸۰ هزارنفر در کنکور ۱۴۰۳
افشاگری تند صفحه ضدنقلاب علیه مسیح علینژاد
مشترکان پرمصرف به فکر برق خود باشند
سلاح‌ورزی به حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد
اولین ابتلا به آنفلوانزای پرندگان بدون تماس با حیوانات
وزیر خارجه مجارستان با شورت با مقام بحرینی دیدار کرد! +عکس
وزیر خارجه مجارستان با شورت با مقام بحرینی دیدار کرد!
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران و خودروهای فرسوده چه زمانی اعلام می‌شود؟
سایت ایران خودرو برای نتایج قرعه کشی از دسترس خارج شد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top