تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/06/18 - 17:53
کد خبر: 515726

تمایل ایرانی‌ها به داشتن فرزند سوم و چهارم؛ آمارها چه می گویند؟

 تمایل ایرانی‌ها به داشتن فرزند سوم و چهارم؛ آمارها چه می گویند؟

فاصله زمان ازدواج با آوردن نخستین فرزند بین زنان ایرانی کاهش یافته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  در میان اخبار و آمار مختلف مربوط به فرزندآوری و ازدواج که گاهی نشان‌دهنده میانگین‌های نگران‌کننده است، برخی آمارها نشان از تغییرات مثبت جمعیتی دارند مانند افزایش تولد فرزندان سوم و چهارم در خانواده‌های ایرانی و افرادی که در سن بالا تصمیم به فرزندآوری گرفته‌اند.

شاید این آمارها در میان نگرانی‌های مربوط به قرار گرفتن رشد جمعیت در شیب نزولی چندان به چشم نیایند اما می‌توان با قرار دادن آمارهای مثبت و منفی در کنار هم به نگاه درست‌تری از وضعیت جمعیتی ایران دست پیدا کرد.

بچه‌دار شدن در سن بالا

«زنان ازدواج کرده ۳۵ تا ۳۹ ساله در کمترین زمان پس از ازدواج صاحب فرزند اول شده‌اند.» این آمار را متخصصان سازمان ثبت احوال کشور اعلام کردند و به این ترتیب باید گفت، افرادی که در سن بالای ۳۵سال ازدواج کرده‌اند در فاصله زمانی کوتاه‌تر نسبت به زنان جوان‌تر، بچه‌دار شده‌اند.

محمدجواد محمودی، رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیتی کشور با استناد به پژوهشی درخصوص فاصله بین ازدواج زوج‌ها تا تولد نخستین فرزندشان، به تشریح این آمار پرداخت و اعلام کرد:«میانگین فاصله بین ازدواج تا تولد نخستین فرزند در زوج‌هایی که در طول زندگی مشترک‌شان حداقل صاحب یک فرزند شده‌اند، ۳ سال و ۵‌ماه است.»

براساس مطالعات انجام شده در این زمینه بر روی۷۷۰ هزار ازدواج که در سال ۱۳۹۲از سوی کارشناسان ثبت احوال انجام شد، وضعیت زناشویی و فرزندآوری گروهی که در یک بازه زمانی در سال ۱۳۹۲ طی دوره‌ای۱۰ ساله ازدواج کرده‌اند، مورد بررسی قرار گرفت.

به‌گفته محمودی اگر گروه سنی مادر در زمان ازدواج- سال ۱۳۹۲- مورد توجه قرار بگیرد، اطلاعات جالبی عیان می‌شود:« زنانی که در سال ۱۳۹۲ در سن کمتر از ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند، در بیشترین زمان و زنان ازدواج کرده ۳۵ تا ۳۹ ساله در کمترین زمان پس از ازدواج صاحب فرزند اول شده‌اند.»

علاقه خانواده‌های ایرانی به چندفرزندی

سال گذشته-۱۴۰۲-را باید به‌عنوان نقطه‌ جهش آمار ولادت فرزند سوم، چهارم، پنجم و بیشتر ثبت کرد، چون آمارهای ارائه‌شده در این زمینه نشان می‌دهند که در سال ۱۴۰۲نسبت به سال‌های ۱۴۰۰و ۱۴۰۱افزایش نسبی به‌دست آمده است.

محمدجواد محمودی، رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیتی کشور در رابطه با این تغییر در تولد فرزندان، گفته است:« یکی از علل افزایش نسبی می‌تواند به اجرایی شدن مشوق‌های متعدد درنظر گرفته شده در مواد مختلف مرتبط با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مرتبط باشد. با ملاحظات نظری و شواهد تجربی استنباط می‌شود که روند تغییرات جمعیتی در آینده تدریجی خواهد بود. بنابراین مسیر و روند تغییرات جمعیتی می‌تواند ارزیابی‌ها و دیدگاه‌ها در رابطه با اثرگذاری سیاست‌های جمعیتی را دست‌کم در کوتاه‌مدت تحت‌تأثیر قرار دهد.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رقم قرارداد جنجالی‌ترین بازیکن استقلال مشخص شد
تمایل ایرانی‌ها به داشتن فرزند سوم و چهارم؛ آمارها چه می گویند؟
واکنش وکیل عربستانی به بحران الاهلی پیش از بازی با پرسپولیس
اسرائیل مدعی ترور فرمانده ارشد حماس شد
شمارش معکوس برای برکناری رسمی نکونام
خاکی صدیق رئیس مرکز هیات‌های امناء و ممیزه وزارت علوم شد
رقابت ۴۰۰ داروساز در مقطع دکترای تخصصی
اجرای طرح جهاد علمی با همکاری وزارت دفاع و دانشگاه‌ها
میانگین نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی ۱۰.۹۸
نامه پژمان‌فر به فرزین درباره تخلفات برخی از بانک‌ها در دریافت تضامین
توضیحات عضو ناظر مجلس در شورای بورس درباره پرداخت وام‌های میلیاردی اخیر
تمدید مهلت ثبت نام و ویرایش اطلاعات متقاضیان آزمون کارشناسان رسمی ۱۴۰۳
شوک عجیب به هواداران تیم ملی؛ ورودی ایرانی‌ها به ورزشگاه العین قفل است
پارالمپیک پاریس؛ واکنش کوهپایه زاده به پس گرفته شدن طلای بیت سیاح
وضعیت میزبانی پرسپولیس در لیگ برتر مشخص شد
مخالفت سپاهان با جدایی دانشگر
مهلت استقلال و پرسپولیس برای ثبت بازیکن جدید در لیگ نخبگان
آغاز ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون دستیاری از ۱۸ شهریور
نتایج اولیه آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی اعلام شد
مهلت انتخاب رشته آزمون سراسری تمدید شد
اخذ عوارض جدید در پروازهای خارجی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top