تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/06/18 - 21:14
کد خبر: 515735

آمار دانش‌آموزان ثبت‌نام نکرده اعلام شد

آمار دانش‌آموزان ثبت‌نام نکرده اعلام شد

دو هفته تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است و هنوز بخشی از کلاس اولی‌ها در مدارس ثبت‌نام نکرده‌اند، از سوی دیگر نیز امسال جشن شکوفه‌ها ۲۷ شهریور برگزار می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، ،دو هفته تا آغاز سال تحصیلی جدید بیشتر باقی نمانده است، سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ روز یکشنبه اول مهر آغاز خواهد شد و حدود ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز به مدارس بازخواهند گشت.

۹ میلیون و ۱۹۲ هزار دانش‌آموز در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند و طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش میانگین ثبت‌نام دانش‌آموزان در کشور ۸۸ درصد بوده است، با این حال نگرانی‌هایی از کاهش ثبت‌نام در پایه اول دبستان وجود دارد.

در آخرین آمار ارائه شده از سوی آموزش و پرورش که از سوی حمید طریفی حسینی؛ معاون سابق آموزش ابتدایی این وزارتخانه مطرح شد، این بود که امسال ۸۰ درصد کار ثبت‌نام پایه اول انجام شده است و کل دوره ابتدایی هم آمار ۹۰ درصدی را در ثبت‌نام از آن خود کرده است، پیش‌بینی‌ها برای ثبت‌نام در پایه اول حدود یک میلیون و ۴۹۵ هزار نفر است و حدود ۱۱۰ هزار نفر نسبت به سال گذشته شاهد کاهش تعداد دانش‌آموزان در پایه اول هستیم.

البته در کل کشور تا به امروز یک میلیون و ۴۸۱ هزار نفر دانش آموز در پایه اول دبستان ثبت‌نام کرده‌اند و برآورد ثبت نام ۱۵۶۷۶۸۷ نفر برای کلاس اول است و تا به امروز بیش از ۹۲ درصد دانش‌آموزان کلاس اولی ثبت‌نام خود را قطعی کردند.

۱۰ هزار دانش‌آموز در شهرستان‌های تهران ثبت‌نام نکردند

همچنین علیرضا بهرامی؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران هشدار داده است که حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز ایرانی واجد شرایط ورود به کلاس اول ابتدایی، برای ثبت‌نام مراجعه نکرده‌اند لذا از والدین می‌خواهیم برای ثبت‌نام کودکان خود زودتر اقدام کنند.

وی افزود: برخی والدین هنوز تکلیف محل سکونتشان مشخص نیست بنابراین هنوز در مدارس ثبت‌نام نکرده‌اند.

برای پیگیری آخرین وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول دبستان در شهر تهران با معصومه معصومیان؛ معاون آموزش ابتدایی شهر تهران تماس گرفتیم اما او در این زمینه پاسخی نداد و عادله سجادی؛ مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران را مسئول پاسخگویی در این زمینه دانست!

به نظر می‌رسد هم‌اکنون یکی از نگرانی‌های جدی در دوره ابتدایی، آمار پایین ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه اول دبستان است. ضمن آنکه در سال تحصیلی گذشته نیز ۱۶۴ هزار کودک بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی وجود داشت.

بی‌توجهی به وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان

یکی از نقاط ضعف جدی کارنامه عملکرد مسئولان آموزش و پرورش در دولت سیزدهم، بی‌توجهی به وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی عادی بود که در گزارش‌های متعدد به مشکلات شهروندان برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی عادی اشاره کردیم، مشکلاتی که در شهر تهران به شکل عدم ثبت‌نام مدارس دولتی از دانش‌آموزان به بهانه نمرات ضعیف و نداشتن ظرفیت خالی پررنگ‌تر بود، رؤسای برخی مناطق آموزش و پرورش شهر تهران نیز برای حل مشکل شهروندان و الزام مدیران مدارس برای ثبت‌نام از دانش‌آموزان در مدارس دولتی عادی، احساس مسئولیتی نداشتند!

در سال‌های تحصیلی گذشته، متولدین مهر ماه می‌توانستند در صورت وجود ظرفیت در مدارس در پایه اول دبستان ثبت‌نام کنند اما به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش این موضوع از سال تحصیلی جدید اجرا نمی‌شود.
جشن شکوفه‌ها ۲۷ شهریور

امسال جشن غنچه‌ها؛ ویژه ورودی پیش‌دبستانی ۲۶ شهریورماه و جشن شکوفه‌ها؛ ویژه اول دبستان، سه‌شنبه ۲۷ شهریورماه برگزار می‌شود.

ساعت آغاز فعالیت مدارس هنوز از سوی استانداری تهران اعلام نشده است اما روال همیشگی بدین صورت است که مقاطع متوسطه ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح و مقاطع ابتدایی ساعت ۸ صبح شروع به فعالیت می‌کنند.

در بحث کمبود معلم برای آغاز سال تحصیلی جدید، طبق گفته‌های رضوان حکیم‌زاده؛ معاون جدید آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، نگرانی جدی در این حوزه وجود ندارد. او در این رابطه گفته است: با توجه به تعداد دانشجو معلمان فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه فرهنگیان و استخدام حدود ۸۰ هزار معلم جدید که حدود ۲۴ هزار نفر برای دوره ابتدایی هستند، تمدید همکاری با معلمان خرید خدمات و استمرار تدریس معلمان بازنشسته به صورت داوطلبانه، امیدواریم مشکل خاصی برای بازگشایی مدارس نداشته باشیم.

توجه به افزایش کیفیت مدارس دولتی عادی یکی از مسائل مورد توجه در دولت چهاردهم است. رضوان حکیم‌زاده؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: شلوغ بودن کلاس‌های درس مدارس دولتی باعث اُفت کیفیت یادگیری می‌شود، والدینی را مشاهده کردم که به دلیل کلاس‌های درس شلوغ مدارس دولتی به سمت ثبت‌نام در مدارس غیردولتی رفتند، از این رو تقویت مدارس دولتی عادی به شکل جدی پیگیری می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس به روایت تصویر
سلامی: کابوس عمل قطعی ایران دشمن را می لرزاند
پزشکیان قهرمانی امین‌زاده را تبریک گفت
سرلشکر سلامی: این بار متفاوت از اسرائیل انتقام می‌گیریم
مدیرعامل راه آهن منصوب شد
ظفرقندی: نباید اجازه بدهیم نخبگان بروند
پنجمین طلای جهانی امیررضا معصومی
آمار دانش‌آموزان ثبت‌نام نکرده اعلام شد
مجیدی: سینمای ایران در دهه اخیر مهجور مانده است
تعیین تکلیف وام‌های میلیاردی مدیران سازمان بورس
کاریکاتور| چرا معاون اجرایی پزشکیان متخصص چشم است؟!
رکوردشکنی کاروان پارالمپیک ایران در پاریس
مدل کنکور را تغییر نخواهیم داد
پیام دنیامالی به کاروان فرزندان ایران در پایان پارالمپیک
بیشتر به شکست نزدیک هستیم، تا پیروزی
رقم قرارداد جنجالی‌ترین بازیکن استقلال مشخص شد
تمایل ایرانی‌ها به داشتن فرزند سوم و چهارم؛ آمارها چه می گویند؟
واکنش وکیل عربستانی به بحران الاهلی پیش از بازی با پرسپولیس
اسرائیل مدعی ترور فرمانده ارشد حماس شد
شمارش معکوس برای برکناری رسمی نکونام
خاکی صدیق رئیس مرکز هیات‌های امناء و ممیزه وزارت علوم شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top