تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/06/19 - 08:58
کد خبر: 515764

پشت پرده هنجارشکنی‌های سفرای خارجی مقیم تهران

 پشت پرده هنجارشکنی‌های سفرای خارجی مقیم تهران

در حالی‌ که سفیر استرالیا در تهران اخیراً به دلیل انتشار مطالبی در ترویج همجنس‌گرایی احضار شد، وزارت خارجه این کشور با برچسب دفاع از حقوق بشر این هنجارشکنی را توجیه می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ سفیر سوئیس در تهران نادین لوزانو به وزارت امور خارجه ایران احضار شد، آن هم به دلیل استفاده نامتعارف سفارتخانه تحت مدیریتش در بازنشر تصویری با «پرچم جعلی ایران».

با گذشت بیش از یک سال، رویداد دیگری رخ داد، این بار انتشار مطالبی به زبان فارسی در صفحه اینستاگرام سفارت استرالیا در تهران که به احضار سفیر این کشور به وزارت خارجه انجامید و واکنش وزارت خارجه استرالیا هم این بود که «با افتخار مدافع حقوق بشر هستیم» و برای پیشبرد آن تلاش می‌کنیم.

یازدهم شهریور سال جاری سفارت استرالیا در تهران در صفحه اینستاگرامش تصاویری از سفیر تازه منصوب شده ایان مک کانویل به همراه دبیر دوم سفارت در حمایت و ترویج همجنس‌بازی منتشر کرد که وزارت خارجه ایران با احضار سفیر نسبت به این اقدام هنجارشکنانه اعتراض کرد. این اقدام با واکنش‌های منفی در جامعه ایران مواجه شد و برخی حتی خواستار اخراج سفیر استرالیا نیز شدند.

سفیر استرالیا در زمان احضارش مدعی شده که در پیام منتشر شده نامی از ایران برده نشده و تعمدی در اهانت به مردم و ارزش‌های جامعه ایرانی نبوده و در همین ارتباط مدیر حوزه‌های علمیه کشور آیت‌الله علیرضا اعرافی ضمن محکوم کردن این اقدام از وزارت خارجه خواست برخورد مناسب و قاطعی در این باره داشته باشد. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم عنوان کرده‌اند که سفیر استرالیا باید به‌عنوان عنصر نامطلوب اخراج شود تا درس عبرت شود.

در حالی که سفیر پیشین انگلیس در تهران سایمون گس در سال ۱۳۸۹ در متنی در وبگاه سفارت دولت متبوعش نوشت که «دیپلمات‌ها در انتقاد از وضعیت کشوری که به مأموریت در آن فرستاد شده‌اند باید جانب احتیاط را رعایت کنند»، در این مدت شاهد رفتارهای هنجارشکنانه و مغایر با معیارهای جامعه ایرانی توسط سفرا و رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران بوده‌ایم از جمله مطالب منتشر شده توسط سفرای انگلیس و عکس یادگاری سفرای پیشین روسیه و انگلیس در بالکن سفارت روسیه در تهران و تداعی‌کننده کنفرانس تهران در سال ۱۹۴۳ و اشغال ایران.

در همین خصوص، دیپلمات پیشین حسین علیزاده در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال با بیان اینکه معمولاً سفرا و یا رؤسای سازمان‌های بین‌المللی حساسیت‌های کشور میزبان را رعایت می‌کنند، عنوان می‌کند که توجیه سفارت استرالیا این است که قصد هنجارشکنی را نداشته و همزمان با استرالیا «روز بنفش» را جشن گرفته‌اند و به نظر من نمی‌آید که قصد توهین و هنجارشکنی داشته باشد.

از سوی دیگر کارشناس مسائل بین‌الملل حسن‌ هانی‌زاده گفته که سفیر استرالیا با هدف توهین به آرمان‌ها و انقلاب اسلامی این اقدامات تبلیغاتی را انجام داده و باید اخراج شود و ایران هم سفیرش در کانبرا را فرابخواند تا سفرای غربی در زمان حضور در ایران بدانند، ایران تحت هیچ شرایطی از ارزش‌های اسلامی و دینی خود برای برقراری رابطه با آنها عقب‌نشینی نخواهد کرد.

به گزارش فارس، سفیر پیشین ایران در لهستان رامین مهمان‌پرست در این باره با بیان اینکه هر فردی که به‌عنوان سفیر منصوب می‌شود باید متوجه مأموریتی که عهده‌دار شده باشد و آداب و مقررات کشور پذیرنده را رعایت کند، به فارس می‌گوید که اگر اقدام سفیر استرالیا بی‌توجهی به اصول اخلاقی بوده باید آن را غفلت و کوتاهی از سوی سفیر تلقی کرده و اگر عامدانه انجام شده او باید بداند که با این کار استرالیا را از ظرفیت‌های روابط با ایران محروم می‌کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ابتلای ۱۸۹ نفر به تب دنگی در کشور
اهدای لوح پیام تقدیر رهبر انقلاب به نخست‌وزیر عراق +فیلم
آرزوی فرهاد مجیدی برای هدایت تیم ملی ایران
صعود ایران در رده بندی فیفا
روز نخست سفر پزشکیان به عراق +عکس
سرپرست سفارت ایران در انگلیس احضار شد
تأکید آیت‌الله مدرسی بر همکاری علمی بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه
ویراست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به داوطلبان کنکور
نقاشی آبرنگ ۱۰ متری ایران و چین روی «پل طبیعت»
دوره جامع آموزشی دانش‌افزایی ثبت اختراع برگزار می‌شود
کریم باقری به سوگ نشست
اختتامیه شانزدهمین المپیاد دانشجویان علوم پزشکی کشور برگزار شد
صادق بیت سیاح: مدالم را تقدیم حضرت «ام البنین» می‌کنم
تاکید ایران وبرزیل بر تحکیم مناسبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی
سلامی: دشمن را در تمام جنگ‌ها ‌شکست داده‌ایم
مترو و اتوبوس هفته اول مهر برای دانش‌آموزان رایگان شد
اوج تخلفات رانندگان تهرانی در این ساعات است
۱۴ سند همکاری بین ایران و عراق امضا شد
پیشنهاد ایران برای طرح صلح روسیه و اوکراین ارائه شد + جزئیات
بورس منفی شد؛ فرابورس مثبت
ضرورت پرهیز از هرگونه شتابزدگی در محیط های دانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top