تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/06/19 - 09:59
کد خبر: 515790

انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳؛

راهنمای انتخاب رشته تجربی

راهنمای انتخاب رشته تجربی

رشته تجربی برای چندمین سال متوالی عنوان پر جمعیت ترین گروه آزمایشی کنکور سراسری را به خود اختصاص می دهد. این گروه آزمایشی پیچیده ترین و پر نکته ترین گروه های آزمایشی در انتخاب رشته کنکور سراسری است. همزمان با اعلام نتایج کنکور سراسری، متداول ترین سوال حاضران سر جلسه آزمون تجربی این است که "با این رتبه کجا قبول میشم؟"

به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آن دسته از داوطلبانی که در هر یک از نوبت های کنکور تجربی ۱۴۰۳ شرکت کرده اند و طبق کارنامه اولیه خود بسته به نمرات خام و نمرات آزمون اختصاصی، مجاز به انتخاب رشته محل های دوره روزانه و غیر روزانه شدند، می توانند پس از مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی 1403 در تاریخ معین شده نسبت به انتخاب 150 کد رشته محل اقدام نمایند.

رشته تجربی برای چندمین سال متوالی عنوان پر جمعیت ترین گروه آزمایشی کنکور سراسری را به خود اختصاص می دهد. این گروه آزمایشی پیچیده ترین و پر نکته ترین گروه های آزمایشی در انتخاب رشته کنکور سراسری است. همزمان با اعلام نتایج کنکور سراسری، متداول ترین سوال حاضران سر جلسه آزمون تجربی این است که "با این رتبه کجا قبول میشم؟"

قطعا برای داوطلبانی که یک سال زحمت کشیدند تا رتبه و نتیجه مناسبی در کنکور کسب کنند، پرسیدن این سوال منطقی و طبیعی است، اما به نظر ما سوال بهتر این است که بپرسیم "با این رتبه چگونه می توانم با یک انتخاب رشته خوب در بهترین رشته و دانشگاه قبول شوم؟ "

راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی شامل چند بخش اصلی با عناوین: کارنامه انتخاب رشته تجربی، رتبه قبولی کنکور تجربی، تاثیر سهمیه در انتخاب رشته تجربی و انتخاب رشته دانشگاه آزاد کنکور تجربی می باشد که در هر قسمت به سوالات متداول داوطلبان درباره انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳ پاسخ داده ایم.

کارنامه انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

کارنامه انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳ پس از اعلام نتایج کنکور در سایت سنجش به نشانی sanjesh.org قرار گرفته می شود. کارنامه اولیه که به آن کارنامه علمی هم گفته می شود شامل سه بخش به شرح زیر می باشد: اطلاعات هویتی، معدل، سهمیه، استان بومی و نمرات خام و نمرات آزمون اختصاصی و وضعیت مجاز بودن انتخاب رشته که در آن مشخص می شود داوطلب با توجه به وضعیت علمی خود در چه دانشگاه هایی مجاز به انتخاب رشته است. همچنین اطلاعات آزمون که شامل درصد های داوطلب در هر درس و همچنین نمره آزمون می باشد که هر کدام از این سه بخش در انتخاب رشته کنکور تاثیر مهمی دارد.

طبق تجارب کسب شده از چند سال اخیر در بخش اول کارنامه تجربی، سهمیه و استان بومی شما مشخص شده است که تاثیر بسزایی در انتخاب رشته تجربی دارد. بخش دوم کارنامه تجربی نشان دهنده وضعیت مجاز به انتخاب رشته شماست که غیر از دوره های روزانه و شبانه و فرهنگیان که مجاز شدن در آن بستگی به رتبه شما در کنکور تجربی دارد، معمولا بیشتر داوطلبان در سایر دوره ها مجاز می شوند.

و اما قسمت سوم که علاوه بر درصد دروس، نمرات خام و نمره کل آزمون اختصاصی فرد را مشخص می کند که اصلی ترین بخش کارنامه اولیه کنکور تجربی است. از آنجایی که داوطلبان و حتی بسیاری از مشاوران از تعابیری مانند رتبه در سهمیه، رتبه کشوری یا نمره آزمون که در انتخاب رشته تجربی اهمیت بسیار دارد، بی اطلاع هستند توصیه می کنیم مقاله توضیحات کارنامه کنکور سراسری را مطالعه نمایند.

ظرفیت و رتبه قبولی کنکور تجربی 1403

ظرفیت کل پذیرش در انتخاب رشته تجربی در سال گذشته در هر یک از دوره های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد، مناطق محروم، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه غیر انتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد ارائه شده به شرح زیر می باشد که به محض انتشار آمار ظرفیت پذیرش رشته های تحصیلی سال ۱۴۰۳ جدول زیر بروزرسانی می شود:

 

 

جدول ظرفیت پذیرش رشته های تحصیلی گروه آزمایشی تجربی در دوره های مختلف کنکور سال گذشته

دوره

با اعمال نمره آزمون و سوابق تحصیلی

روزانه

38644

نوبت دوم (شبانه)

2092

پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد

4007

سهمیه مناطق محروم، زلزله زده و سایر مصوبات

280

دانشگاه فرهنگیان (ویژه داوطلبان آزاد)

6905

دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی

4356

دانشگاه پیام نور

6779

دانشگاه آزاد

1339

ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد

293

جمع کل

 

64695

 
         

 

همانطور که از جدول بالا مشخص است مجموع ظرفیت رشته های با آزمون در دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی در سال گذشته، 64695 نفر بوده که با توجه به جمعیت 51 هزار نفری شرکت کنندگان تجربی، تقریبا از بین هر 2 نفر، یک نفر شانس قبولی در دانشگاه های سراسری را دارد. پیش بینی می شود این آمار برای سال جاری نیز در همین محدوده عددی باشد.

همچنین، متقاضیان می توانند در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، علاوه بر رشته های بدون تعهد، از لیست رشته های دارای تعهد خدمت، رشته های علوم پزشکی مورد علاقه خود را نیز انتخاب نمایند. متقاضیان پذیرفته شده در این رشته ها ملزم به تعهد به خدمت در مناطق تعیین شده توسط وزارت بهداشت می باشند.

هر داوطلبی که قصد شرکت در انتخاب رشته تجربی را دارند می بایست در مرحله اول دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی را مطالعه کند و سپس بر اساس شرایط مندرج در دفترچه اقدامات لازم را انجام دهد. بنابراین داوطلبانی که تاکنون دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری در گروه تجربی را دانلود نکرده اند می توانند به مقاله زیر مراجعه نمایند.

سهمیه های انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

پرجمعیت ترین سهمیه کنکور تجربی، سهمیه مناطق است که خود به سه منطقه 1، منطقه 2 و منطقه 3 تقسیم می شود. بیش از 95 درصد شرکت کنندگان کنکور تجربی در سهمیه مناطق دسته بندی می شوند. در واقع سهمیه مناطق به داوطلبانی تعلق می گیرد که از سهمیه های خاص کنکور سراسری نمی توانند استفاده کنند. از جمله مهم ترین سهمیه های خاص می توان به سهمیه بهیاران و ایثارگران و جانبازان اشاره کرد.

نکته مهمی که باید در این رابطه بگوییم این است که استفاده از سهمیه ایثارگران و جانبازان در انتخاب رشته تجربی رتبه قبولی داوطلب را بهتر نمی کند. بلکه از آنجایی تراز آخرین نفر قبولی برای فردی که از سهمیه ایثارگران استفاده می کند 70 درصد تراز آخرین نفر قبولی یک فرد عادی است پس شانس قبولی این داوطلبان با وجود کسب تراز و نمره پایین تر، بیشتر می گردد.

سازمان سنجش هر ساله لیست سهمیه های کنکور را در اختیار متقاضیان قرار می دهد تا این افراد بتوانند با موارد مشمول و تاثیراتی که در قبولی داوطلبان در این رقابت بزرگ می گذارد، اشنا شوند. توصیه می کنیم داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سهمیه های کنکور سراسری مقاله زیر را نیز مطالعه نمایند.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد کنکور تجربی 1403

انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای حدود 80 درصد داوطلبان کنکور تجربی اهمیتی به اندازه انتخاب رشته کنکور سراسری دارد. برخلاف روند چند سال گذشته در بدون آزمون کردن رشته محل های دانشگاه آزاد، هنوز تمامی رشته محل های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد تنها از طریق کنکور سراسری دانشجو می گیرند و رقابت بین داوطلبان متقاضی این رشته ها تنها از طریق ماراتن سنگین کنکور سراسری انجام می گیرد.

با ادغام کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد با یکدیگر، تمامی داوطلبان شرکت کننده در کنکور تجربی در صورت داشتن کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد حق انتخاب رشته دانشگاه آزاد را نیز دارند، بنابراین کلیه علاقه مندان به تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه آزاد باید حتما در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ کنکور تجربی شرکت کنند.

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۸ نکته مهم برای انتخاب قالیشویی
تعمیرات موتورخانه تهران
تعمیرات موتورخانه تهران
عکاس خبری چیست و چگونه عکاس خبرنگار شویم؟
فولاد بلبرینگ و رولبرینگ چیست؟
راهنمای انتخاب رشته انسانی
حکم راننده اسنپ متجاوز به کودک ۱۲ ساله صادر شد
ممنوعیت پرداخت تسهیلات برای وکالتی کردن حساب‌ها
پخش دورهمی مهران مدیری در تلویزیون
تحلیلی بر فضای سیاسی استان یزد در تغییرات استانداری دولت چهاردهم!
تغییرات جدید در کنکور ۱۴۰۴
سلیمی بهترین سنگین وزن تکواندو جهان شد
جدیدترین آمار انتخاب رشته در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳
پذیرش بدون آزمون دانشجوی ارشد و دکتری در رشته‌های راهبردی
انتخاب رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد تا شنبه ادامه دارد
بهره‌مندی بیش از ۲۳هزار استاد و دانشجو از یارانه خدمات آزمایشگاهی
دانشگاه الزهرا در رشته مهندسی کامپیوتر دانشجو می‌پذیرد
تمام معلمان باید شناسنامه علمی و اخلاقی داشته باشند
ایران از خونخواهی شهید هنیه منصرف شده است؟!
متقاضیان تسهیلات ازدواج امسال چقدر افزایش داشتند؟
تنها کشور با «فضای مجازی ول» هستیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top