تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/06/19 - 12:15
کد خبر: 515820

فولاد بلبرینگ و رولبرینگ چیست؟

فولاد بلبرینگ و رولبرینگ چیست؟

در ساخت بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها علاوه‌بر فولاد، از موادی مانند سرامیک و پلاستیک نیز استفاده می‌شود. اجزای این قطعات مانند رینگ‌ها و اجسام غلتان (مانند ساچمه و غلتک‌ها) با استفاده از فولادهای ویژه‌ای ساخته می‌شوند که پس از عملیات حرارتی، سختی و ساختار مناسبی پیدا می‌کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فولاد بلبرینگ و رولبرینگ، نوعی فولاد آلیاژی با کربن بالا و کروم است که به‌دلیل سختی، مقاومت به سایش، و پایداری در برابر فشارهای بالا، در ساخت قطعات چرخشی مانند بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فولاد معمولاً حاوی عناصری مانند کروم، منگنز، و سیلیکون است که به بهبود خواص مکانیکی و مقاومت در برابر خوردگی آن کمک می‌کنند.

فولاد بلبرینگ‌ها در کاربردهایی که نیاز به دقت بالا و دوام طولانی دارند، از جمله در صنعت خودروسازی، ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات هوافضا، بسیار اهمیت دارد.

در ساخت بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها علاوه‌بر فولاد، از موادی مانند سرامیک و پلاستیک نیز استفاده می‌شود. اجزای این قطعات مانند رینگ‌ها و اجسام غلتان (مانند ساچمه و غلتک‌ها) با استفاده از فولادهای ویژه‌ای ساخته می‌شوند که پس از عملیات حرارتی، سختی و ساختار مناسبی پیدا می‌کنند.

انواع گریدهای فولاد بلبرینگ و رولبرینگ (معرفی استانداردها) 

کلید فولاد یک مرجع جامع برای مهندسان و متخصصان مواد است که اطلاعات دقیق درباره ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی و کاربردهای انواع مختلف فولاد را ارائه می‌دهد.

فولاد ۱.۳۵۰۵ با استاندارد DIN 100 Cr6 

این نوع از فولاد بلبرینگ و رولبرینگ دارای خواصی از جمله سختی و سختی‌پذیری بالا، مقاومت سایشی مناسب، استحکام و چقرمگی خوب است.

از فولاد ۱.۳۵۰۵ برای ساخت انواع ساچمه و غلطک‌های کروی، استوانه‌ای و مخروطی، رینگ‌ها، دیسک‎‌ها، حلقه‌های اتصال و صفحات دارای قطر ۳۰ میلی‌متر استفاده می‌‎شود.

فولاد ۱.۳۵۲۰ با استاندارد DIN 100 CrMn6

از فولاد ۱.۳۵۲۰ برای ساخت انواع ساچمه و غلطک‌های کروی، استوانه‌ای و مخروطی، رینگ‌ها، مفصل‎‌ها، واشرها، دیسک‎‌ها، حلقه‌های اتصال و صفحات دارای قطر ۵۰ میلی‌متر استفاده می‌شود.

 

کاربردهای فولاد بلبرینگ و رولبرینگ در صنعت 

شرایط ساخت مقاطعی چون انواع ساچمه، غلطک‌های کروی، استوانه‌ای و مخروطی، دیسک‌ها و رینگ‌ها و به‌طور کلی تمام قطعاتی که نیاز به مقاومت و سختی بالایی دارند با استفاده از فولاد بلبرینگ و رولبرینگ فراهم می‌شود.

صنایع خودروسازی

در صنایع خودروسازی از فولاد بلبرینگ در قطعات مختلف خودروها استفاده می‌شوند، از جمله در موتورها، جعبه‌های دنده، ترمزها، سیستم‌های تعلیق و چرخ‌ها. آن‌ها به عنوان لوازم مهم در محورها و سیستم‌های چرخشی خودرو عمل می‌ کنند.

صنعت ساختمانی

در سیستم‌های جرثقیل، درب‌ ها، پنجره‌ها، ماشین‌آلات ساختمانی و سیستم‌های حمل‌ونقل استفاده می‌شوند.

صنعت ماشین‌ آلات

در صنعت ماشین‌آلات، فولاد رولبرینگ در ماشین‌آلات نساجی، کارخانجات تولید، موتورها، ماشین‌ آلات پردازشی صنایع دیگر استفاده می‌شوند.

صنعت برق و الکترونیک

در صنعت برق و الکترونیک، فولاد رولبرینگ در موتور‌ها، ترانسفورماتور‌ها، ژنراتور‌ها، ماشین‌های CNC و دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

فولاد بلبرینگ و رولبرینگ

 

فولاد رولبرینگ و بلبرینگ در برابر چه چیزهایی مقاوم است؟

فولاد بلبرینگ به‌دلیل داشتن درصد بالای عناصر انواع آلیاژ مانند کربن و مولیبدن، در برابر فشار و سایش مقاومت خوبی دارند. این ویژگی‌ها، یعنی مقاومت به سایش، سختی‌پذیری بالا و چقرمگی، باعث شده است که این فولادها در صنایع کاربردهای ویژه‌ای داشته باشند. با این حال، معایبی مانند سختی در ماشینکاری نیز دارند.

ویژگی‌های مهم فولاد بلبرینگ 

فولاد بلبرینگ و رولبرینگ با مقاومت بالا به فشار و سایش، بهبود کارایی و طول عمر تجهیزات مکانیکی را در صنایع مختلف فراهم می‌کند. این فولادها در ساخت ساچمه‌ها، استوانه‌ها و دیگر قطعات به‌کار می‌روند و کاربردهای گسترده‌ای دارند.

  1. سختی بالا
  2. مقاومت در برابر سایش
  3. مقاومت در برابر خوردگی

انواع فولاد بلبرینگ و رولبرینگ

انواع این دسته فولادها به شرح زیر است:

انواع فولاد بلبرینگ

  1.  بلبرینگ شیار عمیق
  2.  بلبرینگ تماس زاویه‌ای
  3.  بلبرینگ خود تنظیم
  4.  بلبرینگ کف گرد

انواع فولاد رولبرینگ

  1.  رولبرینگ مخروطی
  2.  رولبرینگ بشکه‌ای
  3.  رولبرینگ سوزنی

 

در پایان…

فولاد بلبرینگ و رولبرینگ، با ویژگی‌هایی نظیر سختی بالا، مقاومت به سایش و فشار، و دوام طولانی، در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، ساختمانی، ماشین‌آلات، هوا و فضا، نفت و گاز، و برق و الکترونیک کاربردهای گسترده‌ای دارد. این فولادها به‌دلیل ترکیبات شیمیایی خاص و عملیات حرارتی ویژه، در ساخت قطعاتی که نیاز به دقت و کارایی بالا دارند، استفاده می‌شوند. با این حال، ماشینکاری این فولادها ممکن است دشوار باشد. قیمت این فولادها بسته به نوع و شرایط مختلف، نوسانات ارزی و سایر عوامل متغیر است و نیاز به استعلام قیمت به‌روز دارد.

برای مطالعه کامل مطلب به لینک :‌https://mihanfooladco.com/mag/what-is-bearing-and-roller-bearing-steel/ مراجعه کنید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کاریکاتور| ترس از مرگ از خود مرگ بدتره!
اصرار اتحادیه اروپا بر اتهام زنی علیه ایران
حضور سعید مهری در باشگاه پرسپولیس
شنیده شدن صدای آژیر در محل سخنرانی مسعود پزشکیان ! +فیلم
گروسی: منتظر دیدار بار رئیس‌جمهور پزشکیان هستم
روس‌ها دریافت ابابیل و فتح ۳۶۰ از ایران را تایید کردند؟
چهل و نهمین حراج شمش طلا فردا برگزار می‌شود
افزایش دمای تهران تا پنجشنبه
لزوم تسریع ثبت‌نام رانندگان متقاضی سرویس مدارس تهران
توصیه‌های طب ایرانی در مورد تغذیه سالم برای دانش آموزان
«بیت سیاح» در بیلبوردهای پایتخت
تعداد دانشجویان خارجی در کشور، ۲ یا ۳ درصد است
اعلام نتایج نهایی یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی
انتخاب رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد تا شنبه ادامه دارد
بهترین برندهای لباس زیر مردانه ایرانی
رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی منصوب شد
افزایش ۷ هزار و ۸۰۵ واحدی شاخص بورس
عصبانیت فدراسیون فوتبال از کارشکنی اماراتی‌ها
انتخابی تیم ملی کشتی آزاد؛ قاسمپور با شکست فیروزپور مسافر آلبانی شد
دستور محسنی اژه‌ای برای بررسی «ادعای جعلی بودن مدرک تحصیلی ۱۰۰ متقاضی نمایندگی مجلس» و «وام هیئت مدیره بورس»
هیات منصفه دادگاه مطبوعات مدیر مسئول اعتماد و عباس عبدی را مجرم شناختند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top