تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/06/20 - 09:48
کد خبر: 515924

قمار نتانیاهو برای شعله ور کردن جنگ با حزب‌الله

قمار نتانیاهو برای شعله ور کردن جنگ با حزب‌الله

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب گفت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ژنرال‌هایش در قمار خود، قصد شعله ور کردن جنگ گسترده علیه لبنان را دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عبدالباری عطوان در مطلبی در روزنامه رای الیوم با اشاره به تهدیدات رژیم صهیونیستی برای راه انداختن جنگ گسترده علیه لبنان آورده است: بسیاری از تحلیلگران چه در رژیم اشغالگر و چه در پایتخت های غربی متفق القول هستند که اسرائیل در حال حاضر در بحران بر سر موجودیت خود به سر می‌برد و این وضعیت به سبب گسترش دامنه درگیری، تعدد جبهه های نبرد و شکست ارتش این رژیم در فراهم آوردن امنیت و حفاظت از شهرک نشینان صهیونیست و نیز محقق نشدن اهدافش در غلبه بر گروه‌های مقاومت در نوار غزه است؛ آن هم در جنگی که طبق پیش بینی این رژیم باید کوتاه می بود و بیش از دو هفته طول نمی‌کشید.

وی افزود: پس از شکست مذاکرات آتش بس در نوار غزه تحت نظارت آمریکا که طی یازده ماه گذشته در قاهره و دوحه برگزار شده است، گزینه نتانیاهو گسترش جنگ علیه جنوب لبنان به امید غلبه نهایی بر حزب الله و برطرف کردن خطر آن و توقف جنگ فرسایشی در جبهه شمالی فلسطین اشغالی به ویژه منطقه الجلیل و مناطق مجاور آن است.

این تحلیلگر ابراز عقیده کرد: " نتانیاهو تلاش کرد تا با ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، ایران را تحریک و وادار به واکنش فوری انتقام جویانه در عمق خاک فلسطین اشغالی کند تا از این طریق آمریکا و زرادخانه نظامی آن را مجبور کند تا در حمایت از اسرائیل علیه ایران وارد عمل شود اما هنگامی که نتانیاهو در رسیدن به این هدف شکست خورد و به گزینه دیگری یعنی شعله ور کردن جنگ علیه حزب الله در جنوب لبنان به بهانه بازگرداندن آرامش به جبهه شمالی فلسطین اشغالی روی آورد تا شهرک نشینان فراری از موشک‌ها و پهپادهای حزب الله را به مناطق خود برگرداند.

وی بیان کرد: نتانیاهو غرق در شکست‌ها در همه جبهه‌ها به دنبال فرار رو به جلو است؛ به این امید که آمریکا را وارد درگیری کند تا رژیمش را نجات دهد و برای چند سال دیگر در قدرت بماند و به نظر می‌رسد که به این هدف نزدیک شده است. ۲ تحول اساسی رخ روی داده که از احتمال روی آوردن نتانیاهو به تحرکاتی در روزهای آتی حکایت دارد. نخست، حمله تجاوزکارانه جنگنده های اسرائیلی در روز یکشنبه به منطقه مصیاف در استان حماه سوریه در نزدیکی مرز با لبنان که گفته می‌شود یک مرکز تحقیقات نظامی اصلی را هدف قرار داد و بر اثر آن ۱۸ نفر شهید و ۳۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند. دوم، حمله پهپادی حزب الله لبنان به شهرک صهیونیست نشین «نهاریا» در نزدیکی «عکا» در شمال فلسطین اشغالی و هدف قرار دادن یک برخ مسکونی در قلب این شهرک بدون برجای گذاشتن تلفات در بین غیرنظامیان صهیونیست. همزمان با آن، حملات موشکی حزب الله به اهداف نظامی در شمال فلسطین اشغالی با همان شدت و روزانه ادامه دارد.

برپایه این گزارش، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» به نقل از منابع نظامی اعلام کرد که حمله به شهر «مصیاف» در استان حماه سوریه، مقدمه حمله قریب الوقوع رژیم اسرائیل به جنوب لبنان در سایه بازگشت تنش به منطقه است؛ به ویژه که ژنرال «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش این رژیم نیز تهدیدات نتانیاهو برای حمله به لبنان را مورد تایید قرار داده است.

عطوان نوشت: نتانیاهو از یاس و سرخوردگی شدید به سبب شکست در تحقق اهدافش در نوار غزه به ویژه غلبه بر جنبش حماس رنج می‌برد. او با انقلاب مسلحانه قریب الوقوع در کرانه باختری نیز روبرو است. از سوی دیگر، عملیات شهید «ماهر الجازی» شهروند اردنی در گذرگاه «الکرامه» در مرز اردن و فلسطین اشغالی نیز گواهی دهنده آغازی برای حملات آتی از این نوع است.

این تحلیلگر تاکید کرد: حمله نتانیاهو به جنوب لبنان، قماری از روی یاس و به طور حتم شکست خورده خواهد بود که پایان اشغالگران را تسریع خواهد کرد؛ حتی اگر آمریکا و ناوهای هواپیمابر آن وارد عمل شوند. حزب الله تاکنون کمتر از ۱۰ درصد از توان نظامی و موشکی خود و نیز تونل‌های بزرگ و پهپادهایش استفاده کرده است و از یک موشک نقطه زن استفاده نکرده و فقط به موشک های کاتیوشا بسنده کرده است.

عطوان در پایان نوشت: آنچه محور مقاومت و رهبر آن ایران منتظرش است، شلیک اولین موشک از سوی رژیم اسرائیل است تا پس از آن درهای جهنم به روی اشغالگران و شهرک نشینان صهیونیست گشوده شود. آیا نتانیاهویی که در نوار غزه شکست خورده و نظامیانش در تونل های این منطقه زمین گیر شدند توان پیروزی بر حزب الله و متحدانش در جنوب لبنان را با توجه به شهر تونلی کامل حزب الله در دل کوههای سر به فلک کشیده دارد؟ پاسخ روشن است و نیاز به شرح مفصلی ندارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
راه‌اندازی دفتر موسسه جهاد توسعه در ارمنستان؛ گامی نوین در توسعه صادرات محصولات کشاورزی ایران
آغاز سال تحصیلی دانشجویان جدیدالورود دانشگاه آزاد از نیمه دوم مهر
تفاهم نامه همکاری آموزش و توانمندسازی دانشجویان داروسازی منعقد شد
طرح‌های عمرانی دانشگاه تهران افتتاح شد
دانشگاه با هیچ موسسه ای برای جذب دانشجوی بین الملل قرارداد ندارد
حدود نیمی از داوطلبان مجاز کنکور سراسری ۱۴۰۳ انتخاب رشته کردند
ثبت‌نام دانشجوی بدون کنکور در مقطع کارشناسی دانشگاه قرآن و حدیث
نرخ غذای دانشجویی برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ اعلام شد
نشست سراسری رؤسای دانشکده‌های الهیات و معارف اسلامی برگزار شد
فرصت انتخاب رشته در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ امشب به پایان می‌رسد
جذب هیات علمی وابسته از مقطع ارشد در دانشگاه آزاد
نُهمین پهپاد جاسوسی آمریکا در یمن ساقط شد
دستگیری عامل انتشار سوالات آزمون وکالت
ناپدید شدن دو ورزشکار پارالمپیک
ورود دادستان کل کشور به ثبت‌نام دانش آموزان
عوارض خروج از کشور را چه زمانی باید پرداخت کرد؟
بازیکن پرسپولیس مجبور به فسخ قراردادش شد
هشدار مقام عالیرتبه سپاه درباره میدان گازی آرش
واکنش تند ایران به یک بیانیه در ریاض
۵۰ درصد هواداران استقلال محروم شدند
سه جلسه محرومیت برای رفتار جنجالی مقابل استقلال
آغاز سال تحصیلی دانشجویان جدیدالورود دانشگاه آزاد از نیمه دوم مهر
نشست سراسری رؤسای دانشکده‌های الهیات و معارف اسلامی برگزار شد
سهل‌انگاری در گزینش معلمان خیانت به آینده کشور است
بهره‌گیری از تجربیات شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان راهگشای آینده دیپلماسی است
آماده حمایت از برنامه‌های کلان علمی و فناورانه هستیم
سند اولویت‌های پژوهشی دانشگاه علامه‌ رونمایی می‌شود
جشن دانش آموختگی دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد
تعداد دانشجویان خارجی در کشور، ۲ یا ۳ درصد است
اعلام نتایج نهایی یازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی
انتخاب رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد تا شنبه ادامه دارد
پذیرش بدون آزمون دانشجوی ارشد و دکتری در رشته‌های راهبردی
دانشگاه الزهرا در رشته مهندسی کامپیوتر دانشجو می‌پذیرد
انتقاد پژمان‌فر از تصمیم سازمان سنجش درباره انتخاب رشته کنکور
آغاز انتخاب رشته داوطلبان آزمون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top