تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/06/21 - 11:23
کد خبر: 516068

پردرآمدترین رشته های حقوق برای دانشجویان حقوق

پردرآمدترین رشته های حقوق برای دانشجویان حقوق

رشته حقوق شامل حوزه های متنوعی می‌باشد اما پردرآمدترین رشته حقوق که پرمتقاضی هم به حساب می آید، وکالت است. افرادی که رشته حقوق را تا مقطع کارشناسی می گذرانند می‌توانند در آزمون وکالت هر سال شرکت کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از پرطرفدارترین رشته‌های علوم انسانی، رشته حقوق است که به روابط اجتماعی افراد با هم، روابط افراد با دولت و حتی روابط خانوادگی و شخصی آن‌ها مربوط می‌شود.رشته حقوق حوزه فعالیت گسترده‌ای دارد و هر شخصی طبق علایق خود می‌تواند در این رشته فعالیت کند. در کشور ما وکلا و حقوقدانان جایگاه اجتماعی و شغلی خوبی دارند و همین امر سبب محبوبیت بیشتر این رشته شغلی شده است. در ادامه شما را با جزییات بیشتر این رشته حقوق آشنا خواهیم کرد.

پردرآمدترین رشته حقوق کدام است؟

رشته حقوق شامل حوزه های متنوعی می‌باشد اما پردرآمدترین رشته حقوق که پرمتقاضی هم به حساب می آید، وکالت است. افرادی که رشته حقوق را تا مقطع کارشناسی می گذرانند می‌توانند در آزمون وکالت هر سال شرکت کنند.

بااین‌حال، تخصص و عملکرد افراد درآمد آنها را تعیین می‌کند. ممکن است اشخاصی که دفتر اسناد رسمی دارند بیش از یک وکیل درآمد داشته باشند و یا برعکس. اما اگر افراد با توجه به مهارت‌ها، توانایی و علایق خود وارد شغلی شوند می‌توانند موفقیت شغلی و درآمد بالاتری را تجربه کنند. درآمد یک فارغ‌التحصیل رشته حقوق می‌تواند از چند میلیون شروع و به مقدار خیلی بالاتری برسد.

معرفی رشته حقوق

به طور کلی حقوق، شامل قوانین و قواعدی است که دولت برای برقراری نظم اجتماعی و تنظیم رفتارها اعمال می‌کند. رشته حقوق قوانین و مقررات حاکم بر روابط افراد را بررسی می کند و افراد حقوقی و حقیقی را مشخص می کند. رشته حقوق دوشاخه اصلی عمومی و خصوصی دارد که در رشته حقوق عمومی رابطه دولت و مردم و در رشته حقوق خصوصی رابطه بین افراد با یکدیگر بررسی می‌شوند. در این میان حقوق مدنی که به بررسی روابط بین افراد جامعه می‌پردازد مهم‌ترین بخش از علم حقوق می باشد.

به‌ همین‌ ترتیب وکلا بر اساس حوزه ای که فعالیت می کنند به وکیل منافع عموم، وکیل بخش خصوصی، دولت، دادگستری، مهاجرت، املاک و وکیل صدمات شخصی تقسیم‌بندی می‌شوند. در صورتی که شما هم نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل در شیراز دارید، با مراجعه به وب سایت https://behtarinvakileshiraz.ir/ می توانید با خدمات بهترین وکیل شیراز آشنا شوید، و همچنین سوال های حقوقی خود در زمینه آینده شغلی وکالت در شیراز را از ایشان بپرسید.

وکلایی که در رشته حقوق تحصیل کرده اند توانایی تفسیر قوانین و احکام حقوقی را دارند و همچنین می توانند اسناد قانونی مانند قراردادها، درخواست‌ها، وصیت‌نامه، دادخواست و غیره رانیز تنظیم کنند. همچنین می توانند بر عملکرد سایر دبیران حقوقی و روسای مجلس نیز نظارت کنند.

 

معرفی رشته حقوق

رشته حقوق مناسب چه کسانی است؟

ورود و فعالیت در رشته حقوق فارغ از جنسیت، هم برای خانم ها و هم برای آقایان امکان‌پذیر است. همچنین پس از طی دوره کارآموزی و کسب پرونده وکالت، فعالیت در زمینه وکالت هم برای خانم ها و هم آقایان امکان‌پذیر می باشد. بااین‌حال بهتر است افراد قبل از ورود به هر رشته ای ویژگی‌های شخصیتی خود را در نظر بگیرند و وارد کار شوند. افرادی که دارای استعدادهای ارتباطی، قدرت استدلال، خلاقیت و تحلیل خوبی هستند، مناسب رشته حقوق می باشند.

مزایا رشته حقوق

رشته حقوق مزایای بسیاری دارد و معمولاً برترین رتبه های آزمون سراسری رشته علوم انسانی هر ساله وارد رشته حقوق می‌شوند. از جمله مزایای این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

موقعیت اجتماعی خوب

درآمد مناسب رو به بالا

امکان ادامه تحصیل تا مقاطع بالاتر

گستردگی حوزه فعالیت و شغلی

شاخه های رشته حقوق کدامند؟

رشته حقوق 35 شاخه دارد که عبارتند از:

حقوق خصوصی، بین‌الملل، جزا و جرم‌شناسی، عمومی، حقوق بشر، مالکیت معنوی، محیط‌زیست، اقتصادی، تجارت بین‌الملل، حقوق اسلامی، ارتباطات، تجاری و اقتصادی بین‌الملل، سردفتری اسناد رسمی، ثبت‌اسناد و املاک، اسناد و قراردادهای تجاری، کیفری اطفال و نوجوانان، اصلاح و کیفرهای قضایی، نظارت و بازرسی، مدیریت دادگستری، دادرسی اداری، خانواده، شرکت‌های تجاری، فقه و حقوق اقتصادی، حقوق نفت و گاز، مالی-اقتصادی، تجارت الکترونیکی، ثبت‌اسناد و املاک، فقه و حقوق خصوصی، فقه و حقوق خانواده، فقه و حقوق جزا، حقوق مالی، حقوق، حقوق انرژی، حقوق پزشکی، که در مقطع کارشناسی ارشد شما می توانید این شاخه ها را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید. در مقطع دکترا هم گزارش‌های حقوق عمومی، جزا و جرم‌شناسی، بین‌الملل عمومی، حقوق خصوصی، نفت و گاز، فقه و حقوق جزا وجود دارند.

البته همه این گرایش‌ها، حوزه‌های فعالیتی متفاوتی دارند اما به یقین می توان گفت پردرآمدترین گرایش‌های حقوق، گرایش حقوق تجارت بین‌الملل، حقوق تجاری و اقتصادی بین‌الملل و بعدازآن، جرم‌شناسی و کیفری اطفال، حقوق بشر، حقوق بین‌الملل، حقوق ارتباطات و حقوق خانواده می باشد. اما به طور حتم درآمد هر فردی، به توانایی ها، تخصص و مهارت‌های خود شخص بستگی دارد.

مشاغل مرتبط با رشته حقوق

بازار کار رشته حقوق برای هر شخصی با توجه به تحصیلات، توانایی و تخصص او متفاوت می باشد. در این بخش به معرفی شغل های مرتبط با رشته حقوق خواهیم پرداخت:

مشاور حقوقی

افراد از طریق شرکت در آزمون‌های استخدامی مختلف می توانند در دادگستری‌ها، بانک‌ها، شهرداری و شرکت‌های مختلفی به‌عنوان مشاور حقوقی استخدام شوند. درآمد این افراد براساس قانون مصوب سالیانه تعیین می‌ شود.

تاسیس دفتر وکالت

در صورت قبولی در آزمون وکالت و طی کردن دوره کارآموزی، امکان تاسیس دفتر وکالت وجود دارد.

تدریس

افرادی که تحصیلات در مقاطع بالاتر را دارند می‌توانند به تدریس مشغول شوند.

سردفتر

افراد با قبولی در آزمون سردفتری می‌توانند دفاتر اسناد رسمی یا ازدواج ثبت کنند.

سایر شغل های مرتبط با رشته حقوق

افراد با شرکت در آزمون قضاوت می‌توانند در شغل‌های قضا، بازپرسی و دادیاری، تحریر ادله و غیره نیز مشغول فعالیت شوند.

بازار کار و درآمد رشته حقوق

بازار کار برای فارغ‌التحصیلان این رشته بیش از هر چیزی به دانش، تخصص و تجربه آنها وابسته است. مسلم است آنچه در دانشگاه ها تدریس می‌شود به‌تنهایی برای داشتن درآمدهای خوب کافی نمی باشد و نیاز به تلاش و کسب مهارت‌های بیشتری دارد. با این حال رقابت بین وکلا بسیار زیاد است. در مورد درآمد رشته وکالت این را هم می توان گفت که وکلایی که چندین پرونده موفقیت‌آمیز داشته‌اند می‌توانند درآمد خوبی را کسب کنند. 

مشاور حقوقی در شیراز

درآمد رشته وکالت

رشته حقوق یکی از پردرآمدترین مشاغل می‌باشد و نمی‌توان رقم مشخصی برای آن تعیین کرد. زیرا درآمد رشته وکالت به عوامل مختلفی از جمله موارد زیر بستگی دارد:

1- سابقه کار

سابقه کار وکیل یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در میزان درآمد می‌باشد. هرچه تجربه کاری وکیلی بیشتر باشد، تبحر بالایی هم خواهد داشت. طبیعتا سابقه درخشان باعث نام آوری، جذب مشتری و افزایش میانگین درآمد یک وکیل با تجربه خواهد شد. 

2- موقعیت مکانی و محل کار

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در درآمد وکیل مکانی است که او در آنجا به وکالت می‌پردازد. در کلان شهر ها و مراکز استان ها به لحاظ انبوه جمعیت، مراجعه کنندگان بیشتری خواهند داشت. به عنوان مثال درآمد وکیل در شیراز در مقایسه با درآمد وکلا در شهرستان های کوچکتر بسیار بیشتر خواهد بود.

3- داشتن تخصص در حوزه کاری

داشتن تخصصی و تجربه نیز از عوامل تاثیر گذار در درآمد وکلا می‌باشد. برخی وکلا کار خود را در یک حوزه ی خاص ادامه می‌دهند. این مورد سبب تبحر بالا ی وکیل می‌شود. 

4- فعالیت در فضای مجازی و داشتن سایت اختصاصی

امروزه فضای مجازی و بازاریابی هم یکی از عوامل تاثیرگذار در هر کسب و کاری شده است. علت هم واضح و آشکار است،زیرا هر فردی در مواجهه با سوالات و مشکلات خود اولین کاری که انجام می دهد، جست‌و جو در فضای مجازی می‌باشد. با تولید محتوا و پاسخگویی به سوالات حقوقی افراد می‌توانید در نتایج جست و جوی گوگل شناخته شوید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۱۴ سند همکاری بین ایران و عراق امضا شد
پیشنهاد ایران برای طرح صلح روسیه و اوکراین ارائه شد + جزئیات
بورس منفی شد؛ فرابورس مثبت
ضرورت پرهیز از هرگونه شتابزدگی در محیط های دانشگاهی
جزئیات بازداشت ۳ مسئول معدن مس سرچشمه
دو رکن ارتباط با اهل‌بیت(ع)
پیشنهاد ویژه پزشکیان به رئیس جمهور عراق
فارغ‌التحصیلان قبل از سال ۹۹ با مراجعه به سامانه سجاد کد صحت دریافت کنند
پاسخ منفی پرافتخارترین سرمربی ایران به استقلال
شایعه یک رسانه اصلاح‌طلب در مورد طیب‌نیا
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید دانشجویان سرآمد دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند
گسترده شدن چتر استفاده از تسهیلات استعداد درخشان
کلید نهایی آزمون‌های دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی اعلام شد
پزشکیان خواستار برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی شد
اکران ۵ فیلم جدید در سینما‌ها
تشریح کارکردهای پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور
آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی ۳۰ شهریور برگزار می شود
امکان دسترسی دانشگاه علم و صنعت به هوش مصنوعی «اسکوپوس» فراهم شد
اصل تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور از بین نمی‌رود
انتخاب رشته ۵۴۳ هزار نفر در کنکور/ فرصت انتخاب رشته تمدید نمی‌شود
دربی ۱۰۴؛ شاید در ورزشگاه تختی تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top