تاریخ انتشار: شنبه 1403/06/24 - 10:45
کد خبر: 516238

برنامه وزیر علوم برای کاهش مهاجرت نخبگان

برنامه وزیر علوم برای کاهش مهاجرت نخبگان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از برنامه های خود برای جذب و نگهداشت و کاهش مهاجرت نخبگان خبر داد و گفت: سلایق و عقاید شخصی خودمان را نباید در جذب، نگهداشت و ارتقای نخبگان دخالت دهیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اجلاس روسای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری صبح امروز با حضور محمد رضا عارف معاون اول رئیس جمهور، سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رییس جمهور، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها و روسای دانشگاه ها در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است.

حسین سیمایی صراف وزیر علوم تحقیقات در این اجلاس گفت: این اجلاس همیشه در آغاز سال تحصیلی دانشگاه برگزار می شود. هدف این اجلاس هماهنگی و اطلاع رسانی آغاز سال تحصیلی است. امسال در شرایط روحی و روانی بهتری سال را آغاز می‌کنیم. نشاط در جامعه به چشم‌می‌خورد، دانشگاهیان طبق بر خی از نظرسنجی ها امیدوارتر شدند.

وزیر علوم افزود: جامعه از شعار وفاق ملی به خوبی استقبال کرده است، در دولت گذشته بین قوا تفاهم وجود داشت در این دولت نیز وجود دارد اما اختلافی که این دوره با دوره قبل دارد این است که در این دوره با رویکردهای متفاوت سیاسی توافق حاصل شده است‌.

شرط وزیر علوم برای تداوم مدیران آموزش عالی

وی تاکید کرد: بر نامه ریزی می کنیم تا شعار وفاق ملی را در دانشگاه ها اجرا کنیم، برای رسیدن به این‌توافق، شرط ما برای تداوم مدیران این است قدرت اجماع سازی داشته باشند، راهبری دانشگاه در سایه در بر گرفتن همه گونه های سلایق باشد، دانشگاه باشگاه احزاب نیست هرکسی در حزبی با حزب مقابل خود رقابت کند، تلاش می کنیم دانشگاه ها با شور و نشاط فعالیت خود را آغاز کنند.

وزیر علوم افزود: این دوره امیدواریم به یک نسل بالاتری از آموزش عالی ارتقا پیدا کنیم. دانشگاه احساس مسولیت اجتماعی کرده و نسبت به مشکلات جامعه بی تفاوت نباشد، حکمرانی کشور باید حکمرانی علمی باشد. حکمرانی علمی ایجاب می‌کند سیاست‌گذاری مبتنی بر داده های علمی باشد، برای تحقق مسئولیت اجتماعی چالش هایی داریم.

ایجاد میز اقتصاد آموزش عالی

وی تا کید کرد: اقتصاد آموزش عالی شرایط بهینه و مطلوبی ندارد، سهم‌آموزش عالی از بوجه کشور ۳ درصد، سهم پژوهش و فناوری از تولید ناخالص ملی نیم درصد هست که باید به ۴ درصد برسد. بنابراین در صدد ایجاد میز اقتصاد آموزش عالی هستیم تا راه های جدید تامین‌مالی در آموزش عالی را پیدا کنیم.

افزایش رویکرد مهارتی در دانشگاهها

وی افزود: برای همین از دولت مدد یاری داریم همچنین آموزش عالی از نطر کیفی وضعیت مطلوبی ندارد آموزش ها اشتعال پذیری را کاهش داده است بنابراین باید رویکرد مهارتی را افزایش دهیم.

وزیر علوم افزود: فناوری در آموزش عالی کمتر از یک همت است باید به ۴ برابر افزایش یابد. ما درتعامل جامع علمی جهانی ضعف داریم سخت گیری های قانونی در این حوزه باید تسهیل شود.‌

وی تاکید کرد: در حوزه جذب نگهداشت نخبگان مشکلات داریم ، روند مهاجرت افزایشی است میل به مهاجرت افزایش نگران کننده دارد، میل به بازگشت کاهشی شده است، بیکاری، معیشت و برخی مواجهه های سیاسی از عوامل وضعیت اسفناک هستند، ما برای کم کردن عوامل مهاجرت چند برنامه جدی دستور کار داریم.

برنامه های وزیر علوم برای کاهش مهاجرت نخبگان

وی افزود: بستر قانونی تامین مسکن اساتید، به ویژه اساتید جوان مهیا شده است، از همه مدیران تعهد می گیرم اقدامات عملی برای اجرای این قانون را ببینیم، توسعه خو ابگاه های متاهلی به کاهش مهاجرت کمک می کند. مولد سازی که خیلی در دانشگاه ها استقبال نمی شود باید انجام شود.

وی افزود: از عوامل دیگر مهاجرت که می‌کوشیم آن را اصلاح کنیم گشودن دانشگاه ها برای جذب نخبگان است، مرکز جذب باید مرکز بی طرف باشد ما نسبت به گرایش افراد مسئولیت نداریم البته شرایط قانونی جذب مشخص کرده چه کسی می تواند فعالیت کند.

وی ادامه داد: سلایق و عقاید شخصی خودمان را نباید در جذب، نگهداشت و ارتقای نخبگان دخالت دهیم، مرکز جذب مانند یک مرکز قضایی است باید بی طرف بوده و دور از حب و بغض باشد ، امیدواریم با تجدید نظر و رعایت بی طرفی نسبت به جذب نخبگان کوشش کنیم .

وی ادامه داد: یکی از عوامل مهاجرت این است که استاد و دانشجو انتظار دارند کرامت آنها را به رسمیت بشناسیم. اگر کرامت اساتید و دانشجو حفظ شود ماندگاری وی در کشور بیشتر می شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی ۱۴۰۳ آغاز شد
بازگشت برخی اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها
۱۶ دانشگاه برتر ابرچالش‌ها و ابرفرصت‌ها را شناسایی کنند
بیش از ۶۵۰ هزار نفر در کنکور ۱۴۰۳ انتخاب رشته کردند
دانشگاه‌ها در بررسی پرونده دانشجویان اخراجی اغماض کنند
اولین پاداش صادق بیت‌سیاح مشخص شد
ادامه افت بورس/ کاهش ۹ هزار و ۴۳ واحدی شاخص کل
بیت‌کوین صعود کرد
وزیر دادگستری اعلام کرد : برخورد قضایی با شوخی های قومیتی
علی باقری جایگزین عباس عراقچی شد + جزئیات
توصیه استقلال به هواداران در خصوص بازی با الغرافه
یک نماینده مجلس استعفا داد
دانشگاه باید از نگاه‌های حزبی دور باشد/ بسترهای لازم برای کاهش مهاجرت نخبگان باید فراهم شود
نخستین واکسن ضد آبله میمون تأیید شد
فاش نکردن گناه دیگران در زمره عبادات است
کشف جسد دختربچه ۳ ساله کنار جاده
قهرمان ایران و آسیا درگذشت
گره وام ازدواج باز می شود؟
شیر به زودی گران می‌شود
حکم فروش چک های دریافت شده از معامله اقساطی
هشدار مدودف؛ نیازی به جنگ هسته‌ای نیست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top