به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سالیانه موسسات جهانی گوناگونی طبق ملاکهایی، دانشگاه های دنیا را رتبهبندی میکنند. این مسئله برای اکثر دانشجویان و دانشگاهیان و همچنین اشخاص عادی جالب و مهم است. ازاین رو قصد داریم مقالهای درمورد شاخصهها و نحوه رتبهبندی دانشگاهها ارائه دهیم. همچنین به معرفی چند مورد مهم از مراکز علمی که رتبههای دانشگاههای جهان را ارائه میدهند، بپردازیم.
اصول رتبهبندی دانشگاهها
از جمله معیارهای رنکینگ دانشگاهها میتوان آمارهای مبتنی بر تجربه، سطح علمی و کیفی اساتید، بورسهای داده شده، تعداد دانشجویان، تجهیزات آزمایشی و پژوهشی و سایر موارد را نام برد. معیارهای آکادمیک در مقایسه با معیارهایی مثل چگونگی پذیرش و ورود دانشجویان به دانشگاه، در رتبهبندی چندان موثر نیست.
اکثر رتبهبندیهایی انجام شده همه دانشگاهها را به چالش میکشد اما برخی رتبه بندی ها برای برنامه آموزشی دانشکدهها انجام میشود. رتبهبندی هایی نیز وجود دارد که دانشگاهیان و فرهنگیان براساس جهتدهی بعضی از روزنامهها انجام میدهند.
معیار های رتبهبندی دانشگاهها
ابتدا دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی که باید رتبهبندی شوند مشخص و بعد معیار ها برای این امر معین میشوند. تنوع بسیاری در این معیارها وجود دارد و طیف گستردهای از سطح آموزش، تا تعداد وبسایتهای سایت دانشگاه و متراژ آن را شامل میشود. از طرفی احتمال دارد شاخص منحصربه فردی که در رتبهبندیهای گوناگون استفاده میشود، تاثیرش در هر رتبهبندی فرق داشته باشد. این مورد به این خاطر است که تعداد معیارهای انتخابی و سطح تاثیر هر یک در رتبهبندی های گوناگون، فرق دارد. مثلا معیار کیفیت آموزش در رتبهبندی تایمز 30 درصد و در رتبهبندی شانگهای 10 درصد میباشد.
پراهمیت ترین معیاری که در اغلب رتبهبندیها سنجیده میشود، سطح کیفی آموزش میباشد. عوامل موثر در این شاخصه معمولا تعداد دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه و تعداد جوایز جهانی دریافت شده توسط دانشگاه به خصوص جایزه نوبل میباشند.
معیار حائزاهمیت دیگر در رتبهبندی، اعتبار و خوشنامی دانشگاه در سطح جهان است. اما هر موسسه در امر رنکینگ پارامتر های مختلفی را برای این شاخصه در نظر میگیرد. برای مثال در رتبهبندی QS دیدگاههای دانشگاهیان عالی مقام، در رتبهبندی شانگهای سطح کیفی هیئت علمی و اساتید و در رنکینگ فاکتور جی میزان پیوندهای صفحات وب دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاهها مورد بررسی قرار میگیرد.از دیگر عوامل این معیار میتوان به تعداد اساتید و دانشجویان بینالمللی دانشگاه، کنفرانسها و مشارکت های جهانی دانشگاه اشاره کرد.
فعالیتهای تحقیقاتی یکی دیگر از معیارهای موثر در رنکینگ دانشگاه میباشد که بنحوی خروجی علمی دانشگاه را نشان میدهد.
موسسات بینالمللی ارائهدهنده رنکینگ و رتبهبندی دانشگاهها
موسسه رتبه بندی جهانی QS
این موسسه با 6 شاخصه منحصربهفرد خودش، رتبه بندی دانشگاهها را انجام می دهد که این شاخصه ها عبارتند از: آوتزه علمی، بررسی تعداد دانشجو نسبت به اعضا هیئت علمی، سطح مقاله های ارجاع شده به دانشگاه، آوازه اعضا هیات علمی و میزان ورودی اساتید و دانشجویان بیگانه.
آوازه علمی با 40 درصد تاثیر بسیاری در رتبه بندی این موسسه دارد که با نظرسنجی جهانی به میزان آن پی میبرند.
تعداد دانشجویان نسب به اعضای هیئت علمی هرچه کمتر باشد رتبه بهتری در این موسسه خواهد داشت. اگر 20 درصد باشد برای نتیجه نهایی خیلی موثر است.
در رابطه با سطح ارجاعات، این مرکز سالیانه بیش از 67 میلیون ارجاع را توسط اطلاعات پایگاههای معتبر ارزیابی میکند. این معیار به به اندازه 20 درصد در رنکینگ دانشگاههای بینالمللی موثر است.
تاثیر آوازه هیئت علمی 10درصد است و توسط نظرسنجی از اعضای هیئت علمی سایر دانشگاه ها، سطح کیفی دانشجویان فارغ التحصیلان ارزیابی میشود.
برای معیار آخر (جذب اساتید و دانشجویان بیگانه ) نیز QS، 10 درصد قائل شده است که همچنین ارزیابی آن برای این مرکز آسان است.
مرکز رتبه بندی شانگهای
از شاخصه های اصلی این مرکز غیردولتی به ترتیب اولویت میزان مقالات و تحقیقات ارجاع شده، جایزه نوبل، دریافت مدال در زمینه های مختلف توسط دانشجویان و اساتید و نیز تحقیقات در SCIE و SSCI میباشند. هریک از پارامترها 20 درصد موثرند اما معیار کاربردی بودن عملکرد 10 درصد موثر است.
این مرکز معمولا رتبهبندی 500 دانشگاه برتر دنیا را انجام میدهد.
نظام رتبه بندی و رنکینگ تایمز
این مرکز بر ارائه دقیق ترین رتبهبندی و ارزیابی 13 شاخصه مهم از یک دانشگاه ایدهآل را ادعا دارد. 3 پارامتر مهم شامل آموزش، تحقیق، پژوهش هریک با 30 درصد تاثیر و چشم انداز جهانی و درآمد صنعتی هریک با 5 درصد تاثیر میباشند.
در قسمت آموزش مسائلی مانند میزان شهرت، تعداد دانشجویان نسبت به اعضای هیئت علمی، میزان دانشجویان کارشناسی نسبت به دکترا، میزان دانشجویان دکترا نسبت به اعضای هیات علمی و سرمایههای سازمان بررسی میشوند.
نظام رتبهبندی مطالعات علم و فناوری CWTS
رنکینگ دانشگاههای بینالمللی یکی از امور این مرکز که به بررسی تحولات نوین دنیا میپردازد، به شمار میآید. این نظام به این دلیل که از معیارهای نسبی استفاده مینمایند، میان دانشگاه های بزرگ و کوچک تبعیضی بهوجود نمیآید.
معیار تأثیر گذاری، معیار مشارکت و معیار مرکزی سه معیار مورد ارزیابی این موسسه هستند. معیار تأثیرگذاری همان مقالات جهانی ارجاع شده به دانشگاه میباشد. معیار مشارکت، سطح مشارکت اعضای هر دانشگاه با سایر دانشگاههای جهان را مورد ارزیابی قرار میدهد.
معیار مرکزی نیز به انتشار مقالات دانشگاه در مجلات تخصصی و علمی معروف جهانی میپردازد.
از قابلیت های مهم سایت این مرکز امکان مشاهده رتبهبندی دانشگاهها بر پایه روشهای گوناگون رتبهبندی است.
موسسه رتبهبندی بینالمللی دانشگاهها(CWUR )
این موسسه به سطح کیفی آموزش، سطح موفقیت کاری فارغالتحصیلان دانشگاهها، شهرت اعضای هیئت علمی و سطح کیفی پژوهشات آنها را مورد ارزیابی قرار میدهد و در این امر صرفا به نظرسنجیها بسنده نمیکند.
این مرکز سالانه 1000 رتبه برتر جهان را از بین بیش از 25000 دانشگاه اعلام میکند.
سطح کیفی آموزش براساس تعداد دانشجویان دانشگاه که موفق شدهاند جوایز جهانی و مدال المپیادهای علمی دریافت کنند؛ حساب میشود و 25 درصد تاثیر دارد.
سطح موفقیت کاری فارغالتحصیلانی که موفق شدهاند در مراکز معتبر بینالمللی فعالیت کنند 25 درصد در رتبهبندی موثر است.
سطح اعتبار اعضای هیات علمی که براساس میزان موفقیت ها و دریافت جوایز ارزیابی میشود، نیز 25 درصد موثر است.
سایر شاخصه ها مانند تعداد مقالات منتشر شده، تعداد مقالات چاپ شده در معروفترین مجلات، میزان مقالات ارجاع شده و ثبت اختراعات جهانی نیز هریک 5 درصد در رتبهبندی موثر است.
مرکز رتبهبندی وبومتریک
این مرکز به واسطه لابراتور سایبرمتریک (CINDOC)رتبهبندی ها را انجام میدهد. تهیه میشود. این آزمایشگاه که به انجمن ملی تحقیقات اسپانیا اختصاص دارد پایگاه دادهی با 15 هزار دانشگاه داراست که آنها را برای رنکینگ بررسی میکند.
پارامترهای این موسسه میزان اطلاعات صفحات وب، امکان دسترسی به آن اطلاعات، اطلاعات قرار داده شده در وب نسبت به حجم پیوندهای برگشتی خارجی آن، میزان مقالات چاپ شده و حجم ارجاعات آنها میباشد. معیارهای این مرکز بیانگر سطح توجه موسسات به نشر آنلاین است.
رتبهبندی دانشگاههای دنیای اسلام
در این رتبهبندی که به علت استقبال ایران و سایر کشورهای اسلامی صورت میگیرد و معیارهای آن تحقیقات، آموزش، اعتبار جهانی، تجهیزات و امور اجتماعی-اقتصادی میباشد
در قسمت تحقیقات شاخصه هایی مثل سطح کیفی تحقیقات، کارایی تحقیقات و حجم پژوهش و در قسمت آموزشی شاخصههایی مثل تعداد اعضای هیات علمی موفق در مسابقات جهانی و دریافت جایزه، تعداد اعضای هیئت علمی در سطح دکتری نست به همه اعضای هیئت علمی، تعداد اساتید و فارغالتحصیلان با تحقیقات مستند بررسی میشوند.اعتبار جهانی دانشگاه شامل شاخصههایی مثل اعضای هیئت علمی جهانی نسبت به همه اعضای هیئت علمی، تعداد دانشجویان خارجی نسبت به کل دانشجویان و کمیسیونها و مشارکت جهانی دانشگاه است.
در قسمت امور اجتماعی-اقتصادی، سرمایهی قراردادها و مشاورهها، نوآوریها، ارتباط بین صنعت و تعداد مراکز رشد دانشگاه مورد سنجش قرار میگیرند.
رتبهبندی بهترین دانشگاههای جهان از سوی مؤسسه USNews برای فهم بهتر مقایسه مؤسسهها در جهان پدید آمده است. این رتبه بندی در پی آن است که بهترین دانشگاههایی که در جهان شهرت دارند و پژوهشهای علمی بسیاری انجام میدهند را برای دانشجویان متقاضی از سراسر جهان معرفی کند.
شاخص ارزیابی این مؤسسه به گونهای است که تنها مؤسسههایی در این نظام ارزیابی میشوند که دستکم ۱۲۵۰ مقاله در پنج سال گذشته در نمایهنامه «وبآوساینس» داشته باشند.
مؤسسه «یو. اس. نیوز» از ۱۳ سنجه کلیدی (آوازه جهانی پژوهشی، آوازه منطقهای پژوهشی، شمار انتشارات، کتابها، همایشها، تأثیر استنادی تعدیلشده، شمار همه استنادها، شمار انتشارات در میان ۱۰ درصد انتشارات باکیفیت، نسبت انتشارات در میان ۱۰ درصد انتشارات باکیفیت، شمار همکاری جهانی [نسب به کشور]، شمار همکاری جهانی، شمار مقالههای پراستناد در میان یک درصد انتشارات باکیفیت، و نسبت مقالههای پراستناد در میان یک درصد انتشارات باکیفیت) برای ارزیابی مؤسسهها بهره میگیرد.
دادههای ارزیابی این سنجهها با همکاری شرکت «کلاریویت آنالیتیکس» (ناشر پایگاههای «وبآوساینس» و «اینسایتس») گردآوری میشوند.
این مؤسسات از ایالات متحده و بیش از ۱۰۰ کشور دیگر بر اساس ۱۳ شاخص رتبهبندی شدهاند و ۲۲۵۰ دانشگاه برتر جهان را نشان میدهند. در رتبه بندی USNews سال ۲۰۲۵-۲۰۲۴ تعداد ۶۹ دانشگاه ایرانی در این رتبه بندی جهانی قرار گرفتند که از این تعداد ۹ دانشگاه بدون درج رتبه در جدول مربوط به ایران قرار داشتند.
تعداد دانشگاههای ایرانی در سال گذشته حدود ۵۲ دانشگاه بوده است که با ۶۹ دانشگاه در رتبه بندی جدید رشد تعداد دانشگاهها را نشان میدهد.
بهترین دانشگاههای ایرانی در رتبه بندی ۲۰۲۵-۲۰۲۴ دانشگاههای جهانی USNews
رتبه کشوری |
رتبه جهانی |
عنوان |
۱ |
۲۷۵ |
دانشگاه تهران |
۲ |
۳۷۴ |
دانشگاه آزاد اسلامی |
=۳ |
۵۱۶ |
دانشگاه صنعتی شریف |
=۳ |
۵۱۶ |
دانشگاه علوم پزشکی تهران |
۵ |
۵۲۱ |
دانشگاه تبریز |
۶ |
۶۴۹ |
دانشگاه صنعتی امیرکبیر |
۷ |
۶۶۵ |
دانشگاه تربیت مدرس |
۸ |
۷۲۶ |
دانشگاه علوم پزشکی تبریز |
۹ |
۷۴۳ |
دانشگاه علوم پزشکی ایران |
۱۰ |
۷۵۸ |
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی |
۱۱ |
۷۶۱ |
دانشگاه علوم پزشکی مشهد |
۱۲ |
۷۶۹ |
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل |
۱۳ |
۷۸۹ |
دانشگاه علم و صنعت ایران |
۱۴ |
۸۱۸ |
دانشگاه صنعتی اصفهان |
=۱۵ |
۸۲۲ |
دانشگاه علوم پزشکی مازندران |
=۱۵ |
۸۲۲ |
دانشگاه علوم پزشکی شیراز |
۱۷ |
۹۱۳ |
دانشگاه علوم پزشکی بابل |
۱۸ |
۹۲۳ |
دانشگاه شیراز |
۱۹ |
۱۰۰۵ |
دانشگاه فردوسی مشهد |
۲۰ |
۱۰۳۹ |
دانشگاه شهید بهشتی |
۲۱ |
۱۰۷۳ |
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی |
۲۲ |
۱۰۸۹ |
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه |
۲۳ |
۱۱۱۴ |
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان |
۲۴ |
۱۲۱۰ |
دانشگاه کاشان |
۲۵ |
۱۲۱۵ |
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) |
۲۶ |
۱۲۵۲ |
دانشگاه علوم پزشکی کرمان |
۲۷ |
۱۲۵۹ |
دانشگاه ارومیه |
۲۸ |
۱۲۹۱ |
دانشگاه صنعتی شیراز |
۲۹ |
۱۳۰۴ |
دانشگاه محقق اردبیلی |
۳۰ |
۱۳۶۹ |
دانشگاه اصفهان |
=۳۱ |
۱۴۶۵ |
دانشگاه شهید باهنر کرمان |
=۳۱ |
۱۴۶۵ |
دانشگاه گیلان |
۳۳ |
۱۴۷۲ |
دانشگاه یزد |
=۳۴ |
۱۵۵۱ |
دانشگاه شهرکرد |
=۳۴ |
۱۵۵۱ |
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه |
۳۶ |
۱۵۶۳ |
دانشگاه کردستان |
۳۷ |
۱۵۹۵ |
دانشگاه بوعلی سینا همدان |
=۳۸ |
۱۶۰۱ |
دانشگاه خوارزمی |
=۳۸ |
۱۶۰۱ |
دانشگاه شهید چمران اهواز |
۴۰ |
۱۶۱۴ |
دانشگاه صنعتی شاهرود |
۴۱ |
۱۶۱۸ |
دانشگاه سمنان |
=۴۳ |
۱۶۳۱ |
دانشگاه علوم پزشکی همدان |
=۴۳ |
۱۶۵۳ |
دانشگاه رازی کرمانشاه |
۴۴ |
۱۶۵۹ |
دانشگاه زنجان |
۴۵ |
۱۶۹۹ |
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) |
۴۶ |
۱۷۰۶ |
دانشگاه یاسوج |
۴۷ |
۱۷۱۰ |
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان |
۴۸ |
۱۷۲۵ |
دانشگاه مازندران |
۴۹ |
۱۷۳۹ |
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز |
۵۰ |
۱۷۶۹ |
دانشگاه صنعتی سهند |
۵۱ |
۱۹۳۸ |
دانشگاه لرستان |
۵۲ |
۱۹۶۵ |
دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان |
۵۳ |
۱۹۷۲ |
دانشگاه پیام نور |
۵۴ |
۲۰۹۵ |
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی |
۵۵ |
۲۱۵۳ |
دانشگاه الزهرا (س) |
۵۶ |
۲۱۶۵ |
دانشگاه شاهد |
۵۷ |
۲۱۸۵ |
دانشگاه اراک |
۵۸ |
۲۱۹۰ |
دانشگاه بیرجند |
۵۹ |
۲۲۰۰ |
دانشگاه سیستان و بلوچستان |
بدون رتبه |
بدون رتبه |
دانشگاه علوم پزشکی گلستان |
/ / / / |
/ / / / |
دانشگاه ایلام |
/ / / / |
/ / / / |
دانشگاه صنعتی کرمانشاه |
/ / / / |
/ / / / |
دانشگاه علوم پزشکی کردستان |
/ / / / |
/ / / / |
دانشگاه علوم پزشکی لرستان |
/ / / / |
/ / / / |
دانشگاه علوم پزشکی قزوین |
/ / / / |
/ / / / |
دانشگاه علوم پزشکی سمنان |
/ / / / |
/ / / / |
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد |
/ / / / |
/ / / / |
دانشگاه مراغه |
/ / / / |
/ / / / |
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان |
۱۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه بندی ۲۰۲۵-۲۰۲۴ دانشگاههای جهانی USNews شامل دانشگاه هاروارد، انستیتو فناوری ماساچوست (MIT)، دانشگاه استانفورد، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه برکلی از کالیفرنیا، دانشگاه کمبریج، دانشگاه کالج لندن، دانشگاه واشنگتن سیاتل، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه ییل است.
گزارش از عرفان عباسی