تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/06/26 - 12:59
کد خبر: 516553

حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های فرهنگی تا سقف ۵۰ میلیون تومان

حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های فرهنگی تا سقف ۵۰ میلیون تومان

سند اولویت‌های پژوهشی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌ با هدف هدفمندسازی پژوهش‌های دانشگاهی و حل چالش‌ها و مسائل فرهنگی و اجتماعی، با حضور مسئولان وزارت علوم و هیئت رئیسه، رونمایی شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سند اولویت‌های پژوهشی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی به منظور هدفمندسازی پژوهش‌های دانشگاهی و حل چالش‌ها و مسائل فرهنگی و اجتماعی، با حضور مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هیئت رئیسه دانشگاه، اعضای شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی و جمعی از کارکنان دانشگاه در تالار گفتگو معاونت فرهنگی و اجتماعی رونمایی شد.

در این آیین عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی، رشید جعفرپور قائم مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ابراهیم نعیمی مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدعلی اسلامی معاون فرهنگی و اجتماعی، داود حسین‌پور معاون پژوهشی، مهدی واحدی معاون دانشجویی، روح‌الله محمدعلی‌نژاد عمران، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه و جمعی از مدیران، استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه علامه‌طباطبائی حضور داشتند.

معتمدی ضمن اشاره به اینکه موضوعات فرهنگی و مباحث تربیتی سهل و ممتنع است، گفت: در تعبیر حضرت امام خمینی(ره)، دانشگاه کارخانه آدم سازی است و در مباحث فرهنگی و تربیتی فهم و راهکار آن نیز دشوار و نیازمند کار پژوهشی است. در عصر حاضر فهم درست و نادرست و ارزش و ضد ارزش، مقداری دشوار شده است. در غرب این موضوع تحت تاثیر فرد است؛ به این معنی که هرچه فرد می‌گوید درست است و منشا درست و نادرست، بشر است و گاهی این مسئله ناهنجاری به وجود می‌آورد.

وی افزود: به نظر می‌رسد مبانی نظری بسیار مهم است و ما باید به سمتی برویم که در این زمینه پژوهش هایی را انجام دهیم؛ از جمله مفاهیم سندیت مانند احترام به بزرگتر که در همه فرهنگ‌ها امری پسندیده است و این مفهوم سندیت را باید منتقل کنیم. این که دانشجو استعداد و ظرفیت خود را بشناسد و آن را به عمل برساند و در جامعه افزوده‌ای داشته باشد، نیازمند برنامه‌ریزی و کار پژوهشی است و اینکه در این مسیر، چشم‌اندازی روشن داشته باشیم، می‌تواند برای ما راهگشا باشد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی عنوان کرد: آنچه در این دانشگاه رونمایی می‌شود، چشم‌اندازی روشن برای مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است و این امر می‌تواند برای آینده مسیر فرهنگ در دانشگاه راهگشا باشد.

در ادامه مراسم جعفرپور گفت: شعار وزیر علوم تحقیقات و فناوری، مسئولیت اجتماعی دانشگاه است و دانشگاه نیز نسبت به جامعه و دیگر سطوح باید به این مهم و مسائل پیرامون آن توجه بیشتری داشته باشد. در همین راستا انجام کارهای پژوهشی برای به نتیجه رسیدن الزامی است؛ حتی در وزارت علوم نشان مسئولیت اجتماعی را در دست انجام داریم که در آینده از آن رونمایی خواهد شد.

وی افزود: گام نخست برای موفق شدن دانشگاه‌ها در مسیر فرهنگ، حل مسائل و مشکلات خود است. این کار معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی با تدوین ۷۲ اولویت پژوهشی کار خوبی است. بر اساس تحقیقات انجام شده، وضعیت فرهنگی و سیاسی دانشجویان خیلی مطلوب نیست و ما باید در این حوزه کار کنیم و به پشتوانه پژوهش، این مهم را ارتقا دهیم. امیدواریم این الگوی دانشگاه علامه‌طباطبائی برای سایر دانشگاه‌ها نیز مد نظر قرار گیرد.

اسلامی نیز در بخشی از این آیین ضمن خیر مقدم به حاضران، گفت: یکی از دغدغه های اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه این است که حوزه فرهنگ اگر بخواهد به تعالی برسد راهی ندارد جز اینکه استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه را در تعامل با خود قرار دهد. یک سطح جدی از برنامه‌ها با استفاده از این ظرفیت و تدوین شیوه‌نامه استاد سرآمد فرهنگی می‌تواند آن خلأ را پر کند.

وی افزود: ارتباط با جامعه و حل نیازهای آن، گام نخست است و همزمان با آن برای اینکه دانشگاه پیشگام باشد ابتدا باید مشکلات خود را حل کند. برای حل این چالش‌ها، ضرورت تدوین اولویت‌های پژوهشی فرهنگی و اجتماعی یک راهکار بود و این سند از سال گذشته مقدمات آن با توجه به اسناد بالادستی و با هم فکری استادان برجسته دانشگاه تدوین شد و در جلسات کارشناسی مختلف در چهار حوزه اصلی و ۷۲ اولویت به انجام رسید.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: قصد داریم تا سقف ۵۰ میلیون تومان از پژوهش‌های فرهنگی در قالب طرح‌ها، رساله‌های دکتری و پایان نامه‌های کارشناسی ارشد حمایت کنیم.

در پایان آیین سند اولویت‌های پژوهشی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی رونمایی شد. این سند به منظور هدفمندسازی پژوهش‌های دانشگاهی و حل چالش‌ها و مسائل فرهنگی و اجتماعی تدوین شده است که شامل ۷۲ اولویت پژوهشی در چهار حوزه اصلی «طر احی برنامه‌ها، سیاست‌ها و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی اثربخش و آسیب‌شناسی آن‌ها»، « ارتقای سطح هویت و سبک زندگی ایرانی و اسلامی»، «دانشگاه اسلامی و تحول در علوم انسانی» و «ارتقای تعاملات و هم‌افزایی‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح دانشگاهی، ملی و بین‌المللی» است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آغاز برنامه‌های وزیر فرهنگ با دیدار هنرمندان پیشکسوت
مومنی: وزارت کشور باید طلایه‌دار اتحاد و انسجام داخلی باشد
پژمان‌فر: سامانه تسهیلات ⁧ازدواج⁩ تا یک هفته‌ آینده باز می‌شود
گل اول الاهلی به پرسپولیس توسط کسیه +فیلم
گروسی پس از دیدار با اسلامی: به زودی به تهران سفر خواهم کرد
زمین بازی متفاوت در انتخاب استانداری یزد/ چهره‌های تکراری توانایی اداره دارالعباده یزد را ندارند
گل به خودی بازیکن الغرافه و گل اول استقلال +فیلم
چمن ورزشگاه شهر قدس سوژه عکاسی بازیکن سابق رئال مادرید
احمدیان بر افزایش پروژه‌های حمل و نقلی ایران و روسیه تاکید کرد
سفیر چین با قالیباف دیدار و گفت‌وگو کرد
سیاری: پاسخ به شهادت «اسماعیل هنیه» قطعی است
تعیین تکلیف وام ازدواج و فرزندآوری و بررسی عملکرد بانک‌ها در مجلس شورای اسلامی
جوادی یگانه رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری شد
تکذیب شایعه عدم استفاده از VAR در بازی استقلال
دنیامالی: باید از حالا به فکر المپیک ۲۰۳۲ باشید
رفع فیلترینگ مجدانه در حال پیگیری است
نقشه آمریکا برای سوء‌استفاده از اقدامات اوکراین علیه ایران
پزشکیان: برای تامین معیشت مردم شب و روز نمی‌شناسیم
حرم حضرت معصومه(س) قرارگاه کنشگری بین‌المللی بانوان است
غزه گران‌ترین شهر جهان است
یمن در تصمیم‌گیری مستقل و در تولید سلاح خودکفاست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top