تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/06/26 - 13:25
کد خبر: 516564

افزایش ۱۲ درصدی مصرف گازوئیل در شهریور ۱۴۰۳

افزایش ۱۲ درصدی مصرف گازوئیل در شهریور ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: مصرف گازوئیل کشور در شهریور امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش ۱۲ درصدی داشته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «کرامت ویس‌کرمی» با اشاره به مصرف نامتعارف سوخت موجود در بخش حمل‌ونقل افزود: میانگین مصرف روزانه گازوئیل در بخش غیر نیروگاهی در شهریور امسال به حدود ۶۵ میلیون لیتر رسید که این عدد در مقایسه با مدت مشابه پارسال نزدیک به ۱۲ درصد افزایش‌یافته است.

وی با بیان اینکه ساز و کار تخصیص سهمیه گازوئیل به ناوگان دیزلی درون و برون‌شهری مشخص است، ادامه‌داد: بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۳ هیات وزیران، مقدار سهمیه گازوئیل ناوگان دیزلی بر اساس عملکردی که سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه برون‌شهری و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در حوزه درون‌شهری باتوجه‌به اسناد حمل و صورت‌وضعیت، بارنامه و باربرگ‌ها تعیین می‌کنند، محاسبه و تخصیص داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون، عملکرد ناوگان دیزلی در حوزه درون‌شهری و برون‌شهری باید بر مبنای سامانه «سپهتن» و «سیپاد» تعیین شود، بیان‌داشت: متولی اجرای سامانه سپهتن (سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان دیزلی برون‌شهری) سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است که تاکنون این پروژه را اجرایی نکرده است.

ویس کرمی خاطرنشان‌کرد: بر اساس مصوبه هیات دولت، تجهیزات سامانه سیپاد و سپهتن باید روی همه ناوگان دیزلی، مسافری، باری، درون‌شهری و برون‌شهری نصب شود و عملکرد واقعی ناوگان بر اساس این سامانه‌ها به شرکت ملی پخش انتقال داده شود تا بر اساس این عملکرد، سهمیه نفت گاز تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه با ملاک قراردادن بارنامه، باربرگ درون‌شهری و صورت‌وضعیت مسافری ممکن است عملکردهای غیرواقعی به شرکت ملی پخش ارسال شود، گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با هماهنگی دیگر دستگاه‌ها، طرحی دیگر به‌منظور ثبت عملکرد واقعی ناوگان تدوین کرد که این طرح هم‌اکنون به‌صورت آزمایشی و موقت در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه این طرح در مرحله نخست برای ناوگان باری بالای ۵۰ تن که شامل ۲۷ هزاردستگاه است اجرایی می‌شود، گفت: مبدا و مقصد ناوگان با استفاده از بارنامه و صورت‌وضعیت مسافری قابل‌مشاهده است و ناوگان با استفاده از این طرح می‌تواند از جایگاه‌هایی که در مسیر حرکت خود وجود دارد، سوخت‌گیری کند.

ویس کرمی با بیان اینکه در این طرح، مسیر حرکت ناوگان از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تعیین می‌شود، گفت: تخصیص سوخت در این طرح، بر مبنای حرکت در مسیر تعیین‌ شده انجام می‌شود و پس از رفع کامل ایرادها و اخذ رضایت نسبی ذی‌نفعان، این طرح برای سایر ناوگان نیز اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به صدور بارنامه‌های سوری ناوگان در کشور، ادامه‌داد: صدور بارنامه‌های سوری ممکن است ناشی از تخلف شرکت‌های حمل‌ونقل باشد که باتوجه‌به ورود دستگاه‌های نظارتی اعم از سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در موضوع صدور بارنامه‌های سوری، حجم تخلف در این بخش کاهش‌ یافته است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اجرای طرح سپهتن و سیپاد عملکرد ناوگان به‌صورت سیستمی به سامانه هوشمند سوخت ارسال و از صدور اسناد حمل و صورت‌وضعیت دستی جلوگیری می‌شود و از این طریق شاهد کاهش قابل‌توجهی در مصرف نفت گاز بخش حمل‌ونقل خواهیم بود.

ویس کرمی با بیان اینکه ازجمله چالش‌های اجرای طرح سپهتن و سیپاد، نبود سرمایه‌گذار و انتخاب‌ نشدن پیمانکار برای اجرای طرح است، ادامه داد: انتخاب پیمانکار از جمله مواردی است که به تاخیر در اجرای پروژه منجر شده است و امیدواریم با اجرای هرچه سریع‌تر این طرح، شاهد دریافت واقعی اطلاعات کارکرد ناوگان حمل‌ونقل دیزلی و کاهش مصرف نفت گاز در بخش حمل‌ونقل کشور باشیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آغاز برنامه‌های وزیر فرهنگ با دیدار هنرمندان پیشکسوت
مومنی: وزارت کشور باید طلایه‌دار اتحاد و انسجام داخلی باشد
پژمان‌فر: سامانه تسهیلات ⁧ازدواج⁩ تا یک هفته‌ آینده باز می‌شود
گل اول الاهلی به پرسپولیس توسط کسیه +فیلم
گروسی پس از دیدار با اسلامی: به زودی به تهران سفر خواهم کرد
زمین بازی متفاوت در انتخاب استانداری یزد/ چهره‌های تکراری توانایی اداره دارالعباده یزد را ندارند
گل به خودی بازیکن الغرافه و گل اول استقلال +فیلم
چمن ورزشگاه شهر قدس سوژه عکاسی بازیکن سابق رئال مادرید
احمدیان بر افزایش پروژه‌های حمل و نقلی ایران و روسیه تاکید کرد
سفیر چین با قالیباف دیدار و گفت‌وگو کرد
سیاری: پاسخ به شهادت «اسماعیل هنیه» قطعی است
تعیین تکلیف وام ازدواج و فرزندآوری و بررسی عملکرد بانک‌ها در مجلس شورای اسلامی
جوادی یگانه رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری شد
تکذیب شایعه عدم استفاده از VAR در بازی استقلال
دنیامالی: باید از حالا به فکر المپیک ۲۰۳۲ باشید
رفع فیلترینگ مجدانه در حال پیگیری است
نقشه آمریکا برای سوء‌استفاده از اقدامات اوکراین علیه ایران
پزشکیان: برای تامین معیشت مردم شب و روز نمی‌شناسیم
حرم حضرت معصومه(س) قرارگاه کنشگری بین‌المللی بانوان است
غزه گران‌ترین شهر جهان است
یمن در تصمیم‌گیری مستقل و در تولید سلاح خودکفاست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top