تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/06/28 - 13:34
کد خبر: 516836

گفتاری در باب شعار وفاق ملی دولت چهاردهم؛

دولت‌مردان جای وحدت واقعی، به سمت زد و بند سیاسی می‌روند

دولت‌مردان جای وحدت واقعی، به سمت زد و بند سیاسی می‌روند

آنچه از مبانی اسلام فهمیده می‌شود این است که وحدت و وفاق، نیازمند یک معیار و الگو است. مثلاً در مسئله‌ی وحدت شیعه و سنی، سیره‌ی پیامبر اکرم(ص) به عنوان معیار و الگوی مطلوب جهت وحدت، مورد اتفاق همه‌ی مسلمین است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ احمد شفیعی */// دولت چهاردهم درحالی با شعار وفاق ملی کار خود را شروع کرده‌است که عدم پایندی به مبانی وفاق، در آینده می‌تواند مشکلات زیادی برای مجموعه‌ی حاکمیت ایجاد کند.

اگر به صحبت‌های آقای رئیس جمهور توجه کنید، آنچه بیشترین وزن را در این صحبت‌ها دارد، وفاق و وحدت در سطح حاکمیت و راهبری امور مبتنی بر سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است. در ظاهر این حرف‌ها خیلی خوب و اتفاقاً همراستا با مبانی اسلام است ولی در عمل دیده می‌شود که دولت‌مردان بجای وحدت واقعی، به سمت زد و بند سیاسی می‌روند که امری شیطانی است.

آنچه از مبانی اسلام فهمیده می‌شود این است که وحدت و وفاق، نیازمند یک معیار و الگو است. مثلاً در مسئله‌ی وحدت شیعه و سنی، سیره‌ی پیامبر اکرم(ص) به عنوان معیار و الگوی مطلوب جهت وحدت، مورد اتفاق همه‌ی مسلمین است. از طرفی آقای دکتر پزشکیان به طور مکرر می‌گویند باید سیاست‌های ما مبتنی بر سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و نظرات کارشناسان باشد. یعنی ملاک و معیار وفاق را هم خودشان به درستی بیان می‌کنند که سخنان رهبری و کارشناسان است. اما آنچه تاکنون در برخی موارد اتفاق افتاده‌است، به وضوح خلاف این معیارها است.

به طور مثال در زمینه‌ی انتخاب وزرا، با القای اینکه همه‌ی وزرا مورد تأیید رهبری هستند توانستند رأی اعتماد برای همه‌ی آنها بگیرند. در صورتی که اگر به نظرات رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس و معیارهایی که معرفی کردند و همچنین به دیداری که با اعضای دولت داشتند مراجعه کنیم، می‌توان فهمید که واقعاً نظر رهبری آن طوری که القا شد، نبوده‌است. و نتیجه‌ی این کار، می‌شود حضور برخی افراد در شورای اطلاع رسانی دولت که التزامی به بسیاری از مبانی نظام ندارند.

در مثالی دیگر چندین بار مسأله‌ی برجام و FATF را مطرح کردند در صورتی که نظرات رهبری در مورد برجام به صراحت مشخص است. حتی خود آقای عراقچی در روزهای گذشته گفتند که آن برجام دیگر قابل احیا نیست. با این وجود رئیس جمهور همچنان فکر می‌کنند تحریم‌ها در این قالب، قابل برداشته شدن است.

حتی در مسئله‌ی FATF بجای اینکه کمیته‌ای تشکیل دهند و به طور دقیق و به دور از سیاست زدگی، زوایای این مسئله را بررسی کنند، استناد می‌کنند به حرف‌های اتاق بازرگانی که خیلی بعید است چیزی درباره‌ی ماهیت تحریم‌ها و یا سازوکار اجرایی لازم جهت خروج ایران از لیست سیاه FATF بدانند. کما اینکه در شرایط تحریم و لزوم به پنهان نگه داشتن راه‌های دور زدن تحریم،اصلاً امکان پیوستن به معاهده پالرمو به عنوان تنها موردی از توصیه های FATF که اجرا نمی‌کنیم، وجود ندارد!

و در این بین، وظیفه‌ی دانشجو این است که اگر دید دولت مردان یا هر مسئول دیگری، به ظاهر شعار وفاق می‌دهند ولی در عمل، خلاف آن عمل می‌کنند و به نوعی به دنبال تحمیل تفکرات خودشان با زد و بند هستند، به آنها و همچنین عموم مردم، تذکر بدهد که مسیر وحدت واقعی، از محل ارجاع به سخنان امام و رهبری و همچنین گوش دادن به نظرات کارشناسانی که به دور از سیاست زدگی نظر می‌دهند باشد. که اگر مسئولین چنین نکنند، باعث ایجاد اختلافات بسیار در کشور می‌شوند که نه تنها در امورات داخلی کشور خلل ایجاد می‌کند بلکه باعث مخابره‌ی پیام ضعف و تنش داخلی به کل جهان می‌شود.

* نائب دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پذیرش بدون آزمون در ۶ رشته دانشگاه صنعتی امیرکبیر
آماده‌باش رژیم صهیونیستی از ترس پاسخ حزب الله
بورس سبز ماند/ رشد ۱۲هزار و ۹۲۳واحدی شاخص کل
پراپ تریدینگ چیست؟
۱۰ ایده خلاقانه برای ساخت ریلزهای جذاب در اینستاگرام
مزایای دریافت خدمات از کافه آنلاین
آموزش نحوه تولید محتوای چندرسانه‌ای برای جذب نسل جدید
انبارهای آمازون به هوش مصنوعی مجهز شد – تحویل فوق سریع کالا
فرصتی استثنایی برای همه علاقه‌مندان به هوش مصنوعی!
مهلت ثبت درخواست مهمان در دانشگاه پیام نور تمدید شد
۸ استاد شریف برگزیده فراخوان تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی
کارت آزمون سنجش استاندارد مهارت‌های زبان فارسی منتشر شد
تغییرات جدید آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت اعلام شد
شیوه نامه اجرایی آیین نامه انضباطی دانشجویان بازنگری می‌شود
حمله سایبری گسترده به اسرائیل
شوک بزرگ به بیرانوند؛ نظر نهایی اعلام شد
ماجرای پر حاشیه تنبیه یک مجری تلویزیون
تناقض عجیب بعد از پیروزی استقلال؛ کاملا معلوم بود!
بیرون آمدن استقلال از «آب‌های گندیده»؟
ادعای نگران کننده؛ زمان بازگشت حسن یزدانی مشخص شد
خبر سخنگوی دولت از انتصاب یک استاندار اهل تسنن + جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top