تاریخ انتشار: جمعه 1403/06/30 - 20:32
کد خبر: 517018

نتایج اولین عمل پیوند چشم دنیا منتشر شد

نتایج اولین عمل پیوند چشم دنیا منتشر شد

محققان، نتایج اولین عمل پیوند چشم در جهان را منتشر کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آرون جیمز، نام فردی است که اولین عمل پیوند چشم و صورت در جهان بر روی وی انجام شده است. عملی که 21 ساعت به طول انجامید و نتایج امیدوارکننده‌ای هم نشان داده است.

این عمل در سال گذشته انجام شده است، اما نتایج و اکتشافات گروه جراحی، اخیراً در مطالعه‌ای در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شده است. این نتایج می‌گویند چشم پیوندی آرون جیمز فشار طبیعی چشم و جریان خون خوب در چشم را در طول زمان حفظ کرده است. 

بااین‌حال، در چشم پیوندی توانایی برای دیدن نور وجود ندارد؛ چراکه آسیب قابل‌توجهی به عصب بینایی وارد شده است که منجر به ازدست‌دادن بافت شبکیه در هنگام بهبودی چشم شده است. گروه جراحی خاطرنشان می‌کند که آزمایش‌های بیشتری برای نتیجه‌گیری قطعی‌تر از این اندازه‌گیری‌های اولیه موردنیاز است.

آرون جیمز می‌گوید: من تقریباً به یک زندگی عادی برگشته‌ام و کارهای معمولی را انجام می‌دهم. به من یک فرصت دوباره داده شده است و برای من حتی یک لحظه هم ارزش زیادی دارد. حتی با اینکه چشم جدیدم توانایی دیدن ندارد، کیفیت زندگی خود را به دست آورده‌ام و می‌دانم که این گامی روبه‌جلو در مسیر کمک به بیماران آینده است.

بازگرداندن بینایی به چشم آسیب‌دیده، تاکنون در هیچ عملی انجام نشده است. پزشکان می‌گویند که مشکلات بینایی بیش از آنکه مربوط به خود چشم باشد، به مغز و عصب‌ها مربوط است.

چشم پیوندی آرون جیمز نیز در آزمون الکترورتینوگرافی مورد بررسی قرار گرفته است. این آزمایش، پاسخ الکتریکی شبکیه به نور را اندازه‌گیری می‌کند. نتایج نشان می‌دهد که چشم جدید جیمز پاسخ مثبت به گیرنده نوری را نشان می‌دهد که نشان می‌دهد سلول‌های عصبی حساس به نور در چشم، از پیوند جان سالم به در برده‌اند.

این پاسخ الکتریکی نور را به سیگنال‌هایی تبدیل می‌کند که مغز آن‌ها را می‌تواند برای بینایی تفسیر کند. اتفاقی که رخ‌دادن آن می‌تواند به موضوعات تحقیقات آینده پزشکی تبدیل شود و امید به آینده پیوندهای چشم با هدف بازگرداندن بینایی می‌دهد.

ادواردو رودریگوز، جراحی که این گروه 140 نفره را راهبری می‌کند، گفت: اکتشافات ما در سال گذشته نتایج اولیه امیدوارکننده‌ای را نشان داد که پایه‌ای برای پیشرفت‌های بیشتر و ادامه تحقیقات است. ما واقعاً از بهبودی آرون شگفت‌زده شدیم.

گفتنی است، در تلاش‌های پیشین محققان، عمل چشم بر روی مدل‌های حیوانی انجام می‌شد، اما نتایج نشان می‌داد که چشم پیوند شده به‌طور قابل‌توجهی کوچک و عمل پیوند با شکست مواجه می‌شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top