تاریخ انتشار: شنبه 1403/07/07 - 10:24
کد خبر: 517754

گفتاری در باب شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان؛

شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان بازدارندگی قانونی آن را عملا از بین برده‌است

شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان بازدارندگی قانونی آن را عملا از بین برده‌است

با وجود این‌که نکات مثبتی در تغییرات صورت گرفته در شیوه نامه دیده می‌شود، اما چند تغییر در این شیوه‌نامه عجیب به نظر می‌رسد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شیوه نامه جدید انضباطی دانشجویان در اولین فرصت استقرار وزرای محترم علوم و بهداشت ابلاغ گردید. (البته به‌خاطر عجله صورت گرفته، برخی بندها با هم تناقض دارند و اشتباهات تایپی هم دارد که اینجا محل بحث نیست).

توجه به حقوق و کرامت انسان‌ها از جمله دانشجویان، موضوع بسیار مهم و باارزشی است که از شعارهای اصلی انقلاب است، اما این توجه باید شامل حال عموم دانشجویان و برای حفظ حرمت و کرامت محیط دانشگاهی باشد تا همه از آن بهره‌مند شوند و نه صرفا درصد معدودی؛ تنبیهات انضباطی در واقع نقش پیشگیرانه برای حفظ سلامت محیط علمی و فرهنگی دانشگاه و تحقق اهداف متعالی آن دارد که در کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها نیز در حداقل ممکن استفاده می‌شوند؛ یعنی اعلام مجازات یک عمل (قانون) مهم‌تر از اِعمال آن مجازات برای تأثیرگذاری در محیط است.

با وجود این‌که نکات مثبتی در تغییرات صورت گرفته در شیوه نامه دیده می‌شود، اما چند تغییر در این شیوه‌نامه عجیب به نظر می‌رسد؛ به این صورت که با کاهش بسیار زیاد تنبیهات در نظر گرفته شده برای رفتارهای ساختارشکنانه و حتی عضویت در گروه‌های محارب و مفسد، هزینه این رفتارهای مخرب محیط دانشگاه را (که جمع بسیار کمی از دانشجویان به آن دامن می‌زنند) بسیار پایین آورده و بازدارندگی قانونی آن را عملا از بین برده‌اند، که محل سؤال و تأمل است. به‌خصوص که ذکر شده است تمام احکام انضباطی، متناسب با سنگینی حکم بین یک تا نهایتا پنج سال پس از فارغ‌التحصیلی امحا خواهند شد. در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنم.

(نکته: این در حالی است که تنبیهات بسیاری از تخلفات معمول دیگر کاهش نیافته است؛ یعنی اگر بنابر کاهش تنبیهات است چرا در همه موارد اعمال نشده است؟)

ابتدا برای توجه به تنبیهات ذکر شده در متن‌های بعدی، بندهای اصلی تنبیهات آیین نامه را ببینیم.

طبق این شیوه نامه، «عضویت در گروه‌های محارب (در حال جنگ با ما) و مفسد و ملحد» جرم مهمی نیست و حداکثر حکم آن توبیخ کتبی و درج در پرونده است.

یعنی اگر ثابت شود که شما عضو سازمان‌های تروریستی محارب هم هستی، هزینه‌ای ندارد و فقط اگر ثابت شود مأموریتی از طرف آن‌ها انجام داده‌ای، حداکثر دو ترم محروم از تحصیل می‌شوی و دوباره برمی‌گردی و ادامه تحصیل ‌می‌دهی.

همچنین فعالیت و تبلیغ (و عضوگیری) برای سازمان منافقین (مجاهدین)، کومله و سایر گروهک‌های تروریستی و ضد خدا هم از نظر شیوه نامه خیلی اشکالی ندارد و درصورت لو رفتن حداکثر توبیخ و درج در پرونده خواهد شد و تکرار آن پس از یک بار حکم گرفتن، ممکن است هزینه‌ای حداکثر در حد سه ترم محرومیت از تحصیل (و نه اخراج) داشته باشد.

آیا اینکه رهبر انقلاب امروز فرمودند که رزمندگان ما، برای این‌که پرچم دشمن در مرزهای ما برافراشته نشود، جان خودشان را قربانی کردند، نمی‌شود ملّت ایران قبول کند که همان پرچم‌ها به وسیله افراد نفوذی و فریب‌خورده در داخل کشور برافراشته بشود و تذکر دادند که از جمله در وزارت علوم و وزارت بهداشت که محل تربیت جوان‌هاست باید مراقبت کرد و نباید گذاشت آن دشمن شکست خورده، در داخل کشور با انحاء حیله‌ها و ترفندها کار خودش را دنبال کند و انجام دهد، بخاطر دیدن این زمینه‌سازی‌ها است؟

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
راه اندازی ۶ رشته جدید تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید بهشتی
جزئیات ثبت نام ۴ وام پرمتقاضی دانشجویان اعلام شد
تجمع دانشجویان دانشگاه تهران و صنعتی امیرکبیر در پی محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی
شورای نگهبان: حزب‌الله لبنان ذخیره‌ای از نیروهای انسانی شجاع و مجاهد دارد
ابلاغ ماده «تایید انتخاب ۵ نفر برای عضویت در ستاد ملی زن و خانواده»
حمایت کامل مجلس ایران از جبهه مقاومت و سیدحسن نصرالله
انتقاد مخبر از بی عملی جهان برابر بی‌سابقه‌ترین نسل‌کشی در لبنان
مؤسسه تحقیقات سیاست علمی کشور دانشجوی دکتری می‌پذیرد
جلسه فوق العاده در مجلس درباره حوادث لبنان
دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در حمایت از جبهه مقاومت تجمع می‌کنند
تامین کمبود خوابگاه با بکارگیری خوابگاه‌های خودگردان
مطالبات کارمندان دانشگاه بی‌واسطه با رییس‌جمهور مطرح شود
اتهام آمریکا علیه ۳ ایرانی
لفاظی ارتش رژیم صهیونیستی درباره تجاوز زمینی به خاک لبنان
سروده ای برای بیروت/ داغدار لبنانیم
ضعف عدالت آموزشی و سهم بیشتر قشر ثروتمند در دانشگاه‌های برتر
تاثیر خبر ترور سیدحسن نصرالله بر بازار طلا
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در پی محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی
تشدید تدابیر امنیتی در سفارت آمریکا در بغداد
دختر سالم، ۱۷ سال در میان معلولان ذهنی نگهداری شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top