تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/07/08 - 15:09
کد خبر: 517947

ترفندهای تخصصی پاک کردن لکه فرش

ترفندهای تخصصی پاک کردن لکه فرش

. اولین قدم برای هر دو نوع لکه، همیشه اقدام سریع برای تمیز کردن آن است. پس از یک پارچه تمیز و خشک استفاده کنید و سعی کنید تا به سرعت و به آرامی، لکه را پاک کنید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اگر شما هم فرش را به عنوان کفپوش اصلی برای خانه خود انتخاب کرده اید، حتما می دانید لحظه‌ای که یک فنجان چای از دستتان سر می‌خورد یا یک بشقاب ماکارونی ناگهان روی زمین می‌افتد، چه استرسی دارد!

اما نترسید!

در این مقاله شما را با ترفندهای تخصصی پاک کردن لکه فرش آشنا می کنیم.

قالیشویی در اصفهان

پاک کردن لکه چگونه شروع می شود؟

برای شروع پاک کردن، فرقی نمی کند لکه از چه نوعی باشد. اولین قدم برای هر دو نوع لکه، همیشه اقدام سریع برای تمیز کردن آن است. پس از یک پارچه تمیز و خشک استفاده کنید و سعی کنید تا به سرعت و به آرامی، لکه را پاک کنید. پاک کردن اولیه درواقع جذب مقدار ماده اضافی است که هنوز روی فرش قرار دارد. اگر فکر می کنید زمان کافی برای پاک کردن لکه را ندارید نیز همواره می توانید از خدمات قالیشویی در اصفهان استفاده کرده و فرش های تان را به راحتی تمیز کنید.

به یاد داشته باشید، مالش دادن فرش می تواند لکه را پخش کرده و آن را به عمق الیاف فرش وارد کند. پس هرگز لکه را مالش ندهید و به جای آن از حرکات دورانی با فشارهای ملایم استفاده کنید تا مقدار اضافی موادی که هنوز روی فرش هستند و وارد الیاف نشده اند را بردارید.

آشنایی با ماهیت لکه های فرش

قبل از اینکه درمورد تکنیک های حذف لکه با شما صحبت کنیم، مهم است که بدانید تمام لکه های فرش یکسان نیستند.

لکه های فرش را می توان به دو دسته زیر تقسیم بندی کرد:

  • لکه های روغنی
  • لکه های بر پایه آب

هر نوع لکه ای برای از بین رفتن، به رویکرد متفاوتی نیاز دارد.

لکه های بر پایه آب: رویکرد ملایم

برای لکه های مبتنی بر آب نظیر انواع چای، قهوه، آب میوه و ...، نیازی به روش های پیچیده ندارید. این نوع لکه ها با ساده ترین روش یعنی آب، به آسانی پاک می شوند. آب معمولا به راحتی می تواند این لکه ها را از بین ببرد به خصوص اگر لکه تازه ایجیاد شده باشد. پس لکه های بر پایه آب را می توانید به راحتی با یک دستمال نمدار شده با آب تمیز، به راحتی پاک کنید.

لکه های روغنی: تلاش بیشتر

لکه های روغنی مانند لکه های غذاها یا لکه هایی مانند لکه کرم یا لکه رژلب و ... به رویرد متفاوتی نیاز دارند. برای حذف این لکه ها به ترکیبی از مقدار کمی مایع ظرفشویی با آب نیاز دارید. با یک دستمال تمیز آغشته به محلول، لکه را تمیز کنید. چند دقیقه صبر کنید تا شوینده اثر کند. سپس به آرامی لکه را با دستمال آغشته به آب تمیز، پاک کنید.

قالیشویی در شیراز

لکه های سرسخت: پاک کننده های تخصصی

برای لکه های سرسخت تر چه از نوع روغنی باشند و چه از نوع آبی، ممکن است نیاز باشد تا از یک شامپوفرش استفاده کنید. لکه های سرسخت روغنی مانند گریس یا سس گوجه و لکه های سرسخت بر پایه آب مانند قهوه، معمولا به راحتی پاک نمی شوند و نیازمند استفاده از یک شامپوفرش هستند. پس یک شامپوفرش تخصصی که متناسب با فرش خودتان باشد پیدا کنید و دستورالعمل های آن را به دقت دنبال کنید.

محلول های طبیعی: سرکه و جوش شیرین

اگر از آن دست خانواده هایی هستید که ترجیح می دهید به جای استفاده از شوینده های شیمیایی، از مواد طبیعی روی فرش تان استفاده کنید، حتما باید همیشه سرکه و جوش شیرین در خانه تان داشته باشید. این دو ماده به خوبی برای تمام انواع لکه های ساده و سرسخت اثرگذار هستند. ترکیبی از یک قسمت سرکه را با 3 قسمت آب تهیه کنید. از این ترکیب روی لکه ها بریزید. سپس پودر جوش شیرین را روی لکه بپاشید. در این لحظه جوش شیرین و سرکه با هم واکنش داده و صدای وزوز کردن می شنوید. وقتی صدا متوقف شد و دوماده به خوبی با یکدیگر ترکیب شده و اثر پاک کنندگی شان را روی فرش اعمال کردند، باید آن را کاملا از روی فرش پاک کنید.

لکه های قدیمی: صبر و استقامت

لکه های قدیمی که مدت زمان زیادی از ایجاد آن ها گذشته و علاوه بر اینکه به عمق الیاف فرش نفوذ کرده اند، کاملا خشک شده اند، معمولا شما را با چالش بزرگی روبرو می کنند. برای پک کردن این لکه ها، ممکن است لازم باشد چندین بار فرآیند تمیز کردن را تکرار کنید. همچنین در صورت باقی ماندن لکه نیز بهتر است با قالیشویی های حرفه ای همچون قالیشویی در شیراز تماس بگیرید.

ترفندهای تخصصی پاک کردن لکه فرش

خشک کردن: نکته مهمی که هرگز نباید فراموش کنید

نکته مهم دیگری که حتما باید در نظر بگیرید، فرآیند خشک کردن فرش تان است. اگر قصد ندارید، فرش تان را بشویید و فقط می خواهید لکه ها را پاک کنید هم باید روش خشک کردن خاصی را مدنظر قرار دهید. درواقع خشک کردن فقط مربوط به زمانی که فرش را می شویید، نیست. حتی وقتی فرش را لکه گیری می کنید نیز باید درنهایت، این مرحله را در نظر بگیرید. خشک نکردن فرش باعث پوسیدگی و کپک زدن آن می شود.

نمناک

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پیام بشار اسد به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله
نصرالله عزیز؛ بازوی قدرتمند رهبری
ترور نصرالله هرگز حزب‌الله را تضعیف نمی‌کند
پیام جمیله علم الهدی به همسر سیدحسن نصرالله +جزئیات
پیام تسلیت قالیباف و وزیر دفاع برای شهادت یکی از فرماندهان بلندپایه سپاه
شنیده شدن صدای انفجار در حومه دمشق
همه‌ی فرماندهان ترور شده حزب‌الله جایگزین شدند
حزب الله لبنان شهادت «شیخ نبیل قاووق» را تایید کرد
ابلاغ مصوبه‌ای در ارتباط با کنکور از سوی رئیس جمهوری
مسمومیت الکلی ۲۳ نفر در این شهر استان مازندران
تبریک و تسلیت میرباقری برای سید شهید
تا فتح فلسطین و آزادی قدس شریف، در کنار شما خواهیم ماند
تجمع ضد اسرائیلی جامعه دانشگاهی دانشگاه الزهرا (س)
مراسم سوگواری سید مقاومت و سرداران اسلام در دانشگاه شریف برگزار می‌شود
پیکر سید حسن نصرالله از زیر آوار خارج شد
وزیر علوم با صدور پیامی شهادت سیدحسن نصرالله را تسلیت گفت
وزیر دفاع شهادت سردار عباس نیلفروشان را تسلیت گفت
پیام رئیس دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت شهادت سیدحسن‌نصرالله
نکونام تصمیمش را گرفت
برگزاری تجمع اعتراضی شهادت سیدحسن نصرالله در دانشگاه علامه‌
آمادگی داوطلبان هلال احمر برای کمک‌رسانی به لبنان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top