تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/07/09 - 09:30
کد خبر: 518010

سوغات سفر به نیویورک: برجام یا بازگرداندن الواح هخامنشی؟!

 سوغات سفر به نیویورک: برجام یا بازگرداندن الواح هخامنشی؟!

عبرت‌آموز بودن روند برجام و بی‌سروته بودن ماجرای احیای آن، روزنامه زنجیره‌ای را به ضد و نقیض‌نویسی واداشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه غربگرای آرمان از یک‌سو نوشت: «توافق هسته‌ای در اولویت نیست» و «باید برجام را رها کرد» و از طرف دیگر ادعا کرد سوغات سفر هیئت ایرانی به نیویورک، احیای برجام است!

این روزنامه در یادداشتی با عنوان «توافق هسته‌ای در اولویت نیست»، به قلم فردی به نام قاسم محبعلی نوشت: «زمان اجرای برجام از نظر زمانی سپری شده و باید با اصلاحاتی در قالب یک زمان‌بندی جدید با شرایط جدید صورت بگیرد. به نظر می‌رسد که مواضع اروپایی‌ها و آمریکا بر این قرار بوده که یک توافق جدید صورت پذیرد و بعید است که آمادگی بازگشت به برجام به شکلی که در سال ۲۰۱۵ بود را داشته باشند. اما با این حال احیای برجام هم یکی از گزینه‌هاست و در عین حال که به نظر می‌رسد باید مذاکرات جامعی صورت بگیرد و در بخش هسته‌ای نیز باید اصلاحاتی صورت بگیرد. هرچند که در این خصوص حتما ایران صحبت‌هایی خواهد داشت، چرا که امروز دیگر شرایط ایران نیز مثل شرایط سال ۲۰۱۵ نیست و آنها نیز می‌خواهند مواد جدیدی در برجام بگنجانند و زمان‌بندی‌ها باید تغییر کند. اما همان‌طور که اشاره شد به احتمال زیاد اگر قرار باشد مذاکراتی آغاز شود که بسیار سخت می‌نماید؛ چون آمریکایی‌ها اشتیاق چندانی حداقل تا برگزاری انتخابات در اوایل ژانویه آینده ندارند فعلا خیلی تمایل و آمادگی به مذاکره در باب مذاکرات هسته‌ای یا تحریم‌ها ندارند. البته شاید راجع به جنگ در لبنان و غزه یا قضیه اوکراین و روسیه آمادگی داشته باشند اما فعلا درخصوص توافق هسته‌ای، در زمینه رفع تحریم و مذاکرات نگاه مثبتی ندارند. از طرفی بالاخره هر توافقی داد و ستد است و به شرایط زمانی و مکانی خود بازمی‌گردد. الان شرایط حساسی در خاورمیانه است که ایران می‌تواند از این شرایط استفاده کند تا صلح و امنیتی برقرار شده و امتیازاتی در قبال آن بگیرد... فعلا به نظر نمی‌رسد که مسئله رفع تحریم‌ها آن‌طور که ایران انتظار دارد اتفاق بیفتد. مگر اینکه اول در خاورمیانه صلح برقرار شده و به مسئله اوکراین توجه شود بعد شاید بتوانیم راجع به مسئله رفع تحریم‌ها بعد از انتخابات آمریکا، با آمریکایی‌ها و سپس اروپایی‌ها صحبت کنیم».

آرمان همچنین از قول علی بیگدلی نوشت که باید برجام را رها کرد: «سفر آقای پزشکیان و هیئت همراه به نیویورک با سیاست انعطاف صورت گرفته که کلیدی‌ترین نکته این سفر بود. نکته مهم در این زمینه این است که ما باید برجام را رها کنیم و درباره مسائل هسته‌ای سیاست انعطاف‌پذیری و امتیازگیری را از خود نشان بدهیم که ظاهرا این سیاست در ایران تدوین شده و آقای پزشکیان حامل این سیاست در نیویورک بوده است. در شرایط کنونی این مسئله حائز اهمیت است که آیا ما با برجام می‌توانیم مشکلات داخلی را حل کنیم و برای سرمایه‌گذاری خارجی جذابیت ایجاد کنیم؟ واقعیت این است که در شرایط کنونی مشکل ما تنها برجام نیست و آقای پزشکیان به خوبی به این نکته اشاره کرد که ما یک پکیج مشکل با غرب داریم که باید بتوانیم این پکیج را حل کنیم. در این پکیج مسائلی مانند اتهام فروش تجهیزات نظامی به روسیه، مسائل مرتبط با حقوق بشر، مسئله ارتباط ما با گروه‌های منطقه‌ای و... است که به صورت کلی یک پکیج را تشکیل می‌دهد که باید آن را با غرب حل کنیم. اگر به خاطر داشته باشیم در اوایل کار بایدن اعلام کرد ما حاضر هستیم تحریم‌های ذیل برجام را برداریم، اما دولت وقت ایران معتقد بود باید همه تحریم‌ها برداشته شود. در شرایط کنونی نیز در همین وضعیت قرار داریم و اگر قرار است تنها تحریم‌های ذیل برجام برداشته شود شرایط را تغییر نخواهد داد».

اظهارات غلط‌انداز بیگدلی در حالی است که آقای روحانی رئیس دولت مدعی تدبیر، برای جا انداختن برجام وعده داده بود که همه تحریم‌های اقتصادی و مالی و بانکی با توافق به شکل یکجا لغو خواهد شد و آن روز کسی نمی‌گفت که برای لغو تحریم‌ها باید بسته‌ای از امتیازات مختلف دیگر را هم بدهیم! نکته قابل تامل این است که غربگرایان با برجام خسارت هنگفتی را به کشور تحمیل کردند تا مثلا تحریم‌ها لغو شود و بر همین اساس از برجام یک توافق مقدس ساختند. اما حالا که ایران امتیازات هنگفتی داده و خسارات گوناگونی متحمل شده و در عین حال غرب عهدشکنی و خلف وعده کرده، از کیسه خلیفه می‌بخشند و می‌گویند که باید برجام را کنار گذاشت و از آن عبور کرد (چون اراده طرف کلاهبردار غربی بر این است).

موضوع قابل تامل بعدی، تیتر روزنامه آرمان است که برخلاف دو یادداشت مذکور است: «سوغات نیویورک؛ احیای برجام؟!».

آرمان ذیل این تیتر نوشت: «سفر رؤسای‌جمهور کشورمان به نیویورک همه‌ساله مورد توجه جهانیان قرار گرفته است. یکی از مسائلی که حداقل از سپتامبر سال ۲۰۱۸ که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد تاکنون یعنی به مدت ۶ سال همواره مورد بحث میان ایران و کشورهای اروپایی بوده مسئله برجام است که از همان دولت حسن روحانی تیم مذاکره‌کننده چه در زمان نشست مجمع عمومی در حاشیه نشست و چه در زمان‌های دیگر در وین یا نقاط دیگر به مذاکره با طرفین توافق می‌پرداخت و اگر همان زمان نیز شرایط به سمت و سوی درستی می‌رفت شاید در همان اسفندماه سال ۹۹ دوباره شاهد احیای برجام بودیم اما این‌گونه نشد. در ۳ سال دولت شهید رئیسی نیز تلاش‌ها در این مسیر ادامه یافت، اما دستاوردی حاصل نشد. چنان‌که چند ماهی است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که برجام احیاشدنی نیست و ایران باید برای برداشته شدن تحریم‌های خود در قالب و سازوکار دیگری وارد عمل شود. اما با روی کارآمدن دولت پزشکیان و بازگشت معماران برجام به رأس دیپلماسی، این امید می‌رود که شاید هنوز امیدواری‌ها در این مسیر ادامه پیدا کند. همان‌طور که خود رئیس‌جمهور پیش از سفر به نیویورک نیز بارها بر لزوم برداشته شدن تحریم‌ها و مذاکره با غربی‌ها بر سر برجام تاکید کرده بود و این مهم را به‌عنوان یک مسئله کلیدی در سازمان ملل و نشست‌های جانبی نیز مطرح کرد... به نظر می‌رسد که می‌توان علاوه‌بر رساندن درست پیام ایران به جهانیان مسئله احتمال ازسرگیری مذاکرات در راستای احیای برجام را یکی از دستاوردها و ارمغان‌های سفر رئیس‌جمهور به نیویورک در نظر گرفت. در این مسیر نیز همه‌ساله مذاکراتی در جهت بازگردادن الواح تاریخی ایران باستان از دوره هخامنشیان و... به کشورمان انجام شده که در هر سال تعداد مشخصی از این الواح به کشور استراداد شده است. دور ششم استرداد الواح هخامنشی به کشور با سفر دکتر مسعود پزشکیان به نیویورک رقم خورد تا نهمین رئیس‌جمهور نیز در متن این حرکت قرار گیرد و از این جهت برای ایرانیان پیام‌آور شادی باشد».

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مداحی کردن سیدحسن نصرالله در ۳۸ سال پیش +فیلم
اولین سخنرانی سیدحسن نصرالله به عنوان دبیرکل حزب الله +فیلم
واکشن معاون دبیرکل حزب‌الله به شهادت سید حسن نصرالله +فیلم
سنگ تمام مجری عراقی برای سیدحسن نصرالله! +فیلم
هاآرتص: ترور نصرالله اسرائیل را نجات نخواهد داد
شاخص بورس بیش از ۶ هزار واحد ریخت
حکم تازه برای سردار فرحی + جزئیات
برادر بشار اسد ترور شد؟/ اظهارات منابع آگاه
نکونام شاید به یک شرط در استقلال بماند
رییس جمهور اواخر مهر ماه به دانشگاه تهران می رود
تکمیل کارنامه سلامت روان برای دانشجویان ورودی جدید اجباری است
ویژه برنامه مهدیه تهران برای شهید سید حسن نصرالله
ادعای پاریس: در کنار لبنان هستیم
حمله جنگنده های اسرائیل به دمشق +جزئیات
فراخوان جذب امریه سربازی ارتباط با صنعت در دانشگاه پیام نور
خبر مهم قوه قضائیه برای بازگرداندن اتباع غیرمجاز
سانحه برای یک هواپیمای آموزشی در اصفهان
«علی کَرَکی» فرمانده شهید حزب الله که بود؟
اتمام حجت فرمانده کل ارتش: منتظر باشید
معاون دبیرکل حزب‌الله امروز سخنرانی می‌کند
اولین اقدام حریف تراکتور پس از حضور نیافتن در ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top