تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/07/10 - 09:32
کد خبر: 518144

رژیم رو به زوال صهیونی را بیشتر بشناسیم

رژیم رو به زوال صهیونی را بیشتر بشناسیم

جنگ ۳۳ روزه اولین آزمون اسرائیل بود که در پی آن تانک‌های میلیون دلاری مرکاوا با راکت‌های چندصد دلاری از رده خارج شد و ناوچه ساعر ۲۶۰ میلیون دلاری نیز با یک موشک منهدم شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  57 سال پیش بود که جنگی همه جانبه بین پنج کشور عربی و اسرائیل درگرفت. جنگی که یک طرف آن اسرائیل تازه تاسیس و طرف دیگر آن، سوریه، اردن، عراق، لبنان، عربستان، سودان، مراکش، الجزایر، لیبی، کویت و مصر به عنوان قدرتمندترین کشور منطقه قرار داشت. در آن جنگ، اسرائیل توانست ظرف شش روز، ارتش‌های عربی را درهم کوبیده و خاک مصر، سوریه، لبنان و اردن را اشغال کند. اسرائیل در این جنگ توانست طی شش روز ژئوپلتیک منطقه را به نفع خود و بلوک غرب تغییر دهد.

رژیم صهیونیستی که توانسته بود مصر، اردن و عرفات را رام کرده و پای میز مذاکره بیاورد، قریب به دو دهه به عنوان پیروز منازعه با فلسطینیان و کشورهای عربی، قدرت اول منطقه محسوب میشد. قدرتی که از پشتیبانی سیاسی، نظامی و امنیتی بلوک غرب بهره می‌برد و به علت بازدارندگی ایجاد شده در از جنگ شش روزه، کشوره‌های منطقه از کوچکترین اصطکاکی با آن خود داری میکردند.

اما با آغاز قرن 21 میلادی، به یکباره ورق بخت اسرائیل برگشت. شش ماه پس از انکه دنیا وارد قرن جدید شده بود، اسرائیل مجبور شد برای جلوگیری از تلفات بیشتر سربازانش، از جنوب لبنان عقب نشینی کند.

یک سال پس از شروع این قرن اولین موشک‌ قسام به سمت اراضی اشغالی شلیک شد. گروه‌های کوچی که در اواسط دهه هشتاد میلادی برای مبارزه با اسرائیل تشکیل شده بودند، حالا به موشک‌هایی مجهز شده بودند که گرچه ساده و بی‌دقت بودند، اما شکاف بزرگی در دیوار بازدارندگی اسرائیل ایجاد کردند.

ساکنان اسرائیل که با وعده زندگی بهتر به سرزمین های اشغالی مهاجرت کرده بودند، حالا در جزیره‌ایگیرافتاده بودند که هر لحظه ممکن بود موشکی بر سرشان خراب شود. برای همین هم مجبور بودند، هرجا که هستند خود را به نزدیک ترین پناهگاه برسانند.

اسرائیل برای حفاظت از آسمان خود در مقابل پرتابه‌های کوچک و بزرگ حماس، جهاد اسلامی و حزب الله مجبور شد میلیاردها دلار هزینه کند. طبق گزارش رویترز، فقط در یک مورد آمریکا طی دو سال، 900 میلیون دلار برای تولید سامانه های گنبد آهنین، به اسرائیل کمک کرد. گفته میشود امریکا برای پروژه گنبد آهنین 3 میلیارد دلار هزینه کرده است. فلاخن داوود و پیکان، پروژه‌های پرهزینه دیگر اسرائیل بودند که او مجبور شد برای دفاع از آسمان خود آن‌ها را کلید بزند. گفته میشود هزینه هر شلیک فلاخن داوود و پیکان بالغ بر یک تا دو میلیون دلار است.

اما هم زمان با هزینه‌های سنگین آمریکا و اسرائیل برای دفاع از خود، موشک‌های حزب الله و حماس هم دقیق تر و قدرتمندتر شدند.

جنگ 33 روزه اولین آزمون اسرائیل بود که در پی آن تانک‌های میلیون دلاری مرکاوا با راکت‌های چندصد دلاری از رده خارج شد و ناوچه ساعر 260 میلیون دلاری نیز با یک موشک منهدم شد.

اسرائیل که 39 سال قبل از آن توانسته بود همه کشورهای عربی را در شش روز شکست دهد، حالا در مقابل یک گروه کوچک چریکی نتوانسته بیش از 33 روز دوام بیاورد و در نهایت با پذیرش شروط حزب الله، اتش بس را پذیرفت.

هفده سال بعد، جنبش مقاومت حماس در حمله ای غافلگیرانه، 3000 راکت به سمت اسرائیل شلیک کرد. پس از آن نیروهای قسام وارد اراضی اشغالی شده، و بیش از 250 صهیونیست را به اسارت گرفتند. به اذعان تمام تحلیلگران و کارشناسان امنیتی، این عملیات یک شکست اطلاعاتی بزرگ برای اسرائیل بود که از سوی یک گروه چریکی متحمل شده است.

قدرت نظامی منطقه و متحد اصلی آمریکا و اروپا، حالا و پس از طوفان الاقصی از شمال و جنوب مورد حمله گروه‌های مقاومت قرار گرفته و موشک‌های آن‌ها از سامانه‌های چند صدمیلیاردلاری اسرائیل عبور میکنند.

اسرائیل که ۵۷ سال پیش، پنج کشور بزرگ عربی را ظرف شش روز شکست داده بود، حالا یک سال است که مورد حمله پنج گروه مقاومت از شش جبهه قرار گرفته است. ساکنانش در شمال آواره شدند و در حیفا و تل آویو هم، در پناهگاه‌ها روزهای و شب های خود را سپری می‌کنند. رژیمی که هیچ کشوری جرأت شلیک یک گلوله به سمت آن را نداشت، حالا مورد هجوم گروه‌هایی قرار گرفته است که نه توانایی از بین بردن آن‌ها را دارد و نه میتواند آتش شلیک آن‌ها را خاموش کند. به همین علت تنها راه پیش پای خود را در ترور افراد و فرماندهان این گروه های چریکی می‌بیند؛ اقدامی که از چهل سال گذشته تاکنون، نتوانسته از پیش روی و افزایش توانمندی‌های این گروه‌ها جاوگیری کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاثیر مصالح بر کیفیت و دوام در ساخت خانه‌‌های ویلایی
مزایا و معایب آموزش آنلاین برای دانش‌آموزان و دانشجویان
کاربرد درب پیوت چیست؟
هنر، ماندن و حل مشکلات است/ برای برون رفت از چالش‌ها به نخبگان نیاز داریم
در هنگام خرید گلدان و سنبلدان خاتم کاری به چه نکاتی توجه کنم؟
چگونه هزینه‌های نگهداری و تعمیرات ماشین‌آلات را کاهش دهیم؟
دکتر مهران زارعی قنواتی؛ پیشگام در جراحی‌های پیشرفته قرنیه و پیوند قرنیه مصنوعی
چگونه با کاغذ دیواری و رنگ، پذیرایی خانه‌تان را دگرگون کنید؟
اپتوید | ۳ اپلیکیشن پیشنهادی برای اندروید
رازهای زیبایی مردانه: از تکنیک‌های آرایشگری تا انتخاب مدل موی ایده‌آل
درخواست‌های نخبگان از رئیس‌جمهور؛ از رفع فیلترینگ برای محققان تا ایجاد گمرکات تخصصی برای دانش‌بنیان‌ها
اقامه نماز جمعه این هفته به امامت رهبر انقلاب
حمله تند نماینده مجلس به ظریف و پزشکیان +فیلم
تولید نوشابه‌ کوکاکولا در ایران متوقف می‌شود
۵۰ عملیات ضدصهیونیستی رزمندگان لبنانی
حزب الله مقر موساد و پایگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی را موشک باران کرد
جلیلی: امروز شهید نصرالله تاثیرگذارتر از سیدحسن نصرالله است
موشک گنبدآهنین به اشتباه در تل‌آویو فرود آمد +فیلم
گزارش پولتیکو از پیام پنهانی آمریکا به اسرائیل درباره حزب‌الله + جزئیات
آخرین خبرها از حمله حزب‌الله به تل‌آویو +جزئیات
لحظه ویران شدن مقر موساد در تل آویو +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top