تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/07/10 - 14:19
کد خبر: 518196

درخواست‌های نخبگان از رئیس‌جمهور؛ از رفع فیلترینگ برای محققان تا ایجاد گمرکات تخصصی برای دانش‌بنیان‌ها

درخواست‌های نخبگان از رئیس‌جمهور؛ از رفع فیلترینگ برای محققان تا ایجاد گمرکات تخصصی برای دانش‌بنیان‌ها

ایجاد گمرکات تخصصی در پارک‌های فناوری، حذف قوانین دست و پاگیر و محدود کننده مانند فیلترینگ از شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی، ایجاد فرصت‌های شغلی برای هنرمندان، حمایت از هیات‌های اندیشه‌ورز از جمله درخواست‌های امروز نخبگان از رئیس جمهور بوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چهاردهمین همایش ملی نخبگان با شعار «نخبگان، حکمرانی دانش‌بنیان» صبح امروز در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.

در ابتدای این برنامه، برخی نخبگان با ارائه پیشنهادهایی درخواست خود را در جهت بهبود شرایط تحقیقاتی و تحصیلی و صنعتی مطرح کردند.

محدثه حاجی عبدالوهاب، دانش‌آموخته دکتری تخصصی بیوتکنولوژی از دانشگاه هلند و مدیر یک شرکت دانش‌بنیان  اولین سخنران این همایش بود.

وی با اشاره به راهکار برون‌رفت از ابر چالش‌های کشور از اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش‌بنیان، کارآفرینی در ایران را فضای بکری دانست که در صورت فراهم شدن شرایط، حتما بسیاری از دانشجویان و محققان ایرانی غیر مقیم به کشور باز می‌گردند.

وی افزود: همچنین با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها انتظار می‌رود با تدابیری چون توسعه حداکثری به توسعه خانه‌های فناوری تلاش شود.

عبدالوهاب، تسهیل صادرات دانش‌بنیان و ضمانت‌نامه‌های صادراتی به منظور ایجاد بازارهای مشترک با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را که به تبادل تجربیات منجر می‌شود، از دیگر پیشنهادها عنوان کرد و گفت: توجه به تجارب کشورهای صاحب فناوری هم از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود.

عبدالوهاب، ثبات حداکثری مدیریت‌ها و پرهیز از تغییر و تحولات شتاب‌زده با تغییرات دولت‌ها را یکی از موضوعاتی دانست که باید به آن توجه شود و در این قبیل تحولات شتاب‌زده عمل نشود.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان به رفع محدودیت تحمیلی به مراکز علمی و تحقیقاتی کشور مانند فیلترینگ اشاره کرد و از رئیس جمهور درخواست کرد تا به صورت فصلی یک جلسه با فعالان حوزه فناوری پیشرو داشته باشد و از معاونتچ علمی رئیس جمهور گزارش‌دهی صورت گیرد.

وی همچنین پیشنهاد کرد که بر اساس برنامه هفتم توسعه با استقرار گمرک تخصصی در پارک‌های علم و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از بوروکراسی‌های دست و پا گیر که با معطلی زیادی در گمرک همراه است، معاف شوند.

به جای قهر دل نخبگان را باید به دست آورد

یاسان فرمانی، دارنده مدال طلای المپیاد کشوری فیزیک نیز در این همایش، گفت: من امروز می‌خواهم در حضور رئیس جمهور یک بیمار را معرفی کنم و آن جامعه نخبگان است که بیمار است و برای درمان آن هم پیشنهادهایی دارم.

وی با طرح این پرسش که آیا نخبه نباید سرش را بالا بگیرد و حامی داشته باشد، گفت: اگر بنیاد ملی نخبگان، قدرت قانونگذاری و وتوی برخی مصوبات نادرست در حوزه دانش‌بنیان و نخبگان را داشته باشد، کارها تسهیل می‌شود.

این نخبه فیزیک معتقد است: حمایت از نخبگان بارها مطرح شده، اما حمایت‌ها آن‌گونه مع در زبان است، در عمل نیست و اینکه انسان نخبه و باهوش را با زور نمی‌توان محدود کرد که این خوب نیست و به جای قهر، دل نخبگان را به دست آورید.

جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی

آرش امینی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف نیز با اشاره به حضور خود در طرح هسته‌های اندیشه‌ورزی احمدی روشن گفت: در این طرح ما محصول ارزیابی کیفیت ویدئو را توسعه دادیم و این طرح در سازمان صدا و سیما تایید شد و به دنبال آن اقدام به تأسیس شرکت دانش‌بنیان کردیم، ولی به دلیل عدم موفقیت در تجاری‌سازی این شرکت منحل شد.

وی با اشاره به رویکرد بنیاد ملی نخبگان به سمت توسعه طرح‌های تقاضا محور، یادآور شد: از آنجایی که معاونت علمی زیر ساخت های ارتباط با دانشگاه‌ها و شرکت‌ها را دارد، می تواند در هدایت اجرای طرح‌های تحقیقاتی نقش آفرینی کند.

امینی با اشاره به طرح بنیاد ملی نخبگان برای جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی یادآور شد: این طرح از ابتدا شکست خورده بود، چون لزوما همه نخبگان توانایی و قابلیت اجرایی ندارند و حتی اگر محیط آنها را پذیرش کند، ولی محیط نمی تواند آنها را جذب کند.

این محقق حوزه مهندسی برق با تاکید بر اینکه این تفکر که نخبه تزریق شود، اشتباه است، گفت: پیشنهاد می‌شود که مجموعه‌های خصوصی دستگاه‌ها اقدام به جذب نخبگان در حوزه‌های کاری خود کنند.

توجه به هیات‌های اندیشه‌ورز

علیرضا فراست، دانش آموخته دکتری زیست فناوری پزشکی و عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی نیز با اشاره به نقش هیات‌های اندیشه‌ورز بنیاد ملی نخبگان، گفت: این هیات ها در راستای شناسایی ، تصمیم گیری و برنامه ریزی برای حل مسائل شکل می‌گیرند و توسعه آنهل منجر به افزایش و حفظ مسؤولیت پذیری نخبگان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این هیات‌ها می‌توانند به عنوان بازوی فکری در خدمت صنعت باشند، ادامه داد: توسعه این هیات‌ها می‌تواند به جذب نخبگان مهاجرت کرده کمک کند و پیشنهاد می شود که دولت ارتباط نخبگان با حاکمیت را از طریق این هیات‌ها توسعه دهد.

توجه به ایجاد فرصت‌های شغلی هنرمندان نخبه

امیرمحمد مقدم از هنرمندان نخبه نیز در این همایش با اشاره به چالش‌های فعالان عرصه هنر گفت: پیشنهاد می‌شود دولت فرصت‌های شغلی هنرمندان را تدوین کند و فضایی برای تولید آثار هنری و ارزش‌گذاری آثار آنها فراهم کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
یک نماینده مجلس: ممکن است حمله پیجری برای آیفون‌ها در ایران هم رخ می‌دهد
روسیه: اسرائیل فورا خصومت‌ها علیه لبنان را متوقف کند
تکذیب یک خبر درباره جواد نکونام +عکس
آرزوی سید حسن نصرالله چه بود ؟ +فیلم
توضیحات دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره پاسخ به اسرائیل
تفاهم‌نامه تهاتر کالا بین ایران و ارمنستان امضا شد
امضای خروج نکونام با اشتباه کاپیتان و پنالتی چشمی
اینترنشنال باز گاف داد؛ این بار با ویدئوی فریاد پسر شهید نیلفروشان که «ظریف کجایی؟»
فیلترینگ باید هوشمندانه باشد/ از موضوع فیلترینگ کره نگیرید
افت ۸ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات امروز
واکنش علمای‌اهل‌ سنت به ترور سید‌ مقاومت
شهید سید حسن نصرالله، نمونه‌ای از ایمان، مقاومت و ایثار بود
خون شیعه؛ جریان بی‌پایان تاریخ و سازنده آینده جهان
بیانیه اتحادیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی پیرامون شهادت سیدحسن نصرالله
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: راه شهدای مقاومت با صلابت ادامه دارد
پزشکیان خطاب به شی جین‌پینگ: روابط ایران و چین عمیق، پایدار و راهبردی است
مطالبه بسیج دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی برای تشییع پیکر «شهید سید حسن نصرالله» در ایران
در نبرد با دشمنان اسلام از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزیم
اعلام لیست ازبکستان برای تقابل با ایران با حضور ستاره‌های لیگ برتر
لغو دیدار تراکتور و موهون باگان با اعلام نماینده AFC
شروع طوفانی دختران تکواندو ایران در رقابت‌های جهانی نوجوانان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top