تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/07/10 - 14:53
کد خبر: 518215

از مسجد فاتح استانبول چه می دانید؟

از مسجد فاتح استانبول چه می دانید؟

مسجد فاتح که یکی از دیدنی‌ترین مساجد استانبول است در مرکز منطقه فاتح قرار دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسجد فاتح استانبول یکی از مهم‌ترین و مشهورترین مساجد تاریخی استانبول است که به‌عنوان یک نماد مهم از دوره عثمانی شناخته می‌شود. استانبول شهری توریستی و محبوب در میان گردشگران است و دیدنی‌های بسیاری را در دل خود جای داده که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها را می‌توان مسجد فاتح دانست. این مسجد باشکوه که بر فراز یکی از هفت تپه استانبول قرار دارد، نه‌تنها مکانی برای عبادت بلکه نمادی از تاریخ بی‌نظیر و عظمت معماری استانبول است.

معرفی مسجد فاتح استانبول

مسجد فاتح که یکی از دیدنی‌ترین مساجد استانبول است در مرکز منطقه فاتح قرار دارد. این مسجد به دستور سلطان محمد فاتح عثمانی (فاتح سلطان محمد) ساخته و به نام خود او، نام‌گذاری شده است. معماری بی‌نظیر این مسجد، آن را به یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی ترکیه تبدیل کرده است که در میان گردشگران آژانس مسافرتی مهرپرواز هم محبوبیت زیادی دارد.

مجموعه مسجد فاتح دارای بناهای دیگر از جمله مدارس مذهبی، خوابگاه طلاب، مهمان‌سرا، کتابخانه، بیمارستان، بازار، حمام و چندین مقبره بوده که زمانی، استانداردی برای مساجد عثمانی محسوب می‌شده است. متأسفانه امروزه، فقط مدارس، کتابخانه، مهمان‌سرا و مقبره‌ها باقی مانده و سایر سازه‌ها در اثر آتش‌سوزی و زلزله، در طول سالیان، از بین رفته‌اند.

تاریخچه مسجد فاتح استانبول

ساخت مسجد فاتح استانبول ترکیه در سال 1463 میلادی، ده سال پس از فتح قسطنطنیه (استانبول کنونی) به دستور سلطان محمد فاتح، آغاز شد. ساخت این مسجد هفت سال به طول انجامید و در نهایت، در سال 1470 به پایان رسید. مسجد بر روی تپه‌ای در محله فاتح استانبول ساخته شد و به عنوان بخشی از مجموعه‌ای بزرگتر، شامل مدرسه، بیمارستان، کتابخانه و سایر امکانات عمومی بنا گردید. این مجموعه به‌عنوان یکی از اولین نمونه‌های مجموعه‌های بزرگ و چندمنظوره در امپراتوری عثمانی شناخته می‌شود.

مسجد فاتح در ابتدا به سبک معماری کلاسیک عثمانی ساخته شد. معمار این مسجد، عتیک سینان (Atik Sinan)، با استفاده از عناصری از معماری اسلامی و بیزانسی، یک اثر باشکوه خلق کرد. مسجد اصلی دارای یک گنبد بزرگ بود که بر روی چهار ستون بزرگ قرار داشت. با این حال، این مسجد در طول زمان تغییرات و بازسازی‌های زیادی را تجربه کرده است.

در زلزله‌ای که در سال 1766 رخ داد، مسجد فاتح به‌شدت آسیب دید و بخش‌های بزرگی از آن ویران شد. بازسازی مسجد تحت‌نظر معمار محمد طاهر، در زمان سلطنت مصطفی سوم انجام گرفت و بسیاری از ویژگی‌های اصلی آن تغییر کرد؛ در واقع، مسجد براساس طرحی متفاوت بازسازی شد و به شکل امروزی درآمد. می‌توان گفت که معماری مسجد بازسازی‌شده تا حد زیادی از سبک باروک الهام گرفته است که در آن زمان، در معماری عثمانی رایج بود.

بخش های مختلف مسجد فاتح استانبول

مسجد فاتح در راهنمای سفر به استانبول نمونه‌ای برجسته از معماری کلاسیک عثمانی به شمار می‌رود. معماری، تزئینات، کتیبه‌ها، کاشی‌ها و تمام عناصر به‌کاررفته در ساخت مسجد، ترکیبی منحصربه‌فرد از یک بنای تاریخی باشکوه را ایجاد کرده‌اند. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، مجموعه مسجد فاتح، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام ویژگی‌های فوق‌العاده خود را دارند. در ادامه شما را با این بخش‌ها آشنا می‌کنیم.

ساختمان مسجد

مسجد حاضر دارای یک گنبد مرکزی به قطر 26 متر است که در اطراف آن چهار نیم‌گنبد قرار دارند و همگی توسط چهار ستون مرمری بزرگ پشتیبانی می‌شوند. در دو طرف گنبد هم دو مناره باریک وجود دارند که باعث شکوه و عظمت بیشتر مسجد می‌شوند. گنبد اصلی و نیم‌گنبدها به زیبایی بر فراز شبستان اصلی قرار گرفته‌اند. دیوارهای شبستان با طرح‌ها و نقوش اسلامی زیبا تزئین شده‌اند. این بخش برای نماز جماعت و مراسم دینی استفاده می‌شود.

ناگفته نماند که یک ساعت خورشیدی روی دیوار یکی از مناره‌ها قرار دارد. ساخت ساعت خورشیدی عموما در مساجد امر رایجی نیست؛ به همین دلیل است که مسجد فاتح با همتایان خود تفاوت دارد. همچنین این ساعت خورشیدی به‌عنوان یکی از بهترین مدل‌ها در بین انواع خود شناخته می‌شود.

حیاط مسجد

حیاط مرکزی مسجد با سنگ‌فرش‌های زیبا و حوض‌های کوچک تزئین شده است. لازم به ذکر است که محوطه بیرونی مسجد مساحت قابل توجهی دارد که در گذشته برای برپایی خیمه‌های کاروان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در وسط حیاط هم یک فواره برای وضوگرفتن قرار دارد. این حیاط به‌عنوان ورودی اصلی مسجد و همچنین مکانی برای استراحت و تفکر استفاده می‌شود.

کتابخانه

از مسجد فاتح استانبول چه می دانید؟

کتابخانه مسجد یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است که در آن نسخه‌های خطی و کتاب‌های نایاب اسلامی نگهداری می‌شود. این کتابخانه به‌عنوان یک منبع تحقیقاتی و آموزشی برای دانشجویان و علما استفاده می‌شود.

ساختمان مدرسه

ساختمان مدرسه در گذشته به‌عنوان یک مرکز آموزشی اسلامی عمل می‌کرد و دانش‌آموزان از سراسر امپراتوری عثمانی برای تحصیل به این مکان می‌آمدند. این مدرسه در آن زمان ارزش یک دانشگاه بزرگ را داشت و در آن دروسی مانند نجوم، فیزیک، ریاضیات، پزشکی، الهیات و حقوق تدریس می‌شد.

مهمانسرا

مهمان‌سرا دارای 16 ستون مختلف و یک حیاط زیبا است که در گذشته برای پذیرایی از مسافران کاربرد داشته است. امروزه، ساختمان مهمان‌سرا دارای مغازه‌هایی است که به بازدیدکنندگان مسجد خدمات می‌دهند.

مقبره ‌ها

مقبره سلطان محمد فاتح در نزدیکی مسجد قرار دارد و به‌عنوان مکانی مقدس و زیارتی برای مسلمانان و به‌ویژه مردم ترکیه شناخته می‌شود. علاوه بر مقبره خود سلطان، مقبره همسرش گلبهار و همچنین چهره‌های قابل توجهی از تاریخ عثمانی هم وجود دارند.

بهترین زمان بازدید از مسجد فاتح در استانبول

در ابتدا باید بدانید که بهترین زمان سفر به استانبول از مارس تا می و بین سپتامبر و نوامبر است؛ زیرا هوا مطبوع و رطوبت کم خواهد بود. حتی اگر با تور کوش آداسی لحظه آخری  هم سفر کرده باشید، می‌توانید از این سازه بازدید کنید. مسجد فاتح در استانبول عموما خارج از اوقات نماز به روی بازدیدکنندگان باز و بازدید از آن معمولا از صبح تا اوایل عصر امکان‌پذیر است. پیشنهاد می‌کنیم برای پرهیز از شلوغی و لذت بردن از فضای زیبای مسجد، اوایل صبح را به بازدید از آن اختصاص دهید.

آدرس و ساعت بازدید از مسجد فاتح

مسجد فاتح در محله فاتح استانبول، بر فراز یکی از هفت تپه شهر قرار دارد. مسجد هر روز از ساعت 9 صبح تا 6 بعدازظهر پذیرای گردشگران خواهد بود؛ اما در وقت نماز بسته است. پیشنهاد می‌کنیم پیش از بازدید از مسجد، حتما زمان دقیق باز بودن آن را بررسی کنید.

آدرس مسجد فاتح:

Ali Kuşçu, Hattat Nafiz Caddesi No:6, 34083 Fatih/İstanbul, Türkiye

چگونه به مسجد فاتح استانبول برویم؟

ساده‌ترین راه برای رفتن به مسجد فاتح، حرکت از میدان تکسیم است. شما می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل مختلفی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده کنید که در ادامه جزئیات بیشتری در اختیارتان می‌گذاریم.

استفاده از اتوبوس

از میدان تکسیم خطوط اتوبوس 32T، 73، 80T، 89C و 93T به فاتح می‌رسند. طی کردن مسیر با اتوبوس، حدود 24 دقیقه طول می‌کشد و هزینه‌ای بین 1 تا 2 دلار دارد.

استفاده از مترو

استفاده از خط مترو M2 از دیگر گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه برای رسیدن به مسجد فاتح است. مسیر میدان تکسیم تا مسجد، با مترو حدود 23 دقیقه طول می‌کشد و 1 دلار هزینه خواهد داشت.

استفاده از تاکسی

سریع‌ترین روش برای رفتن به مسجد فاتح، استفاده از تاکسی است. شما با تاکسی می‌توانید در عرض 5 دقیقه از میدان تکسیم استانبول به مسجد برسید و هزینه آن هم حدود 8 تا 10 دلار می‌شود.

آیا بازدید از مسجد فاتح استانبول نیازمند ورودی است؟

از مسجد فاتح استانبول چه می دانید؟

بازدید از مسجد فاتح نیاز به پرداخت هیچ هزینه ورودی ندارد و بازدید از آن برای عموم، کاملا رایگان و آزاد است. البته شما می‌توانید برای تداوم مسجد، در بخش‌های مربوطه در داخل مسجد، به دل‌خواه خود، کمک‌های مالی کنید.

جاذبه های دیدنی اطراف مسجد فاتح

مسجد فاتح در وسط شبه‌جزیره تاریخی استانبول قرار دارد و تعدادی از بناهای مهم استانبول در نزدیک آن قرار گرفته‌اند. شما بعد از بازدید از فضای زیبا و آرامش‌بخش مسجد، می‌توانید سری هم به جاذبه‌های اطراف آن بزنید. جاهای دیدنی نزدیک مسجد فاتح استانبول شامل موارد زیر می‌شوند:

  • موزه چورا
  • موزه فتحیه
  • مسجد یاووز سلطان سلیم
  • قنات والنس
  • مسجد سلیمانیه
  • بازار بزرگ

تماشای مسجد فاتح با تورهای مهرپرواز

مسجد فاتح با معماری بی‌نظیر و پشتوانه تاریخی غنی خود، هر ساله میزبان هزاران نفر از گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ اسلامی است. بازدید از این مسجد علاوه بر بعد زیبایی‌شناسی، فرصتی برای درک تاریخ، فرهنگ و هنر دوران عثمانی است. مسجد فاتح استانبول را حتما در سفر با تور استانبول از تهران ببینید و با شاهکار معماری ترکیه آشنا شوید.

آژانس هواپیمایی مهرپرواز از سال 1390 در خدمت گردشگران عزیز ایرانی است تا با ارتباطی مؤثر با هتل‌داران و مدیران گردشگری در نقاط مختلف دنیا، مسیر توریسم را در ایران هموار سازد. پس اگر به دیدن شهرها و کشورهای جدید علاقه دارید و جزء کسانی هستید که همیشه چمدانی حاضروآماده برای سفر دارند، فرصت را از دست ندهید و برای رزرو تورهای خارجی به www.mehrparvaz.com مراجعه کنید.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
عکس/ حضور چهره‌های سیاسی در دفتر حزب‌الله تهران
نامگذاری ۱۰۰ تولد جدید به نام نصرالله در عراق
جمعیت کشور مانند یک درخت کهنسال بی‌ثمر خواهد شد
عکس/ رانندگی شهید سید حسن نصرالله در قم‌
زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد + جزییات
در شرایط نبرد سخت و فشار باید مراقبت کرد تا گرفتار یاس و سوءظن نشویم
حمله جنگنده های اسرائیلی به حومه درعا و السویداء سوریه
حضور حداد عادل، زاکانی، چمران و ... در دفتر حزب الله لبنان در تهران
یک نماینده مجلس: ممکن است حمله پیجری برای آیفون‌ها در ایران هم رخ می‌دهد
روسیه: اسرائیل فورا خصومت‌ها علیه لبنان را متوقف کند
تکذیب یک خبر درباره جواد نکونام +عکس
آرزوی سید حسن نصرالله چه بود ؟ +فیلم
توضیحات دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره پاسخ به اسرائیل
تفاهم‌نامه تهاتر کالا بین ایران و ارمنستان امضا شد
امضای خروج نکونام با اشتباه کاپیتان و پنالتی چشمی
اینترنشنال باز گاف داد؛ این بار با ویدئوی فریاد پسر شهید نیلفروشان که «ظریف کجایی؟»
فیلترینگ باید هوشمندانه باشد/ از موضوع فیلترینگ کره نگیرید
افت ۸ هزار واحدی شاخص بورس در معاملات امروز
واکنش علمای‌اهل‌ سنت به ترور سید‌ مقاومت
شهید سید حسن نصرالله، نمونه‌ای از ایمان، مقاومت و ایثار بود
خون شیعه؛ جریان بی‌پایان تاریخ و سازنده آینده جهان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top