تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/07/17 - 09:58
کد خبر: 518940

تل‌آویو آسیب‌پذیرتر از آن است که تصور می‌رفت

تل‌آویو آسیب‌پذیرتر از آن است که تصور می‌رفت

روزنامه انگلیسی گاردین در تحلیلی نوشته که تنش میان ایران و اسرائیل نشان داد که تل‌آویو بیش از آنچه که به نظر می‌رسید، آسیب‌پذیر است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه گاردین در تحلیلی، تشدید تنش‌ها با ایران را «مخاطره آمیز» ارزیابی کرده و نوشته : اسرائیل در این میان آسیب‌پذیرتر از آن است که به نظر می‌رسید.

 در این تحلیل که به قلم اندرو راث نوشته شده، آمده است: تجزیه‌وتحلیل سازمان‌های اطلاعاتی در موردحمله تهران به تل‌آویو، نشان می‌دهد که دفاع موشکی اسرائیل که بسیار در مورد آن تبلیغ می‌شود، درواقع تسخیرناپذیر و محکم نیست .

پس از حمله سه‌شنبه‌شب ایران به اسرائیل ، مقامات اسرائیلی مدعی شدند که سامانه‌های دفاعی آنها آسیبی ندیده و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد . نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) اعلام کردند که ایران بیش از 180 موشک شلیک کرده است، اما جزئیات کمی درباره خسارات این حمله منتشر شد و مشاور امنیت ملی آمریکا، جیک سالیوان، گفت که حمله "به نظر می‌رسد شکست‌خورده و بی‌اثر شده است" .

اما درحالی‌که اسرائیل در حال آماده شدن برای انجام اقدام تلافی جویانه است، تحلیلگران بر این باورند که این گزارش‌های اولیه می‌تواند گمراه‌کننده باشد  و می‌تواند محاسبات پاسخ اسرائیل را در صورت ترس از وارد شدن به یک درگیری طولانی‌مدت و یا اصطلاحاً «پینگ‌پنگ موشکی» با ایران، به‌ویژه اگر تهران اهداف آسان‌تری [غیرنظامیان و بیمارستان‌ها یا مدارس و ...]  را در آینده انتخاب کند ، تغییر دهد .

تصاویر ماهواره‌ ای و شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که حملات پی‌درپی موشکی موجب شده تا چندین موشک به پایگاه هوایی نواتیم در صحرای نقب اصابت کند و این حملات دست‌کم چند انفجار ثانویه ایجاد کرده است که نشان می‌دهد علیرغم تبلیغات بسیار در خصوص کارآمدی دفاع هوایی گنبد آهنین و پیکان اسرائیل، حملات جمهوری اسلامی ایران مؤثرتر ازآن چیزی است که قبلاً تصور می‌رفت.

[پایگاه هوایی نواتیم که بانام پایگاه ۲۸ نیروی هوایی نیز شناخته می‌شود، یک پایگاه متعلق به نیروی هوایی اسرائیل است که در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بئرشبع در صحرای نقب قرار دارد. این پایگاه یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های هوایی در اسرائیل است و دارای سه باند پروازی با طول‌های مختلف هست. جت‌های جنگنده رادار گریز، هواپیماهای ترابری، هواپیماهای تانکر و هواگردهای شناسایی/تشخیص الکترونیکی و همچنین هواپیماهای موسوم به «ایر فورس وان اسرائیل» در این پایگاه مستقر هستند.]

کارشناسانی که این فیلم‌ها را تجزیه‌وتحلیل کردند ، حداقل 32 ضربه مستقیم به پایگاه هوایی را مورد تائید کردند و این حملات را بررسی کرده‌اند . به نظر می‌رسد که هیچ‌یک از این موشک‌ها خسارت عمده‌ای به این پایگاه وارد نکرده است، اما برخی از آنها در نزدیکی آشیانه‌هایی که جت‌های 35F- اسرائیل را در خود جای‌داده‌اند، فرود آمدند، جت‌هایی که یکی از ارزشمندترین دارایی‌های نظامی اسرائیل است .

این موشک‌ها به نظر نمی‌رسید که هواپیماها و جت‌های روی زمین را مورد اصابت قرار دهند، اما اگر به سمت شهری مانند تل‌آویو و یا به سمت اهداف ارزشمند دیگری مانند پالایشگاه‌های نفت گروه بازان در نزدیکی حیفا شلیک شوند ، اثر مرگباری خواهند داشت؛ که به‌طور بالقوه موجب ایجاد یک فاجعه زیست‌محیطی در کنار یک شهر بزرگ در اسرائیل می‌شود.

دِکِر ایولث، تحلیلگر گروه تحقیق و تحلیل CNA که تصاویر ماهواره‌ای را برای یک پست وبلاگی تجزیه‌وتحلیل کرد، می‌نویسد: «واقعیت اصلی این است که ایران ثابت کرده است اگر بخواهد می‌تواند به اسرائیل ضربه سختی بزند. پایگاه‌های هوایی اهداف سختی هستند و هدفی که احتمالاً تلفات زیادی به همراه نخواهد داشت. ایران می‌تواند هدف متفاوتی را انتخاب کند - مثلاً یک پایگاه نیروی زمینی ارتش اسرائیل ، یا هدفی در یک منطقه غیرنظامی داشته باشد - و یک حمله موشکی به آنجا تعداد زیادی [تلفات] به همراه خواهد داشت.»

مشکل دیگر اسرائیل، اقتصادی بودن یک سری حملات طولانی‌مدت با ایرانی‌ها است. ذخایر دفاع هوایی اسرائیل هم گران و هم محدود است، به این معنی که ممکن است با ادامه درگیری، این کشور در برابر حملات ایران آسیب‌پذیرتر شود.

ایولث می‌نویسد: «با توجه به اینکه به نظر می‌رسد اسرائیل قبلاً علناً متعهد به حمله به ایران بوده است، این احتمالاً آخرین باری نیست که ما شاهد مبادله موشکی خواهیم بود». نگرانی من این است که در درازمدت این مبادله‌ای باشد که اگر این‌یک درگیری طولانی شود، اسرائیل از پس آن برنخواهد آمد.»

در بلندمدت، اسرائیل ممکن است خطوط و زیرساخت‌های تولید موشک‌های بالستیک ایران را هدف قرار دهد تا از حملات جلوگیری کند. بنیامین نتانیاهو مدت‌ها است ادعا می‌کندکه برنامه موشکی بالستیک ایران به همان اندازه برنامه هسته‌ای این کشور برای اسرائیل خطرناک است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش پزشکیان نسبت به ایجاد دانشگاه‌های متعدد در کشور
عراقچی: به هر حمله‌ای به تأسیسات زیربنایی ایران محکم پاسخ می‌دهیم
خسارات بزرگترین حمله حزب الله به اسرائیل +فیلم
افزایش مبتلایان تب دنگی به ۲۲۱ نفر
دیدار استقلال با النصر عربستان در آستانه برگزاری در کشور ثالث
حیفا و تل آویو زیر آتش
وعده پزشکیان برای حل مشکل جذب این گروه از معلمان
حجم آتش و توازن قدرت نظامی ایران و اسرائیل +فیلم
۲۱ نفر در مازندران قربانی مسمومیت الکلی شدند
افزایش بودجه برای خوابگاه های متاهلی دانشجویان پزشکی
آغاز ثبت‌نام دوره آموزشی برنامه سازی رایان
شبکه تروریستی اینترنشنال، پروژه فارسی‌زبان موساد و یگان اطلاعاتی ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی! +فیلم
میزبانی استقلال و تراکتور هم گرفته شد؟
اسرائیل شکست می‌خورد +فیلم
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان: این جنگ نیست، این قتل و کشتن بشریت است
۳ پیشنهاد ایران به AFC برای حل مشکل میزبانی از قطر
هشدار آموزش و پرورش به معلمان +جزئیات
اعتراف رئیس سیا به قدرت نظامی ایران
اطلاعیه AFC؛ میزبانی در ایران از تیم ملی فوتبال گرفته شد
این متقاضیان سریع‌تر صاحب مسکن ملی می‌شوند
تهدید سهامداران با تحدید دامنه نوسان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top