تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/07/17 - 17:51
کد خبر: 519010

دستاوردهای مهم زنان پس از انقلاب اسلامی

دستاوردهای مهم زنان پس از انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ایران فرصت‌های بی‌نظیری را برای حضور فعال زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فراهم کرد. اگرچه چالش‌هایی نیز در این مسیر وجود داشته است، اما دستاوردهای قابل توجهی نیز حاصل شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای زنان پس از انقلاب اسلامی، می توان به افزایش چشمگیر سطح سواد زنان و کاهش نرخ بی‌سوادی اشاره کرد که در تحصیلات عالی رشد قابل ملاحضله ای را شاهد بودیم، سهم زنان در دانشگاه‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته و در بسیاری از رشته‌ها، زنان به عنوان دانشجویان برتر شناخته می‌شوند.

در این راستا ایجاد دانشگاه‌های دخترانه و رشته‌های تحصیلی متناسب با نیازهای زنان، گامی مهم در جهت توسعه آموزش عالی زنان بوده است.

با گسترش خدمات بهداشتی و درمانی، نرخ مرگ و میر مادران به طور قابل توجهی کاهش یافته است. زنان به خدمات بهداشتی و درمانی، به ویژه در زمینه سلامت مادر و کودک، دسترسی آسان‌تری پیدا کرده‌اند.

همچنین سهم زنان در بازار کار افزایش یافته و زنان در بسیاری از مشاغل حضور فعال دارند و ایجاد مشاغل خانگی و حمایت از کارآفرینی زنان، به استقلال اقتصادی زنان کمک کرده است و این مهم موجب شد که زنان به منابع مالی دسترسی پیدا و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند.

لازم به ذکر است زنان در مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و سایر نهادهای تصمیم‌گیری حضور دارند همچنین زنان در سازمان‌های مردم‌نهاد فعال هستند و در مسائل اجتماعی نقش فعالی ایفا می‌کنند.

نگاه جامعه به نقش زنان تغییر کرده و زنان به عنوان یک نیروی فعال و موثر در جامعه شناخته می‌شوند.

امروزه زنان در عرصه‌های مختلف هنری مانند ادبیات، هنرهای تجسمی، سینما و تئاتر فعال هستند در استان کردستان بسیاری از زنان از قبل از انقلاب تاکنون در حوزه قالی بافی نقش به سزایی داشته و  زنان نه تنها در انتخاب مواد اولیه مانند پشم و ابریشم دخیل هستند بلکه نقش مهمی در فرآیند بافت دارند. بافندگی نیاز به دقت و حوصله دارد و زنان با تجربه بافتن نقش اساسی در ایجاد الگوها و طرح‌های زیبا دارند.

با این که زنان در این عرصه نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند، با چالش‌ها و محدودیت‌هایی نیز روبرو هستند. ارتقاء آموزش و ایجاد فرصت‌های بیشتر برای زنان در زمین فرش گامی مهم به سوی توسعه این هنر است.

اما با تمام چالش ها، زنان دستاوردهای چشمگیری را به دست آوردند و توانستند در جامعه مسئولیت های بزرگی را به دست بگیرند و خوشبختانه تا به امروز موفق عمل کرده اند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
عکس/ حال و روز محله "نبطیه" لبنان بعد از بمباران
دستاوردهای مهم زنان پس از انقلاب اسلامی
تصمیم نهایی مجلس درباره قیمت بنزین روشن شد
ارزیابی سطح ضریب هوشی کشورهای دنیا
واکنش پرسپولیس به شایعه عجیب درباره رشوه بیرانوند
سناریوهای احتمالی تقابل ایران و رژیم اسرائیل
تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در سالگرد طوفان الاقصی
محمد نوری دستیار پزشکیان در پیگیری طرح‌های خاص شد
هیچ راهی جز مقاومت برای اعاده حقوق فلسطینی‌ها وجود ندارد
ایلان ماسک بار دیگر برای حمایت از ترامپ به پنسیلوانیا می‌رود
کارزار خبرسازی‌های جعلی برای ایران
استمرار حرکت حزب الله با خط مشی سید حسن نصرالله
جزئیاتی از خسارات وارده به صهیونیست‌ها در عملیات وعده صادق ۲
سرکرده داعش در صلاح الدین عراق به هلاکت رسید
نرخ انواع ارز در معاملات مرکز مبادله
فراخوان امریه بنیاد ملی نخبگان منتشر شد
رئیس‌جمهور پنج‌شنبه عازم ترکمنستان می‌شود
تجمع بزرگ مردمی دفاع از جبهه مقاومت آغاز شد +فیلم
دروازه‌بان آلمان درخواست حضور در تیم ملی را رد کرد
قالیباف: اجازه تجاوز به کشور را نمی دهیم
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح به سردار حاجی‌زاده تبریک گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top