تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/07/18 - 19:01
کد خبر: 519137

نرخ باروری در ۱۵ استان افزایشی شده است؛

جوانی جمعیت جوانه زد

جوانی جمعیت جوانه زد

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در تشریح دستاوردهای برنامه جوانی جمعیت، به راه‌اندازی کامل سامانه ملی باروری سالم، تشکیل منظم قرارگاه جوانی جمعیت در ستاد وزارتی و دانشگاه‌ها، صدور کارنامه جوانی جمعیت برای رؤسای دانشگاه‌ها، اولویت بخشی به تأمین منابع مالی اجرای قانون جوانی جمعیت، تقویت ساختار مرکز جوانی جمعیت در وزارت متبوع و دانشگاه‌ها، تقویت و توسعه برنامه کاربردی (اپلیکیشن) هم‌نفس در زمینه آموزش‌های هنگام ازدواج را از اولویت‌های برنامه جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۳ اشاره کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به دنبال اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت خانواده در کشور و ارائه مشوق‌های فرزندآوری، همچنین توجه به درمان ناباروری در کنار فراهم آوردن زمینه‌های ازدواج جوانان، آمارها حکایت از توقف کاهش موالید و رشد میزان فرزندآوری در کشور بویژه در خانواده‌های پرجمعیت دارد به طوری که هم‌اکنون شیب کاهش موالید در کشور کند شده است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس در این باره اعلام کرد: آمارها بیانگر این است که بحمدالله قانون جوانی جمعیت توانسته منحنی‌های جمعیت را تغییر بدهد به طوری که تا قبل از اجرای این قانون ۷ سال نرخ باروری در کشور کاهشی بود ولی از سال ۱۴۰۱ این نرخ تثبیت شده و دیگر کاهشی نیست.

امیرحسین بانکی‌پور با بیان اینکه هم‌اکنون نرخ باروری در ۱۵ استان کشور رشد کرده است، گفت: افزایش میزان موالید در کشور در حالی است که هم‌اکنون ۴۰۰ هزار زن در گروه سنی  باروری ۲۵ تا ۴۰ سال نسبت به سال‌های گذشته کم شده است.

وی ادامه داد: موالید در کشور قبل از اجرای قانون جوانی جمعیت ۱۷۰ هزار طی یک سال کم شده بود که اکنون این آمار به ۱۷ هزار مورد رسیده است. از طرفی الگوی تولد فرزند سوم ۹ درصد، فرزند چهارم ۲۸ درصد و فرزند پنجم به بالا ۵۱ درصد طی ۲ سال اخیر افزایش یافته است.

همچنین دکتر شهلا کاظمی‌پور، دانشیار گروه جمعیت‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: اقداماتی که مجلس و دولت با هدف رشد جمعیت جوان کشور انجام داده‌اند تا حدی جواب داده است. اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده باعث شده است با عملیاتی شدن سیاست‌های تشویقی، خانوارها به سمت فرزندآوری بیشتر ترغیب شوند.

وی با بیان اینکه آمارها حکایت از آن دارند خانوارهایی که دارای ۲ یا ۳ فرزند هستند پیشتاز در فرزندآوری بیشتر بوده‌اند، افزود: ارائه وام فرزندآوری، زمین، خودرو و... به این خانوارها تأثیر به‌سزایی بر رشد میزان موالید بویژه در خانوارهای طبقه پایین درآمدی بر جا گذاشته است.

نرخ باروری در ۵ سال آینده باید به عدد ۲.۵ برسد

الگوی فرزندآوری در کشور به سمت فرزند سوم و بیشتر است، همچنین میزان فرزندآوری در مادران ۲۰ تا ۲۴ ساله کشور از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ افزایش چشمگیر داشته است؛ از سویی در این مدت، درصد زایمان سوم افزایش مطلوب و زایمان‌های چهارم و پنجم افزایش متوسط داشته است. 

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه نرخ باروری طی ۵ سال آینده باید به عدد ۲.۵ برسد، گفت: پیش‌بینی می‌شود سال ۱۴۳۰ حدود ۲۶ میلیون از جمعیت کشور یعنی یک چهارم جمعیت سالمند باشند.

صابر جباری در جلسه ستاد مرکزی هماهنگی جوانی جمعیت وزارت بهداشت افزود: ایران در زمینه جمعیت، رتبه هجدهم در جهان، رتبه نهم در آسیا و رتبه سوم در منطقه را داراست و طبق قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، نرخ باروری طی ۵ سال باید حداقل به عدد ۲.۵ برسد.

جباری با بیان اینکه جمعیت سالمند در کشورمان رو به افزایش است، تصریح کرد: پیش‌بینی  می‌شود سال ۱۴۳۰ حدود ۲۶ میلیون نفر از جمعیت کشور یعنی یک چهارم جمعیت سالمند خواهد شد. 

وی با بیان اینکه الگوی فرزندآوری در کشور به سمت فرزند سوم و بیشتر است، تصریح کرد: میزان فرزندآوری در مادران ۲۰ تا ۲۴ ساله کشور از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ افزایش چشمگیر داشته است، همچنین در این مدت، درصد زایمان سوم افزایش مطلوب و زایمان‌های چهارم و پنجم افزایش متوسط داشته است. به گفته جباری، روند میانگین سنی ازدواج از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱، در دختران ۲۳ و در پسران بین ۲۷ و ۲۸ سال بوده است. 

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، با بیان اینکه پیرو ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، خوابگاه‌های متأهلی رشد ۲۶ درصدی داشته است، گفت: همچنین وام‌های اختصاص‌یافته به دانشجویان متأهل نیز رشد ۲۸ درصدی داشته است. جباری افزود: پذیرش فلوشیپ ناباروری با سهمیه مناطق محروم نیز رشد خوبی داشته و دستیاری رشته زنان از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ افزایش ۱۵ درصدی داشته است.

وی اظهار داشت: در حوزه تحقیقات، پژوهش‌های جمعیت‌محور بعد از ابلاغ قانون جوانی جمعیت نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۸۰ درصدی داشت.

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در تشریح دستاوردهای برنامه جوانی جمعیت، به راه‌اندازی کامل سامانه ملی باروری سالم، تشکیل منظم قرارگاه جوانی جمعیت در ستاد وزارتی و دانشگاه‌ها، صدور کارنامه جوانی جمعیت برای رؤسای دانشگاه‌ها، اولویت بخشی به تأمین منابع مالی اجرای قانون جوانی جمعیت، تقویت ساختار مرکز جوانی جمعیت در وزارت متبوع و دانشگاه‌ها، تقویت و توسعه برنامه کاربردی (اپلیکیشن) هم‌نفس در زمینه آموزش‌های هنگام ازدواج را از اولویت‌های برنامه جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۳ اشاره کرد.

۱۵ تا ۴۹ سالگی سن مناسب بارداری

جوانی جمعیت یک مساله ملی و بسیار جدی است و علاوه بر مردم، نیاز به اقناع‌سازی تمام مسؤولان دارد، زیرا جوانی جمعیت فقط مساله دولت نیست و به کل کشور و تمام دستگاه‌ها مربوط می‌شود. معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در این جلسه با بیان اینکه محدودیت سنی برای بارداری برداشته شده است و سنین ۱۵ تا ۴۹ سال برای بارداری مناسب اعلام می‌شود، خواستار توجه ویژه به قشر تحصیلکرده متاهل جامعه در برنامه‌های جوانی جمعیت در جهت الگوسازی شد. دکتر علیرضا رئیسی با بیان اینکه تصویب بودجه برای پیشبرد این برنامه ملی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و باید با کمک مجلس که تاکنون در زمینه برنامه‌های جوانی جمعیت خوب پیش آمده، اعتبارات لازم برای اجرای این برنامه لحاظ شود، اظهار کرد: از جمله مباحث مهم در این زمینه ساخت مسکن و خوابگاه‌های متأهلی برای دانشجویان شاغل به تحصیل است که باید حتماً در برنامه‌ریزی‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: سن ازدواج در افراد تحصیل کرده افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته و تعداد فرزندان در افراد متأهل تحصیل کرده هم کاهش داشته است، بنابراین باید با سرمایه‌گذاری روی این افراد برای سایر افراد جامعه در بحث جوان‌سازی جمعیت، الگوسازی کنیم. 

رئیسی با اشاره به اینکه ارائه تسهیلات و مشوق‌ها به افراد متاهل تحصیلکرده برای فرزندآوری در آینده جمعیتی کشور تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌ها ارائه ایده‌های نو بر مبنای فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای در کشور است، البته این ایده‌ها لزوما اعطای تسهیلات مالی نیست، همچنین الگوسازی برای جامعه و جوانان با کمک گرفتن از چهره‌های شاخص علمی، فرهنگی و هنری نیز مؤثر است.

وی گفت: اکنون محدودیت سنی برداشته شده و سنین ۱۵ تا ۴۹ سال برای بارداری مناسب اعلام می‌شود. همچنین تعداد مراقبت‌ها برای مادران باردار در سیستم شبکه بهداشتی کشور از ۴ به ۱۲ برنامه ارتقا یافته است. 

دبیر ستاد ملی جمعیت نیز با بیان اینکه استان یزد بهترین عملکرد را در نرخ باروری داشته است، بر ادامه پرداخت کارانه به بهورزان به عنوان نخستین خط ارتباط با خانوار و زوجین تأکید کرد.

شکیبا محبی تباربا، مشاوره فرزندآوری، حفظ سلامت جنین، آموزش مادران و کارانه بهورزان را از جمله اقدامات مهم و اثرگذاری برشمرد که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است. بهورزان در صف اول ارتباط با خانواده‌ها و زوج‌های جوان برای فرزندآوری قرار دارند، بنابراین تخصیص کارانه به آنها اقدام مثبتی بود که باید ادامه یابد. 

دبیر ستاد ملی جمعیت، استانداردسازی غربالگری را نیز از دیگر دستاوردهای وزارت بهداشت برشمرد و خاطرنشان کرد: زوجین جوان نابارور باید تحت پوشش کامل بیمه سلامت قرار بگیرند، چرا که بیمه‌های پایه، خدمات مطلوبی برای سطح ۲ و ۳ ناباروری ارائه نمی‌دهند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بهره‌گیری از سری زمانی داده‌های ماهواره‌ای و مدلسازی برای پایش آسیب جنگل
فیلترینگ برداشته می‌شود!
استقلال به مصاف چادرملو می‌رود
پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افتتاح شد
هشدار نارنجی برای جنوب کشور؛ تشدید بارش و احتمال وقوع سیلاب
ضرورت وحدت فرماندهی در کشور برای توسعه هوش مصنوعی
تمرین استقلال بدون حضور ملی پوشان برگزار شد
تمدید ثبت‌نام آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه تا ۲۰ مهرماه
امارات میزبان دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و قطر شد
حمله مجدد رژیم صهیونیستی به نیروهای امدادی لبنانی
قالیباف: سفر به تاجیکستان فرصتی است تا درباره نسل‌کشی صهیونیستها صحبت شود
رایزنی «بایدن» و «نتانیاهو»
پزشکیان فردا عازم عشق‌آباد خواهد شد
قانون موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و اندونزی ابلاغ شد
شرکت کروز در آستانه سلب عضویت در هیات مدیره ایران خودرو!
فضای سیاسی کشور تحت‌تأثیر حزب‌های تک‌نفره است/ رسانه فاسد خیلی خطرناک است؛ خطرناک‌تر از قاضی فاسد!
لایحه‌ی عفاف و حجاب در انتظار ابلاغ آقای قالیباف
چگونه در آموزشگاه زبان تدریس کنیم؟
بهترین بازی های ویس کال تلگرام
راهنمای خرید شکلات مناسب برای افراد دیابتی و نکاتی که باید بدانید!
رویترز: عراقچی به قطر می‌رود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top