تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/07/18 - 19:24
کد خبر: 519139

هزینه نگهداری سگ‌های خانگی چقدر است؟

واقعیت‌های کمتر گفته شده از حیوانات خانگی

واقعیت‌های کمتر گفته شده از حیوانات خانگی

نگهداری از سگ و گربه خانگی تبدیل به یک اپیدمی در جامعه ایران شده که عده زیادی دوست ندارند این اپیدمی متوقف یا کمرنگ شود. چون نگهداری از این حیوانات میلیاردها تومان سود برای آنها دارد. از خرید غذا و دارو و لوازم جانبی تا هزینه‌های درمان و....

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برخی از تنهایی و بعضی هم برای عقب نماندن از قافله اطرافیانشان، سگ را به‌عنوان حیوان خانگی انتخاب می‌کنند، غافل از اینکه این همنشینی و وابستگی می‌تواند تبعات روحی و روانی برای آنها به‌دنبال داشته باشد.

۱- افسردگی از مرگ حیوان خانگی: یکی از مهم‌ترین تبعات وابستگی به حیوانات خانگی مربوط به عمر کوتاه‌تر آنها نسبت به انسان‌هاست. در مورد سگ‌ها هم این موضوع صدق می‌کند و موجب افسردگی و اتفاقات ناگوار روحی در میان علاقه‌مندان به این حیوان خانگی می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از روانشناسان، خانواده‌ها را از خرید حیوان خانگی برای فرزندانشان منع می‌کنند تا از مشکلات روحی افراد پس از پایان زندگی این حیوانات پیشگیری کنند.

۲- انزوا: نگهداری از سگ‌ در خانه، علاوه بر مشکلاتی که در زندگی آپارتمان‌نشینی ایجاد می‌کند، می‌تواند موجب قطع ارتباط صاحب حیوان شود، چرا که افراد مجبور هستند بخش زیادی از زمان خود را برای نگهداری و البته حفظ سلامت حیوان خانگی خود صرف کنند. این موضوع علاوه بر هزینه‌های بالای پزشکی، زمینه انزوای افراد را فراهم می‌کند، چرا که در فرهنگ ایرانی پذیرش چندانی نسبت به این سبک زندگی غربی وجود ندارد.

۳-سفر ممنوع: افراد در روزهای اول این انتخاب خبر ندارند که دیگر باید زندگی خود را براساس خواسته‌های سگ خانگی‌شان بچینند و این موضوع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که صاحب حیوان خانگی قصد سفر داشته باشد. اگر فردی از اطرافیان راضی به نگهداری از این حیوان خانگی نشود، صاحب سگ باید دور تفریح و سفر را خط بکشد.

حمله سگ‌های خانگی

چند هفته پیش ویدئوی سگ عظیم‌الجثه‌ای که قصد حمله به مردم در یکی از سواحل شمالی ایران را داشت، در اینستاگرام پر بازدید شد. در این فیلم صاحب سگ با فریادهای گوش‌خراش و کشیدن قلاده‌ حیوان خانگی‌اش تلاش می‌کرد تا جلوی اتفاقی وحشتناک را بگیرد.‌این ویدئو بار دیگر به وضوح نمایان کرد که صدمات ناشی از حمله‌ سگ‌ به انسان‌ها، تنها برای سگ‌های ولگرد نیست و سگ‌های خانگی هم می‌توانند لطمه‌های جبران‌ناپذیر به شهروندان در شهرهای مختلف وارد کنند. روایت‌های زیادی در مورد حمله‌های این چنینی وجود دارد اما تنها برخی از آنها سر از رسانه‌ها درمی‌آورند.‌

۱-مرداد ۱۴۰۳: یک زن جوان شاهرودی در یکی از پارک‌های این شهر و درحالی‌که همراه با خانواده خود تفریح می‌کرد، مورد حمله و گازگرفتگی یک سگ هاسکی قرار گرفت. قلاده این سگ در دستان زنی بود که او را برای تفریح به پارک آورده بود. شاهدان محلی در آن زمان اعلام کردند که مالک سگ بلافاصله بعد از این حادثه از پارک گریخت‌ و حتی اقدامی برای کمک به این خانم مصدوم هم نکرد. میزان جراحت وارد شده به این زن جوان چنان عمیق بود که او راهی بیمارستان شد و مورد عمل جراحی قرار گرفت.

۲-خرداد ۱۴۰۲: حمله سگ خانگی به یک کودک در رفسنجان، موجب جراحت شدید او از ناحیه سر و صورت شد. پدر این کودک حادثه را اینگونه روایت کرده بود: «پسرم در حال رفتن به خانه خاله‌اش بود که یک قلاده سگ به او حمله‌ور شد و سر و صورت او را به‌شدت مجروح کرد.»

دردسر سگ‌های خانگی در انگلیس‌

حملات سگ‌های خانگی به مردم به‌ویژه کودکان در انگلیس نشان می‌دهد این پدیده به معضلی برای جامعه انگلیس مبدل شده است تا جایی که شماری از خانواده‌ها ممنوع شدن نگهداری سگ‌های با توانایی حمله به انسان‌ها را خواستار شده‌اند.

براساس آمار سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس، در سال۲۰۲۲ ‌، سگ‌ها ۳هزارو۴۷۳ بار به مردم، از سنین گوناگون حمله و آنان را روانه اتاق‌های عمل جراحی بیمارستان‌ها کردند.

هزینه غذای سگ و گربه

جدا از بحث نوع نگهداری این حیوانات در خانه، هزینه غذا و درمان سگ و گربه و بازار پرسودی که در این زمینه ایجاد شده نیز مطرح است؛ هزینه‌هایی که بسیاری از افراد آن را نمی‌دانند و وقتی این حیوانات را به خانه می‌آورند از پس آن بر نمی‌آیند. سگ‌ها براساس جثه و نژادشان، انواع مختلف غذا در حجم‌های متفاوت می‌خورند اما معمولا غذاهای استاندارد این حیوانات گران است.

۱-غذای خشک بسته به برند و کیفیت: بین یک تا ۳میلیون تومان در ‌ماه

۲-غذای خانگی: با مواداولیه مناسب ۵۰۰هزار تا یک میلیون تومان

۳-مکمل‌های غذایی: بین ۳۰۰هزار تا یک میلیون تومان

۴- هزینه درمان سگ و گربه: سگ و گربه خانگی نیاز به معاینه مداوم و مستمر توسط دامپزشکان دارند و هر قدر سن آنها بالاتر می‌رود این هزینه بیشتر می‌شود. مثلا ‌سگ‌های خانگی باید حداقل ۲واکسن دیستمپر و ویروس هاری بزنند و این جدا از ۵ واکسن فرعی دیگر است.

۵-هزینه یک دوز واکسن: ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان

۶-میانگین ویزیت دامپزشک‌:۲۰۰هزار تومان

گلایه مردم از فضولات سگ‌های خانگی

خلأهای قانونی باعث شده که سگ‌های خانگی، معابر شهر را حسابی آلوده کنند و صاحبان آنها هم با خیال راحت از کنار این آلودگی‌ها عبور کنند؛ بی‌توجه به اینکه فضولات حیوان خانگی می‌تواند به دردسر جدی اهالی شهر تبدیل شود.

کافی است یک شهروند، فقط یک‌بار آغشته‌شدن کفش‌هایش به فضولات باقیمانده از یک حیوان خانگی را در خیابان تجربه کند. آن زمان است که همیشه آن بوی نامطبوع و صحنه آغشته‌شدن کفش‌ها به فضولات حیوانی که دیگر در صحنه جرم حضور ندارد، در گوشه‌ای از ذهنش جای می‌گیرد.

یکی از بدترین خاطره‌های زندگی‌ام بود»؛ مینا که چندماه پیش هنگام خروج از یکی از کافه‌های خیابان اندرزگو، کفش‌هایش در میان مدفوع سگی فرو رفته بود، می‌گوید: «با دوستام از یک کافه در حوالی اندرزگو بیرون اومده بودم و قرار شد تا دوستم رو با ماشینم به خانه برسونم؛ همون لحظه که پام رو در ماشین گذاشتم، بوی زننده‌ای ماشین رو پر کرد. توی همه دنیا یه قوانینی دارن اما حیف که توی ایران خیلی از صاحبان حیوانات خانگی علاقه‌ای به رعایت یکسری اصول ندارن.»

این مسئله، پاکبان‌های شهر هم به دردسر انداخته است، یک پاکبان در شمال شهر می‌گوید:«با بعضی از اینا اصلا حرف هم می‌زنی، بی‌احترامی می‌کنن و می‌گن وظیفه شماست که دستشویی سگای ما رو جمع کنید. از ۳سال پیش این ول‌کردن مدفوع سگ‌ها توی باغچه و پارک‌های شهر بیشتر شده. برای بعضی‌ها اصلا مهم نیست، راحت سگشون رو میارن توی خیابون که دستشویی بکنه.»

همنشینی تلخ در آپارتمان

زندگی‌های آپارتمانی اصول خاص خود را دارد؛ اما برخی بدون توجه به این نکات، دست به انتخاب حیوان خانگی می‌زنند که آرامش سایر اهالی آپارتمان را سلب می‌کند.

محمدحسین سال‌ها با این مشکل سر کرده بود. تا جایی که در نهایت مجبور به تغییر محل زندگی‌اش شد. او در مورد همسایه خود می‌گوید:«خانه ما ۶۰متر بود و آپارتمان آرامی داشتیم تا اینکه برای طبقه بالایی منزل ما مستأجر جدید آمد. این مستأجر بدون توجه به حقوق باقی اهالی آپارتمان، یک سگ هاسکی هم با خودش به آپارتمان آورد. این سگ خیلی پارس نمی‌کرد اما فقط کافی بود که چند قدم در خانه راه برود یا بدود. به‌خاطر وزن سنگین‌اش، سقف خانه صدا می‌داد و لوستر می‌لرزید.»

براساس قانون برای نگهداری حیوانات خانگی مثل سگ در آپارتمان باید چند موضوع رعایت شود. اول اینکه حیوان باید از نظر بهداشتی سالم باشد؛ یعنی حیوان نباید ایجاد بیماری کند؛ در غیر این صورت نگهداری آن در آپارتمان جرم است. علاوه بر این، حیوان نباید منجر به سلب آرامش و آسایش سایر ساکنان ساختمان شود و درصورت ایجاد مزاحمت، نگهداری آن غیرقانونی است.

منبع: روزنامه همشهری

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ماموریت دانشگاه فرهنگیان تربیت معلمانی مقاوم و آینده ساز است
سیاست‌های شکست‌خورده بایدن در غرب آسیا
مراسم جشن میلاد امام حسن عسکری (ع) در حرم بانوی کرامت
ضربات سخت حزب‌الله درمرز
تجاوز اسرائیل به لبنان را محکوم می‌کنیم
دستور جالب نخست‌وزیر عراق درباره آوارگان لبنانی
واکنش ریاست جمهوری عراق به اهانت تل آویو به آیت الله سیستانی
گزارش آنروا درباره تعطیلی مراکز امدادرسانی و گسترش گرسنگی در غزه
عکس/ نصب کتیبه‌های فاطمیه در حرم علوی
رد ادعای آزمایش هسته‌ای در ایران
اگر نجنگیم، خواهیم مُرد!
ترامپ عاشق دیکتاتورهای قاتل است!
حمله مجدد رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت
اسرائیل یک «سازمان تروریستی صهیونیستی» است
ایلان ماسک ممکن است پیش از رسیدن به مریخ براثر کهولت سن از دنیا برود
یک پیش‌بینی جدید درباره بازار ارز
بهره‌گیری از سری زمانی داده‌های ماهواره‌ای و مدلسازی برای پایش آسیب جنگل
فیلترینگ برداشته می‌شود!
استقلال به مصاف چادرملو می‌رود
پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افتتاح شد
هشدار نارنجی برای جنوب کشور؛ تشدید بارش و احتمال وقوع سیلاب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top