تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/07/19 - 12:33
کد خبر: 519190

«چت‌جی‌پی‌تی» رادیولوژیست‌ها را پشت سر گذاشت!

«چت‌جی‌پی‌تی» رادیولوژیست‌ها را پشت سر گذاشت!

محققان دانشگاه اوزاکای ژاپن یک رقابت میان «چت‌جی‌پی‌تی» و رادیولوژیست‌ها برای تشخیص تومور مغزی طراحی کردند که نتایج جالبی داشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از نوروساینس‌نیوز، محققان با استفاده از ۱۵۰ گزارش MRI تومور مغزی  دقت تشخیصی «چت‌جی‌بی‌تی» و رادیولوژیست‌ها را مقایسه کردند. چت‌جی‌بی‌تی به دقت ۷۳ درصد دست یافت، که از نورورادیولوژیست‌ها (۷۲ درصد) و رادیولوژیست‌های عمومی (۶۸ درصد) پیشی گرفت.دقت مدل هوش مصنوعی هنگام تفسیر گزارش‌های نوشته‌شده توسط نورورادیولوژیست‌ها بالاترین بود (۸۰ درصد)، که نشان‌دهنده‌ پتانسیل آن در پشتیبانی از تشخیص‌های پزشکی است.این مطالعه نقش رو به رشد هوش مصنوعی در رادیولوژی و پتانسیل آینده‌ی آن در کاهش بار کاری پزشکان و بهبود دقت تشخیص را برجسته می‌کند.

جزئیات بیشتر تحقیق

با پیشرفت هوش مصنوعی، کاربردها و قابلیت‌های آن در کاربردهای دنیای واقعی به ارتفاعات جدیدی می‌رسد که حتی ممکن است از تخصص انسان پیشی بگیرند.در زمینه رادیولوژی، که تشخیص صحیح برای اطمینان از مراقبت مناسب بیمار بسیار مهم است، مدل‌های بزرگ زبان، مانند چت‌جی‌بی‌تی، می‌توانند دقت را بهبود بخشند یا حداقل یک نظر ثانویهٔ خوب بر روی تصویر رادیولوژی ارائه دهند.

این آزمایش توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه «متروپولیتن» در اوساکای ژاپن، انجام شده است.در این تحقیق از دو نورورادیولوژیست دارای بورد تخصصی، و سه رادیولوژیست عمومی خواسته شد تا تشخیص‌های افتراقی و یک تشخیص نهایی ارائه دهند. تشخیص افتراقی (به انگلیسی: Differential diagnosis) یک متد تشخیص سیستماتیک در علم پزشکی است که برای تشخیص بیماری وقتی چندین گزینه جایگزین محتمل دیگر وجود دارند به کار می‌رود.

پس از آن، دقت تشخیص هر کدام آن‌ها بر اساس تشخیص واقعی تومور پس از برداشتن آن محاسبه شد.نتایج برای چت‌جی‌پی‌تی ۷۳ درصد، به‌طور متوسط ۷۲ درصد برای نورورادیولوژیست‌ها و به طور متوسط ۶۸ درصد برای رادیولوژیست‌های عمومی بود.علاوه بر این، دقت تشخیص نهایی چت‌حی‌پی‌تی بسته به اینکه گزارش بالینی توسط یک نورورادیولوژیست یا یک رادیولوژیست عمومی نوشته شده بود، متفاوت بود.دقت این ربات هوش‌مصنوعی با گزارش‌های نورورادیولوژیست‌ها ۸۰ درصد بود؛ در حالیکه هنگام استفاده از گزارش‌های رادیولوژیست‌های عمومی این دقت به ۶۰ درصد می‌رسید.

محققان این پژوهش اظهار داشت: «این نتایج نشان می‌دهد که چت‌جی‌پی‌تی می‌تواند برای تشخیص قبل از عمل تومورهای مغزی مفید باشد. در آینده، قصد داریم مدل‌های بزرگ زبان را در سایر زمینه‌های تصویربرداری تشخیصی مطالعه کنیم تا فشار کاری پزشکان را کاهش دهیم، دقت تشخیص را بهبود بخشیم و از هوش مصنوعی برای حمایت از محیط‌های آموزشی استفاده کنیم.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صدور مجوز هزار خودروی وارداتی در سامانه جامع تجارت
درختان اصفهان ایستاده می‌میرند
۶ هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی کشف شد
مهمتری اصل در مسیر پاسخ به مطالبات مردم، ایجاد نشاط اجتماعی است
درویش: آقا کریم جمله‌ای «زرین» در پاسخ به پیشنهاد پرسپولیس داد
ادمین کانال تلگرامی وابسته به منافقین لو رفت
ساپینتو رسما قراداد بست و معرفی شد
در بیست و یکمین قرار تکه چهارم پایتخت چه گذشت؟
تظاهرات حمایت از فلسطین در قلب آمریکا
پیکر سیدحسن نصرالله الان کجاست و چه زمانی تشییع می‌شود؟
جمله عجیب جواد خیابانی: آقای مجیدی شما خودت پای منقل نشستی!
کریم باقری به پرسپولیس برگشت
هشدارحوزه‌های علمیه به رژیم صهیونیستی درباره جسارت به مراجع تقلید
عملیات ویژه مقاومت فلسطین در شمال غزه
رسوایی دختر ۱۸ ساله به خاطر ازدواج
باز هم انفجار معدن ؛ این بار در خوزستان
هدیه رهبر انقلاب به دست سفیر مجروح ایران در لبنان رسید
«آیگوز»؛ یگان ویژه ارتش اسرائیل برای جنگ با حزب‌الله
اجرای رزمایش مشترک امداد و نجات ایران و عمان
«چت‌جی‌پی‌تی» رادیولوژیست‌ها را پشت سر گذاشت!
رضوانی: ‌جبهه پایداری موفقیت دولت چهاردهم را موفقیت نظام می‌داند +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top