تاریخ انتشار: شنبه 1403/07/21 - 15:31
کد خبر: 519352

آیا تحقیقات علمی مصرف مکمل گلوتامین را تایید میکنند ؟

آیا تحقیقات علمی مصرف مکمل گلوتامین را تایید میکنند ؟

گلوتامین یک آمینو اسید فراوان و چند منظوره است که نقش مهمی در حفظ ما دارد. با این حال، ضروری است که به شواهد پیرامون این مکمل نگاهی علمی داشته باشیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برای افراد مبتلا به یک سری از بیماری های خاص، مصرف گلوتامین ممکن است فوایدی داشته باشد. علاوه بر این، می تواند پاسخ ایمنی بدن شما را در طول بیماری تقویت کند، اما این مورد تنها در صورتی که بدن شما به گلوتامین بیشتری از آنچه که خودش به تنهایی تولید می کند نیاز داشته باشد، معنا پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر، شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد گلوتامین مزایای قابل توجهی را برای ما که از سلامت خوبی برخوردار هستیم، فراهم می کند. یک بدن سالم معمولاً تمام گلوتامین لازم را از منابع غذایی دریافت می کند.

در ادامه این مقاله، جنبه های مختلف این اسید آمینه از چیستی آن تا منابع طبیعی گلوتامین را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید تصمیمات آگاهانه ای در مورد استفاده و خرید احتمالی آن بگیرید. پس لطفا در ادامه با ما باشید.

آمینو اسید چیست

آمینو اسید واحدهای اساسی هستند که با هم پیوند می خورند تا پروتئین ها را ایجاد کنند که اجزای ضروری زندگی هستند. هنگامی که پروتئین ها هضم یا تجزیه می شوند، اسیدهای آمینه تولید می کنند. این آمینو اسیدها با سنتز پروتئین های لازم برای فرآیندهایی مانند تجزیه غذا، رشد، ترمیم بافت و عملکردهای مختلف دیگر، نقش مهمی در حمایت از بدن دارند. علاوه بر این، اسیدهای آمینه می توانند به عنوان منبع انرژی برای بدن عمل کنند.

آمینو اسیدها به 3 دسته آمینو اسیدهای ضروی، غیر ضروری و مشروط تقسیم میشوند. که آمینو اسید گلوتامین جزو دسته مشروط به شمار میرود ( مشروط یعنی در شرایط معمولی مصرف آن‌ها ضرورتی ندارد).

گلوتامین چیست

گلوتامین یک اسید آمینه است که بدن شما به طور طبیعی آن را تولید می کند و در غذاهای مختلف نیز وجود دارد. این ماده نقش مهمی در حمایت از سیستم ایمنی و گوارش شما دارد.

این اسید آمینه به عنوان یک جزء اساسی از پروتئین ها عمل می کند که برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله ترمیم بافت، حفظ سلامت گوارش و تقویت پاسخ ایمنی حیاتی هستند.

علاوه بر این، گلوتامین اهمیت منحصر به فردی برای سلامت روده انسان دارد. در حالی که بدن انسان این اسید آمینه را به تنهایی سنتز می کند، می توان آن را از منابع غذایی نیز تهیه کرد. با این حال، ممکن است برای شما سوال باشد که آیا باید مصرف مکمل های گلوتامین را برای بهبود سلامت کلی در نظر بگیریم یا خیر؟!

در میان 20 اسید آمینه مختلف در بدن ما، گلوتامین رایج ترین آن است. اسیدهای آمینه برای تشکیل پروتئین ضروری هستند که از فعالیت های مختلف بدن پشتیبانی می کند.

گلوتامین به عنوان یک آمینو اسید غیر ضروری طبقه بندی می شود. این بدان معناست که در حالی که بدن آن را از طریق دریافت غذا دریافت میکند و می‌تواند آن را در شرایط عادی تولید کند، ممکن است شرایطی مانند بیماری یا آسیب‌دیدگی وجود داشته باشد که در آن تقاضای بدن شما از ظرفیت تولید آن بیشتر باشد.

در چنین مواردی، ممکن است لازم باشد مصرف خود را از منابع خارجی با نظر پزشک خود افزایش دهید تا این نیازهای شدید را برآورده کنید. با این حال، اکثر بزرگسالان سالم معمولاً سطوح کافی گلوتامین برای رفاه مطلوب بدون نیاز به مکمل اضافی را دارا می باشند.

گلوتامین چه نقشی در بدن ما دارد؟  

آمینو اسید

گلوتامین یک جزء حیاتی برای سنتز پروتئین است. به تولید اسیدهای آمینه دیگر کمک می کند و به حذف مواد زائد مانند آمونیاک از بدن شما کمک می کند. علاوه بر این، برای فرآیندهای متابولیکی که انرژی مورد نیاز برای عملکردهای بدن را تامین می کند، بسیار مهم است.

منابع طبیعی گلوتامین قابل دسترس در منزل

منابع طبیعی گلوتامین

گلوتامین به طور طبیعی در بسیاری از غذاهای مختلف وجود دارد. به طور متوسط، یک رژیم غذایی استاندارد روزانه بین 3 تا 6 گرم گلوتامین را تامین می کند.

محصولات حیوانی معمولاً به دلیل سطح پروتئین قابل توجهی که دارند دارای بالاترین غلظت گلوتامین هستند.

تخم مرغ: 4.4٪ (0.6 گرم در 100 گرم)

گوشت گاو: 4.8٪ (1.2 گرم در 100 گرم)

شیر بدون چربی: 8.1٪ (0.3 گرم در 100 گرم)

توفو: 9.1٪ (0.6 گرم در 100 گرم)

برنج سفید: 11.1٪ (0.3 گرم در 100 گرم)

ذرت: 16.2٪ (0.4 گرم در 100 گرم)

در حالی که برخی منابع گیاهی مانند برنج سفید و ذرت دارای سطوح پروتئین قابل توجهی هستند، اما به طور کلی پروتئین کمتری نسبت به محصولات حیوانی دارند.

در نتیجه، مصرف گوشت و سایر اقلام حیوانی یکی از مؤثرترین راه‌ها برای به دست آوردن مقادیر قابل توجهی گلوتامین است.

متأسفانه، مطالعات جامع در مورد محتوای دقیق گلوتامین در بسیاری از مواد غذایی خاص وجود ندارد.

با این حال، از آنجایی که این اسید آمینه جزء پروتئین ها است، تقریباً تمام غذاهای حاوی پروتئین مقداری گلوتامین دارند.

برای افزایش بالقوه مصرف گلوتامین، تمرکز بر مصرف کلی پروتئین کافی در رژیم غذایی یک رویکرد ساده است.

آیا مصرف مکمل گلوتامین دارای عوارض جانبی است؟

تحقیقات بیشتر برای درک کامل اثرات احتمالی طولانی مدت استفاده از این ماده ضروری است. به عنوان مثال، ممکن است مکمل گلوتامین بر نحوه متابولیسم بدن در مورد اسیدهای آمینه برای تولید انرژی تأثیر بگذارد. بنابراین، توصیه می شود قبل از شروع به مصرف هر مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه گیری:

در پایان باید مجدد به این نکته اشاره کرد که یک بدن سالم و معمولی نیازی به استفاده از مکمل های گلوتامین ندارد و تمام گلوتامین مورد نیاز خود را می تواند از منابع طبیعی فراهم کند. اما اگر در شرایط خاصی هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع

فروش مواد شیمیایی ایکس شیمی

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روسیه و ایران در مقابل تهدید اسرائیل علیه سوریه تدبیری کنند
سه پیام روشن قدم زدن قالیباف در ضاحیه بیروت
حزب‌الله پایگاه ارتباطات ارتش اسرائیل را در هم کوبید
زمان واریز یارانه نقدی مهرماه
اسرائیل یک هیولاست که صلح و آرامش را از منطقه گرفته است
تاکید اسپانیا بر توقف صادرات تسلیحات به اسرائیل
اقامه نماز بر پیکر سردار شهید نیلفروشان توسط رهبر انقلاب
پروازهای فرودگاه مهرآباد متوقف شد؟
حمایت پرسپولیس از اورونوف پس از اقدام جنجالی
شکست طرح ژنرال‌ها
پرواز تهران-بیروت با خلبانی قالیباف
۲ کار بنیاد ملی نخبگان برای حمایت از نخبگان
آیا تحقیقات علمی مصرف مکمل گلوتامین را تایید میکنند ؟
برنامه جدید محمدرضا گلزار در تلویزیون
خودروهای وارداتی با چه دلاری وارد و فروخته می شوند؟
حریق گسترده در بازار شادآباد
ترامپ: مهاجرانی که آمریکایی‌ها را می‌کشند باید اعدام شوند
۳ پرسش درباره خمس درآمد زنان؛ پاسخ آیت الله جوادی آملی
این پیامک ها درباره واریز یارانه کمک معیشتی جعلی است
بورس سبز ماند
۶ مرحله راه اندازی باشگاه بدنسازی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top