تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/07/22 - 09:12
کد خبر: 519379

بررسی شیوه ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۴؛

روند ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۴

روند ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۴

ثبت نام کنکور ارشد از تاریخ ۲۲ مهر ماه آغاز و تا تاریخ ۲۸ مهر ماه ادامه دارد و معمولا پس از اتمام مهلت ثبت نام، چند باری نیز تمدید می گردد تا جامانده های ثبت نام ارشد بتوانند برای نام نویسی اقدام کنند.

به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ثبت نام کنکور ارشد در بازه زمانی معینی انجام می شود تا داوطلبان علاقه مند به تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در مقطع ارشد بتوانند نسبت به تکمیل فرم ثبت نام ارشد اقدام نمایند. با توجه به جدول زمانبندی منتشر شده کنکور ارشد توسط سازمان سنجش؛ متقاضیان می توانند از مهلت هر مرحله از ثبت نام ارشد مطلع شوند و بر این اساس برنامه ریزی خود را انجام دهند.

فرآیند ثبت نام کنکور ارشد در سال جاری از نیمه دوم مهر ماه آغاز می شود و داوطلبان می توانند بعد از بررسی ضوابط مربوط به پذیرش کارشناسی ارشد جهت تکمیل فرم اینترنتی ثبت نام ارشد اقدام نمایند. برای ثبت نام آزمون ارشد متقاضیان می توانند در دو کد رشته (اصلی و شناور) با خرید کارت اعتباری ثبت نام ارشد مراحل نام نویسی خود را تکمیل کنند. در ادامه مقاله برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد به شرح زمان، شرایط و نحوه ثبت نام کنکور ارشد پرداخته شده

است.
زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد

ثبت نام کنکور ارشد از تاریخ 22 مهر ماه آغاز و تا تاریخ 28 مهر ماه ادامه دارد و معمولا پس از اتمام مهلت ثبت نام، چند باری نیز تمدید می گردد تا جامانده های ثبت نام ارشد بتوانند برای نام نویسی اقدام کنند. با این حال توصیه می شود داوطلبان فرایند ثبت نام را به روزهای پایانی موکول ننمایند و در اسرع وقت نسبت به نام نویسی اقدام کنند. 
 

زمان ثبت نام ارشد دانشگاه های سراسری
 
سازمان سنجش به عنوان مجری برگزار کننده کنکور ارشد هر ساله مدتی قبل از آغاز نام نویسی اطلاعیه ای در رابطه با زمان این آزمون منتشر می کند. سال گذشته زمان ثبت نام کنکور ارشد از 7 آبان تا 13 آبان ماه اعلام شد که پس از اعلام مجدد سایت سازمان سنجش این مهلت تا 17 آبان ماه نیز تمدید شد تا جامانده ها از ثبت نام بتوانند در اسرع وقت برای نام نویسی اقدام کنند. در سال جاری نیز ثبت نام در مهر ماه می باشد.

زمان ثبت نام کنکور ارشد برای سال جاری از 22 مهر لغایت 28 مهر ماه خواهد بود. متقاضیان می بایست از این زمان اطلاع پیدا کرده تا فرصت کافی برای فراهم نمودن منابع و مطالعه آن ها را داشته باشند. ضمن اینکه در سال جاری دفترچه راهنما ثبت نام نیز همزمان با شروع فرایند نام نویسی منتشر خواهد شد.

زمان ثبت نام ارشد دانشگاه آزاد
 
ثبت نام کنکور ارشد دانشگاه آزاد بر خلاف تصور برخی از داوطلبان به صورت مستقل از دانشگاه های سراسری نبوده و از طریق سایت سازمان سنجش برگزار می شود. یعنی داوطلبانی که تمایل به پذیرش در مقطع ارشد دانشگاه آزاد را دارند می بایست همراه با سایر داوطلبان برای ثبت نام در کنکور ارشد سازمان سنجش اقدام کنند.
شرایط ثبت نام کنکور ارشد

اولین سوالی که ممکن است ذهن هر داوطلب را به خود مشغول کند این است که در صورت برگزاری کنکور ارشد، چه کسانی می توانند در این فرآیند ثبت نام کرده و همچنین رشته های مجاز کنکور ارشد چه رشته هایی است؟ آیا امکان ثبت نام ارشد در رشته ای متفاوت از رشته فارغ التحصیلی در مقطع لیسانس وجود دارد؟
 
طبق شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور ارشد، دارندگان مدرک کارشناسی (لیسانس) یا کارشناسی ارشد (فوق لیسانس یا دکترای حرفه ای) و یا دانشجویان سال آخر کارشناسی که تاریخ اخذ مدرک کارشناسی برای ثبت نام ارشد آن ها تا پیش از شهریور ماه سال جاری است و یا حداکثر تا تاریخ 31 شهریور فارغ التحصیل خواهند شد، می توانند در این آزمون شرکت نمایند. در این میان، متقاضیانی با شرایط خاص وجود دارند که در ادامه به بررسی این شرایط پرداخته شده است.
 
تا سال 96 فارغ التحصیلان مقطع ارشد یا دکتری در صورت استفاده از تسهیلات تحصیل مجدد رایگان، مستلزم پرداخت شهریه کارشناسی ارشد معادل شهریه نوبت دوم (شبانه) بودند. به دنبال حذف این بند از قسمت شرایط دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد و رای دیوان عدالت، داوطلبان برای تحصیل مجدد در مقطع قبلی ملزم به پرداخت شهریه نمی باشند و سازمان سنجش می بایست از اعمال این بند در آزمون کارشناسی ارشد خودداری نماید. به محض اعلام تبصره یا تصویب قانون جدید در این خصوص در همین مقاله به اطلاع داوطلبان رسانده خواهد شد.
 

پذیرفته شدگان دوره های روزانه کنکور ارشد ناپیوسته سال 1403، چه در دانشگاه یا موسسه قبولی ثبت نام کرده و چه ثبت نام نکرده باشند، اجازه شرکت مجدد در آزمون سال 1404 را ندارند. این داوطلبان برای شرکت مجدد در آزمون سال 1405 و بعد از آن، باید تا پایان زمان ثبت نام آزمون، از دانشگاه یا موسسه قبولی انصراف قطعی دهند.
 
دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دوره روزانه سال 1402 و قبل از آن در صورت تمایل به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۴ می بایست تا پایان مهلت ثبت نام کنکور ارشد از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف دهند. این دسته از متقاضیان پس از اعلام نتایج نهایی در صورت قبولی در رشته جدید، باید فرم انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه محل قبولی ارائه دهند.
 
پذیرفته شدگان دوره های غیر روزانه کنکور ارشد ناپیوسته سال 1403 و همچنین دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره‌های غیر روزانه ارشد ناپیوسته مانند سال‌های گذشته می توانند بدون انصراف از تحصیل و در صورت داشتن سایر شرایط دفترچه راهنما، در آزمون ارشد ناپیوسته سال 1404 ثبت‌نام و شرکت کنند. این دسته از متقاضیان پس از اعلام نتایج نهایی در صورت قبولی در رشته جدید، قبولی قبلی آنان لغو خواهد شد و باید فرم انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه محل قبولی ارائه دهند.
 
فارغ التحصیلان رشته های گروه پزشکی، رشته های دبیری و داوطلبان شاغل در وزارتخانه ها و سازمان های دولتی می بایست موافقت سازمان مربوطه را مبنی بر ادامه تحصیل خود دریافت کنند.
 
با توجه به این که شرایط مختلف دیگری هم چون وضعیت نظام وظیفه و سهمیه ها نیز مورد توجه می باشد توصیه می کنیم برای اطلاع از متن کامل شرایط، دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد را با دقت مطالعه نمایید.

هر داوطلب بر اساس علاقه مندی می تواند حداکثر در یک کد رشته امتحانی اصلی و یک کد رشته شناور ارشد ثبت نام کرده و در آزمون مربوط به آن شرکت نماید. لازم است برای هر کد رشته نیز یک کارت اعتباری خریداری کرده و هزینه ثبت نام کارشناسی ارشد را پرداخت نماید. زمان برگزاری رشته اصلی و شناور ارشد متفاوت بوده و داوطلب امکان شرکت در هر دو آن ها را خواهد داشت.
 
متقاضیان شرکت در گزینش رشته های تحصیلی دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی می بایست برای اعلام علاقه مندی خود، نسبت به پرداخت هزینه و دریافت سریال اعتباری جداگانه اقدام نمایند. در صورتی که داوطلبان پس از اتمام مهلت ثبت نام کنکور ارشد، تصمیم به انتخاب دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور گرفتند، می توانند در زمان انتخاب رشته ارشد برای خرید کارت اعتباری ارشد اقدام نمایند.
 
کلیه داوطلبانی که متقاضی شرکت در مجموعه امتحانی اول و دوم و همچنین اعلام علاقه مندی نیز می باشند باید چهار شماره سریال اعتباری تهیه کرده و هزینه ثبت نام ارشد را پرداخت کرده باشند. (یک سریال ثبت نام برای مجموعه امتحانی اول، یک سریال ثبت نام برای مجموعه امتحانی شناور ، یک سریال ثبت نام برای شرکت در گزینش دانشگاه پیام نور و یک سریال ثبت نام برای شرکت در گزینش دانشگاه های غیرانتفاعی).
 
کلیه داوطلبانی که در کنکور ارشد، ثبت نام می کنند به عنوان داوطلب متقاضی دانشگاه آزاد اسلامی نیز تلقی می شوند. به عبارت دیگر ثبت نام آزمون ارشد دانشگاه آزاد بصورت جداگانه برگزار نخواهد شد و کلیه متقاضیان ثبت نام ارشد سال جاری درصورت مجاز شدن حق شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد را خواهند داشت.
 
مراحل پس از ثبت نام کنکور ارشد

سازمان سنجش تقریبا یک هفته قبل از برگزاری آزمون، کارت ورود به جلسه کنکور ارشد را منتشر نموده و حدود یک ماه بعد از برگزاری آزمون، نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد را اعلام می کند که در قالب کارنامه ای حاوی اطلاعات ثبت نامی، نمرات اکتسابی، رتبه در سهمیه و بدون سهمیه، آخرین رتبه مجاز در سهمیه و نتیجه آزمون در سهمیه در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.
 
از این مرحله به بعد مسیر متقاضیان ارشد دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد از هم جدا شده و کلیه داوطلبان بر اساس وضعیت مجاز بودن خود می توانند در انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد شرکت کرده و به اولویت بندی رشته محل های مورد علاقه خود بپردازند.
 
آن دسته از متقاضیانی که رشته و یا دانشگاه های دارای مصاحبه را انتخاب کرده اند می بایست منتظر دعوت به مصاحبه ارشد مانده و در آن شرکت کنند. نتایج مصاحبه به صورت جدا گانه منتشر نمی شود و همزمان با اعلام نتایج نهایی داوطلب می تواند از قبولی یا عدم قبولی خود در رشته یا دانشگاه مورد نظر خود مطلع شود.
 
در مرحله آخر که همان اعلام نتایج کنکور ارشد می باشد، داوطلبان می توانن از طریق مراجعه به سایت سازمان سنجش، کارنامه قبولی خود را دریافت نمایند. در این کارنامه اطلاعات رشته و محل قبولی داوطلب درج می شود. در صورت عدم قبولی، واژه «مردود» در این کارنامه درج و منتشر می گردد.

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بهرام افشاری با این فیلم راهی کالیفرنیای آمریکا شد
هیچ کیوسکی به شهر اضافه نشده است
اکثر اساتید و دانشجویان دارای پرونده سال ۱۴۰۱مشمول عفو رهبری شدند
حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در اراضی اشغالی
مسعود اسداللهی به دستگاه قضایی احضار شد
پزشکیان اساسنامه دانشگاه بین‌المللی سوره را ابلاغ کرد
اعتراف یونیسف به نابودی زندگی کودکان خاورمیانه
اولویت نیروهای مسلح، صلح و آرامش در منطقه است
سخنگوی شهردار تهران : این لشکر نصر، نوید فتح و پیروزی می‌دهد
موشک‌های بالستیک به روسیه نداده‌ایم
بازیکن استقلال بازی با النصر را از دست داد
رونمایی از سردیس مشاهیر در لوکیشن دایی جان ناپلئون
صدور گواهینامه‌های ۲ زبانه برای نخستین‌بار در کشور
پایان شایعات درباره تتلو
روند قیمت طلا و انواع سکه در بازار؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند شد؟
بارش پاییزی در ۱۰ استان
انفجار مهیب در بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی
نبیه بری: سفر قالیباف برای همبستگی با لبنان بود/ عملکرد حزب‌الله در میدان بسیار خوب است
کارشناس صداوسیما به دستگاه قضایی احضار شد
نتایج تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری فوق تخصصی پزشکی اعلام شد
ترس هواداران پرسپولیس از تکرار یک اشتباه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top