تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/07/23 - 13:01
کد خبر: 519579

نگاهی متفاوت به رویارویی ایران و قطر؛ تلخی بی‌پایان از بن‌حمد تا الثمامه

نگاهی متفاوت به رویارویی ایران و قطر؛ تلخی بی‌پایان از بن‌حمد تا الثمامه

دو شکست تیم ملی فوتبال کشورمان در انتخابی جام‌جهانی ۹۸ و نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴، با وجود برتری حداکثری برابر قطر در تاریخ بازی‌های دو تیم، شیرینی همه بردهای تیم کشورمان را تلخ کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تیم ملی فوتبال پس از تساوی برابر ازبکستان، راهی دوبی شده است تا در چهارمین دیدار در مرحله نهایی انتخابی جام‎‌جهانی ۲۰۲۶، برابر قطر به میدان برود. این مسابقه قرار بود سه‌شنبه این هفته در مشهد برگزار شود اما با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا به کشور ثالث و امارات منتقل شد تا تیم کشورمان از ساعت ۱۹:۳۰ سه‌شنبه‌شب در ورزشگاه راشد مکتوم دوبی برابر قطر به میدان برود.

ایران و قطر برای بیست و ششمین بار مقابل هم به میدان خواهند رفت، دو تیمی که اولین دیدارشان به جام ملت‌های ۱۹۸۸ و جمعه ۱۱ آذر سال ۱۳۶۷ برمی‌گردد که تیم کشورمان توانست با ۲ گل کریم باوی و فرشاد پیوس، این تیم را شکست دهد. از آن روز که دو تیم برای اولین بار در ورزشگاه الاهلی دوحه با هم روبرو شدند تا امروز که ۳۶ سال می‌گذرد، ایران و قطر با هم ۲۵ بار بازی کرده‌اند که حاصل آن ۱۶ برد، ۵ مساوی و ۴ باخت برای تیم کشورمان است. حالا دو تیم قرار است در بیست و ششمین رویارویی‌شان، سه‌شنبه‌شب در انتخابی جام‌جهانی، با هم دست و پنجه نرم کنند.

در ۲۵ مصاف گذشته ایران و قطر، شاید دو بازی بیشتر از بازی‌های دیگر با توجه به نتایجی که در آنها رقم خورده،در خاطر هواداران فوتبال بیشتر مانده است، دو مسابقه‌ای که البته هر دو با خاطراتی تلخی همراه شد تا با وجود پیروزی تیم کشورمان در اکثر بازی‌ها مقابل قطر، اما این دو باخت بیشتر از همه آن بردها، در حافظه فوتبالی هواداران پررنگ‌تر باشد.

کابوس دوحه در مسیر جام‌جهانی

۱۶ آبان ۱۳۷۶، ورزشگاه جاسم بن حمد دوحه، ایران و قطر در شرایطی در بازی برگشت مقابل هم قرار گرفتند که تیم ملی با توجه به تساوی چین و عربستان، تنها به یک برد برای صعود به جام‌جهانی و شکستن طلسم ۲۰ ساله احتیاج داشت.

در بازی رفت در ورزشگاه آزادی، قطر ۳ بر صفر مغلوب تیم کشورمان شده بود و همه در انتظار تکرار آن برد بودند اما آن شب تیم محمد مایلی‌کهن نشانی از تیم آماده دور رفت نداشت. زنگ خطر برای تیم ملی البته از ۲ بازی قبل به صدا درآمده بود، وقتی در ریاض به عربستان باختیم و در تهران با کویت مساوی کردیم. پس از این نتایج، تیم ملی آماده رویارویی با قطر شد و در دوحه بازگشتی در کار نبود و همان روند نزولی مایلی‌کهن و شاگردانش ادامه پیدا کرد، آن هم در شرایطی که با یک برد بلیط فرانسه خیلی زودتر می‌توانست رزرو شود و کار به ملبورن و حماسه نکشد.

نگاهی متفاوت به رویارویی ایران و قطر؛ تلخی بی‌پایان از بن‌حمد تا الثمامه

با این حال تیم ملی در بازی با قطر همان روند نزولی را ادامه داد و در یک شب عجیب و با انجام یک بازی دور از انتظار با دو گلی که محمد سالم العنزی به ثمر رساند، قطر ۲ بر صفر ایران را شکست داد تا رویای فرانسه فعلا دور از دسترس بماند و ایران بهترین موقعیت را برای شکستن طلسم صعود به جام‌جهانی از دست بدهد. شبی که کریم باقری که سبیل‌هایش را تراشیده بود، با یک ظاهر متفاوت در زمین توی چشم می‌زد و با دریافت کارت قرمز از سوی هوراشیو الیزونده آرژانتینی از زمین بازی اخراج شد تا شب ایران در ورزشگاه جاسم بن حمد تلخ‌تر شود.

کابوس قطر این بار در جام ملت‌ها

۲۶ سال پس از آن شب تلخ در جاسم بن حمد دوحه، این بار ورزشگاه الثمامه دوحه برگ دیگری از تاریخچه بازی‌های ایران و قطر که در خاطره‌ها ماند را ثبت کرد، باز هم یک خاطره تلخ. آنقدر تیم ملی در بازی با قطر در طول ۳۶ سال گذشته در بیشتر مواقع همواره دست بالا را داشته است که کمتر کسی آنها را یادش می‌ماند و بیشتر همان جاهایی که تیم ملی نمی‌تواند نتیجه بگیرد، در ذهن‌ها می‎‌ماند، مانند اتفاقی که ۱۸ بهمن سال گذشته در نیمه‌نهایی جام ملت‌های ۲۰۲۴قطر افتاد، جایی که تیم کشورمان یک قدم تا شکستن طلسم ۴۷ ساله و رسیدن به فینال فاصله داشت اما این بار هم مانند آبان ۷۶، جشن تیم ملی نیمه‌تمام ماند.این بار امیر قلعه‌نویی، لحظات تلخی که مایلی‌کهن ۲۶ سال پیش تجربه کرده بود، را با تمام وجود تجربه کرد تا یک شب تلخ برای او رقم بخورد.

نگاهی متفاوت به رویارویی ایران و قطر؛ تلخی بی‌پایان از بن‌حمد تا الثمامه

نمایش پرفراز ونشیب تیم ملی در جام ملت‌ها ۲۰۲۳ در نیمه‌نهایی هم تکرار شد و یقه تیم را گرفت. آن هم در شبی که تیم کشورمان با گل آزمون جلو افتاد اما در ادامه قطری‌ها با گل‌های جاسم جابر و اکرم عفیف، نتیجه را ۲بر یک کردند. در ادامه علیرضا جهانبخش از روی نقطه پنالتی بازی را به تساوی کشاند تا نتیجه ۲- ۲ شود. با این حال در شبی که تیر دروازه و شانس به داد قطر و دروازه‌بانش مشعل برشام رسیدند، معز علی گل سوم را دقایق پایانی وارد دروازه علیرضا بیرانوند کرد تا در نهایت قطر ۳ بر ۲ برنده شود و راهی فینال شود. تیم ملی با این شکست، باز هم مانند دوره گذشته در پای فینال از مسابقات کنار رفت و حسرت فینال و جام برای تیم ملی در آسیا، ۵۲ ساله شد!

این بار هم مانند انتخابی جام‌جهانی ۹۸، شکست به قطر هزینه سنگینی برای تیم ملی داشت. البته سال ۷۶، تیم ملی اگر چه مسیرش برای رفتن به جام‌جهانی سخت‌تر شد اما فرصت جبران داشت و توانست با عبور از استرالیا، سی و دومین و آخرین بلیط جام‌جهانی ۹۸ را برای فوتبال رزرو کند.باخت در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها اما فرصتی برای جبران برای تیم ملی فوتبال نداشت تا این شکست تلخ‌تر شود. حالا سه‌شنبه شب پس از آخرین مصاف دو تیم که با پیروزی عنابی‌ها تمام شد، قلعه‌نویی و شاگردانش فرصت گرفتن انتقام، پیش‌رویشان است، انتقامی که اگر چه دیگر شانسی را برای جام ملت‌ها زنده نمی‌کند اما حداقل شاید تلخی آن شکست را کمتر کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قدردانی عراقچی از نقش چین در کمک به امنیت منطقه‌ای
۴ گام اساسی شهرداری تهران برای حل معضل ترافیک
جزئیات از نشست جبهه پایداری انقلاب اسلامی با رئیس جمهور
درخواست وزارت بهداشت برای معافیت مالیاتی پرستاران
برپایی نمایشگاه کار در دانشگاه تهران با ایجاد ۷۰۰ فرصت شغلی
سید هاشم صفی‌الدین نجات پیدا کرد؟
واکنش به حمله ایران به تاخیر افتاد؟
راه اندازی لانه جاسوسی آمریکا در لبنان
آموزش مدار الکتریکی
قالب فلزی بتن مدولار چیست؟
مزایای استفاده از درب اتوماتیک
ساندویچ پانل سردخانه انتخابی مطمئن برای حفظ کیفیت و بهینه‌سازی مصرف انرژی
سمینار معرفی دانشگاهIE اسپانیا باحضور مدیران بخش اروپای شرقی در استانبول
۸ روش افزایش درآمد جانبی با استفاده از درآمد غیرفعال
معرفی بهترین تجهیزات برای کاهش صدا در محیط‌ های کاری شلوغ
معرفی دوربین IP داهوا برای تامین امنیت با دقت بالا
جراح و متخصص ایمپلنت دکتر میثم یوسفی رامندی در تهران
مستعدترین دانشجویان برای کلاه برداری در انجام پایان نامه چه کسانی هستند؟
بورس ریخت/ افت ۲۴ هزار و ۷۶۴ واحدی شاخص کل
اقدام تازه اتحادیه اروپا علیه ایران؛ تحریم‌ها تشدید شد
نحوه ثبت‌نام پذیرفته شدگان با آزمون و بدون آزمون دانشگاه آزاد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top