تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/07/23 - 13:16
کد خبر: 519590

جزئیاتی از مداخله آمریکا در جنگ لبنان و رژیم صهیونیستی

جزئیاتی از مداخله آمریکا در جنگ لبنان و رژیم صهیونیستی

مسؤولان ارشد دستگاه‌های امنیتی لبنانی اذعان کردند که طرف‌های غربی و در رأس آن آمریکا از زمان جنگ بین لبنان و رژیم صهیونیستی اقدام به ارتباط و تماس فشرده روزانه با تمام گروه‌های نظامی و امنیتی لبنان کرده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سه مسؤول ارشد دستگاه‌های امنیتی رسمی لبنان اذعان کردند که طرف‌های غربی و در رأس آن آمریکا از زمان جنگ بین لبنان و رژیم صهیونیستی ارتباط و تماس‌های فشرده روزانه‌ای با تمام گروه‌های نظامی و امنیتی لبنان داشته‌اند.

این مسؤولان به روزنامه الاخبار گفتند محتوای این تماس‌ها بر جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها و پیش‌بینی‌ها درباره احتمال در معرض خطر قرار گرفتن منافع غربی در لبنان نیست بلکه دستیابی به ‌داده‌ها و پیش‌بینی‌های دستگاه‌های رسمی لبنان درباره وضعیت رهبری حزب‌الله بعد از ترور شهید «سید حسن نصرالله» دبیرکل این حزب و تلاش برای جمع آوری اطلاعات درباره تغییراتی است که در وضعیت رهبری و ساختار نظامی این حزب ایجاد شده است.

به گفته یکی از این مسؤولان، طرف آمریکایی به دنبال جواب این سوال است که آیا حزب‌الله همچنان با گروه‌های نظامی، امنیتی و اجرایی در لبنان بعد از جنگ ارتباط دارد یا خیر؟ همچنین سوالاتی درباره شکل این ارتباط و محتوای آن مطرح کرده است.

این مسؤول اعلام کرد پنجشنبه گذشته دهم اکتبر یک تیم امنیتی آمریکایی شامل ۱۵ افسر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به فرودگاه بیروت رسید و با خودروهای زرهی بدون پلاک به مقر سفارت آمریکا رفت. این تیم به تیم دیگری پیوست که مرکز آن در یکی از شاخه‌های سفارت آمریکا در بیروت قرار دارد و هدف آن کمک به اداره دفتر نیروهای اطلاعاتی سیا در بیروت است که شامل ۱۲ افسر اصلی و افراد دیگری با تخصص‌های مختلف از جمله جذب و اداره مزدوران، جمع آوری اطلاعات از طریق وسایل تکنولوژی و تحلیل داده‌هایی است که سفارت به صورت رسمی از طرف‌های دولتی لبنانی گاه در چارچوب مبارزه با تروریسم یا در چارچوب مبارزه با مواد مخدر و گاهی در چارچوب پولشویی دریافت می‌کند.

مسؤول دیگری که با این پرونده در ارتباط است، تاکید کرد دفتر نیروهای اطلاعاتی وابسته به سازمان اطلاعات آمریکا در لبنان در دهه اخیر شاهد تغییرات بزرگی بوده است و ماهیت دیدارهایی که برگزار می‌کند با قبل متفاوت است. تغییر اخیر شامل تعیین «شری بیکر» مدیر جدید این دفتر است که قبلا در دیدارهایی با مسؤولان امنیتی لبنانی در واشنگتن مشارکت داشته است.

این مسؤول گفت افسران لبنانی قبلا پنج سفر به آمریکا داشتند و و نشست‌هایی را با مسؤولان سازمان اطلاعات آمریکا در مقر اصلی آن برگزار کردند.

یکی از این سه مسؤول فاش کرد رهبری حزب‌الله چند روز پیش از «وفیق صفا» عنوان رئیس کمیته ارتباط و هماهنگی با گروه‌های نظامی و امنیتی لبنانی خواست با تعدادی از مسؤولان این گروه‌ها درباره مسائل مربوط به جنگ کنونی تماس برقرار کند. این تماس‌ها انجام شد هرچند که مقاومت می‌دانست که صرف یک تماس تلفنی می‌تواند خطر امنیتی برای صفا باشد. بعد از آن رژیم صهیونیستی حمله فوری را در بیروت انجام داد و اخبار حاکی از این بود که هدف رفیق صفا بوده است اما حزب‌الله بعدا اعلام کرد که این خبر نادرست بوده است.

این مسؤول اعلام کرد شک و تردیدهای مقاومت درباره مشارکت آمریکا در جنگ بعد از این حمله افزایش یافت. مقاومت پیش بینی می‌کند که اطلاعات آمریکا نقش مهمی در تلاش برای ترور صفا داشته است. آنچه این شک و تردیدها را تقویت می‌کند این است که تمام دستگاه‌های اطلاعات جهانی که در لبنان فعالیت می‌کنند از جمله اطلاعات رژیم صهیونیستی به خوبی می‌دانند که صفا نقشی در دستگاه نظامی مقاومت ندارد بلکه یک مسؤول اجرایی است و نماینده رهبری حزب‌الله در تماس با دستگاه‌های امنیتی و نظامی و طرف‌های دیگر در لبنان است و عنوانی ندارد که دشمن به خاطر آن وی را در لیست اهداف مرتبط با جبهه جنگ قرار دهد.

این مسؤول گفت دشمن مانعی برای ترور صفا به عنوان یکی از معاونان شهید سید حسن نصرالله نمی‌بیند و این عملیات را به نفع آمریکایی‌ها انجام داده است. اطلاعاتی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه این عملیات براساس داده‌ها و اطلاعات آمریکایی‌ها انجام شده است. واشنگتن خواهان قطع هرگونه ارتباطی بین حزب‌الله و هرگونه مسؤول نظامی یا امنیتی لبنانی است. تلاش برای ترور وفیق صفا در راستای جنگی است که «لیزا جانسون» سفیر آمریکا در بیروت به راه انداخته است. وی از گروه‌های سیاسی و غیر سیاسی لبنانی خواسته بود برای «مرحله لبنان مابعد حزب الله» تلاش کنند.

این مسؤول هشدارهایی را منتقل کرد مبنی بر اینکه آمریکا در صدد حمایت از عملیات هدف گیری و ترور مسؤولان غیرنظامی حزب‌الله لبنان از سوی دشمن صهیونیستی است تا سطح تأثیر این حزب در عرصه داخلی کاهش یابد.

همچنین حامیان آمریکا در داخل لبنان دست به اقدامات تحریک آمیز علیه تمام حامیان مقاومت زده است. تلاش‌هایی نیز برای ممانعت از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی «محمد عفیف» مسؤول اطلاع رسانی حزب‌الله در خارج از ضاحیه جنوبی بیروت وجود دارد.

در همین راستا، و پس از رو شدن دست جاسوسان سیا برای حزب‌الله، یکی از مقامات سرویس‌های امنیتی که الاخبار با او صحبت کرده است، گفت که طرف آمریکایی در دوره اخیر «نگرانی امنیتی فزاینده‌ای از خود نشان می‌دهد». وی افزود: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها اقداماتی را انجام می‌دهند که انتظار دارند واکنش‌هایی در پی داشته باشد و به همین دلیل می‌خواهند دامنه حفاظتی را برای همه مقرها و اماکن خود گسترش دهند و از تردد کارمندان به خارج از سفارت نیز جلوگیری می‌کنند.

این منبع فاش کرد که سرویس حفاظت سفارت آمریکا در لبنان، که توسط دولت لبنان به عنوان RSO (اداره امنیت منطقه‌ای) شناخته می‌شود، تدابیر امنیتی را در دستور کار قرار داده و اقدامات عمده‌ای را برای حفاظت از سفارت در عوکر انجام داده است. این سرویس همچنین یک نیروی مداخله ویژه از لبنانی‌ها را تشکیل داده است که پس از گذراندن دوره‌های امنیتی و آموزش نظامی ویژه در بخش نگهبانی و حراست سفارت مشغول فعالیت شده‌اند.

این مقام امنیتی می‌گوید: «از طریق ارتباط با سفارت و اقدامات نیروهای ما برای حفاظت از آن، متوجه شدیم که این پرسنل غیر آمریکایی مجهز به سلاح‌های ویژه هستند و در صورت وقوع تهدید امنیتی برای سفارت، وظیفه مداخله و پشتیبانی سریع را بر عهده دارند.

به گفته همین منبع، آمریکایی‌ها نگران این مساله هستند که حزب‌الله جزئیات کاملی درباره فعالیت شبکه تشکیل شده در بیروت داشته باشد، به‌ویژه که پیشتر و بیش از ۱۰ سال پیش در شبکه المنار گزارشی منتشر شده بود که حاوی اطلاعات جامع و دقیقی از فعالیت این شبکه در بیروت بود؛ گزارشی که آن زمان منجر به تصمیم سریع سیا برای خروج همه اعضای این شبکه از بیروت، توقف کار در تمام مکان‌هایی که قبلاً استفاده می‌شد و تغییر همه ماشین‌ها و وسایل ارتباطی میان پرسنل آن شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قدردانی عراقچی از نقش چین در کمک به امنیت منطقه‌ای
۴ گام اساسی شهرداری تهران برای حل معضل ترافیک
جزئیات از نشست جبهه پایداری انقلاب اسلامی با رئیس جمهور
درخواست وزارت بهداشت برای معافیت مالیاتی پرستاران
برپایی نمایشگاه کار در دانشگاه تهران با ایجاد ۷۰۰ فرصت شغلی
سید هاشم صفی‌الدین نجات پیدا کرد؟
واکنش به حمله ایران به تاخیر افتاد؟
راه اندازی لانه جاسوسی آمریکا در لبنان
آموزش مدار الکتریکی
قالب فلزی بتن مدولار چیست؟
مزایای استفاده از درب اتوماتیک
ساندویچ پانل سردخانه انتخابی مطمئن برای حفظ کیفیت و بهینه‌سازی مصرف انرژی
سمینار معرفی دانشگاهIE اسپانیا باحضور مدیران بخش اروپای شرقی در استانبول
۸ روش افزایش درآمد جانبی با استفاده از درآمد غیرفعال
معرفی بهترین تجهیزات برای کاهش صدا در محیط‌ های کاری شلوغ
معرفی دوربین IP داهوا برای تامین امنیت با دقت بالا
جراح و متخصص ایمپلنت دکتر میثم یوسفی رامندی در تهران
مستعدترین دانشجویان برای کلاه برداری در انجام پایان نامه چه کسانی هستند؟
بورس ریخت/ افت ۲۴ هزار و ۷۶۴ واحدی شاخص کل
اقدام تازه اتحادیه اروپا علیه ایران؛ تحریم‌ها تشدید شد
نحوه ثبت‌نام پذیرفته شدگان با آزمون و بدون آزمون دانشگاه آزاد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top