تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/07/23 - 14:51
کد خبر: 519607

قالب فلزی بتن مدولار چیست؟

قالب فلزی بتن مدولار چیست؟

در یک کار ساختمان سازی باید چندین مورد و تجهیزات در کنار هم قرار بگیرد تا بتوان کار را پیش برد و یک ساختمان عالی را به دست آورد .

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در یک کار ساختمان سازی باید چندین مورد و تجهیزات در کنار هم قرار بگیرد تا بتوان کار را پیش برد و یک ساختمان عالی را به دست آورد .یکی از تجهیزات مورد استفاده در ساختمان سازی قالب بتن ریزی می باشد که برای قالب زدن از آن استفاده می کند و کارهایی که باید انجام داد به کمک این قالب ها باید طوری دقت شود که بهترین را ارائه دهد و همین بهترین باعث می شود ساختمان هم آن استحکام لازم را داشته باشد و کار خوبی از آب در بیاید .پس بیاییم در این مقاله با هم قالب قلزی بتن مدولار را بشناسیم و انواع و کاربرد آن را هم بیان می کنیم .

قالب بتن ریزی

معرفی قالب فلزی بتن مدولار 

قالب فلزی بتن مدولار، یک ساختار فلزی از ورق های فولادی است که در اجرای کلیه پروژه‌های بتنی مانند ستون، تیر، دال، فوندانسیون و غیره برای ریختن بتن استفاده می شود . نگهداری آن تا زمانی که بتن تثبیت شود، انجام می گیرد و به دفعات قابل استفاده می‌باشد.این قطعه قابلیت اتصال به کمک تجهیزات متصل کننده قالب را دارد و از ترکیب  با یکدیگر، مانند پازلی مستحکم و فلزی انجام می شود.یک سیستم قابل تنظیم است که امکان ایجاد سازه های بتنی، مانند دیوارها، ستون‌ها، پل‌ها، و موارد دیگر را فراهم می کند . سایز های استاندارد این سازه فلزی که طراحی و ساخت آن در عرض های ۱۰ تا ۵۰ سانتیمتر و با ارتفاع ۱، ۱٫۵ و ۲ متر شناخته می شود. البته این استاندارد آن است چون ممکن است مشتری سفارش دیگر در ابعاد دیگری بدهد و بر اساس آن ساخته شود این مورد که مشخص کردیم معمولا استاندار آن است و بیشتر استفاده می شود .

انواع قالب های فلزی بتن مدولار 

قالب های مدولار از نظر اندازه و شکل و کاربرد انواع مختلفی دارند:

  • قالب با مقطع دایرهای : یکی از انواع قالب های خاص با نام هایی همچون قالب هلالی شکل و دایره‌ای نیز شناخته می‌شود از ورق فلزی در ضخامت ۳ و ۴ میلی متر در ابعاد گوناگون ساخته می‌شود .
  • قالب دیوار: نوعی است که برای ساخت دیوار در انواع مختلفی و از مواد مختلفی مانند آلومنیوم و فولاد و غیره ، در  ساختمان سازی  به کار می‌رود. 
  • قالب ستون : یک نوع قالب برای شکل دهی بتن ستون استفاده می شود. قالب فلزی بتن از جمله قالب هایی است که برای ستون استفاده می شود. 
  • قالب فونداسیون : مجموعه‌ای است برای در برگرفتن بتن و حفظ آن تا زمان سخت شدن و رسیدن به مقاومت کافی 
  • قالب قوسی: قالب بندی مدور با نام قالب بندی قوسی یا قالب بندی کمانی نیز شناخته می‌شود و یکی از بهترین انواع قالب برای ساخت سازه‌های خاص است. این قالب‌ها معمولاً به‌صورت سفارشی و در ابعاد مختلف ساخته می‌شوند و بهترین راه‌حل برای پروژه‌های بزرگ، ساخت این قالب‌ها در محل کارگاه یا تغییر شکل قالب‌های مدولار است
  • قالب فلزی بتن کنج: قالب کنج یا قالب فلزی کنج (کنج مدولار) یکی از تجیهزات قالب بتنی می باشد که در قالب بندی قسمت های زاویه و گوشه دار سطوح خارجی قالب بندی تیرها، ستون ها و کنج های داخلی دیوار و سقفه های دال بتن استفاده می شود. به صورت کلی در قالب ریزی بتن در هر قسمتی که زاویه یا شکستگی 90 درجه وجود دارد، باید از قالب های کنج استفاده کرد.
  • قالب لبه خم دوبل (پرسی):  قالب لبه خم مدولار از ورق فلزی ۳mm به شکل یک پارچه ساخته شده که لبه های ان به اندازه 2 میل خم دوبل شده. سپس لب پانچ شده براساس سفارش لبه 5 یا لبه 6 خم شده و تسمه‌های استحکام دهنده‌ی قالب بتن ساختمان از ورق ۳mm یا ۴mm هستند نصب و اماده استفاده می شود.
  • قالب تسمه ای (جوشی) : در مواقعی که برای قالب بندی دیوار برشی از قالب های سوراخ دار استفاده نمی شود برای اتصال دو پنل قالب از تنگ تسمه ای یا بولت تسمه ای استفاده می شود .

ابزار همراه قالب فلزی بتن مدولار 

  • انواع پین ها و گوه ها: برای متصل کردن صفحات قالب فلزی مدولار  از پین ها (سنجاق) و گوه ها استفاده می شود. 
  • انواع گیره ها : به منظور اتصال صفحات قالب فلزی به کار می روند. کلمپس ها که همان گیره هم گفته می شود، نسبت به پین ها و گوه ها کارایی بهتری دارند. 
  • انواع پشت بند :  پشت بند یا حمایت کننده در سازه هایی که دارای ارتفاع بالا و وزن زیاد ،به عنوان عضو باربر استفاده می شوند. 
  • انواع پیج و مهره ها: برای وصل کردن ورق ها ، در کار قالب های مدولار، از پیچ و مهره ها استفاده می شود.
  • انواع گیره های قالب بندی: این نوع گیره ها، در دو اندازه مختلف متوسط و بلند می باشند که به استحکام و پایداری قالب مدولار کمک می کنند. 
  • انواع کٌنج ها و گوشه ها: برای اتصال زوایای قائم در قالب ها از کنج، گوشه و یا نبشی که  شامل، کنج ماهیچه ای، کنج صفر، کنج درونی، کنج پخی و کنج بیرونی هستند ، استفاده می شود. 
  • انواع داربست ها: از انواع داربست های مثلثی و یا ستاره و نیز داربست چکشی برای برپایی قالب های مدولار استفاده می شود.

شرایط اجرای قالب بندی:

  • ابتدا باید قطعات قالب به صورت محکم و بدون درز یا شکاف به هم متصل شوند تا مواد داخل قالب به بیرون نشتی نکند.
  •  یکی دیگر از اقدامات ، عمل تکان دادن قالب بعد ریختن مواد است تا  فضاهای خالی در بتن کاهش یافته و تراکم بتن بهبود می یابد. 
  • دیگر اقدام ، سرعت بتن ریزی است ،باید به حدی باشد که لایه زیرین هنوز خشک نشده باشد تا به دیواره قالب فشار وارد نشود
  • استفاده از لوله های پلاستیکی و یا ناودان های فلزی برای سازه های مرتفع بتن ریزی به منظور جلوگیری از جدا شدن دوغاب سیمان از دانه های شن و ماسه است. 
  • دقت شود قالب مورد استفاده از استحکام کافی برخوردار باشد .. در غیر این صورت موجب خرابی و یا شکستگی قالب خواهد شد. 
  • سطح قالب کاملا صاف و تمیز باشد. در هنگام جوشکاری قطعات قالب مدولار نیز باید دقت شود تا سطح قالب فاقد هرگونه گل جوش و زواید باشد. 



 

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران
رئیس مجلس ترکیه با قالیباف دیدار و گفتگو کرد
برگزاری مراسم وداع شهید نیلفروشان در امامزاده شاه میرحمزه
جدیدترین اقدام خصمانه لندن علیه تهران
کمیته بین المللی صلیب سرخ، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کند
قالیباف: با رژیمی مواجه هستیم که به کودک‌کشی افتخار می‌کند
شهید نیلفروشان پنجشنبه در اصفهان تشییع می‌شود
ایران صدرنشین افزایش تولید نفت اوپک شد
آمریکا از اتباعش خواست سریع‌تر از لبنان خارج شوند
ظریف: دولت به وضعیت میانه بین تصدی‌گری و تنظیم‌گری معتقد است
اسکان ۲۵۰۰ نفر از مردم لبنان در شهر کربلا
قدردانی عراقچی از نقش چین در کمک به امنیت منطقه‌ای
۴ گام اساسی شهرداری تهران برای حل معضل ترافیک
جزئیات از نشست جبهه پایداری انقلاب اسلامی با رئیس جمهور
درخواست وزارت بهداشت برای معافیت مالیاتی پرستاران
برپایی نمایشگاه کار در دانشگاه تهران با ایجاد ۷۰۰ فرصت شغلی
سید هاشم صفی‌الدین نجات پیدا کرد؟
واکنش به حمله ایران به تاخیر افتاد؟
راه اندازی لانه جاسوسی آمریکا در لبنان
آموزش مدار الکتریکی
قالب فلزی بتن مدولار چیست؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top