تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/07/24 - 09:59
کد خبر: 519668

بررسی مراحل کنکور دکتری ۱۴۰۴؛

صفر تا صد کنکور دکتری ۱۴۰۴

صفر تا صد کنکور دکتری ۱۴۰۴

متقاضیانی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته های آزمون دکتری سراسری می باشند می توانند با اطلاع از زمان ثبت نام و برگزاری کنکور دکتری اقدامات لازم را برای شرکت در آزمون مزبور انجام دهند.

به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آزمون دکتری ۱۴۰۴ در اسفند ماه برگزار می شود و داوطلبان می توانند برای شرکت در این آزمون در زمان مقرر مراحل ثبت نام کنکور دکتری را به طور کامل انجام دهند. متقاضیان می توانند با اطلاع از جزئیات صفر تا صد آزمون دکتری و همچنین زمانبندی مربوط به هر مرحله از کنکور دکترا مانند زمان ثبت نام و برگزاری، انتخاب رشته و ... اقدامات لازم را انجام دهند.

کنکور دکتری وزارت علوم جدا از آزمون دکترا وزارت بهداشت می باشد. متقاضیانی که علاقه مند به تحصیل در رشته های آزمون دکتری سراسری می باشند می توانند با اطلاع از زمان ثبت نام و برگزاری کنکور دکتری اقدامات لازم را برای شرکت در آزمون مزبور انجام دهند. کلیه فرآیند مربوط به آزمون دکتری بر روی سایت مجری برگزاری آزمون منتشر می شود تا متقاضیان بتوانند برنامه ریزی صحیحی را برای مطالعه منابع کنکور دکتری انجام دهند.

صفر تا صد آزمون دکتری 1404 در دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته کنکور دکترا قرار می گیرد تا داوطلبان بتوانند با مطالعه دقیق جزئیات ذکر شده به موقع هر مرحله از آزمون را انجام دهند. برای آشنایی با مراحل آزمون دکتری ۱۴۰۴ در ادامه مقاله به زمان ثبت نام، برگزاری آزمون، انتخاب رشته، مصاحبه و اعلام نتایج کنکور دکترا پرداخته شده است.

ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۴

اولین و مهم ترین قسمت کنکور دکتری، بخش ثبت نام است و اگر داوطلبان در تمامی قسمت های مربوط به ثبت نام دقت لازم نداشته باشند ممکن است از بقیه مراحل آزمون حذف شوند. صفر تا صد ثبت نام آزمون دکتری 1404 از طریق سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org برای تمامی داوطلبان تحصیل در دانشگاه های سراسری و آزاد امکان پذیر است.
 
ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۴ دانشگاه های سراسری با آزمون دکتری دانشگاه آزاد به صورت مشترک برگزار می شود و هر کدام از آن ها در مرحله انتخاب رشته از یکدیگر جدا خواهند شد. زمان ثبت نام آزمون ارشد در سال گذشته از تاریخ 17 تا 23 آبان ماه اعلام شد. با توجه به جدول زمانبندی ارائه شده از سوی سازمان سنجش؛ زمان ثبت نام کنکور دکتری 1404 از تاریخ 29 مهر تا 5 آبان ماه اعلام شده است.

متقاضیان تحصیل در این مقطع می بایست دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری را با دقت مطالعه کرده، در صورت دارا بودن تمامی شرایط ثبت نام آزمون دکتری، نسبت به خرید کارت اعتباری ثبت نام اقدام کرده و در نهایت با آماده کردن مدارک مورد نیاز، فرم ثبت نام را به صورت اینترنتی و با توجه به راهنمای ثبت نام آزمون دکتری تکمیل کنند

برگزاری آزمون دکتری 1404

داوطلبانی که موفق شدند در زمان ثبت نام کنکور دکتری ۱۴۰۴، کارت اعتباری ثبت نام خریده و فرم ثبت نام را کامل کرده و کد رهگیری دریافت کنند، باید حدودا چند روز قبل از زمان برگزاری آزمون دکتری 1404 در صورت نیاز نسبت به ویرایش اطلاعات ثبت نام آزمون دکتری اقدام کنند و کارت ورود به جلسه آزمون دکتری را از سایت سازمان سنجش پرینت بگیرند و به همراه کارت شناسایی معتبر مانند کارت ملی یا شناسنامه عکس دار سر جلسه آزمون ببرند.
 
زمان برگزاری آزمون دکتری در سال گذشته در نوبت عصر روز جمعه تاریخ 4 اسفند ماه اعلام شد. داوطلبان توانستند با همراه داشتن مدارک موردنیاز به محل برگزاری آزمون درج شده بر روی کارت ورود به جلسه مراجعه کنند. زمان برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۴ در جدول زمانبندی منتشر شده از سوی سازمان سنجش اطلاع رسانی شده است.
 
لذا، آزمون PHD وزارت علوم در تاریخ 2 اسفند ماه برگزار می شود تا داوطلبان فرصت لازم برای انتخاب رشته و سپس شرکت در جلسه مصاحبه دکتری را داشته باشند، ضمن اینکه احتمال دارد در سال های آتی این آزمون به صورت کنکور الکترونیکی دکتری برگزار شود. سوالاتی که در آزمون دکترا ۱۴۰۴ طرح می شود، تستی بوده و در صورت زدن تست های اشتباه، نمره منفی برای داوطلبان در نظر گرفته می شود. 

با توجه به اینکه گاهی ممکن است آزمون دکتری به هر دلیلی به تعویق خورده و در موعد مقرر خود برگزار نشود، توصیه می شود مقاله زیر را مطالعه کرده و از صفر تا صد تغییرات این آزمون در سال 1404 مطلع شوید.

اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری ۱۴۰۴

نتایج اولیه آزمون دکتری 1404 نیز همانند برگزاری آن به صورت یکپارچه برای دانشگاه های سراسری و آزاد توسط سازمان سنجش منتشر می شود و داوطلبانی که در این آزمون ثبت نام و شرکت کردند می توانند با داشتن اطلاعات ثبت نامی خود کارنامه اولیه دکتری را دریافت نمایند تا از وضعیت علمی خود مطلع شوند.
 
در این کارنامه اطلاعاتی همانند درصد دروس، تراز ، رتبه داوطلب در سهمیه آزاد و ... نوشته شده است. از این مرحله به بعد مسیر داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۴ از داوطلبان دکترا دانشگاه های سراسری جدا شده و می بایست به صورت جدا از هم انتخاب رشته کنند. نتایج اولیه آزمون دکتری در سال گذشته در تاریخ 28 فروردین ماه منتشر شد. لذا، طبق دوره گذشته پیش بینی می شود نتایج اولیه آزمون دکتری ۱۴۰۴ در فروردین ماه منتشر شود.

انتخاب رشته آزمون دکتری 1404

همان طور که در قسمت بالا گفته شده انتخاب رشته دکتری سراسری و دانشگاه آزاد ۱۴۰۴ به صورت مجزا از هم و به ترتیب از طریق سایت های sanjesh.org و azmoon.org امکان پذیر است. داوطلبان دکتری دانشگاه های سراسری با توجه به وضعیت مجاز به انتخاب رشته مندرج در کارنامه اولیه دکتری می توانند از میان رشته محل های نوشته شده در دفترچه انتخاب رشته دکتری سراسری انتخاب رشته کنند.
 
آن دسته از داوطلبانی که دارای شناسه انتخاب رشته دانشگاه آزاد هستند و مجاز به انتخاب رشته در این دانشگاه هستند نیز باید از میان رشته محل های ارائه شده در دفترچه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد فرم انتخاب رشته را تکمیل کنند و در صورت دعوت به مصاحبه برای شرکت در جلسه اقدام نمایند. انتخاب رشته آزمون دکترا در سال گذشته از تاریخ 1 اردیبهشت ماه آغاز و تا 12 اردیبهشت ماه تمدید شد.

اعلام نتایج انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۴

بعد از اتمام انتخاب رشته دکتری سراسری 1404 سازمان سنجش به بررسی فرم رشته محل های انتخابی داوطلبان و تراز آزمون کتبی آن ها می پردازد و نتایج این مرحله را در قالب کارنامه انتخاب رشته دکتری سراسری بر روی سایت sanjesh.org منتشر می کند.
 
در زمان اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری مشخص خواهد شد که داوطلب به چه دانشگاه یا دانشگاه هایی جهت شرکت در مصاحبه دکتری دعوت شده اند. لازم به ذکر است که نتایج انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد از طریق مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه اعلام خواهد شد.
بنابراین مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد کاملا متفاوت از دانشگاه های سراسری بوده و در زمان و محل جداگانه ای برگزار می شود. بهتر است داوطلبان به محض اعلام نتایج انتخاب رشته، کارنامه خود را دریافت کرده و سپس مدارک لازم برای مصاحبه دکتری 1404 را آماده نمایند.

مصاحبه آزمون دکتری 1404

مرحله دوم یا مرحله مصاحبه علمی پایان کار داوطلبان آزمون دکتراست. در این مرحله دانشگاه ها اطلاعیه ای پیرامون زمان، نحوه، مدارک و هزینه مصاحبه دکتری را در سایت خود منتشر می کنند تا پذیرفته شدگان انتخاب رشته دکتری از تمامی اطلاعات آگاه شوند. اطلاعیه های دانشگاه های سراسری از طریق سایت سنجش منتشر می شود.
 
مطالعه تجربه مصاحبه دکتری می تواند هم برای دانشگاه های سراسری و هم آزاد مفید بوده و حداقل داوطلبان را با نمونه سوالات مصاجبه دکتری ۱۴۰۴ آشنا کند. توجه شود که حفظ آرامش و داشتن اعتماد به نفس می تواند شانس پذیرش داوطلب را بیش از پیش کند.

داوطلب موظف است هزینه مصاحبه دکتری را پرداخت کرده و در روز مصاحبه مدارک لازم برای مصاحبه دکتری هر دانشگاه را همراه خود ببرد. در مصاحبه دکتری سوالات متعددی از داوطلبان پرسیده می شود و طبق جداول مختلف ارزشیابی به آن ها امتیاز می دهند، در نهایت مجموع امتیازات هر داوطلب را محاسبه کرده و به سازمان سنجش برای مشخص شدن وضعیت و نمره نهایی ارسال می کنند.

اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری ۱۴۰۴

سازمان سنجش بعد از اتمام زمان مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری در سال 1404، نتایج نهایی را در قالب کارنامه نهایی دکتری بر روی سایت خود منتشر می کند که هر داوطلب بر اساس محل قبولی مندرج در این کارنامه می تواند به صورت حضوری به دانشگاه محل قبولی خود رفته و نسبت به ثبت نام اقدام نماید. زمان انتشار نتایج نهایی آزمون دکتری در تاریخ 28 مرداد ماه اعلام شد. بنابراین، احتمال دارد در سال ۱۴۰۴ داوطلبان شاهد اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری در مرداد ماه باشد.
سوالات متداول


1-  آزمون دکتری ۱۴۰۴ شامل چند مرحله است ؟
آزمون دکتری 1404 برخلاف سایر آزمون های سازمان سنجش شامل دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه بوده که در مورد هر یک از این مراحل در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شده است.

2-  آیا آزمون دکتری سراسری و دانشگاه آزاد به صورت یکپارچه برگزار می شود ؟
 بله، آزمون دکتری سراسری و آزاد با یکدیگر ادغام شده و به صورت یکپارچه برگزار می گردد. ولی در مرحله انتخاب رشته راه آن ها از یکدیگر جدا شده که جزئیات آن را داوطلبان می توانند در این مقاله مطالعه نمایند.

3- مرحله مصاحبه آزمون دکتری چگونه برگزار می شود ؟
 دانشگاه های سراسری با انتشار اطلاعیه در سایت خود زمان و نحوه برگزاری مصاحبه پذیرفته شدگان را اعلام کرده و دانشگاه آزاد نیز به صورت جداگانه مصاحبه را برگزار می کند، برای کسب اطلاعات بیشتر متقاضیان می توانند به متن مقاله مراجعه نمایند.

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران عضو و سهامدار بانک بریکس می شود
نحوه تأمین و پرداخت ارز مسافرتی به زائران عمره مفرده ابلاغ شد
حضور سپهر حیدری در تمرین تیم ملی
کیفرخواست پرونده چای دبش صادر شد +جزئیات
آیا شوهر می‌تواند مانع اشتغال همسرش شود؟
خط ۷ مترو در اسرع وقت به بهره‌برداری می‌رسد
تداوم سرعت حمایت بانک ملی ایران از فعالان اقتصادی
رتبه ایران در میان تولیدکنندگان نفت اوپک را ببینید؛ تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک
مقام سازمان ملل: نیروهای یونیفل در مواضع خود در لبنان باقی می‌مانند
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به خانواده‌های اسرا: توافقی در کار نیست
بورل: قوانین انسانی زیر آوارهای غزه دفن شد
افزایش موارد تیراندازی مرگبار در اراضی اشغالی
انتشار نتیجه تحقیق ارتش اسرائیل درباره عملیات مرگبار حزب‌الله در گولانی
پاسخ عجیب در مورد انتخاب نکونام
اسرائیل منتظر چراغ سبز آمریکا است؟
حضور رئیس‌جمهور در مراسم تشییع شهید نیلفروشان +فیلم
تبرک جستن تهرانی‌ها از پیکر شهید نیلفروشان +فیلم
مگر آبگرمکن نبود؟
صفر تا صد کنکور دکتری ۱۴۰۴
رژیم صهیونیستی سیستم GPS نزدیک وزارت جنگش را مختل کرده است
شرایط خرید خودروهای وارداتی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top