تاریخ انتشار: شنبه 1403/07/28 - 11:06
کد خبر: 520065

موانع نوسازی تاکسی‌های فرسوده چیست؟

موانع نوسازی تاکسی‌های فرسوده چیست؟

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده و موانع موجود در این مسیر را تشریح کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از جهان نیوز؛ شادی مالکی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره نوسازی تاکسی‌های فرسوده در تهران اظهار کرد: از حدود ۸۰ هزار دستگاه تاکسی موجود در تهران، نزدیک به ۵۰ درصد و از ۶ هزار دستگاه ون، بیش از ۹۰ درصد فرسوده هستند.

وی با بیان اینکه طبق قوانین بالادستی، سن فرسودگی برای خودرو‌های دوگانه‌سوز و بنزینی ۱۲ سال، خودرو‌های هیبریدی ۱۵ سال و خودرو‌های برقی ۲۰ سال تعیین شده است و در صورت عدم دریافت دو دوره متوالی معاینه فنی، فرسوده محسوب می‌شوند، ادامه داد: بر اساس ماده ۸ قانون هوای پاک، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: البته قانون محدودیت‌هایی برای دارندگان خودرو‌های فرسوده وضع کرده، اما به دلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی و نبود زیرساخت‌های لازم، تحقق این قانون میسر نشده است.

وی به موانع نوسازی تاکسی‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات مهم، هزینه اسقاط خودرو‌های فرسوده است. خوشبختانه، مبلغ پرداختی به ازای اسقاط خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما ممکن است پرداخت این مبلغ به راننده تاکسی تا سه ماه به طول بیانجامد، در حالی که راننده باید این مبلغ را هنگام ثبت‌نام به‌عنوان آورده ارائه کند.

مالکی افزود: اگر این فرآیند به نحوی تغییر کند که مبلغ اسقاط در مراحل ابتدایی یا حتی پیش از آغاز ثبت‌نام پرداخت شود (همان‌طور که در گذشته نیز سابقه داشته است)، می‌تواند به تسریع این فرآیند کمک شایانی کند.

وی همچنین به کمبود خودرو‌های پیشنهادی در طرح نوسازی اشاره و بیان کرد: در سال گذشته تنها خودروی سورن در این طرح وجود داشت، اما امسال چهار خودرو در سبد قرار گرفته است. اگر تعداد خودرو‌های پیشنهادی افزایش یابد و قیمت‌ها رقابتی‌تر و مناسب‌تر شود، قطعاً به بهبود این طرح کمک خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در ادامه اظهار کرد: در طرح جدید نوسازی ناوگان تاکسیرانی، متقاضیان می‌توانند از بین خودروی B ۵۱۱ محصول شرکت فردا موتور، خودروی سمند سورن پایه گازسوز محصول ایران خودرو و دو خودروی برقی دیگر انتخاب کنند.

وی در خصوص خودرو‌های برقی گفت: اگرچه این خودرو‌ها به دلیل استفاده از سوخت پاک در کاهش آلودگی هوا تأثیر مثبتی دارند، اما قیمت بالای آنها چالشی جدی است. چنانچه کمک‌هایی مطابق ماده ۱۲ قانون به این بخش اختصاص یابد، رانندگان بیشتری به خرید خودرو‌های برقی ترغیب خواهند شد.

مالکی افزود: با توجه به اینکه تاکسی‌ها از جمله خودرو‌های پرتردد هستند و در صورت فرسودگی علاوه بر افزایش آلودگی هوا، سلامت راننده و مسافر را نیز به خطر می‌اندازند، شهرداری تهران تسهیلات ویژه‌ای برای نوسازی ناوگان تاکسی‌ها در نظر گرفته است. تاکسیران‌هایی که خودرو‌های آنها مدل ۱۳۹۰ و قبل از آن هستند، می‌توانند نسبت به نوسازی اقدام کنند.

وی اعلام کرد: برای نخستین بار تسهیلات ویژه‌ای برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران ارائه شده است و تاکسیرانان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به دفاتر شرکت‌های تاکسیرانی یا سایت «nnhk.ir» مراجعه کنند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در پایان گفت: در این دوره مدیریت شهری، نزدیک به ۸ هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده که ۱۷۱ دستگاه از آنها خودرو‌های برقی بوده‌اند. طی ۱۰ تا ۱۱ ماه گذشته نیز حدود ۳۳۰۰ پرونده نوسازی به نتیجه رسیده است که بسیاری از تحویل‌ها مربوط به امسال بوده‌اند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بهترین دکتر تزریق فیلر در تهران کیست؟
چرا نرم‌افزار حسابداری طلا برای طلافروشان ضروری است؟
احتمال بروز جنگ جدی است؛ ایران آماده برای هر سناریو
راهنمای جامع انتخاب رشته کنکور برای دانشگاه
حراج خودروی شوماخر در ازای مبلغی ۸ رقمی!
کمر به نابودی استقلال بسته‌اند
استقبال پرشور شیرازی ها از گرگ پارسی
بهسازی گلزار شهدای بهشت زهرا(س) تا پایان سال
توقیف ۱۰۹۳۸ خودرو به دلیل انجام تخلف در بزرگراه‌ها
کارآفرینی برای بیش از ۱۶۰۰ مددجو در یاورشهرها
برنامه وزارت بهداشت برای سلامت زنان و مردان میانسال
بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره نحوه پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری
حکایت هیئت دو نفره‌ای که در سنگلج پا گرفت
آستین: اوکراین به‌ جای موشک دوربرد از پهپاد استفاده کند
دستگیری عامل شهادت سرباز رئوفیان در زاهدان
فرصتی برای تحول
جدیدترین تصاویر از پرواز پهپاد حزب‌الله به‌ سمت محل اقامت نتانیاهو
طرح نمایندگان در زمینه برنامه هسته‌ای تقدیم مجلس شد
واکنش طالبان به شهادت یحیی السنوار
کاهش ۷۳۰ کیلومتری تردد شهروندان با ساخت ۹۸ تقاطع
تصویری از حضور شهید «یحیی السنوار» در دیدار با رهبر انقلاب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top