تاریخ انتشار: شنبه 1403/07/28 - 11:56
کد خبر: 520080

طرح نمایندگان در زمینه برنامه هسته‌ای تقدیم مجلس شد

طرح نمایندگان در زمینه برنامه هسته‌ای تقدیم مجلس شد

جمعی از نمایندگان مجلس دو طرح تحت عناوین «توسعه بهره‌برداری صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای ایران» و «توسعه صنعت هسته‌ای کشور» را تهیه و برای بررسی تقدیم هیئت رئیسه کرده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ 40 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تحت عنوان «توسعه بهره‌برداری صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای ایران» تهیه و تدوین و جهت سپری شدن مراحل قانونی تقدیم هیئت رئیسه پارلمان کردند.

طرح مذکور که در ۱۷ ماده تدوین شده در تاریخ (یکشنبه ۱۵ مهرماه سال جاری) از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد و طبق روال بررسی طرح‌ها در قوه مقننه، طرح «توسعه بهره‌برداری صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای ایران» برای بررسی جزئیات به کمیسیون انرژی و امنیت ملی و سیاست خارجی و به کارگروه هسته‌ای کمیسیون امنیت ارجاع خواهد شد.

بنابراین گزارش، طی دهه‌های گذشته روند هسته‌ای کشور فراز و فرودهایی داشته و با تغییر دولت‌ها تصمیمات در این حوزه بسیار متفاوت بوده است. از طرفی نیز لازم است تا دستاوردهای هسته‌ای و اتمی در زندگی مردم و در اقتصاد کشور بیشتر نمایان شود بنابراین تدوین یک قانون خوب در این زمینه ضروری به‌نظر می‌رسد. این طرح تهیه شده تا با نظر تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی تکمیل شده و به یک قانون جامع و پخته در این زمینه تبدیل شود که می‌توانید متن کامل این طرح را اینجا بخوانید.

علاوه بر این ۶۳ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح «توسعه صنعت هسته‌ای کشور» را در ۱۷ ماده تهیه و تدوین کرده‌اند و طرح مذکور نیز ۲ روز بعد در تاریخ (سه‌شنبه ۱۷ مهرماه) از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول شده و برای بررسی به کمیسیون انرژی و امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع خواهد شد تا گزارشی از سوی اعضا در این باره تهیه و در نهایت گزارش کمیسیون جهت بررسی و اعلام نظر تمامی نمایندگان در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه قوه مقننه خواهد شد.

لازم به ذکر است که این طرح در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی به کمیسیون انرژی قوه مقننه ارجاع و پس از بررسی و تصویب به جلسه علنی ارجاع شد و در نوبت طرح قرار گرفت اما با پایان دوره گذشته مجلس فرصت رسیدگی و تصویب آن در جلسه علنی قوه مقننه فراهم نشد لذا بار دیگر در این مجلس گزارش مصوبه دوره گذشته کمیسیون انرژی جهت تسریع در اقدام لازم در دستورکار وکلای ملت قرار گرفته که می‌توانید متن کامل این طرح را در انتها بخوانید.

در ادامه گزارش فرایند تبدیل این ۲ طرح به قانون را با هم می‌خوانیم: یکی از ابزارهای قانونی نمایندگان مجلس جمع‌آوری امضاء برای تدوین طرح درباره موضوع‌های مختلف از جمله طرحهای اصلاحی قوانین عادی و قانون‌گذاری جدید برای موضوعاتی است که خلاء قانونی درباره آنها وجود دارد.

چگونگی تدوین یک طرح در مجلس

به گزارش تسنیم، طرح به پیشنهاد نمایندگان مجلس گفته می‌شود که آیین‌نامه داخلی مجلس به صراحت درباره نحوه تنظیم طرح‌های مختلف توضیحات لازم را ارائه کرده و وکلای ملت می‌توانند با استفاده از این ابزار قانونی به راحتی یک طرح را به صحن علنی مجلس ارائه کنند.

بر اساس ماده ۱۲۷ آیین‌نامه داخلی مجلس طرح‌های قانونی با امضاء و ذکر نام حداقل پانزده نفر از نمایندگان در مجلس به رئیس جلسه تقدیم می‏شود و پس از اعلام وصول و قرائت عنوان آن توسط رئیس یا یکی از دبیران، در همان جلسه به کمیسیون‏های مربوط ارجاع میشود.

طبق ماده ۱۳۵ آیین‌نامه داخلی مجلس، یک ‌نسخه از کلیه طرح‌ها و لوایحی که تقدیم‌ مجلس می‌شود پس از اعلام وصول، از طریق رسانه‌ها در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

این طرحها پس از ارجاع به کمیسیون‏های ذی‌ربط چاپ و توزیع و نسخه‏ای از آن توسط رئیس برای وزیر یا وزیران مربوط ارسال می‌شود. طرح‌ها نیز همانند لوایح، باید دارای موضوع و عنوان مشخص بوده و دلایل لزوم تهیه و پیشنهاد آن در مقدمه به وضوح درج شود. همچنین دارای موادی متناسب با اصل موضوع و عنوان طرح نیز باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
ذره‌بین روی موسیمانه، از قهرمانی تا اخراج؛ قاتل مجیدی و ویلموتس، مغلوبِ قایدی
استیناف، اعتراض پرسپولیس و ذوب‌آهن را رد کرد
جنایت هولناک پس از مرگ برادر دوقلو
عبدی سرمربی تیم جوانان پرسپولیس شد
نکونام شوکه شد و خبر را تکذیب کردید!
دلیل غیبت وحید شمسایی در جلسه کمیته فوتسال
روش کاشت دانه عناب در گلدان [۷ مرحله گام به گام]
پرسپولیس به دنبال شکایت خارجی‌ها به فیفا!
وزیر نیرو به چین سفر می‌کند
بازار طلا در انتخابات آمریکا داغ شد
مقایسه محلول تقویت مژه سریتا و اکسیلیا (کدوم بهتره؟)
۲۰۰۰ واحد نهضت مسکن تا بهمن‌ماه‌ تحویل داده می‌شود
با علائم دیابت در انواع دیابت آشنا شوید؟
مخبر: تحولات علمی و فناوری شیوه‌های حکمرانی را تغییر خواهد داد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top