تاریخ انتشار: شنبه 1403/07/28 - 12:00
کد خبر: 520082

در نامه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به معاون امو زنان و خانواده رئیس‌جمهور مطرح شد؛

فرصتی برای تحول

فرصتی برای تحول

با یک رویکرد جامع و عمیق در این زمینه می‌توان به تحقق عدالت اجتماعی و بهبود شرایط زندگی زنان و خانواده‌ها آنچنان که شایسته زنان و دختران جامعه ایرانی اسلامی است، امیدوار بود.مایلیم که در راستای ایجاد یک گفت‌وگوی سازنده، فرصتی برای هم اندیشی و استفاده از ظرفیت ها فراهم گردد. این امر می‌تواند به درک متقابل و نیز دستیابی به راهکارهای مؤثر پیرامون رفع چالش‌ها کمک شایانی نماید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای به زهرا بهروزآذر معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، مطالبات خود در این زمینه را اعلام کرد.

توجه به مسائل زنان و خانواده در وزارتخانه‌ها، نگاه جامع به حضور زنان در حکمرانی، پایبندی و اجرای برنامه هفتم توسعه، بررسی ریشه‌ای مسائل اشتغال-مادری، ترویج و تبیین فرزندآوری و نقش مادری، شفاف سازی مواضع دولت در خصوص احکام اسلامی و پوشش، بیمه زنان، تحول ساختارمند و قانونی برای افزایش کیفیت و کمیت حضور زنان در نقش‌های کلیدی، خدمات ویژه بانوان در مناطق محروم و تحول آموزشی و رفاهی، مواردی هستند که در این نامه به آن‌ها اشاره شده‌است.

متن کامل این نامه در ادامه آمده‌است:

«فرصتی برای تحول»

تحولات و چالش‌های موجود در جامعه ایران به ویژه در حوزه زنان و امور مربوط به خانواده و تهدید سبک زندگی سالم ایرانی_اسلامی ما را بر این داشته است که نسبت به حقوق، نیازمندی ها و مسائل موجود در این زمینه، مطالبات و انتظارات خود را به‌صورت مکتوب به سمع و نظر شما رسانده و بدینوسیله آمادگی خود را برای همکاری در راستای رفع این مسائل اعلام داریم.فشار همه جانبه رسانه های دشمن، الگو سازی از ناهنجاری ها و مهجوریت خانواده ایرانی در این جهان بی اخلاق و ضدخانواده، بیش از هر زمان دیگری نیاز به تدوین و پیاده‌سازی سیاست‌های کارآمد و راهبردی در حوزه مسائل زنان و خانواده را نمایان کرد، در همین راستا اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور به منظور تحقق موارد فوق، ده مورد را به‌عنوان ضروریات و اولویت‌های این حوزه ارائه نموده و در وقت مقتضی به عنوان مطالبه تا رسیدن به سرانجام مطلوب پیگیری خواهیم کرد:

1. توجه به مسائل زنان و خانواده در وزارتخانه‌ها: ضروری‌ است که مطالبات زنان و خانواده نه به‌عنوان امور ذوقی و سلیقه ای بلکه تحت عنوان یک اولویت اساسی در کلیه وزارتخانه‌ها مورد واکاوی قرار گیرد. از این‌رو، هر وزارتخانه می‌بایست برنامه‌های مشخص و عملیاتی را جهت ارتقاء وضعیت زنان تدوین نماید. همچنین، برقراری ارتباط مستمر با معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و پایش مداوم برنامه ها و اجتناب از اقدامات صرفاً جزیره ای و شماتیک، امری الزامی و راه گشاست.

2. نگاه جامع به حضور زنان در حکمرانی: باید از یک نگاه صرفاً ظاهری به مسائل زنان عبور کرده و ساختارهای مناسب برای نقش آفرینی واقعی زنان در عرصه مدیریت و حکمرانی طراحی شود. این مسئله نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، بدون نگاه جناحی و بر اساس شایستگی و تخصص زنان است.

3. پایبندی و اجرای برنامه هفتم توسعه: اجرای برنامه هفتم توسعه در کنار الزام و وظیفه قانونی، به اراده و خواست این دولت می‌تواند فرصت خوبی برای لحاظ‌کردن مسائل زنان و خانواده به صورت راهبردی و اساسی باشد.

4. بررسی ریشه‌ای مسائل اشتغال-مادری: برای ارتقاء وضعیت زنان، می‌بایست که به تحلیل دقیق و ریشه‌ای مسائل پرداخته و راهکارهای عملی ارائه شود. تمرکز بر شناسایی و حل مشکلات اساسی، فراتر از مسائل حاشیه‌ای، جهت بهبود کیفیت زندگی زنان ضرورت دارد. اشتغال، معیشت و فرصت‌های تحصیل تکمیلی برای بانوان از اولویت‌های اصلی است؛ با این حال، تسهیلات کافی برای حمایت از زنان در دوران تحصیلات تکمیلی و اشتغال وجود ندارد. برای زنان متاهل و دارای فرزند، ادامه تحصیل و اشتغال دشوار است و کمبود مهدکودک و امکانات حمایتی این شرایط را تشدید می‌کند. ایجاد دید جامع و اقدام برای حل چالش‌های اساسی حوزه زنان باید در دستور کار دولت قرار گیرد.

5. ترویج و تبیین فرزندآوری و نقش مادری: لازم است با توجه به نیاز جمعیتی کشور، فرمان مقام معظم رهبری و نگاه عقلانی به مسئله تربیت نسل، اهمیت نقش مادری و فرزندآوری به مثابه یکی از مهم ترین ارزش‌ها در جامعه تبیین گردد. با تکیه بر تجربیات کشورهای توسعه‌یافته، می‌توان الگوهای مؤثر، تشویقی و اثربخش را شناسایی و معرفی کرد.

6. شفاف سازی مواضع دولت در خصوص احکام اسلامی و پوشش: نیاز است داردکه دولت با نگاهی دقیق و نه صرفاً برگزاری جلسات گفت‌وگو محور با جوانان، سرانجام برنامه و رویکرد خود را در این زمینه به روشنی اعلام نماید. دولت باید صراحتاً تفکر و رویکرد خود را بیان کند تا منافع زنان به درستی درک شود و فرصت هنجارشکنی و حاشیه پردازی را از معاندان بگیرد.

7. بیمه زنان: ضروری است که برنامه‌های بیمه‌ به منظور حمایت از زنان، به‌ویژه زنان کارگر و روستایی، بهبود یافته و به مرحله اجرا درآید. همچنین، اصلاح ایرادات و نواقص موجود در بیمه زنان خانه‌دار که مشکلات جدی برای آن‌ها به وجود آورده است، در راستای این هدف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

8. تحول ساختارمند و قانونی برای افزایش کیفیت و کمیت حضور زنان در نقش‌های کلیدی: الزامی است که تحولاتی در ساختارها و قوانین ایجاد شود، از جمله تغییر در ساختار سازمان‌ها و نهادها، تغییر در ساعات کاری و مدل‌های نقش‌آفرینی که به ایجاد الگوهای جدید متناسب با نقش‌آفرینی بانوان مسلمان کمک می‌کند. همچنین، باید شرایط ویژه‌ای برای ساعات کاری و خدمات آموزشی در مدارس در نظر گرفته شود تا مادران بتوانند به سهولت به وظایف خانوادگی و شغلی خود رسیدگی نمایند.

9. خدمات ویژه بانوان در مناطق محروم: می‌بایست که در شهرهای کمتر توسعه یافته، خدمات خاصی نظیر پارک‌ها، سالن‌های ورزشی و استخرهای مختص بانوان که از مطالبات اصلی زنان بومی آن مناطق به شمار می‌رود، ایجاد گردد.

10. تحول آموزشی و رفاهی: ضرورت دارد که تحولات محتوای آموزشی در دوره‌های تحصیلی در راستای مهارت افزایی، تجهیز و افزایش خوابگاه‌های متاهلی و بهبود زیرساخت‌های شهری با محوریت خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد. همچنین تحول نگاه گفتمانی نسبت به بازنمایی معرفی زن مسلمان ( الگوی سوم زن انقلاب اسلامی) در رسانه ملی از ملزومات مهم این حوزه به شمار میرود.

ما دانشجویان عضو اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور از دولت محترم خواستاریم تا با جدیت به بررسی و اجرایی نمودن این مطالبات پرداخته و اعتماد جامعه زنان و خانواده را جلب کند. با یک رویکرد جامع و عمیق در این زمینه می‌توان به تحقق عدالت اجتماعی و بهبود شرایط زندگی زنان و خانواده‌ها آنچنان که شایسته زنان و دختران جامعه ایرانی اسلامی است، امیدوار بود.مایلیم که در راستای ایجاد یک گفت‌وگوی سازنده، فرصتی برای هم اندیشی و استفاده از ظرفیت ها فراهم گردد. این امر می‌تواند به درک متقابل و نیز دستیابی به راهکارهای مؤثر پیرامون رفع چالش‌ها کمک شایانی نماید.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
ذره‌بین روی موسیمانه، از قهرمانی تا اخراج؛ قاتل مجیدی و ویلموتس، مغلوبِ قایدی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top