تاریخ انتشار: شنبه 1403/07/28 - 12:15
کد خبر: 520086

حکایت هیئت دو نفره‌ای که در سنگلج پا گرفت

حکایت هیئت دو نفره‌ای که در سنگلج پا گرفت

هیئت ابتدا محل ثابتی نداشت و به صورت خانگی برپا می شد اما بانیان اصلی، بعد از چند سال مکان ثابتی را برای عزاداری تعیین کردند و سنگ‌بنای ساخت حسینیه هم از همان موقع گذاشته شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تاسیس هیئت صنف بزاز و راه اندازی یکی از نخستین هیات های تهران در سنگلج از ماجراهای خواندنی پایتخت در دوره قاجار است. هیئت جان‌نثاران حسینی تهران در سال ۱۲۷۵ شمسی و در یکی از خانه های قدیمی خیابان خیام راه اندازی شد و به واسطه نزدیکی به بازار تهران خیلی زود به محل عزاداری بازاری ها و صنف بزاز تبدیل شد.

این هیئت در ابتدا محل ثابتی نداشت و به صورت خانگی برپا می شد اما بانیان اصلی، بعد از چند سال مکان ثابتی را برای عزاداری تعیین کردند و سنگ بنای ساخت حسینیه هم از همان موقع گذاشته شد.

حمیدرضا نارنجی‌نژاد درباره تاریخچه ساخت حسینیه صنف بزاز می گوید: «مسجد میرزا موسی که روبروی مسجد جامع تهران در بازار نوروز خان واقع شده، نخستین جایی بود که صنف بزاز به عنوان یک مکان ثابت برای برپایی هیئت در نظر گرفتند. انتقال هیئت بزازها آن قدر مهم بود که بعد از مدتی مسجد میرزا موسی به مسجد بزازها معروف شد. این هیئت تا سال ۱۳۶۰ در همین مسجد برپا می شد و بعد از حدود ۴۰ سال به مسجد حاج سید عزیزالله در بازار چهار سوق کوچک نقل مکان کرد.»

قدیمی های سنگلج از محمد اسماعیل و محمدابراهیم به عنوان دو برادری که برای نخستین بار هیئت جان نثاران حسینی صنف بزاز را برپا کردند نام می برند. نقل است که عزاداری در ابتدا با حضور همین دو نفر برگزار می شد اما دکان‌داران بازار پارچه فروش ها آرام آرام به آنها ملحق شدند و این تشکل مذهبی و محلی به هیئت جان نثاران حسینی صنف بزاز تغییر نام داد.

ملحق شدن بازاری ها به جمع عزاداران هیات جان نثاران حسینی نقطه شروع تغییرات بود. در همان سال‌ها حاج مرزوق، مداح و روضه خوان مشهور عراقی با دعوت بانیان همین هیات برای نخستین بار از کربلا به تهران آمد و بدعت‌گذار سبک چهارپایه‌خوانی در تهران شد. بعد از شیخ مرزوق واعظان مشهوری مثل شیخ احمد کافی در این هیات منبر رفتند و مداحان خوش صدا و صاحب نفس هم آمدند.

ساخت حسینیه اما چند دهه طول کشید. نارنجی نژاد در این باره می گوید: «اواسط دهه ۶۰ بود که بانیان اصلی هیئت که عمدتا از قشر بازاری بودند تصمیم به ساخت حسینیه گرفتند. بعد هم ملک بزرگی در خیابان پامنار و ابتدای کوچه «مبرا» خریدند و حسینیه جان نثاران حسینی صنف بزازها را ساختند که امروز یکی از مهمترین حسینیه های تهران به شمار می رود.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top