تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/07/29 - 09:09
کد خبر: 520216

آیا عمل زانو خوب است؟

آیا عمل زانو خوب است؟

جراحی زانو شامل برداشتن قسمت‌های آسیب دیده مفصل زانو از جمله استخوان ران، درشت نی (استخوان ساق پا) و کشکک (کاسه زانو) و جایگزینی آنها با یک مفصل مصنوعی به نام پروتز است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عمل زانو یکی از انواع جراحی است که برای افرادی با مفصل زانوی آسیب‌دیده پیشنهاد می‌شود. مفصل زانو یکی از پیچیده‌ترین قسمت‌های بدن به شمار می‌رود و به دلیل محل قرارگیری خود در معرض آسیب و ضربه‌های شدیدی قرار دارد. از آنجایی که مفصل زانو در معرض آسیب است امروزه عمل زانو که در واقع عمل تعویض مفصل زانو به شمار می‌رود بسیار شایع شده است.

جراحی زانو شامل برداشتن قسمت‌های آسیب دیده مفصل زانو از جمله استخوان ران، درشت نی (استخوان ساق پا) و کشکک (کاسه زانو) و جایگزینی آنها با یک مفصل مصنوعی به نام پروتز است. پروتزهایی که به طور معمول جهت تعویض مفصل زانو استفاده می‌شود از مواد مختلفی همچون سرامیک یا پلاستیک محکم و بادوام (پلی‌اتیلن) و آلیاژهای فلزی (مانند تیتانیوم، کبالت کروم) ساخته می‌شوند که با توجه به وضعیت فرد انتخاب می‌گردد.
عمل زانو مزایای بسیاری دارد و به همین دلیل انجام آن به افرادی که دچار مشکلات زیر هستند توصیه می‌شود:

  • داشتن درد شدید و بی‌وقفه در زانو
  • محدود شدن حرکت‌های زانو
  • بد شکل شدن زانو
  • احساس زانو درد حتی در حال استراحت
  • عدم درمان مشکلات زانو با درمان‌های غیر جراحی

 

مزایای عمل زانو

عمل زانو مزایای بسیاری دارد و همین مسئله باعث می‌شود این عمل یکی از عمل‌های مفید برای بسیاری از افراد به شمار رود. از جمله مزایایی که باعث می‌شود از عمل زانو به عنوان یک روش درمانی مناسب استفاده شود موارد زیر هستند:

  • کاهش یا از بین بردن درد زانو
  • بهبود دامنه حرکتی و توانایی راه رفتن
  • بهبود کیفیت زندگی در افرادی که به دلیل مشکلات زانو دچار ناتوانی در حرکت شده‌اند.

با توجه به موارد گفته شده و مزایای این عمل می‌توان گفت که عمل زانو یک عمل مفید و مؤثر به شمار می‌رود که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد بسیار کمک کند.

عمل زانو

چه بیماری‌هایی باعث عمل کردن زانو می‌شوند؟

شاید برای بسیاری از افراد سؤال باشد که چه بیماری‌هایی باعث عمل کردن زانو می‌شوند؟ در جواب این سؤال باید به عارضه‌های زیر اشاره کرد که باعث می‌شوند افراد نیاز به جراحی عمل زانو داشته باشند:

آرتروز زانو

یکی از شایع‌ترین عارضه‌هایی که باعث نیاز به جراحی زانو می‌شود آرتروز زانو نام دارد. آرتروز زانو باعث فرسایش و تخریب غضروف مفصل زانو می‌شود و در نتیجه آن مشکلاتی همچون درد شدید، التهاب و کاهش توانایی حرکت مفصل فرد را آزار می‌دهد.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی به شمار می‌رود که به بافت‌های مفصلی حمله می‌کند و می‌تواند باعث تخریب مفاصل، از جمله مفصل زانو شود. در موارد شدید این بیماری، نیاز به عمل زانو است.

آسیب‌های ورزشی و تروما

آسیب‌های ناگهانی مانند پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL)، پارگی مینیسک، شکستگی‌های استخوانی یا دررفتگی زانو می‌توانند باعث نیاز به عمل زانو شوند.

نافرم بودن زانوها

برخی افراد به دلیل مشکلات مادرزادی یا مشکلاتی مانند پای پرانتزی یا زانوی ضربدری، نیاز به عمل جراحی اصلاحی برای بهبود وضعیت و تراز زانو پیدا می‌کنند.

بورسیت

التهاب بورس‌ها (کیسه‌های کوچک پر از مایع در مفصل) ممکن است باعث درد و التهاب در زانو شود. اگر درمان‌های غیرجراحی موفقیت‌آمیز نباشد گاهی عمل جراحی برای تخلیه یا برداشتن بورس ملتهب لازم است.
تمام موارد ذکر شده از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شوند عمل زانو لازم باشد تا این مشکلات به بهترین شکل ممکن برطرف شوند.


در انتخاب بهترین جراح زانو باید چه مواردی را در نظر گرفت؟

یکی از دغدغه‌های افراد پیش از عمل زانو آشنایی با بهترین متخصصانی است که این جراحی را انجام می‌دهند. برای آشنایی با بهترین متخصصان باید با ویژگی‌های بهترین جراح زانو آشنا شد تا بتوان انتخاب درستی داشت.
از جمله ویژگی‌های یک جراح متبحر موارد زیر هستند که باید در هنگام انتخاب در نظر گرفته شوند:

داشتن تخصص و تجربه کافی

جراح زانو باید دارای تخصص در جراحی‌های زانو (مانند آرتروپلاستی، تعویض مفصل یا جراحی‌های ترمیمی) باشد. همچنین این فرد باید تجربه کافی داشته باشد تا بتواند در شرایط پیچیده وضعیت به وجود آمده را بهتر کنترل کند.

تجربه مثبت بیماران قبلی

در هنگام انتخاب یک جراح باتجربه و متبحر آشنایی با تجربیات بیماران قبلی از عمل زانو نیز بسیار اهمیت دارد تا افراد بتوانند دیدگاه بهتری در مورد کیفیت کار جراح و نتایج پس از عمل داشته باشند.

امکانات و تجهیزات در دسترس جراح

بسیار مهم است که جراح به امکانات و تجهیزات کافی دسترسی داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل حتی جراحی‌های پیچیده زانو را انجام دهد.
نکات گفته شده باید در هنگام مطالعه معرفی بهترین جراح زانو در تهران در نظر گرفته شود تا افراد بتوانند به ساده‌ترین شکل ممکن دست به انتخاب بهترین جراح بزنند.

چه بیماری‌هایی باعث عمل کردن زانو می‌شوند: آسیب های ورزشی


عمل مفصل زانو سخت است؟

شاید برای بسیاری از افراد که می‌خواهند اقدام به عمل مفصل زانو کنند این سؤال پیش بیاید که آیا عمل مفصل زانو سخت است؟ در جواب این سؤال باید گفت که این جراحی که آن را آرتروپلاستی زانو می‌نامند یک جراحی پیچیده به شمار می‌رود که با توجه به شرایط بیمار و نوع جراحی می‌تواند سختی‌هایی را به همراه داشته باشد. از جمله سختی‌های عمل جراحی زانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیچیدگی جراحی: در جراحی مفصل زانو باید بخش آسیب‌دیده استخوان و غضروف برداشته شوند و با یک مفصل مصنوعی جایگزین گردند که این روند می‌تواند سختی‌هایی را به همراه داشته باشد.
  • طول مدت جراحی: عمل جراحی زانو چندین ساعت به طول می‌انجامد و همین مسئله باعث سختی بیمار می‌شود.
  • درد پس از عمل: بیمار پس از جراحی، زانودرد قابل توجهی را تجربه می‌کند و این مسئله می‌تواند سختی‌هایی را به همراه داشته باشد.
  • دوره بهبودی: دوره بهبودی پس از جراحی زانو چند ماه به طول می‌انجامد و در طی آن نیاز به فیزیوتراپی است تا زانو عملکرد طبیعی خود را داشته باشد.

میزان سخت بودن عمل مفصل زانو و مشورت با متخصص

محدودیت‌های حرکتی اولیه: از دیگر سختی‌های عمل جراحی زانو محدود شدن حرکات زانو پس از جراحی است که به مرور و با درمان‌های توان‌بخشی و تمرینات فیزیوتراپی بهبود می‌یابد.
جراحی زانو با اینکه سختی‌های بسیاری دارد؛ اما اگر توسط یک جراح باتجربه انجام شود می‌تواند بسیار ساده‌تر از چیزی باشد که بسیاری از افراد تصور می‌کنند. یکی از متخصصانی که افراد می‌توانند جهت جراحی زانوی خود به او مراجعه کنند دکتر «افشین طاهری اعظم» است که به عنوان جراح ارتوپد و جراح لگن، مفصل ران و زانو می‌تواند به بهترین شکل به درمان مشکلات زانو بپردازد.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کشف ۶ تن بستنی تاریخ مصرف گذشته
رسانه‌های عبری: حزب‌الله سلاح‌های دقیقی در اختیار دارد
آمریکا درز اسناد کاملا محرمانه درباره حمله اسرائیل به ایران را بررسی می‌کند
انگلیس جنگ نیابتی علیه ما راه انداخته است
رونمایی از پیراهن پرسپولیس و السد
واردات این نوع خودروها ممنوع شد
ماجرای حذف قیمت دستوری ۴ قلم اساسی لبنی
واکنش پوتین به میانجیگری این کشور برای برگزاری نشست صلح با اوکراین
سرکار خانم در حوزه تخصصی خود اظهار نظر کنید!
مددجویان صاحب کار می شوند
اتوبوس‌های مستقر در گمرک متعلق به شهرداری است
انتقاد تند از مجمع تشخیص؛ اگر فرزندان شما و ژن‌های برتر شما بودند باز هم رای منفی می‌دادید؟
صعود قیمت انواع سکه و طلای ۱۸ عیار ؛ سکه از مرز ۵۵ میلیون تومان رد شد
واکنش باشگاه پرسپولیس به صدور رای دو میلیاردی برای درویش
اروپا زیر میز زد!
پزشکیان؛ مطمئن باشید تا آخر با شما هستیم و خواهیم جنگید
مراسم معارفه موسیمانه در تهران برگزار می‌شود
روابط تجاری ایران و روسیه داغ شد
این خودرو نفستان را حبس می کند
دم‌فنری کروی؛ جانداری با یک قابلیت منحصر به فرد!
احداث دیواری مرزی در ۵ استان مرز ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top