تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/08/01 - 11:47
کد خبر: 520409

بررسی روند نرخ بیکاری در دولت سیزدهم؛

رکوردشکنی‌های دولت سیزدهم در کاهش نرخ بیکاری

رکوردشکنی‌های دولت سیزدهم در کاهش نرخ بیکاری

دولت سیزدهم تنها دولتی بود که نرخ بیکاری را تک رقمی نگه داشت و پنج بار نیز رکورد پایین‌ترین نرخ بیکاری ۲۰ ساله اخیر را شکست. در همین راستا بود که صندوق بین‌المللی پول نیز رتبه ایران در بهترین نرخ‌های بیکاری دنیا را ۱۷ ام اعلام نمود که از عملکرد بسیار موفق دولت سیزدهم در این مسیر حکایت می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» سید مصطفی موسوی نژاد*/// یکی از نقاط قوت ویژه دولت شهید رئیسی، کاهش چشمگیر نرخ بیکاری بوده است. نرخ بیکاری در تابستان 1400، هنگام تحویل دولت به شهید رئیسی طبق اعلام مرکز آمار 9.6% بوده است. در همان پاییز 1400 نرخ بیکاری برای اولین بار در تاریخ 20 ساله اخیر به زیر 9% رسید و نرخ 8.9% ثبت گردید. در پاییز 1401 اتفاق ویژه‌ای افتاد. دولت سیزدهم مجددا موفق شد رکورد پایین‌ترین نرخ بیکاری را که متعلق به خودش بود بشکند و نرخ بیکاری 8.2% را ثبت نماید. در تابستان 1402، دولت سیزدهم موفق شد برای سومین بار رکورد پایین‌ترین نرخ بیکاری را بشکند و نرخ 7.9% را ثبت نمود. پاییز 1402 جایی بود که دولت سیزدهم برای چهارمین بار رکورد کاهش بیکاری را می‌شکند و نرخ بیکاری 7.6% را ثبت می‌نماید.

اما این پایان کار نبود. دولت شهید رئیسی در آخرین فصلی که دولت را به نفر بعدی تحویل داد، مجددا رکورد نرخ بیکاری را شکست و نرخ 7.5% را ثبت نمود. بدین ترتیب دولت شهید رئیسی موفق شد در طول عمر کوتاه سه ساله خود 5 بار رکورد پایین‌ترین نرخ بیکاری را بشکند و دولت پزشکیان وارث یک اسب زین شده در حوزه اشتغال بوده است.
اما در همین شرایط است که برخی از فعالین اقتصادی-رسانه‌ای لیبرال، چشم دیدن این رکوردشکنی‌ها را نداشته و به هر ترتیبی قصد زیر سوال بردن این رکوردشکنی‌ها را دارند.

جالب آنجاست که در همین زیر سوال بردن‌شان، اولا از آمارهای به روز که متعلق به رکوردشکنی‌ تابستان 1403 می‌باشد استفاده نمی‌کنند، ثانیا نموداری را می‌گذارند که عملا رشد اشتغال در دولت سیزدهم را به وضوح نشان می‌دهد، ثالثا برای رسیدن به مقصود خود بین عبارات «ایجاد اشتغال جدید» و «اشتغال خالص» خلط می‌کنند. اشتغال خالص به معنای این است که در مجموع تعداد شغل‌های ایجاد شده و سپس افرادی که بیکار شده‌اند از آن کم می‌شود. اما ایجاد اشتغال به معنای درست کردن فرصت‌های شغلی جدید است بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسانی ممکن است از برخی مشاغل بیکار شوند.
این در حالی است که بررسی نرخ بیکاری از هر افقی که صورت بگیرد، به وضوح کاهش نرخ بیکاری را نشان می‌دهد.

همانطور که در نمودار فوق مشخص است، دولت سیزدهم تنها دولتی بود که نرخ بیکاری را تک رقمی نگه داشت و پنج بار نیز رکورد پایین‌ترین نرخ بیکاری 20 ساله اخیر را شکست. در همین راستا بود که صندوق بین‌المللی پول نیز رتبه ایران در بهترین نرخ‌های بیکاری دنیا را 17 ام اعلام نمود که از عملکرد بسیار موفق دولت سیزدهم در این مسیر حکایت می‌کند.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شب تحقیر؛ آیا رئال همانند دفعه قبلی برمی‌گردد و قهرمان می‌شود؟
هر چیزی هنرمندان نیاز داشته باشند را در اختیار آنها قرار می دهیم
زمان رویارویی گرایی و ارسلان
وزنه‌بردار ایران رقابت‌های قهرمانی جهان را از دست داد
فیلم جدید کارگردان شب‌های روشن به زودی اکران می شود
پای سرایدارهای مدارس به مجلس باز شد/ هشدار نمایندگان مجلس به قالیباف
اجاره سند
وضعیت شیوع سرطان پستان در ایران
پروژه‌های جدید فرصت‌های شغلی بیشتری برای زنان فراهم کرد
پرداخت وام مشاغل خانگی الزامی شد
پیام تسلیت معاون زنان رییس جمهور درپی شهادت نیروهای ارتش و فراجا
آماری عجیب از تخصیص بودجه به بانوان در پایتخت
زنان ایرانی نامدار و افتخارآفرین در زمین و فضا هستند
شهادت بیش از ۱۰۰۰ فلسطینی در شمال نوار غزه طی ۲۲ روز
رایزنی وزیران خارجه ایران و انگلیس در مورد حمله نظامی رژیم صهیونیستی
ایران حمله رژیم صهیونیستی را بی‌پاسخ نمی‌گذارد
شمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی به لبنان به ۲۶۷۲ نفر رسید
استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل ترافیک تهران
ایران پاسخ حمله اسرائیل را ندهد
اسرائیل در محاسبات خود در مورد ایران اشتباه کرد
حزب الله مرکز تجمع نظامیان صهیونیست را درهم کوبید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top