به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امروزه به واسطه رقابتی که در دنیای تجارت الکترونیک وجود دارد، کاهش هزینهها و افزایش سودآوری یکی از دغدغههای اصلی کسبوکارهای آنلاین است. استراتژیهای بهینهسازی هزینههای فروشگاه اینترنتی مجموعهای از روشها و تکنیکهایی هستند که با هدف کاهش هزینههای عملیاتی و افزایش راندمان کسبوکار به کار گرفته میشوند.
10 راهکار برای بهینهسازی هزینههای فروشگاه اینترنتی
آیا از هزینههای بالای مدیریت فروشگاه اینترنتی خود خسته شدهاید؟ آیا میخواهید با صرف هزینه کمتر، فروش خود را افزایش دهید؟ در دنیای رقابتی تجارت الکترونیک، کاهش هزینهها و افزایش سودآوری کلید موفقیت است. با ما همراه باشید تا با هم به دنبال راههایی برای کاهش هزینهها و افزایش سودآوری فروشگاه اینترنتی خود باشیم.
خودکار کردن مدیریت موجودی
خودکارسازی برای بهینهسازی هزینههای فروشگاه اینترنتی بسیار مهم تلقی میشود، زیرا خطاها را کاهش میدهد و در زمان صرفهجویی میکند. ابزارهایی مانند SellerChamp میتوانید میتوانید فرآیندهای موجودی خود را خودکار کنید، از بروز خطاهای انسانی جلوگیری کنید و اطمینان حاصل کنید که سطح موجودی شما همیشه در حالت بهینه باقی میماند.
تصور کنید یک سیستم هوشمند به طور خودکار سطح موجودی شما را در تمامی کانالهای فروش بهروز نگه دارد. این هماهنگی با سیستم مدیریت موجودی خودکار به صورت کامل انجام میشود و به شما امکان میدهد با خیالی آسوده روی رشد کسبوکار خود تمرکز کنید و در بازار رقابتی امروز، یک قدم جلوتر از رقبا باشید.
کاهش هزینههای ارسال با استراتژی هوشمندانه
هزینههای حملونقل یکی از بزرگترین هزینهها در تجارت الکترونیک است؛ بنابراین، بهینهسازی این هزینهها بسیار مهم است. در نظر داشته باشید که از حملونقل با نرخ ثابت استفاده کنید یا برای به دست آوردن نرخهای بهتر با ارائهدهندگان لجستیک مذاکره کنید. با بهبود روشهای حملونقل، میتوانید هزینهها را کاهش دهید، درعین اینکه زمان تحویل سریع را حفظ میکنید.
به عنوان مثال، میتوانید برای تشویق خریدهای بزرگتر، حملونقل رایگان برای سفارشهایی با مبلغ مشخص ارائه دهید و از یک جمعآوریکننده لجستیک برای یافتن بهترین نرخهای حملونقل استفاده کنید.
بهینهسازی برای مخاطبان موبایل
با توجه به اینکه بخش زیادی از ترافیک تجارت الکترونیک به دستگاههای موبایل اختصاص دارد، بهینهسازی سایت برای موبایل ضروری است تا هزینهها را بهتر مدیریت کنید. بهینهسازی موبایل نه تنها تجربه کاربری را بهبود میدهد، بلکه باعث افزایش نرخ تبدیل میشود که مستقیماً به سودآوری بیشتر منجر خواهد شد.
به عنوان مثال، استفاده از طراحی واکنشگرا یا ریسپانسیو میتواند باعث شود در هر دستگاهی بهخوبی نمایش داده شود. فقط کافی است بهطور مرتب آن را روی پلتفرمهای مختلف موبایل بررسی کنید تا از بروز مشکلات احتمالی مطلع شوید و از آنها جلوگیری کنید.
قدرت جادویی عدد 9 در قیمتگذاری
حتماً متوجه شدهاید که قیمتهای آنلاین اغلب به ۹ ختم میشوند. این اتفاق تصادفی نیست، بلکه یک تاکتیک روانشناختی قدرتمند است. تصور کنید قیمت یک محصول 299.000 تومان باشد؛ این رقم از نظر مردم به نسبت 300.000 تومان ارزانتر به نظر میآید. این تغییر ساده است اما میتواند به افزایش فروش منجر شود.
قیمتگذاری انعطافپذیر و مبتنی بر هزینه
قیمتگذاری انعطافپذیر و قیمتگذاری مبتنی بر هزینه، دو استراتژی رایج برای تعیین قیمت در بازار هستند که به کسبوکارها کمک میکنند تا سودآوری و رقابتپذیری خود را بهبود بخشند.
در واقع، قیمتگذاری انعطافپذیر (Flexible Pricing) به استراتژیای اشاره دارد که در آن قیمتها بسته به شرایط بازار، تقاضا و رقابت تغییر میکنند. این روش به کسبوکار اجازه میدهد تا از تغییرات بازار به نفع خود استفاده کند و قیمتها را بر اساس فاکتورهای مختلف تنظیم کند. این روش به کسبوکار اجازه میدهد تا از تغییرات بازار به نفع خود استفاده کند و قیمتها را بر اساس فاکتورهای مختلف مانند میزان تقاضا، رقابت، فصول و زمانهای خاص و شخصیسازی قیمتها تنظیم کند.
قیمتگذاری مبتنی بر هزینه به روش تعیین قیمت بر اساس کل هزینههای تولید با یک حاشیه سود مشخص اشاره دارد. در این روش، قیمت نهایی با توجه به هزینههای مستقیم و غیرمستقیم تولید محصول و افزودن درصدی به عنوان سود تعیین میشود. قیمتگذاری مبتنی بر هزینه به کسبوکارها اطمینان میدهد که تمام هزینههای خود را پوشش داده و سود مشخصی کسب کنند.
در قیاس این دو روش باید گفت که قیمتگذاری انعطافپذیر برای کسبوکارهایی که در بازارهای پررقابت فعالیت میکنند مناسب است، اما قیمتگذاری مبتنی بر هزینه بیشتر برای محصولاتی که تقاضای ثابت یا رقابت کمتری دارند مؤثر است.
استفاده از تحلیل داده برای کاهش هزینهها
تحلیل دادهها نقش مهمی در بهینهسازی هزینههای تجارت الکترونیک ایفا میکند. با استفاده از دادههای جمعآوری شده از رفتار مشتریان، فروش، وبسایت، و کارایی عملیاتی و سایر منابع، میتوان به بینشهای ارزشمندی دست یافت که منجر به کاهش هزینهها و افزایش سودآوری میشود. تحلیلها میتوانند به شما کمک کنند تا محصولات کمعملکرد یا فرآیندهای ناکارآمدی را شناسایی کنید که باعث افزایش هزینهها میشوند.
به عنوان مثال، از گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برای پیگیری محصولات دارای بازدید بالایی اما فروش کم استفاده و بررسی کنید که آیا این محصولات به توصیفهای بهتر، تصاویر یا تنظیمات قیمت نیاز دارند تا عملکردشان بهبود یابد. همچنین میتوانید از گوکل ادز (Google Ads) برای تحلیل عملکرد کمپینهای تبلیغاتی استفاده کنید.
برونسپاری فعالیتهای جانبی و تمرکز بر فعالیتهای اصلی
برونسپاری فعالیتهای جانبی به معنای واگذاری برخی از فعالیتهای غیر اصلی کسبوکار به شرکتهای دیگر است. در واقع، برونسپاری فعالیتهای غیر اصلی مانند پشتیبانی مشتریان یا فناوری اطلاعات، یکی دیگر از استراتژیهای مؤثر برای بهینهسازی هزینههای فروشگاه اینترنتی یا کسب وکار آنلاین است.
با برونسپاری فعالیتهای جانبی مانند پشتیبانی مشتریان یا فناوری اطلاعات، این امکان برای شما فراهم است که بر فعالیتهای اصلی تمرکز کنید، از هزینه راه اندازی سایت فروشگاهی و سایر هزینههای مرتبط بکاهید، بهرهوری را افزایش دهید، به فناوریها و نرمافزارهای پیشرفتهای دسترسی پیدا کنید، انعطافپذیری را بالا ببرید و به سرعت به تغییرات بازار و افزایش یا کاهش تقاضا پاسخ دهید.
اجرای استراتژی فروش زیر قیمت
استراتژی فروش زیر قیمت به معنای عرضه محصولات با قیمتی کمتر از رقبا یا حتی کمتر از قیمت تمام شده است. این استراتژی در برخی شرایط میتواند به رشد سریع و افزایش حجم فروش و همچنین جلب توجه بازار کمک کند، اما پیچیدگیها و خطرات قابلتوجهی مانند کاهش حاشیه سود، جنگ قیمتی با رقبا، ایجاد تصویر منفی از برند و ایجاد وابستگی به قیمت پایین نیز دارد که باید با دقت مدیریت شوند.
برای استفاده از استراتژی فروش زیر قیمت به عنوان یکی از ابزارهای بهینهسازی هزینهها، باید نکاتی مانند تحلیل دقیق هزینهها و سود، هدفگذاری کوتاهمدت، تمرکز بر مشتریان جدید، همزمانی با استراتژیهای دیگر، مدیریت برند و ارتباط با مشتریان را در نظر گرفت.
استفاده از ابزارهای ردیابی
ابزارهای ردیابی مانند ابزارهای تحلیل وبسایت (گوگل آنالیتیکس)، ابزارهای ردیابی ایمیل و ابزارهای ردیابی شبکههای اجتماعی برای بهینهسازی هزینههای کسبوکارهای آنلاین ضروری هستند. این ابزارهای اهمیت دارند، چراکه باعث شناسایی نقاط قوت و ضعف میشوند، تجربه کاربری را بهبود میبخشند، هزینههای تبلیغاتی را بهینهسازی میکنند و روندهای بازار پیشبینی میکنند تا تصمیمات بهتری برای آینده گرفته شود.
در واقع، این ابزارها با جمعآوری و تحلیل دادههای مختلف، به شما این امکان را میدهند که عملکرد فروشگاه خود را بهطور دقیق ارزیابی کرده، هزینهها را بهینهسازی کنید و در نهایت به موفقیت پایدار در کسبوکار آنلاین خود دست پیدا کنید.
سادهسازی فرآیند پرداخت خود
سادهسازی فرآیند پرداخت یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تجربه کاربری و در نهایت، موفقیت یک فروشگاه اینترنتی است. وقتی فرآیند پرداخت ساده، سریع و بدون دردسر باشد، مشتریان تمایل بیشتری به تکمیل خرید خود نشان میدهند. این موضوع نه تنها به افزایش نرخ تبدیل منجر میشود، بلکه میتواند هزینههای مرتبط با فرآیندهای پرداخت و هزینههای بازاریابی و تبلیغات را نیز کاهش دهد.
در نتیجه، با سادهسازی فرآیند پرداخت که با کاهش تعداد مراحل، استفاده از فرمهای پرداخت کوتاه و ساده، ارائه گزینههای پرداخت متنوع، استفاده از درگاههای پرداخت امن و معتبر، نمایش واضح هزینههای اضافی، خرید بدون ایجاد حساب کاربری، استفاده از دکمههای پرداخت واضح و بزرگ و بهینهسازی برای موبایل امکانپذیر است، میتوانید یک فرآیند پرداخت روان و کارآمد ایجاد کنید، مشتریان خود را راضی نگه دارید و به سودآوری بیشتری دست یابید.
اهمیت بهینهسازی هزینهها در کسب و کار اینترنتی
بهینهسازی هزینهها در کسبوکار اینترنتی به معنای یافتن راههایی برای کاهش هزینهها بدون اینکه به کیفیت محصول یا خدمات ارائه شده آسیبی وارد شود. در این نوع کسبوکارها که رقابت شدید است، تغییرات در بازار سریع اتفاق میافتد و منابع محدود هستند، به مدیریت هوشمندانه به خصوص در بحث هزینهها نیاز است. پس بهینهسازی هزینهها در کسب و کار اینترنتی به دلایلی چون افزایش سودآوری، رقابتپذیری بیشتر، مدیریت بهتر منابع، پایداری بلندمدت، افزایش نقدینگی، بهبود تجربه مشتریان، کاهش ریسکهای مالی، استفاده بهینه از فناوری، افزایش توانایی سرمایهگذاری، بهبود و انعطافپذیری اهمیت دارد.
بنابراین، بهینهسازی هزینهها در کسب و کار اینترنتی یک فرآیند مداوم است و نیاز به نظارت و ارزیابی مستمر دارد. با استفاده از روشها و ابزارهای مناسب، میتوانید هزینههای کسبوکار اینترنتی خود را کاهش داده و به موفقیت پایدار دست یابید.
منبع: sellerchamp.com
البته که یکی از مهمترین فاکتورها در بحث بهینه سازی هزینه های وب سایت فروشگاهی، اگر در زمینه بهینه سازی وب سایت و سئو سایت فروشگاهی بخواهیم درنظر بگیریم، ساختار خود وب سایت هست که بسیار مهم و کلیدی می باشد. ما در هیرکانا این مساله مهم رو بارها و بارها در پروژه های مختلف سئو تجربه کرده ایم. وب سایتی که ساختار کدنویسی سئو فرندلی داشته باشه، بهتر و سریعتر رتبه میگیره و در خیلی از هزینه های آف پیج صرفه جویی میتونه داشته باشه. پس پیشنهاد میکنم فروشگاه اینترنتی خودتون رو بصورت اختصاصی سفارش بدید.