تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/08/07 - 17:44
کد خبر: 520906

عوامل موثر بر قیمت انواع آجیل

عوامل موثر بر قیمت انواع آجیل

خرید آجیل‌، اگرچه با خواص بی‌شماری همراهه؛ اما شاید گاهی قیمتش‌، باعث کم‌رنگ‌شدن حضورشون در سبد غذایی خانوار‌ها شده. بدون شک وجود انواع ویتامین‌ها، املاح معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها در این مواد مغذی، موجب ارزشمندشدن این ماده غذایی شده؛ اما عوامل متعدد دیگه‌‌ای هم در این مورد نقش دارن که در ادامه به بررسی اون‌ها می‌پردازیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آجیل‌ها به‌دلیل خواص درمانی و تغذیه‌ای، از خوراکی‌های محبوب و پرطرفدار هستن که با انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی، نتایج شگفت‌انگیزی بر سلامت دارن. خرید آجیل‌، اگرچه با خواص بی‌شماری همراهه؛ اما شاید گاهی قیمتش‌، باعث کم‌رنگ‌شدن حضورشون در سبد غذایی خانوار‌ها شده. بدون شک وجود انواع ویتامین‌ها، املاح معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها در این مواد مغذی، موجب ارزشمندشدن این ماده غذایی شده؛ اما عوامل متعدد دیگه‌‌ای هم در این مورد نقش دارن که در ادامه به بررسی اون‌ها می‌پردازیم:

1-  نوع آجیل

همان‌طور که می‌دونین انواع مختلفی از آجیل‌ها وجود دارن که هر یک دارای قیمت خاص و منحصربه‌فردی هستن. معمولا این قیمت‌گذاری بر اساس نوع آجیل و ارزش غذایی اون‌ها، انجام می‌شه؛ همچنین کمیاب‌بودن بعضی از آجیل‌ها هم می‌تونه در این مورد موثر باشه. پسته، انواع بادام‌ها، گردو و ... هر یک قیمت متفاوتی دارن، ممکنه قیمت بادام هندی گران‌تر از دیگر بادام‌ها باشه؛ اما کمیاب‌بودن و پروسه طولانی و دشوار برداشت این مغز، از عوامل گران‌تربودن اون محسوب می‌شه.

2-  شرایط آب‌وهوایی

بارش کم، سرمای زیاد یا تغییرات آب‌وهوایی شدید ممکنه در تولید انواع آجیل اختلال ایجاد کنه. بر این اساس تولید آجیل با مشکل روبه‌رو می‌شه و عرضه اون کاهش پیدا می‌کنه. این موضوع کمبود آجیل و در نهایت افزایش قیمت آجیل‌ها رو به‌همراه داره.

3-  فصل برداشت

برداشت برخی از آجیل‌ها به‌صورت فصلیه و در فصل‌های خاصی از سال، برداشت می‌شن. این موضوع باعث می‌شه در فصل‌هایی که عرضه کاهش و تقاضا افزایش پیدا می‌کنه، قیمت آجیل‌ها هم گران‌تر بشه. برای مثال برداشت برخی از انواع پسته مثل پسته اکبری به‌صورت فصلیه؛ بنابراین ممکنه قیمت پسته امروز، متفاوت از زمان‌های دیگر سال باشه. ممکنه شما امروز پسته اکبری رو ارزون‌تر خریداری کنین؛ ولی در فصلی که عرضه کاهش می‌یابه برای خرید این نوع پسته، قیمت بالاتری رو بپردازین. 

 

فصل برداشت آجیل

 

4-  سایز و انس آجیل

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت اجیل، سایز و انس آجیل هست. هرچقدر انس آجیل پایین تر باشه سایزش درست تره و در نتیجه گران تر هم خواهد بود.

5-  کیفیت و تازگی

واضحه که آجیل باکیفیت و تازه، از قیمت بالاتری برخورداره و آجیل کهنه و کیفیت پایین، قیمت ارزان‌تری داره. جالبه بدونین تنها خرید آجیل ملاک نیست؛ برای بهره‌مندی از خواص بی‌شمار این ماده مغذی، لازمه که بهترین و مرغوب‌ترین نوع آجیل رو خریداری کنین. آجیل‌های کهنه، خاصیتشون رو از دست می‌دن و به‌دلیل ماندگی ممکنه نتایج عکسی رو برای افراد به‌همراه داشته باشن.

6-  عرضه و تقاضا

معمولا در زمان‌های خاصی از سال، افراد برای خرید آجیل تقاضای بیشتری دارن. عید نوروز، جشن شب یلدا و مناسبت‌های خاص، موجب افزایش تقاضا برای خرید آجیل و افزایش قیمت‌ها می‌شه. معمولا در این برهه‌های زمانی، خانوارها به حجم بیشتری از آجیل نیاز دارن؛ بنابرین با افزایش تقاضا، عرضه کمتر می‌شه و در نهایت افزایش قیمت آجیل‌ها رو به‌همراه خواهد داشت.

 

عرضه و تقاضا برای آجیل

نتیجه گیری

خرید آجیل مستلزم پرداخت هزینه بالایی خواهد بود؛ اما پرداخت این هزینه با دریافت انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی فراوان همراهه. اگرچه قیمت آجیل مانع از مصرف اکثریت خانوارها از این ماده شگفت‌انگیز شده؛ اما هنوز فروشگاه‌هایی وجود دارن که بهره‌مندی از آجیل‌ها رو برای مردم فراهم سازن. فروشگاه بزرگ و متنوع ناتژی با عرضه انواع آجیل و خشکبار مرغوب، خرید به‌صورت اقساطی رو برای افراد فراهم کرده. با توجه به این امتیاز، افراد می‌تونن بهترین و تازه‌ترین آجیل‌ها رو در پرداخت 4 ماهه تجربه کنن.  

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پالس‌های شکست؛ اختلاف در کابینۀ نتانیاهو
تکرار اظهارات متوهمانه نتانیاهو درباره تجاوز اخیر به ایران
جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر اعدام شد
وداع باشکوه خوزستانی‌ها با شهدای امنیت حریم هوایی کشور +فیلم
اختتامیه المپیک فناوری ۲۰۲۴ با حضور معاون اول
نخستین المپیک فناوری با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد/ دولت با تمام توان در خدمت راهبرد توسعه فناوری است
بهترین پاد ماد (ویپ دو کاره)
چرا کشورهای بریکس به دنبال استفاده از یک ارز جدید هستند؟
واکنش وزیر آموزش و پرورش به کلاس‌های خالی از معلم
کار عجیب آیت الله بهجت در کفشداری حرم حضرت معصومه
بررسی میزبانی پرسپولیس از الغرافه در لیگ نخبگان
امکان جلوگیری از وقوع بدترین سناریو پس از حمله اسرائیل به ایران وجود دارد
بهترین کلاس زبان آنلاین کجاست و چه مشخصاتی دارد؟
بهترین رایحه بادی اسپلش ویکتوریا سکرت
تفکری که با ترور از بین نمی‌رود
دنکلیک مدارک تحصیلی
اعلام رقم عیدی ۱۴۰۳ کارگران براساس مدت کارکرد
انتخاب بهترین کانال سیگنال ارز دیجیتال رایگان
در یک قدمی جرقه‌ وقوع جنگ بزرگ قرار داریم
نقش امداد خودرو در افزایش ایمنی سفرهای جاده ای چیست؟
نکات مهم در نگارش مقالات علمی به زبان انگلیسی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top